BEU

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

BEU

Berichtdoor Javaca » 27 mar 2005 01:03

Ik ben het zat.

Wat?

Ik ben de kerk zat.

De kerk ?

Ja, de kerk ja. Dat logge instituut wat al honderden jaren het leven van alledag probeert te beheersen.

Ja je hoeft mij niet te vertellen wat de kerk is. Wat ben je er dan zat aan?

Ow zo veel. Te veel om op te noemen.

Wat dan allemaal?

Wil je een lijstje?

Ja.

-Ik ben het zat om steeds maar in de kerk te zitten bij een preek die met veel mooie woorden eigenlijk niets zegt.
-Ik ben het zat om Psalmen en Gezangen te zingen begeleid door een orgel.
-Ik ben het zat steeds energie in eenzinkend schip te steken.
-Ik ben het zat om steeds maar weer commentaar en tegenwerking te krijgen als ik iets gedaan probeer te krijgen.
-Ik ben het zat om te horen te krijgen wat ik MOET doen en wat ik MOET laten.
-Ik ben het zat om steeds weer te worden veroordeeld op grond van kutargumenten en dogma's die in de huidige tijd kant nog wal raken.
-Het is echt teveel om op te noemen, inhoudelijk, gevoelsmatig, alles komt bij elkaar en het is me gewoon te veel.

Tsja

Wat nou "Tsja"? Is dat alles wat je te zeggen hebt?

Ja, ik kan het ook niet veranderen.

Dat weet ik en dat vraag ik ook niet van je. Geen mens kan dat. Zelf heb ik het geprobeerd maar mijn geduld en kracht hiervoor is op. Ik geef het op, ben het beu.

Maar geef je dat alles dan op omdat je het beu bent? Je sociale contacten, vrije tijdsbesteding, de geestelijke support, die dingen waaraan je meegewerkt hebt ze van de grond te krijgen? God?

God? God is de kerk niet en de kerk is God niet. Ik zei dat ik de kerk opgeef. Dat instituut wat al honderden jaren haar eigen regeltjes maakt, dat instituut wat z'n eigen leugens en dogma's gelooft. Sociale contacten? Die heb ik buiten de kerk ook wel hoor. Geestelijke support? De grond in trappen is alles wat die conservatisten met me kunnen. Wanneer je je *censuur* voelt is alles wat ze kunnen zeggen: "God heeft het zo bedoeld" Als je er dan uit gekomen bent is alles wat ze kunnen zeggen: "Goed dat God ons gestuurd heeft". Vrijetijdsbesteding? De jeugdgroep valt steeds verder uit elkaar. Iedereen loopt weg, ik heb het lang volgehouden en support gegeven, maar ik vind er niets meer aan. Op zaterdagavond ga ik liever met wat vrienden wat drinken of een filmpje kijken, al dan niet bij iemand thuis. De dingen waaraan ik meegewerkt heb? Ja, dat was toen. Als ik nu terugkijk heeft het veel tijd en kracht gekost en heeft het niets uitgehaald. Wat gelukt is is leuk, maar ik kan niet meer verder. Ik kan m'n tijd beter voor andere dingen gebruiken die veel kracht kosten.

Maar God dan?

Zoals ik al zei: De kerk is God niet. Zonder God kan ik niet, dat kan niemand. Maar ik denk dat m'n leven zonder het instituut kerk een stuk rustiger wordt.

Wat zeggen je ouders er van?

M'n ouders? Die twee mensen die geprobeerd hebben me 18 jaar te kneden tot een "voorbeeldige christenlijke jongeling"? M'n moeder is in de jaren '50 opgegroeid in een streng oud-gereformeerd gezin. M'n vader komt uit de wat lichtere hoek. Na hun trouwen gingen ze naar de ned herv. bondskerk in mijn woonplaats. Na een aantal jaren zijn ze overgestapt naar de Nederlands hervormde kerk in de plaats hiernaast. Deze kerk is tegenwoordig SOW met de gereformeerde kerk in diezelfde plaats. Verandering is er dus wel, maar zéér traag.
Maar goed om terug te komen op m'n ouders; de reactie kun je raden. Ze leven nog half in de jaren '50. Zij vinden dat ik het niet kan maken. Zowel tegenover God als tegenover de mensen in de kerk (het valt me zo op dat iedereen altijd precies weet wat God wel en niet wil). We hebben hier regelmatig discussies over die in ruzie eindigen. Ik wil het gewoon niet meer. Het keurslijf, de benauwende bekrompenheid, de kortzichtigheid.

Code: Selecteer alles

Herkent iemand dit? Wat zal ik doen?
Het vaste stramien, de beknotting. Het voelt zo benauwend. Ik ben dat zo verschrikkelijk zat. Alles wat ik wil is vrijheid en rust.
Een andere kerk zoeken heb ik de moed en puf niet voor. Het is me te veel gedoe.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 27 mar 2005 08:57

dat herken ik ja...
ik ga alleen nog met "speciale" dagen naar de kerk en voorde rest doe ik het in God geloven gewoon thuis.
ik bedoel waarom zou je naar de kerk gaan om te bidden, dat kan toch ook gewooon in je eigen huis?
en naja... zingen wat maakt het uit als je wel of niet zingt?
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mar 2005 10:42

yvonne schreef:dat herken ik ja...
ik ga alleen nog met "speciale" dagen naar de kerk en voorde rest doe ik het in God geloven gewoon thuis.
ik bedoel waarom zou je naar de kerk gaan om te bidden, dat kan toch ook gewooon in je eigen huis?

waarom ga je dna wel met speciale dagen naar de kerk?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2005 11:23

Misschien kan jij het alleen Javaca. Ik kan dat niet. Ik heb christenen om me heen nodig om samen mee bijbelstudie te doen, te bidden, te zingen, God te eren en elkaar te bemoedigen in geloof (ik noem maar wat dingen).

Misschien kan jij op een andere manier deelnemen aan het lichaam van Christus dan via een kerk, maar een lichaamsdeel redt het niet in z'n eentje.

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 27 mar 2005 11:26

ik herken het een beetje. toch geloof ik wel dat je medechristenen (of dat nu in of buiten de kerk of gemeente is) heel hard nodig hebt, om elkaar te zegenen, te bidden voor en met elkaar, om de liefde van Jezus te delen en nog zo veel meer mooie dingen die je niet alleen kan.
rebecca st. james zingt het ergens:
I can't walk this road without you
You cannot walk it alone
We were never meant to make it on our own!

daar zeg ik, ook op grond van de bijbel, amen! op!

Zelf ben ik vooral zat van de traditie die zo ontzettend overheerst. De traditie die wel boven de Heilige Geest lijkt te staan, boven God Zelf!
ik weet wel dat de mensen waar ik het nu over heb, mensen zijn die het allemaal goed bedoelen en die ook echt kinderen van God zijn.
En misschien is het vergeleken met de kerken waar jullie het nu over hebben, totaal geen probleem ofzo.
Maar sinds ik geloof dat ik vrijheid heb gekregen van God om overal waar Zijn woord en Heilige Geest bovenaan staan, te gaan, merk ik al stukje bij beetje kleine 'vorderingen'.
ik bezoek nu een jeugdclub (bijbelstudie/ samen zijn met gelovige jongeren) en daarin krijg ik echt blijdschap, die ik zo mis op de 'norse' gezichten in onze gemeente.

Javaca, je zegt dat je de fut mist om op zoek te gaan naar een andere gemeente/kerk. ik denk dat dat misschien ook komt door alle tegenstand die je ervaart van je omgeving. ik weet niet hoe het bij jou zit, maar zelf heb ik er echt lang over gedaan om er gewoon helemaal zeker van te zijn dat de Here God echt de vrijheid geeft om daarheen te gaan waar Zijn woord en de Heilige Geest aanwezig zijn en niet de traditie, maar de blijdschap, zegen etc. overheerst. Zodra je daar voor jezelf zeker van bent, is het ook makkelijker om op zoek te gaan, omdat je dan weet dat je er je ouders misschien wel, maar God geen verdriet mee doet.

Misschien denk je wel 'zij heeft makkelijk praten'. Maar ik weet dus ook wat het is en ik heb een vriendin die hetzelfde kent.
ik zou je drie tips willen geven:
- Richt je boven alles op God! Hij alleen kan je hierbij de goede weg wijzen!
- Zolang je nog naar deze kerk gaat waar je zat van bent, probeer je toch nog positief op te stellen. Probeer het goede achter de woorden die vast heel traditioneel overkomen, te vinden. Zodra de bijbel wordt voorgelezen, richt je dan niet op de manier, maar op de woorden van God!
- ik raad je toch aan om naar een andere gemeente op zoek te gaan. Deze situatie van 'zat zijn' is niet gezond en ik geloof dat God een plan voor jou heeft en dat een nieuwe gemeente voor jou beter is om tot ontwikkeling te komen en God zal hierdoor ook beter Zijn rechten ontvangen, omdat je daar wel Hem zal kunnen prijzen!

Maar doe het rustig aan en blijf je vooral op God richten!
Hij heeft nog plannen met jou!
sterkte ermee! :)

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 27 mar 2005 12:02

trijntjejohanna schreef:
yvonne schreef:dat herken ik ja...

waarom ga je dna wel met speciale dagen naar de kerk?

misschien omdat het moet :idea:
maar echt fijn vinde doek het niet.. niet alleen om de dingen hier boven.. :oops:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 27 mar 2005 12:47

@Yvonne:
Op die speciale dagen wil ik JUIST niet.

@Lalage:
Misschien kun jij niet zonder de mensen. Ik kan dat denk ik wel.
De laatste tijd luister ik het nummer "November rain" van Guns 'n Roses vaak.
November Rain

When I look into your eyes
I can see a love restrained
But darlin' when I hold you
Don't you know I feel the same

'Cause nothin' lasts forever
And we both know hearts can change
And it's hard to hold a candle
In the cold November rain

We've been through this auch a long long time
Just tryin' to kill the pain

But lovers always come and lovers always go
An no one's really sure who's lettin' go today
Walking away

If we could take the time
to lay it on the line
I could rest my head
Just knowin' that you were mine
All mine
So if you want to love me
then darlin' don't refrain
Or I'll just end up walkin'
In the cold November rain

Do you need some time...on your own
Do you need some time...all alone
Everybody needs some time...
on their own
Don't you know you need some time...all alone

I know it's hard to keep an open heart
When even friends seem out to harm you
But if you could heal a broken heart
Wouldn't time be out to charm you

Sometimes I need some time...on my
own
Sometimes I need some time...all alone
Everybody needs some time...
on their own
Don't you know you need some time...all alone

And when your fears subside
And shadows still remain
I know that you can love me
When there's no one left to blame
So never mind the darkness
We still can find a way
'Cause nothin' lasts forever
Even cold November rain

Don't ya think that you need somebody
Don't ya think that you need someone
Everybody needs somebody
You're not the only one
You're not the only one

@Rainbowgirl:
We hebben het in mijn geval over een redelijk vrije kerk. Het is geen Bonds ofzo.
De Jeugdclub doe ik ook mee mee maar dat zie ik ook niet meer zitten. Iedereen nokt ermee en ik ben het zat om steeds de voortrekker te moeten zijn.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Cathy
Majoor
Majoor

Re: BEU

Berichtdoor Cathy » 27 mar 2005 14:29

Javaca schreef:Herkent iemand dit?

Jazeker
Wat zal ik doen?

Eerlijk tegen de Heer zeggen dat je er genoeg van hebt.
Het vaste stramien, de beknotting. Het voelt zo benauwend. Ik ben dat zo verschrikkelijk zat.

Ik herken dat, .....in de vakantie lekker 3 weken weg; geen speciale dagen vieren want elke dag is toch rustdag? Maar dan dat benauwende gevoel als je weer terug moest, want dan moèt je weer zoveel, juist als christen.
Alles wat ik wil is vrijheid en rust

Dat mag; Deze tekst hielp mij Staat dan in de vrijheid waarmee Christus ons heeft vrijgemaakt en wordt niet opnieuw bevangen met het juk der dienstbaarheid. (Gal 5:1)
Het enige wat we 'moeten' en sinds de opstanding ook kunnen en mogen, is je op G.d richten en het van Hem verwachten.
Sterkte
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2005 14:49

Tja, je weet waarom je het zat bent. Kijk of het goed is, en zo ja, wat je er aan kan doen... want de kerk is niet iets wat mensen hebben verzonnen. De kerk is daarom denk ik ook niet slecht, de vraag ik of de vormen altijd zo geweldig zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2005 15:42

Ik moet weer denken aan Flevo van de afgelopen zomer. Het ging over vrijheid. Jezus wil je vrijmaken, niet binden aan regeltjes.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 27 mar 2005 16:16

Javaca schreef:

Het vaste stramien, de beknotting. Het voelt zo benauwend. Ik ben dat zo verschrikkelijk zat. Alles wat ik wil is vrijheid en rust.
Een andere kerk zoeken heb ik de moed en puf niet voor. Het is me te veel gedoe.

Ja ik herken dit zeker. Ik ga niet meer naar een kerk en als ik in een kerk kom (toevallig vanochtend nog) dan voelt het gelijk al weer helemaal beklemmend enzo. Ik kan niet voor jou zeggen wat je moet doen maar ik denk dat het wel heel belangrijk is om contact te hebben met medegelovigen, samen te bidden enz. Dus ik weet niet of je christelijke vrienden hebt ofzo? Maar als je die hebt kun je misschien met een paar vrienden een keer in week bij elkaar komen ofzo. Maar ik zou er gewoon voor bidden en God vragen wat Hij wil dat je doet. Misschien gewoon een tijdje een break nemen van de kerk en over een jaar ofzo weer een kerk zoeken. Vraag gewoon aan God wat Hij wil dat je doet.
stomp niet af, blijf slijpen

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 27 mar 2005 17:24

ik kom ook nooit meer in de kerk
en donderdag hadden we met school paasviering in de kerk! :o
ik kwam weer helemaal misselijk op school en me benen wouden niet meer lopen ik was helemaal in de war, als ik jou was zou ik na gaan denken waarom je precies niet naar de kerk wilt/durft. het lijstje wat je hed op geschreve is duidelijk, maar is dat alles of is er nog meer?

sterkte
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 mar 2005 19:29

Misschien is het een idee om eens in wat andere kerken te gaan kijken alvorens de kerk in haar geheel op een zijspoor te rangeren. De een is dol op liturgie, de volgende jubelt bij opwekking en weer een ander wordt geraakt door veel halleluja-gezang.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mar 2005 08:17

Javaca schreef:Ik ben het zat.

Wat?

Ik ben de kerk zat.

De kerk ?

Ja, de kerk ja. Dat logge instituut wat al honderden jaren het leven van alledag probeert te beheersen.

Ja je hoeft mij niet te vertellen wat de kerk is. Wat ben je er dan zat aan?

Ow zo veel. Te veel om op te noemen.

Wat dan allemaal?

Wil je een lijstje?

Ja.

-Ik ben het zat om steeds maar in de kerk te zitten bij een preek die met veel mooie woorden eigenlijk niets zegt.
-Ik ben het zat om Psalmen en Gezangen te zingen begeleid door een orgel.
-Ik ben het zat steeds energie in eenzinkend schip te steken.
-Ik ben het zat om steeds maar weer commentaar en tegenwerking te krijgen als ik iets gedaan probeer te krijgen.
-Ik ben het zat om te horen te krijgen wat ik MOET doen en wat ik MOET laten.
-Ik ben het zat om steeds weer te worden veroordeeld op grond van kutargumenten en dogma's die in de huidige tijd kant nog wal raken.
-Het is echt teveel om op te noemen, inhoudelijk, gevoelsmatig, alles komt bij elkaar en het is me gewoon te veel.

Tsja

Wat nou "Tsja"? Is dat alles wat je te zeggen hebt?

Ja, ik kan het ook niet veranderen.

Dat weet ik en dat vraag ik ook niet van je. Geen mens kan dat. Zelf heb ik het geprobeerd maar mijn geduld en kracht hiervoor is op. Ik geef het op, ben het beu.

Maar geef je dat alles dan op omdat je het beu bent? Je sociale contacten, vrije tijdsbesteding, de geestelijke support, die dingen waaraan je meegewerkt hebt ze van de grond te krijgen? God?

God? God is de kerk niet en de kerk is God niet. Ik zei dat ik de kerk opgeef. Dat instituut wat al honderden jaren haar eigen regeltjes maakt, dat instituut wat z'n eigen leugens en dogma's gelooft. Sociale contacten? Die heb ik buiten de kerk ook wel hoor. Geestelijke support? De grond in trappen is alles wat die conservatisten met me kunnen. Wanneer je je *censuur* voelt is alles wat ze kunnen zeggen: "God heeft het zo bedoeld" Als je er dan uit gekomen bent is alles wat ze kunnen zeggen: "Goed dat God ons gestuurd heeft". Vrijetijdsbesteding? De jeugdgroep valt steeds verder uit elkaar. Iedereen loopt weg, ik heb het lang volgehouden en support gegeven, maar ik vind er niets meer aan. Op zaterdagavond ga ik liever met wat vrienden wat drinken of een filmpje kijken, al dan niet bij iemand thuis. De dingen waaraan ik meegewerkt heb? Ja, dat was toen. Als ik nu terugkijk heeft het veel tijd en kracht gekost en heeft het niets uitgehaald. Wat gelukt is is leuk, maar ik kan niet meer verder. Ik kan m'n tijd beter voor andere dingen gebruiken die veel kracht kosten.

Maar God dan?

Zoals ik al zei: De kerk is God niet. Zonder God kan ik niet, dat kan niemand. Maar ik denk dat m'n leven zonder het instituut kerk een stuk rustiger wordt.

Wat zeggen je ouders er van?

M'n ouders? Die twee mensen die geprobeerd hebben me 18 jaar te kneden tot een "voorbeeldige christenlijke jongeling"? M'n moeder is in de jaren '50 opgegroeid in een streng oud-gereformeerd gezin. M'n vader komt uit de wat lichtere hoek. Na hun trouwen gingen ze naar de ned herv. bondskerk in mijn woonplaats. Na een aantal jaren zijn ze overgestapt naar de Nederlands hervormde kerk in de plaats hiernaast. Deze kerk is tegenwoordig SOW met de gereformeerde kerk in diezelfde plaats. Verandering is er dus wel, maar zéér traag.
Maar goed om terug te komen op m'n ouders; de reactie kun je raden. Ze leven nog half in de jaren '50. Zij vinden dat ik het niet kan maken. Zowel tegenover God als tegenover de mensen in de kerk (het valt me zo op dat iedereen altijd precies weet wat God wel en niet wil). We hebben hier regelmatig discussies over die in ruzie eindigen. Ik wil het gewoon niet meer. Het keurslijf, de benauwende bekrompenheid, de kortzichtigheid.

Toen ik dit las, dacht ik: het ene kerkverband is het andere nog niet. Daarom vind ik dit wat te generaliserend.
Preken die je helemaal niks zeggen. Je zegt dat je in een SoW-gemeente zit. Ik denk dat ik dat in een SoW-gemeente ook zou hebben. Ik weet echter ook dat er kerken zijn waar ik de preek wel degelijk als waardevol kan ervaren. Belangrijk punt voor mij daarin is: dat de Bijbel als het gezaghebbend Woord van God wordt gezien, en ook echt uitgelegd.

Ik zat eens na te denken: wat vind ik nou een echte goede kerk? (Met kerk bedoel ik hier even een enkele gemeente. Dus niet zozeer een heel kerkverband.)
Ik probeer eens wat te noemen:
- Een kerk waar de Bijbel helemaal als Gods Woord wordt gezien, en waar die ook degelijk en serieus wordt uitgelegd. Dus niet allerlei slappe verhaaltjes. Waar ook geen tradities heersen over de Bijbel, maar waar men in staat is de Bijbel op een frisse manier te benaderen. Vanuit een echte en oprechte luisterhouding dus. Sola scriptura dus, maar vooral ook tota scriptura!
- Dat moet natuurlijk niet alleen een zaak van de dominee zijn, maar ook van de kerkleden. Men heeft weet van de intense vreugde in Christus, en dat straalt frisheid uit.
- Een kerk waar een frisse sociale sfeer heerst. Waar men open en hartelijk is naar elkaar. Een kerk ook waar men sociaal actief is met allerlei gezellige dingen.
- Een kerk die minstens zo'n 300 leden heeft. Ik houd niet van kleine wereldjes.
- Een kerk ook waar je met enige regelmaat ook kennis kunt maken met nieuwe mensen. Enige dynamiek is dus wel gewenst. Altijd en eeuwig de zelfde gezichten verveelt, en doet mij veel te statisch aan.

Kortom: een gemeente die lééft, niet alleen door een frisse en serieuze benadering van de Bijbel, en de intense vreugde in Christus, maar ook die in sociaal opzicht echt leeft en dus fris aandoet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 mar 2005 14:21

het is wel herkenbaar wat je schrijft javaca. soms ervaar ik dat ook wel zo. daarnaast weet niet echt wat ik er mee moet... :roll:

Terug naar “Archief”