pastoraal werkster binnen gereformeerde gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pucca
Mineur
Mineur

pastoraal werkster binnen gereformeerde gezindte

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 14:22

Beste refowebbers!

Al een tijdje denk ik er over na dat ik best graag de opleiding godsdienst en pastoraal werk (GPW) wil gaan doen na mijn vwo.
Nu weet ik ook wel dat in 'onze' kerken de vrouw geen vooraanstaande positie geniet. Met een van mijn ouders heb ik er ook over gesproken, en volgens haar zou het er op neer komen dat ik dan godsdienst lerares kan worden, maar veel meer niet..
Hoe zien jullie dat? Kennen jullie misschien meerdere mogelijkheden met deze studie? En wat is 'verantwoord' voor de vrouw om te doen in de gemeente?
Verblijd je in de Here!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: pastoraal werkster binnen gereformeerde gezindte

Berichtdoor frekje » 09 mar 2005 14:28

Pucca schreef:Beste refowebbers!

Al een tijdje denk ik er over na dat ik best graag de opleiding godsdienst en pastoraal werk (GPW) wil gaan doen na mijn vwo.
Nu weet ik ook wel dat in 'onze' kerken de vrouw geen vooraanstaande positie geniet. Met een van mijn ouders heb ik er ook over gesproken, en volgens haar zou het er op neer komen dat ik dan godsdienst lerares kan worden, maar veel meer niet..
Hoe zien jullie dat? Kennen jullie misschien meerdere mogelijkheden met deze studie? En wat is 'verantwoord' voor de vrouw om te doen in de gemeente?

Tja, het is behalve godsdienst-lerares ook nog mogelijk om te gaan evangeliseren. Maar verder denk ik det er voor de vrouwen in de kring die jij bedoelt weinig te doen is.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 14:31

De vrouw mag alles doen in de gemeente, Paulus zegt dat de vrouw geen stem mag hebben in de gemeente omdat het volgens de wet niet mag, en dat klopte, in griekenland mocht dat inderdaad niet, alleen mannen mochten stemmen en meepraten in de democratie, een vrouw mag dat nu wel volgens de wet dus dat punt vervalt :)

maar ik ben vast de enigste ger.gemmer die zo durft te denken
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 14:43

Raido schreef:De vrouw mag alles doen in de gemeente, Paulus zegt dat de vrouw geen stem mag hebben in de gemeente omdat het volgens de wet niet mag, en dat klopte, in griekenland mocht dat inderdaad niet, alleen mannen mochten stemmen en meepraten in de democratie, een vrouw mag dat nu wel volgens de wet dus dat punt vervalt :)

maar ik ben vast de enigste ger.gemmer die zo durft te denken

hmzzz is dat werkelijk zo ???? :roll: :) :lol: :D
Verblijd je in de Here!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 14:54

Zo staat het er :)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 09 mar 2005 15:05

Pucca schreef:Beste refowebbers!

Zoek een andere kerk zou ik zeggen...
Maar goed ik heb ff gegoogled voor je en volgens mij kan je dit worden:
Kerkelijk (pastoraal) werker
Leraar godsdienst
Jeugd- en jongerenwerker
Missionair-diaconaal werker
Geestelijk verzorger in de gezondheidszorg
Theoloog
Predikant/voorganger

(bron www.che.nl)

Maarre volgens mij is de vraag niet wat jij mag doen in jou kerk maar wat jij wilt doen en wat Gods plan is met jou leven. Misschien wil God wel dat jij godsdienstlerares wordt, misschien wil God jou wel gebruiken om veranderingen te brengen in jullie kerk of misschien wil God wel dat jij een andere kerk zoekt om daar je werk te doen.
Zoek eerst uit wat jij wil en wat God wil en kijk dan naar een kerk...
stomp niet af, blijf slijpen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 15:09

ach jo, als je het een mooie opleiding vindt. En je wil in je inzetten voor Gods koninkrijk moet je je nooit tegen laten werken door een kerkverband.

binnen de ger. gem zijn er geen kerkelijk werkers. (waarvoor je opgeleid wordt bij GPW) de mogelijk is er wel om de zending in te gaan.
Ik denk dat er zowel voor een mannelijke als een vrouwenlijke gpw'er voor een mannelijke gpw'er er alleen de mogelijkheid is om de zending in te gaan.. of eventueel wat azielzoekerswerk, of op een evangelisatie post.

binnen de gerefomeerde gezinte is er wel meer ruimte.. denk aan de ontmoeting, de hoop, stichting gave..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 15:29

Raido schreef:Zo staat het er :)

wil je bijbelgedeelte maybe ff geven??? ik wil et echt ZELF zien ;)
Verblijd je in de Here!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 15:32

gurl schreef:Maarre volgens mij is de vraag niet wat jij mag doen in jou kerk maar wat jij wilt doen en wat Gods plan is met jou leven. Misschien wil God wel dat jij godsdienstlerares wordt, misschien wil God jou wel gebruiken om veranderingen te brengen in jullie kerk of misschien wil God wel dat jij een andere kerk zoekt om daar je werk te doen.
Zoek eerst uit wat jij wil en wat God wil en kijk dan naar een kerk...

idd... dat is en hele vraag...
en hoe kom je daar psies achter he... Natuurlijk, bidden, maar soms krijg ik het gevoel bij dingen die ik graag wil, God ook van mij wil... Maar dan denk ik dat vooral omdat ik het ZELF wil, snap je?
enneh.. godsdienstlerares is mijn wil iig niet...
Verblijd je in de Here!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 15:35

Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 15:39

hijwel schreef:ach jo, als je het een mooie opleiding vindt. En je wil in je inzetten voor Gods koninkrijk moet je je nooit tegen laten werken door een kerkverband.

binnen de gerefomeerde gezinte is er wel meer ruimte.. denk aan de ontmoeting, de hoop, stichting gave..

ja okeej... maar als ik een opleiding begin, wil ik wel weten waarvóór ik
dat doe... niet met een idee van: je kan heel veel, maar wat precies dat kan ik je niet zeggen...
Ik ben een persoon die gloofk btje zekerheid wil, ook hier, in dagelijkse dingen op aarde.
Verblijd je in de Here!

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 15:41

Raido schreef:Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

duidelijk...
maar de wet is best wel meerdere kanten uit te leggen jah.. :roll:
hoewel volgens sommigen een schrift maar één uitlegging heeft, en welke wet moet het dan zijn? de wet van God? of die van het land? Hoe kan je daar achter komen, want je kan het natuurlijk wel zeggen dat het de wet van God is of de wet van het land, maar hoe weet je dat?
Verblijd je in de Here!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 15:44

Pucca schreef:
hijwel schreef:ach jo, als je het een mooie opleiding vindt. En je wil in je inzetten voor Gods koninkrijk moet je je nooit tegen laten werken door een kerkverband.

ja okeej... maar als ik een opleiding begin, wil ik wel weten waarvóór ik
dat doe... niet met een idee van: je kan heel veel, maar wat precies dat kan ik je niet zeggen...
Ik ben een persoon die gloofk btje zekerheid wil, ook hier, in dagelijkse dingen op aarde.

ik ga volgend jaar beginnen met de opleiding gpw.. Ik heb nog niet echt een idee wat ik er mee ga doen.. Graag zou ik iets willen veranderen aan de eenheid in nederland.. Ook wil ik graag gemeente opbouw werk gaan doen.. Maar de zending lijkt mij ook geweldig.. eventueel zou ik ook nog wel leeraar willen worden.. kortom ik zie wel wat er op mijn levenspad komt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 mar 2005 15:46

Ik zit zelf in de gergem en heb ook de opleiding GPW gedaan. Heb deze wegens bepaalde redenen gestopt, maar ik heb mij nooit tegen laten houden door het feit dat het in de gergem niet gebruikelijk is dat (vrouwelijke) GPW-ers pastoraal werk doen. Ik denk dat dit ook per gemeente verschillend is. Bij mij in de kerk zou het denk ik geen bezwaar zijn als ik dit werk wil doen. Als het goed is ben je er toch voor geroepen?
En misschien mag je niet alle werkzaamheden doen van een pastoraal werker, maar kun je je wel richten tot een bepaalde doegroep, bijv. randkerkelijken, homoseksuelen, jongeren, ouderen, huisvrouwen, (kinder/ jeugd)evangelisatie, enz.
Wat je ook kunt doen, is nagaan hoe er binnen jouw kerkverband gedacht wordt over vrouwelijke GPW-ers en wat voor werk jij evt zou kunnen doen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 09 mar 2005 15:49

bloempie20 schreef:ik heb mij nooit tegen laten houden door het feit dat het in de gergem niet gebruikelijk is dat (vrouwelijke) GPW-ers pastoraal werk doen.

Wat je kunt doen, is nagaan hoe er binnen jouw kerkverband gedacht wordt over vrouwelijke GPW-ers en wat voor werk jij evt zou kunnen doen.

hmzzz... ken je de Vrije oud gereformeerde gemeenten?? :x :roll: :? :cry:
Verblijd je in de Here!

Terug naar “Archief”