Avondmaalcollecte ja of nee

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Avondmaalcollecte ja of nee

Berichtdoor Maja de Bij » 13 mar 2005 13:16

In onze gemeente willen ze bij het Avondmaal gaan collecteren voor de diaconie. Aan de ene kant snap ik dat wel, de tafel van de Heere is het fundament van de naastenliefde en de diaconie, we zitten als doemwaardige zondaars gelijkwaardig naast elkaar, niets is meer van onszelf, alles is van de Heere.
Aan de andere kant geldt toch juist ook hier : komt en koopt zonder geld, Jesaja 55. Geld en genade staan altijd op gespannen voet, als je ergens niet voor hoeft te betalen dan toch juist het Avondmaal?

Wat vinden jullie : wel of niet collecteren aan de Avondmaaltafel?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Avondsmaalcollecte ja of nee

Berichtdoor hamlap » 13 mar 2005 13:21

Maja de Bij schreef:In onze gemeente willen ze bij het Avondmaal gaan collecteren voor de diaconie. Aan de ene kant snap ik dat wel, de tafel van de Heere is het fundament van de naastenliefde en de diaconie, we zitten als doemwaardige zondaars gelijkwaardig naast elkaar, niets is meer van onszelf, alles is van de Heere.
Aan de andere kant geldt toch juist ook hier : komt en koopt zonder geld, Jesaja 55. Geld en genade staan altijd op gespannen voet, als je ergens niet voor hoeft te betalen dan toch juist het Avondmaal?

De vraag zou niet moeten zijn wel of niet collecteren aan de Avondmaalstafel, maar waarvoor collecteren we.
Het Avondmaal is namelijk van oudsher (ik heb het over de Vroege Kerk) een collecte: diakenen gingen met lakens de gemeente door, daar werden de giften (etenswaren e.d.) van de gelovigen op naar voren gebracht. Daar werden de giften op tafels uiteengestald, er werd een zegen over gevraagd. Vervolgens werden de gaven gescheiden: brood en wijn voor een gezamenlijke maaltijd, en het overige wat werd weggegeven.
In onze huidige vorm van de viering van het Avondmaal is dan een collecte op de plaats van het verzamelen van de gaven gekomen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mar 2005 13:30

Je bent niet verplicht om te geven aan de collecte toch? Of word je bij jullie in de kerk erg op de vingers gekeken?

André

Re: Avondsmaalcollecte ja of nee

Berichtdoor André » 13 mar 2005 13:46

Maja de Bij schreef:.....als je ergens niet voor hoeft te betalen dan toch juist het Avondmaal?

Hmm, je betaald als het goed is niet voor het feit dat je wel of niet aan het avondmaal mag 8)

Ik vind (vooral tegenwoordig) dat er voldoende andere manieren zijn om geld in te zamelen, b.v. telebankieren.
En het doet mij ook altijd denken aan het bijbelgedeelte dat Jezus alle geld wisselaars enzo uit de tempel kegelt.
Btw ik vind de "gewone" collecte al discutabel.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 13 mar 2005 19:24

Als ieder naar zijn vermogen geeft heb je de collecte niet eens nodig !
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Avondmaalcollecte ja of nee

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 22:57

Maja de Bij schreef:In onze gemeente willen ze bij het Avondmaal gaan collecteren voor de diaconie. Aan de ene kant snap ik dat wel, de tafel van de Heere is het fundament van de naastenliefde en de diaconie, we zitten als doemwaardige zondaars gelijkwaardig naast elkaar, niets is meer van onszelf, alles is van de Heere.

Ik heb nooit anders geweten dan dat er een collectebus op de avondmaalstafel stond. In elk geval vroeger wel in de ggin waarin ik ben opgegroeid. Veel zal er nooit in gezeten hebben trouwens. :mrgreen:
Maar wat André ook al opmerkte, je betaalt niet voor het Avondmaal zelf, maar voor een goed doel. Lijkt me niks mis mee.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 13 mar 2005 23:42

Lalage schreef:Je bent niet verplicht om te geven aan de collecte toch? Of word je bij jullie in de kerk erg op de vingers gekeken?

Nou...

Ze tellen je geld nog net niet na... :mrgreen:
the most important things in life are not things

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 13 mar 2005 23:58

hmm dat zegt dan wel wat over jou kerk nietwaar ?

maar goed, een avondmaal collecte is niet om te betalen voor je stukje brood en je slok wijn.

met de collecte kan men extra geld binnen halen voor bv een actie tbv evangelisatie. of onderhoud aan kerk etc. kortom voor het werk van God zo zie ik het.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mar 2005 09:01

Als je vroeger naar de tempel ging betaalde je toch ook?
Waarom dan nu niet meer.

En dat er genoeg andere manieren zijn om aan geld te komen is maar ten dele waar. Want waarom moet de Commissie van beheer dan elke keer zeuren om hun geld?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 09:09

Lalage schreef:Je bent niet verplicht om te geven aan de collecte toch? Of word je bij jullie in de kerk erg op de vingers gekeken?
Hoe zit dat met tienden geven ook al weer.. ja het moet ;-)

Maar waarom niet, je geeft geen geld om aan het avondmaal te mogen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mar 2005 10:55

Raido schreef:

Neehoor. Ik heb daar ooit een bijbelstudie over gedaan en we ontdekten dat je niet hoeft te geven als je 't niet van harte doet. Je mag geven wat je kunt missen en een tiende is alleen maar een richtlijn, daar hoef je je niet aan te houden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 mar 2005 11:45

Raido schreef:

Ja, we geven onze tienden, houden verder onze bek en zetten de oogkleppen weer op. Wat zijn we gul en wat zijn we goed.

Collectes in de kerk, als ik in de kerk kom stop ik nooit iets in de collectezak, aan het avondmaal ga ik niet maar ik geloof niet dat ik daar iets zou geven.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 14 mar 2005 12:26

Bij ons staan die bekers ook al zolang ik me kan heugen op de avondmaalstafel.
Ik gooi er nooit wat in; vind het slijk der aarde daar niet passen. Zet eventueel maar een extra bus neer bij de uitgang.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 mar 2005 12:39

Nog even voor de duidelijkheid.
Het gaat me dus niet over collecteren in de kerk in z'n algemeenheid, maar om de de collecte tijdens het Avondmaal aan de Avondmaalstafel. De opbrengst is uiteraard voor de diaconie (armenzorg, naastenliefde) en niet voor de instandhouding van de kerk zelf.

Tot nu toe peil ik uit de reacties dezelfde dubbele gevoelens die ik zelf ook heb.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 mar 2005 12:53

Maja de Bij schreef:Nog even voor de duidelijkheid.
Het gaat me dus niet over collecteren in de kerk in z'n algemeenheid, maar om de de collecte tijdens het Avondmaal aan de Avondmaalstafel. De opbrengst is uiteraard voor de diaconie (armenzorg, naastenliefde) en niet voor de instandhouding van de kerk zelf.

Tot nu toe peil ik uit de reacties dezelfde dubbele gevoelens die ik zelf ook heb.

Een paar conclusies waar iedereen het wel mee eens is denk ik:

- we betalen niet om aan het Avondmaal te mogen, we gaan aan het Avondmaal omdat er voor ons betaald is
- de gave moet diaconaal van aard zijn

De vraag bij een collecte is altijd waarom we eraan mee doen: doen we het uit gewoonte, omdat we er ons toe verplicht voelen, om er iets mee te verdienen, of geven we met naastenliefde en dankbaarheid iets, wat van God is, door aan onze naaste?
Volgens mij kun je alleen de laatste reden echt Bijbels noemen, want dat gaat ons hart aan.
Als ons barmhartigheid bewezen is (en dat geloven Avondmaalsgangers toch als het goed is?), zouden we zelf dan ook niet barmhartig zijn? (vandaar ook dat de gave diaconaal moet zijn)
Zo is de verticale relatie in het geloof (tussen God en mens), ook verbonden met de horizontale relatie (tussen mensen onderling).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”