Optimatus schreef:Hoewel ik liever vrij zou krijgen bij diverse andere feestdagen, zoals allerheiligen, allerzielen, sacramentsdag, hervormingsdag, dag van de onafhankelijkheid (Nederland van Spanje) etc.
Doet mij denken aan een opmerking van mijn vader ooit: Als we nou eens een Roomse Jood worden en dan alle feestdagen vrij...

Dan wordt er dus vrijwel niet meer gewerkt, want de RK hebben een hele ris dagen waarbij we niet eens stilstaan, Maria Lichtmis (2 februari) Maria Hemelvaart (15 augustus) etc. etc.
Maar alle gekheid op een stokje:
Ja ik vind dat er vrij moet zijn met het suikerfeest en het slachtfeest. Dat is de consequentie van het in grote getale binnenhalen van gastarbeiders een halve eeuw geleden.
Aan de andere kant: als ik doordenk, moet je dan dus ook vrij geven voor hindoeïstische feesten. En ik zie de reactie van het kabinet die als credo: 'werk,werk,werk' heeft (tot iemand erbij neervalt).
Het lijkt mij in een multi-culturele samenleving in de praktijk niet mogelijk. De (zwarte) school waar ik vrijwilligerswerk doe heeft in de uren-indeling rekening gehouden met suiker- en slachtfeest. Er is een dag vrij, die wordt gecompenseerd door op andere dagen wat langer door te gaan, zodat de wettelijke uren toch gemaakt worden.
Of er dus vrij moet zijn - misschien moet het hele vrije dagen systeem eens op de helling. Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag - waarom eigenlijk? Of trap ik nu tegen heilige huisjes? Is niet mijn bedoeling.