Roken voor de kerkdeur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Melody

Roken voor de kerkdeur

Berichtdoor Melody » 26 mar 2005 14:44

Zondagochtend, fietsje in het fietsenhok, sleuteltje in de tas en vlug naar binnen. Maar al ver voor je de deur van de kerk ook maar bereikt hebt, slaat de walm je al tegemoet. Geurige vlagen van sigarettenrook wervelen om je heen en benemen je de adem. Nog minstens twintig stappen te gaan voor je de bevrijdende kerkdeur bereikt hebt. Eindelijk, binnen, vlug jas uit en diep ademhalen. Dat hebben we ook weer overleefd.

Is dit nou netjes? Vinden we dit nou kunnen? Overal waar ik kom, bij elke kerk, wordt pontificaal, recht voor de ingang, gerookt. Je moet er dwars doorheen en zeker voor iemand die toch al niet zulke geweldige longen heeft is dat een nachtmerrie. Je vernietigt niet alleen je eigen lichaam, je vernietigt ook dat van anderen zonder dat ze daarom gevraagd hebben en zonder dat ze het kunnen vermijden.
Ik zal niet oordelen; rook maar tot je erbij neervalt, maar doe het niet in mijn gezicht, en al helemaal niet recht voor de kerk!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 14:45

Elke kerk? Ik heb het niet vaak gemerkt in de kerken waar ik weleens kom..

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 mar 2005 15:14

Bij ons staan ze na de dienst bij de uitgang te roken.

Ik vind dat men roken censurabel moet stellen. Iedereen weet dat het ten diepste zelfmoord is, daarenboven nog eens gruwelijk asociaal. Dat is niet te verenigen met christenzijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 15:14

Zit wat in! Ga dan ff ergens om een hoek staan of zo. Bij mijn kerk valt het wel mee, roken niet veel mensen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 26 mar 2005 15:24

Roken voor een christen vind ik al ernstig twijfelachtig.

Roken voor een kerkdeur is asociaal. Net als roken bij de bushalte bijv.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 mar 2005 15:25

Bij de vrijgemaakte kerk van Vroomshoop valt me inderdaad altijd op dat iedereen rookt en met de auto komt (terwijl het echt geen groot dorp is, iedereen zou kunnen komen lopen). Maar bij andere kerken heb ik dat niet gezien, hoogstens een paar mensen.

Ik vind dat je als christen niet moet roken, je asfalteert er letterlijk je longen en luchtpijp mee en ook die van anderen. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest, dat moet je niet asfalteren.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 mar 2005 15:43

Kun je nagaan wat ik met die wierook te verduren heb :mrgreen:

Serieus: het is natuurlijk belachelijk dat je je eerst door een zwerm rokende kerkgangers heen moet worstelen alvorens de kerk binnen te kunnen gaan.

Oplossing: een pafpaal vier meter links of rechts van de kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 15:50

fraternoster schreef:Bij ons staan ze na de dienst bij de uitgang te roken.

Ik vind dat men roken censurabel moet stellen. Iedereen weet dat het ten diepste zelfmoord is, daarenboven nog eens gruwelijk asociaal. Dat is niet te verenigen met christenzijn.

Och ja, ook de kerk is niet meer veilig voor de anti-rook-hetze... :shock:

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mar 2005 16:04

Bij ons in Dordrecht is er een gemeenteavond geweest waarop het behandelt is, en de kerkenraad heeft daarop besloten om een ontmoedigings beleid te gaan voeren.
Alleen zijn we nu een jaar verder en nog staan ze pontificaal voor de deur te roken.
Snap echt niet dat het nog kan.

Ga maar weer eens in de pen om het nogmaals aanhangig te maken bij de kerkenraad.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 mar 2005 17:02

Hmm...bij ons staan we altijd met een stel mensen van de 15+ te wachten op elkaar om naar binnen te gaan. Daarbij roken er ook een aantal vaak nog even een sigaretje.
Maar bij ons is het zo lastig, omdat de kerk niet echt klein is ofzo, en de mensen van 2 kanten komen. Dus als je om het ene hoekje gaat staan, zie je de mensen die het andere hoekje omkomen niet. En das lastig als iemand niet weet dat we bij elkaar gaan zitten. Staat zo L*llig voor diegene die dat dan neit weet....

Maargoed, roken is een verhaal apart, daarin benk het wel een beetje met het_bureau eens...Ik wil niemand veroordelen hoor, absoluut niet! Maar ik vind roken niet echt je lichaam als een tempel van de Heilige Geest zien...
Maarja, das te weinig bewegen, teveel eten, te weinig groenten eten, te weinig fruit eten, te veel slapen, te weinig slapen ook niet ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 26 mar 2005 20:02

Waarom roken niet veroordelen?

Het meest ergerlijke vind ik nog dat veel mensen die roken hun peuk zomaar op de straat gooien. :x
Ik schaam :oops: me er gewoon voor! Ook als ik bij ons op het kerkplein loop.

Roken verpest je stem, en daarom alleen al zal ik nooit iets roken!

Ik vind het zeker niet christelijk als je rookt. Mijn vader zegt altijd: een echte christen rookt niet. Een christen die rookt kan wel een christen zijn, maar op het moment dat hij/zij rookt is hij/zij even christen-af...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 20:13

Perpetua schreef:Roken verpest je stem, en daarom alleen al zal ik nooit iets roken!

Verpest je stem? :o :shock: De meest gave zangers zijn juist vaak diegene die roken, dat voegt zeker iets toe!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 21:04

Optimatus schreef:Kun je nagaan wat ik met die wierook te verduren heb :mrgreen:

Serieus: het is natuurlijk belachelijk dat je je eerst door een zwerm rokende kerkgangers heen moet worstelen alvorens de kerk binnen te kunnen gaan.

Oplossing: een pafpaal vier meter links of rechts van de kerk.

Ze zouden er etiketten op moeten plakken.... Steek geen wierook aan in de omgeving van uw broeders en zusters. Wierook is schadelijk voor u en uw omgeving ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2005 21:12

Aragorn schreef:
Perpetua schreef:Roken verpest je stem, en daarom alleen al zal ik nooit iets roken!

Verpest je stem? :o :shock: De meest gave zangers zijn juist vaak diegene die roken, dat voegt zeker iets toe!
Het verpest niet je stem maar je keel, je krijgt een schorre of zwaardere stem maar dat is maar een bijverschijnsel, net als bijvoorbeeld onderscheid in smaak waardoor veel eten niet echt lekker meer is. Die schorre/hese/zware stem is voor sommige zangers inderdaad zwaar mooi *denkt aan Kurt en Chad*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 22:19

Dat is idd wel waar ja, rokers gebruiken vaak veel meer peper en zout enzo.

Terug naar “Archief”