naastenliefde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

naastenliefde

Berichtdoor johannes1 » 28 jan 2003 19:15

in menig topic vindt ik het woordje naastenliefde terug. maar heb er eigenlijk nooit goed bij stilgestaan totdat ik gister de woorden uit 1 johannes 4 las. en die woorden benauwde me eigenlijk best wel ik zal die woorden hier even vermelden zodat jullie weten waar ik het over heb.

20. indien iemand zegt: IK heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
21. en dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.

hoe kan ik die geneigd is mijn naaste te haten Hem dan wel liefhebbe. en dat benauwd mij. voelen jullie dit ook?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 19:19

Vanaf het moment dat je God liefhebt ga je ook (langzamerhand) meer je naaste liefhebben. En om je naaste te kunnen liefhebben moet je ook eerst jezelf liefhebben, dat wil zeggen jezelf accepteren, behalve je zonden. En als je jezelf accepteert, ga je ook een ander accepteren, omdat je in de fouten en tekortkomingen van de ander je eigen fouten ziet.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 28 jan 2003 19:29

En om je naaste te kunnen liefhebben moet je ook eerst jezelf liefhebben, dat wil zeggen jezelf accepteren, behalve je zonden. En als je jezelf accepteert, ga je ook een ander accepteren, omdat je in de fouten en tekortkomingen van de ander je eigen fouten ziet.

Dit klinkt natuurlijk een beetje tegenstrijdig he.... bij jezelf je fouten niet accepteren en bij de ander wel.

Naastenliefde is inderdaad zeer belangrijk, Jezus vat de kern van de wet Gods in 2 delen samen: God lief hebben boven alles en de naasten als jezelf.

Ik denk dat je je bij naastenliefde niet te snel moet gaan benauwen. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat wanneer je kwaad bent op je naaste dat dat haat is. Echter is boosheid een emotie die ook juist bij de liefde hoort. Als een vader zijn kinderen tuchtigd dan is dat opdat zij daar iets van leren zouden. Je kunt je boosheid dus ook gebruiken om samen met je naaste iets positiefs te bewerkstelligen.

Soms is het inderdaad wel erg moeilijk en zondigen we tegen het gebod van de naastenliefde, net als we ook tegen God zondigen en daarom hebben we Jezus' zaligmakend bloed ook zo hard nodig.
Credo ergo sum

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 19:31

Dit klinkt natuurlijk een beetje tegenstrijdig he.... bij jezelf je fouten niet accepteren en bij de ander wel.
hm.... misschien moet je wat grondiger lezen.

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 28 jan 2003 19:33

Ja okay, er staat zonden, maar wat moet ik me dan bij die andere fouten voorstellen?
Credo ergo sum

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jan 2003 19:35

voor jou dan wat extra uitleg :wink:

je hoeft de zonde van een ander niet te accepteren, maar als je ziet dat de fouten van de ander ook in jezelf zitten, dan kun je je naaste accepteren in plaats van af te wijzen.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: naastenliefde

Berichtdoor rpdingemanse » 30 jan 2003 11:47

johannes1 schreef:20. indien iemand zegt: IK heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?
21. en dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.

hoe kan ik die geneigd is mijn naaste te haten Hem dan wel liefhebbe. en dat benauwd mij. voelen jullie dit ook?

hier wil ik een bijbelgedeelte op antwoorden, ik weet ff niet waar ie staat.
maar Hij zegt dat we moeten groeien in de kennis van de genade van onze Jezus Christus.
ik denk dat dat dit een sleutel is om, en jezelf te leren liefhebben, en de ander lief te hebben.

ik denk dat uit de meerdere kennis van de genade ook voortvloeid dat we steeds meer van vrucht van de Geest gaan laten zien. onbewust, doordat wij steeds meer leren van onze Zaligmaker, die een grote vrucht van De Geest is! (zie aankondiging geboorte van Jezus)

dag![/i]

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: naastenliefde

Berichtdoor groenrondballetje » 30 jan 2003 11:56

johannes1 schreef:in menig topic vindt ik het woordje naastenliefde terug. maar heb er eigenlijk nooit goed bij stilgestaan totdat ik gister de woorden uit 1 johannes 4 las. en die woorden benauwde me eigenlijk best wel ik zal die woorden hier even vermelden zodat jullie weten waar ik het over heb.
20. indien iemand zegt: IK heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?

Mooie topic, lekker confronterend :!:
Je vraagt je af hoe je naasten kunt liefhebben: door je hart open te stellen voor Gods liefde, door de Heilige Geest in je te laten werken, en daardoor vervuld te worden met Gods liefde. Dat betekend dat je moet opgeven alles zuiver op eigen kracht te willen doen, maar moet blijven proberen (door gebed) Gods kracht in je te laten komen. Bidt voor de mensen die je haat, bidt voor jezelf dat je liefde voor die mensen mag vinden. Bidt voor vergeving voor jezelf, omdat je die mensen haat, want God houdt van jou, maar ook van andere mensen en God wil dat jij dat ook van de anderen houdt ...

Het kost tijd, hart, ziel en verstand, maar langzaam zul je groeien in de kennis en liefde van Christus.

Veel Liefde en Wijsheid toegewenst,

John

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 30 jan 2003 17:57

Ja, ik vind dit ook wel moeilijk. Soms denk ik, wat doe ik nou weer, weer iemand gekwetst. En dan kan je zo gaan twijfelen aan je liefde voor God.

Meestal houd ik van iedereen. En wil ik alles voor mn naasten doen, en dan voel ik echt Gods liefde, en wil ik die doorgeven aan anderen. Maar dan op cruciale momenten ben je vaak zo liefdeloos en op jezelf gericht, ipv op God. Dan zie je maar weer dat een mens het uit zichzelf nooit goed kan doen. Als je God uit het oog verliest, verlies je iedereen, behalve jezelf, ook uit het oog.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 31 jan 2003 13:38

lizzz schreef:Ja, ik vind dit ook wel moeilijk. Soms denk ik, wat doe ik nou weer, weer iemand gekwetst. En dan kan je zo gaan twijfelen aan je liefde voor God.
Meestal houd ik van iedereen. En wil ik alles voor mn naasten doen, en dan voel ik echt Gods liefde, en wil ik die doorgeven aan anderen. Maar dan op cruciale momenten ben je vaak zo liefdeloos en op jezelf gericht, ipv op God. Dan zie je maar weer dat een mens het uit zichzelf nooit goed kan doen. Als je God uit het oog verliest, verlies je iedereen, behalve jezelf, ook uit het oog.

Maar ook dan mag je beseffen dat God van je houdt en je fouten wil vergeven ... en helaas moet ik dat erg veel vragen aan God, maar Hij vergeeft mij met liefde en zal ook jou met liefde vergeven ...

John

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 jan 2003 14:33

Ja, dat is nu het grote verschil tussen God en de mens, Gods liefde stopt nooit, terwijl wij alleen liefhebben als het ons uikomt, en maar al te vaak alleen van onszelf houden. Zonder Zijn liefde zouden we het leven toch nooit kunnen uithouden! Wij kiezen steeds weer de verkeerde kant, maar Jezus kiest telkens weer voor ons. En echte naasteliefde kan je alleen door Hem leren.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 31 jan 2003 21:18

Gaat het in het bijbelgedeelte om naastenliefde of gaat het om broederliefde?
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Terug naar “Archief”