waadkleed Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

waadkleed Jezus

Berichtdoor janneke » 17 sep 2002 18:40

Afgelopen vakantie in Parijs zijn wij in een kerkje geweest, waar ze beweerden het waadkleed (of een kopie daarvan) van Jezus te hebben hangen. (het kleed waarin hij in het graf lag).
Je zag daar duidelijk een soort van afdruk van een hoofd en lichaam in.

Geloven jullie dat dit echt is???Of is het een touristische trekpleister?

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 17 sep 2002 18:52

Ik geloof over het algemeen zulke dingen niet. als je alleen al het aantal stukken hout van Jezus kruis ziet, moet dat wel een heel groot kruis zijn geweest! volgens mij is het grote onzin.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 17 sep 2002 19:09

Het zal wel een kopie zijn geweest Janneke, want de echte lijkwade hangt volgens mij in Turijn. Overigens zijn wetenschappers het oneens over de echtheid van dit gewaad. De meeste onderzoekers zijn van oordeel dat het inderdaad om een lijkwade gaat, maar dan van iemand die in de vroege middeleeuwen overleden is.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: waadkleed

Berichtdoor Toriso » 17 sep 2002 19:12

janneke schreef:het waadkleed (of een kopie daarvan) van Jezus te hebben hangen.


Of een kopie. Als ze dat zelf al veronderstellen zal dat zeker zo zijn. Als je al dergelijk materiaal bij elkaar zou leggen kreeg je een onvoorstelbaar grote berg rotzooi. Meer dan waar geweest kan zijn.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 17 sep 2002 20:52

twas idd een kopie....maargoed, t gaat ff om t origineel dan...is dat wel echt??

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 18 sep 2002 09:20

Een origineel is altijd echt :D Maar ik geloof niet dat de lijkwade van Christus nu nog ergens op aarde te vinden is, en ik geloof zeker niet dat dat een toeristische trekpleister moet zijn. Zo'n lijkwade is nix bijzonderder dan een lijkwade van iemand anders...

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Berichtdoor Sterretje » 18 sep 2002 09:35

Zoals nu al een paar keer is aangegeven is het vaak 'verzonnen' De mensen hechtten er waarde aan, gaan er zelf in geloven en geven dit door. Ik ben al wel in drie musea Petrus zijn sleutelbeen gezien..
Het kleed in Parijs is inderdaad niet echt, maar dat weten de mensen zelf ook wel die daar werken.
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 18 sep 2002 12:47

Al zou het allemaal waar zijn (ik geloof er zelf helemaal niets van) dan heeft het geen enkele meerwaarde voor je persoonlijk geloof.
Geloof hechten aan of vereren van zulke zaken is niet juist, dat lijkt me evident.

Ik het een onderwijzer zo aan de kinderen horen vertellen bij eenzelfde vraag bij kerkgeschiedenis: als je al de stukken hout die er zouden zijn van het kruis van Christus bij elkaar zou leggen zou je een heel huis kunnen bouwen.
Weliswaar misschien niet waar, maar voor de kinderen duidelijk...

Greetz..
Night
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 18 sep 2002 17:43

Toch moeten we de kracht van echte relikwieën niet onderschatten. Lees maar eens 2 Koningen 13:21 en Markus 5:27-29.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 18 sep 2002 18:11

om eerlijk te zijn hecht ik weinig tot geen waarde aan zulke dingen. er wordt ook veel te veel mee gerommeld. het is niet meer te controleren of bepaalde dingen van mensen uit de Bijbel zijn geweest.

jaop

Berichtdoor jaop » 18 sep 2002 19:08

omega, de eerste tekst die je noemt is idd een merkwaardige gebeurtenis, wat we er verder van moeten denken . Maar je tweede citaat vind ik totaal ongegrond. Er is niets dat er op wijst dat de kleding van Jezus enige kracht bezit, maar haar gelóóf heeft haar behouden. Omdat ze geloofde dat het kon, kon het ook, maar niet door de magische krachten van het kleed. er staat later dan ook wie heeft MIJ aangeraakt, dus niet wie heeft mijn kleed aangeraakt. en later ook:uw geloof heeft u behouden.
Persoonlijk vind ik dat we relikwieen zo veel mogelijk moet vermijden, omdat zij alleen maar van Jezus af kunnen leiden.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 18 sep 2002 19:16

Jaop, je moet de verzen 28 en 30 nog maar eens goed lezen. Daar wordt duidelijk gesproken over kleed en klederen. Bovendien is het niet Jezus die zegt "wie heeft Mij aangeraakt", maar zeggen de discipelen dat. Ze verdraaien Jezus' woorden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

jaop

Berichtdoor jaop » 18 sep 2002 20:04

ik heb het nogmaals goed gelezen en ik lees dit in vers 30: En terstond Jezus bekennende in zichzelven de kracht, die van Hem uitgegaan was, keerde Zich om in de schare en zeide= Wie heeft MIJn klederen aangeraakt? Het lijkt mij helder en klaar dat Jezus dit zelf zegt. Dat de discipelen Zijn woorden verdraaien lijkt me ook niet logisch aangezien er in hte volgende vers staat: En ZIjn discipelen zeiden tot Hem: Gij ziet, dat de schare U verdringt, en zegt Gij: WIe heeft MIJ aangeraakt? Weliswaar zegt Jezus: klederen, maar daar bij staat dat HIj voelde dat er kracht van Hem uitging. Ik begrijp de gedachtegang die je volgt, maar ik vind het een gewilde uitleg, die niet met de geest van de tekst klopt, en die je alleen kan aanvaarden, als je alleen het gesproken woord van Jezus als het Ware aan houdt in de BIjbel en niet het hele geschrevene

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 18 sep 2002 22:00

We zijn het er dus over eens dat Jezus over Zijn klederen spreekt en niet over "wie heeft Mij aangeraakt". Dat laatste maken de discipelen er van, om welke reden dan ook. Uit de tekst blijkt verder duidelijk dat het de vrouw om het kleed van Jezus te doen is, want ze zegt in vers 28: "Indien ik maar Zijn klederen mag aanraken, zal ik gezond worden." Ze gelooft dus dat alleen het aanraken van de klederen van Jezus al voldoende is om haar te genezen. Ik kan natuurlijk alleen rekening houden met de tekst die er staat, niet met wat er volgens jou had moeten staan.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 18 sep 2002 22:51

Ik kan natuurlijk alleen rekening houden met de tekst die er staat, niet met wat er volgens jou had moeten staan.


Dan zul je ook tot de conclusie moeten komen dat de genezende kracht niet in Jezus' kleding zat maar in Hemzelf. "En terstond Jezus bekennende in zichzelven de kracht, die van Hem uitgegaan was,"
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten