God is te groot voor 1 religie.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2005 14:06

Deze uitspraak las ik in de metro. Op een of andere manier vond ik er wel wat in zitten. Maar Jezus zegt dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Wat vinden we hiervan? Zou God zo groot zijn dat Hij zich niet alleen in het christendom manifesteert? Zouden moslims misschien toch iets van Hem opvangen, zij het meer versluierd?

btw: misschien was het wel: God groter dan 1 religie. Als iemand weet wat 't was, laat 't me even weten.

André

Berichtdoor André » 13 mar 2005 14:14

Als we dat menselijker wijs willen proberen te begrijpen loop je aan tegen een paar drempeltjes.
Wij geloven dat de bijbel Gods woord is, andere geloven hebben "andere bijbels".
Dus wie heeft de waarheid, weet jij het?
Angezien wij niet op een Goddelijke manier kunnen denken is dit denk ik een moeilijk vraagstuk.
En je vervalt misschien snel in beoordelen/veroordelen.

tinos
Luitenant
Luitenant

Re: God is te groot voor 1 religie.

Berichtdoor tinos » 13 mar 2005 14:17

Lalage schreef:God is te groot voor 1 religie.

Deze uitspraak las ik in de metro. Op een of andere manier vond ik er wel wat in zitten. Maar Jezus zegt dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Wat vinden we hiervan? Zou God zo groot zijn dat Hij zich niet alleen in het christendom manifesteert? Zouden moslims misschien toch iets van Hem opvangen, zij het meer versluierd?

btw: misschien was het wel: God groter dan 1 religie. Als iemand weet wat 't was, laat 't me even weten.

ik denk dat de Islam best dingen heeft die het christendom ook heeft. vergeet niet dat de Islam is 'opgesteld'/gevormd uit meerdere godsdiensten..

maar de Islam ziet Jezus niet als de Zoon van God en daaroom denk ik niet dat er in de Islam iets van God bij zit

André

Berichtdoor André » 13 mar 2005 14:25

De Islam was maar een voorbeeld Tinos, er zijn er veel meer..........

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 13 mar 2005 15:04

André schreef:De Islam was maar een voorbeeld Tinos, er zijn er veel meer..........

weet ik, en ik gebruik jouw voorbeeld om aan te geven dat ik er niet in geloof.. het christendom is daarbij ook nog eens de enige godsdienst waar je het eeuwige leven slechts uit genade kunt ontvangen. bij alle andere godsdiensten heb je dat al bij voorbaat of kun je het zelf verdienen..

ook dat is een punt waardoor ik geloof dat het christendom de enige godsdienst van God is

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 13 mar 2005 15:16

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar argumenten waarom God wel groter is dan 1 religie?

André

Berichtdoor André » 13 mar 2005 15:20

Die heb ik dus niet voor je omdat ik de exacte almacht van God niet ken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2005 17:29

On-topic: ik vraag me dat ook heel vaak af, Lalage. Enerzijds heb je het punt dat de meeste religies elkaar keihard uitsluiten (als in: niemand komt tot de Vader dan door Mij), maar anderzijds kan ik me weer enorm moeilijk voorstellen dat je zaligheid afhangt van het accepteren van een bepaalde leerstelling (in het geval vh. christendom dat Jezus leeft). Dat is namelijk alleen mensen gegeven die in een christelijke omgeving opgroeien of er op een of andere manier mee in contact komen.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 mar 2005 19:47

Het Christen zijn , met de handleiding de Bijbel spreekt van het woord van God .

Het woord religie zegt mijns inziens genoeg , Geloof in God als enig God heeft niets met religie te maken .

Colossenzen 2:23 Dat alles heeft wel de schijn van wijsheid met zijn zelfbedachte religie, zijn nederige houding en lichaamskastijding, maar in feite is het van geen enkele waarde en streelt het alleen maar zelfzuchtige neigingen.

Zomaar een voorbeeld ,

Wat er ook bedacht schijnt te zijn elke religie dus is niet van God . God heeft Zijn Zoon gegeven , welke onze schuld betaald heeft . Hieraan mogen wij deel hebben uit genade . Vrij gekregen zonder er zelf wat aan te hoeven bijdragen .

Dit vind je bij de religie's niet terug .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 13 mar 2005 20:38

Ik blijf er toch bij dat niemand tot de Vader komt dan door Jezus Christus alleen. Ik kan het daar nog zo moeilijk mee hebben om te geloven dat het zo zwart-wit is, maar het blijft toch zo staan.
Sja maar wat is een religie, een religie versta ik toch onder een soort van "systeem" wat door mensen gemaakt is, in principe is het Christendom dat natuurlijk ook. Er zitten veel tradities en gewoonten in, die op zich niet verkeerd hoeven zijn, maar die vaak wel door mensen ingesteld zijn en zo gegroeid zijn. Daarmee zou je inderdaad kunnen zeggen dat God te groot is voor 1 religie, dat zou dan idd kloppen. God valt niet te vangen in 1 systeem. Dat wil alleen niet zeggen dat elke religie gelijk is.
Voorop staat toch voor mij dat de bijbel Gods onfeilbaar Woord is. En daarin staat dat niemand tot de Vader komt dan door Jezus. Als een religie daarop wijst en dat leert is het goed. We weten alleen ook dat de enige religie die daar naar verwijst het Christendom is.
God openbaart zich aan individuele moslims, dat wil ik best geloven. Via Open doors krijgen we zulke verhalen wel te horen, daarna gaan die mensen altijd wel naar een kerk. Ze mogen natuurlijk niet officieel moslim-af worden, daar staat nog altijd de doodstraf op.
Manifesteerd God zich via de Islam verluierd? Ik denk zelf eerder dat de Islam mensen van God aftrekt, de halve waarheid vertellen is ook een leugen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: God is te groot voor 1 religie.

Berichtdoor lindita » 13 mar 2005 21:32

Lalage schreef:God is te groot voor 1 religie.

Deze uitspraak las ik in de metro. Op een of andere manier vond ik er wel wat in zitten. Maar Jezus zegt dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Wat vinden we hiervan?

Je geeft zelf het antwoord al...! 8)

Lalage schreef: Zou God zo groot zijn dat Hij zich niet alleen in het christendom manifesteert? Zouden moslims misschien toch iets van Hem opvangen, zij het meer versluierd?

God is overal en Hij manifesteert zich ook overal.

Btw: In Iran worden de laatste jaren steeds meer mensen christen, o.a. doordat ze visioenen zien van Jezus die zegt dat hij niet alleen 'imam' was, maar Gods Zoon.
the most important things in life are not things

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 23:47

Aragorn schreef: Enerzijds heb je het punt dat de meeste religies elkaar keihard uitsluiten (als in: niemand komt tot de Vader dan door Mij), maar anderzijds kan ik me weer enorm moeilijk voorstellen dat je zaligheid afhangt van het accepteren van een bepaalde leerstelling (in het geval vh. christendom dat Jezus leeft). Dat is namelijk alleen mensen gegeven die in een christelijke omgeving opgroeien of er op een of andere manier mee in contact komen.

Dat laatste is helemaal juist. En ook dat is uitverkiezing.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 08:29

Wat is de definitie van religie? Als ik soms een extreem-rechtste-gergeminnedder hoor denk ik ook... dat is mijn God niet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mar 2005 09:05

God is te groot voor 1 religie! Zeker waar.
God is groter dan elke religie.. Hij is Koning op aarde, Hij heeft de duivel, dood en de zonde overwonnen!

maare buiten Jezus is er geen verzoening met God!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 12:53

Tja, er zijn een heleboel mensen die geloven dat er "meer" is, een hogere macht of zo. Blijkbaar is het nog niet zo onlogisch om aan te nemen dat God bestaat. Zegt de bijbel ook niet dat God zich ook door de schepping, de natuur etc. zichtbaar maakt?

Maar het "tja we geloven allemaal in dezelfde God" is te kort door de bocht. Sommige andere religies zoals de Islam geloven misschien wel dezelfde God die de hemel en aarde heeft gemaakt... Maar ze geloven niet in God die Zijn Zoon gaf om de schuld die de mensen hadden te betalen. Ze geloven niet in de God die zich door de bijbel kenbaar maakt. Er zijn dus wel overeenkomsten, mensen zien de aarde, de natuur... en zeggen: Dat komt van een hogere macht. Wij noemen die hogere macht God, Islamieten noemen die Allah en bedoelen allebei "De schepper van hemel en aarde"

Maar de verschillen zijn wel zo groot dat je niet kan zeggen: Ach we geloven toch allemaal in God?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”