....En daarna het oordeel.,.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

....En daarna het oordeel.,.....

Berichtdoor essieee » 02 apr 2005 21:44

Net werd bekend gemaakt dat de paus is overledednnn
Daar kwam bij mij op de tekst: Het is de mens gezet eenmaal te sterven, daarna het oordeel.

Ik weet dat ik niet oordelen mag, daar gaat het mij ook niet om. Wat ik moeilijk vind is dat wanneer je sterft en God niet geloofd in de wijze waarop Hij zich heeft laten zien in de Bijbel dat het voor eeuwig te laat is.
Dan heb je zo'n nauw, gelovig, principieel en dragend geloofsleven en dan toch?????

(dit is nogmaals geen topic om over de paus zijn einde te oordelen)
Ik ben benieuwd wat er bij jullie omhoog komt.....

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2005 22:12

Ik voel geen enkele behoefte om te speculeren over het oordeel van God over de paus. Het komt zo kort-door-de-bocht op mij over als mensen zich daarover uitspreken. Laten ze liever over hun eigen kerkelijk leven oordelen hoe bijbels dat precies is, en kijken wat daaraan verbeterd kan worden, dan precies voor een ander te weten hoe hij voor God zal verschijnen!
(Sorry, maar ik had het gevoel dat sommige kerkelijke leiders er een beetje naar toe tenderen. Ik vind daar niet erg veel respect in doorklinken. Vandaar dat ik dit zo neerzet. Tegelijk is dit ook een reden waarom "....En daarna het oordeel.,....." niet mijn smaak is voor een titel voor deze discussie.)

Maar goed, de paus overleden.
Dat doet nogal wat, zeker zo'n paus als Johannes Paulus II. Voor mijn gevoel is er een tijdperk afgesloten. Zolang als ik leef, heb ik me bij de paus nooit iemand anders voorgesteld dan Karol Woytila. Voor mij was hij altijd dé paus. Nu wordt dat ineens anders!

Ik hoop niks anders dan dat hij in de eeuwige gelukzaligheid is bij God. Daar heb ik ook voor gebeden. Het oordeel in deze dingen, laten we daar zelf maar over zwijgen, en dat aan God overlaten. Wij zijn immers geen wijzen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 apr 2005 22:45

Als je mijn post leest lees je dat dat mijjn intentie ook niet is!!!!!!!!!!!!!

'Het is meer een algemene gedachtenwisseling/gevoel...zeker geen oordeelstopic!!!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 03 apr 2005 00:07

Het oordeel is aan God, ook wat betreft de paus. Maar heel het pauselijke systeem staat in mijn beleving zo ver af wat de bijbel zegt over het leven van een Christen. Stel je voor het dienen van Jezus tegenover alle pracht en praal van Rome. Het systeem van Rome is een systeem van de antichrist, daar waren onze vaderen heel duidelijk in. Het grote gevaar is dat wij in dit systeem gaan meedoen. Ik ben heel benieuwd hoe onze "leiders" hierop gfaan reageren en dan denk ik speciaal aan het moderamen van mijn synode.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2005 11:34

bij nader inzien vind ik mijn topic walgelijk, mag dus een slotje op!!!!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 apr 2005 20:31

Ik snap je geloof ik wel hoor, essieee.
Je bedoelt ws; kan het zijn dat iemand, die met z'n hele hart in G.d gelooft, naar de hemel gaat, ondanks het feit dat hij/zij in een bepaald systeem zit.
Klopt dit?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 apr 2005 21:08

Waarom zou de Paus niet naar de hemel kunnen zijn gegaan? :roll: Net alsof alleen Reformatorische mensen de hemel kunnen betreden...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 apr 2005 21:21

Yael schreef:Waarom zou de Paus niet naar de hemel kunnen zijn gegaan? :roll: Net alsof alleen Reformatorische mensen de hemel kunnen betreden...

er is toch niemand die zegt dat de paus niet naar de hemel kan gaan?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 apr 2005 21:23

trijntjejohanna schreef:
Yael schreef:Waarom zou de Paus niet naar de hemel kunnen zijn gegaan? :roll: Net alsof alleen Reformatorische mensen de hemel kunnen betreden...

er is toch niemand die zegt dat de paus niet naar de hemel kan gaan?

ik reageerde ook niet op iemand in het bijzonder, maar die indruk krijg je weleens van bepaalde mensen (bv. onze dominee vandaag) hoe zij altijd maar ''Rome'' in het verdomhoekje plaatsen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2005 22:15

Cathy schreef:Ik snap je geloof ik wel hoor, essieee.
Je bedoelt ws; kan het zijn dat iemand, die met z'n hele hart in G.d gelooft, naar de hemel gaat, ondanks het feit dat hij/zij in een bepaald systeem zit.
Klopt dit?

Precies...!!!!!!!!!!!!!

Het gaat dus niet zozeer om deze paus maar het hele stuk erachter.
Want wanneer je het dogmatisch bekijkt( wat een rotwoord) kan het niet, maar ik geloof niet dat het zo 'werkt'!????

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 apr 2005 22:16

Wat ik moeilijk vind is dat wanneer je sterft en God niet geloofd in de wijze waarop Hij zich heeft laten zien in de Bijbel dat het voor eeuwig te laat is.
Dan heb je zo'n nauw, gelovig, principieel en dragend geloofsleven en dan toch?????

Ik vraag me af wie er bepaalt of je gelooft op 'de wijze waarop Hij zich heeft laten zien in de Bijbel'? Wat die wijze is verschilt volgens mij per kerkgenootschap.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2005 22:19

Toch is het vrij duidelijk dat de roomse godsdienst overduidelijk is dan de godsdienst van de Gereformeerde hoek...(grrr hokjes)

Ik denk alleen al aan het aanbidden van de Heilge Maria, de heiligmaking, het vagevuur (?)

daar kun je het vast eens mee zijn???

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 apr 2005 22:31

Tja, als het zo precies komt dan denk ik dat geen enkele kerk leert hoe je in God moet geloven op 'de wijze waarop Hij zich heeft laten zien in de Bijbel'...

Of denk je dat God een bepaalde foutmarge zal hanteren? 5,5 ronden we af naar boven en is een voldoende?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2005 22:44

Nee, en ik geloof ook niet dat ik het zo bedoel....

WAt de Heere Jezus ons geleerd heeft is dat er een weg is tot Hem en dat is door de vader...

Dit soort dingen.....en God is heilig, geen mensen...

Hiermee probeer ik duidelijk te maken dat ik het moeilijk vind waar het is zit. Niet zozeer voor de paus maar ook voor mezelf en ontwikkeling van visie... :oops:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 08:12

Het gaat er niet om hoe en wat je allemaal gelooft! Maar of God jou hart heeft verandert! Dat is het enige waar God naar kijkt.
Heb je mij lief?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”