Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2005 22:12
Ik voel geen enkele behoefte om te speculeren over het oordeel van God over de paus. Het komt zo kort-door-de-bocht op mij over als mensen zich daarover uitspreken. Laten ze liever over hun eigen kerkelijk leven oordelen hoe bijbels dat precies is, en kijken wat daaraan verbeterd kan worden, dan precies voor een ander te weten hoe hij voor God zal verschijnen!
(Sorry, maar ik had het gevoel dat sommige kerkelijke leiders er een beetje naar toe tenderen. Ik vind daar niet erg veel respect in doorklinken. Vandaar dat ik dit zo neerzet. Tegelijk is dit ook een reden waarom "....En daarna het oordeel.,....." niet mijn smaak is voor een titel voor deze discussie.)
Maar goed, de paus overleden.
Dat doet nogal wat, zeker zo'n paus als Johannes Paulus II. Voor mijn gevoel is er een tijdperk afgesloten. Zolang als ik leef, heb ik me bij de paus nooit iemand anders voorgesteld dan Karol Woytila. Voor mij was hij altijd dé paus. Nu wordt dat ineens anders!
Ik hoop niks anders dan dat hij in de eeuwige gelukzaligheid is bij God. Daar heb ik ook voor gebeden. Het oordeel in deze dingen, laten we daar zelf maar over zwijgen, en dat aan God overlaten. Wij zijn immers geen wijzen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)