Reportage van een kerkdienst in het Rotterdams Dagblad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Reportage van een kerkdienst in het Rotterdams Dagblad

Berichtdoor Shrike » 07 mar 2005 15:48

'God laat het niet ongestraft gebeuren'

Door Angela de Jong

Krimpen aan den IJssel - Bij de ingang van de Immanuëlkerk in Krimpen aan den IJssel staan vroege kerkgangers even na tienen in groepjes na te praten. Nieuwtjes worden uitgewisseld, een jongen feliciteert een meisje. Ondertussen begroeten ze hartelijk de stroom bezoekers voor de tweede dienst. Het kerkgebouw is te klein om alle leden tegelijk te herbergen, dus draaien dominees 's morgens en 's middags dubbele diensten.

Op het oog is het een zondag als alle andere in de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt. Maar dominee De Rijke heeft een zware taak. Pas een paar dagen eerder is bekend geworden dat één van de gemeenteleden, de 46-jarige R. F., zijn 9-jarige dochtertje stelselmatig heeft misbruikt en verkracht. Al vanaf de derde dag na haar geboorte, herleidt het Openbaar Ministerie uit verklaringen. Ook drie nichtjes zijn onzedelijk betast.

,,Wat zal ik zeggen als de werkelijkheid zo gruwelijk op je afkomt?'' richt De Rijke zich van de kansel tot de volle kerk. ,,Het was al pittig de afgelopen tijd. Maar niemand had dit kunnen vermoeden. Dit kan niet in je opkomen. Het is onthutsend.''

Er waren signalen van misbruik, blijkt later uit zijn dankgebed. Maar F. ontkende steevast als het kerkbestuur hem erop aansprak. Een psychiater bemoeide zich al jaren met het gezin. In 2002 hebben leden van de kerk op zijn aanraden een pastoraal team gevormd voor geestelijke bijstand. ,,Het was duidelijk dat het een gezin was dat hulp nodig had,'' vertelt Diet Zomer, benoemd tot woordvoerder. ,,Maar van misbruik wisten we niets. Dat is het bizarre. Dat je er omheen kan staan en van niets weet.''

De predikant vergelijkt het verdriet en de machteloosheid binnen de geloofsgemeente met die van het volk Israël in ballingschap uit Jesaja 40. Zijn preek is een bemoediging voor de gemeenteleden om door alle gebeurtenissen en gruwelijkheden vooral niet te gaan twijfelen aan God.

,,Mensen die het gezag hebben gekregen kunnen daar soms misbruik van maken.'' Hij noemt als voorbeelden Hitler en Milosevic. ,,Maar het gebeurt ook in het klein: een chef op het werk of een vader die zijn dochter misbruikt. Op aarde lijken mensen de baas. Maar Jesaja zegt: God laat het niet ongestraft gebeuren.''

God laat de gemeente evenmin in de steek, houdt De Rijke voor. Net zo min als de vrouw en dochter van F., die 'gevlucht' zijn voor alle aandacht. En zelfs voor F. is er hoop als hij zich 'schuldbewust' tot God keert.

De kerkenraad heeft de leden een spreekverbod opgelegd om te voorkomen dat er 'allerlei verhalen' de ronde gaan doen. De Gereformeerde Kerk vrijgemaakt is in haar opvattingen tamelijk strikt. Samenwonen, het homohuwelijk en vrouwen op de kansel zijn ondenkbaar. Maar een 'zwartekousenkerk' is het bepaald niet. Vrouwen komen gewoon in broek naar de dienst en hoeden ontbreken.

De Rijke roept zijn gemeente aan het einde van zijn preek nadrukkelijk op de eenheid te bewaren. ,,Er is afschuw, verdriet, verwarring en boosheid omdat er niet eerder is ingegrepen door kerkenraad, pastoraal team of anderen. In de onderlinge sfeer zijn breuken ontstaan. We lopen het gevaar uiteen te vallen in kampen. (. . .) Maar is het slachtoffertje ermee geholpen als we veel energie steken in het bestrijden van elkaar?''

's Avond belegt de kerk een speciale avond die druk wordt bezocht. Daar kunnen mensen hun emoties uiten en vragen stellen.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 mar 2005 16:13

Ik vind dit een indrukwekkend verhaal.
Maar wat wil je precies dat hierover gezegd wordt?
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 00:57

Er is afschuw, verdriet, verwarring en boosheid omdat er niet eerder is ingegrepen door kerkenraad, pastoraal team of anderen.

Uit dit citaat maak ik op dat e.e.a. reeds langer bekend was. Klopt dat?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 08 mar 2005 09:37

Nee, ik denk eerder dat ze bedoelen dat ze het zich kwalijk nemen dat ze het niet gezien hebben. dat ze er zo dicht op stonden, en niks door hadden.
Engaged @ 07-01-2005

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 mar 2005 10:01

Er gebeuren extreme dingen in onze wereld. Dingen, waarvan ik me niet kan voorstellen hoe mensen blijkbaar gemotiveerd raken tot dat soort daden. Je eigen kind vanaf het prille begin af gaan misbruiken... ik kan me echt niet voorstellen hoe iemand er toe komt om dat blijkbaar aantrekkelijk te vinden... Maar absurd genoeg gebeuren die dingen in onze wereld. Het genoemde geval zal het enige geval niet zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 08 mar 2005 10:36

Mm, voor het Rotterdams dagblad vindt ik het een redelijk respectvolle weergave van het geheel, tenminste, voorzover ik dat als buitenstaander kan beoordelen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 mar 2005 12:51

Floefloe schreef:Mm, voor het Rotterdams dagblad vindt ik het een redelijk respectvolle weergave van het geheel, tenminste, voorzover ik dat als buitenstaander kan beoordelen.

Idd!
In de rijnpost (een regionale weekkrant die m'n ouders altijd krijgen) hebben ook weleens verslagen gestaan van kerkdiensten, maar daar maakten ze van elke gelegenheid dankbaar gebruik om eens even de kerk af te zeiken! Dit vind ik n heel net artikel!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2005 13:01

jas schreef:
Er is afschuw, verdriet, verwarring en boosheid omdat er niet eerder is ingegrepen door kerkenraad, pastoraal team of anderen.

Dat staat geloof ik ook in dat artikel: dat al langer bekend was dat het een probleemgezin was. Ze wisten alleen niet dat dit plaatsvond.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 15:19

jas schreef:

Tja, het bekende achteraf-gepraat. Er staat dat e.e.a. bekend was inderdaad... maar ook dat er van eventuele mishandeling/misbruik geen vermoedens waren.

Achteraf is het niet zo moeilijk om dingen te zien en verwijten te maken dat anderen het niet eerder hadden gezien. Achter zeggen mensen vaak: Dat hadden we kunnen weten.... Maar dat is omdat je het weet en dan snapt waarom bepaalde dingen gebeurden...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 mar 2005 15:25

Marnix schreef:Achteraf is het niet zo moeilijk om dingen te zien en verwijten te maken dat anderen het niet eerder hadden gezien. Achter zeggen mensen vaak: Dat hadden we kunnen weten.... Maar dat is omdat je het weet en dan snapt waarom bepaalde dingen gebeurden...

Ik denk dat het eerder zo is dat misbruik vaak slecht te herkennen valt. Vaak kun je het gewoon niet weten, omdat er geen reden van verdenking is. Ik lees in dit artikel ook een beetje dat gevoel en de daarbij horende ontsteltenis achteraf.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 16:23

Preices. Wat jij en ik zeggen lees je allebei hier een beetje terug:

,,Wat zal ik zeggen als de werkelijkheid zo gruwelijk op je afkomt?'' richt De Rijke zich van de kansel tot de volle kerk. ,,Het was al pittig de afgelopen tijd. Maar niemand had dit kunnen vermoeden. Dit kan niet in je opkomen. Het is onthutsend.''

Er waren signalen van misbruik, blijkt later uit zijn dankgebed. Maar F. ontkende steevast als het kerkbestuur hem erop aansprak. Een psychiater bemoeide zich al jaren met het gezin. In 2002 hebben leden van de kerk op zijn aanraden een pastoraal team gevormd voor geestelijke bijstand. ,,Het was duidelijk dat het een gezin was dat hulp nodig had,'' vertelt Diet Zomer, benoemd tot woordvoerder. ,,Maar van misbruik wisten we niets. Dat is het bizarre. Dat je er omheen kan staan en van niets weet.''

Er waren signalen... maar er was geen verdenking. De signalen waren wel bekend maar niemand vermoedde dat misbruik hier de oorzaak van was. Achteraf, als je hoort van misbruik vallen de puzzelstukjes dan in elkaar.... en wordt de oorzaak van die signalen duidelijk. Dan krijg je vaak ook verwijten: Waarom is er niets gedaan... als je het eenmaal weet lijkt het allemaal zo logisch en duidelijk....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 23:17

Marnix schreef:Preices. Wat jij en ik zeggen lees je allebei hier een beetje terug:

Er waren signalen... maar er was geen verdenking. De signalen waren wel bekend maar niemand vermoedde dat misbruik hier de oorzaak van was. Achteraf, als je hoort van misbruik vallen de puzzelstukjes dan in elkaar.... en wordt de oorzaak van die signalen duidelijk. Dan krijg je vaak ook verwijten: Waarom is er niets gedaan... als je het eenmaal weet lijkt het allemaal zo logisch en duidelijk....

Misschien komen de signalen ook niet door omdat we niet willen dat ze doorkomen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mar 2005 11:54

Of omdat je het niet verwacht. En je kunt bovendien bijzonder moeilijk op grond van een paar vage verdenkingen actie gaan voeren.

Zou het overigens veel uitgemaakt hebben als ze het een paar maanden eerder ontdekt hebben? Het is natuurlijk altijd hoe eerder hoe beter, maar het gebeurde al vanaf haar 3e dag.. :shock:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 13:01

Aragorn schreef:Of omdat je het niet verwacht. En je kunt bovendien bijzonder moeilijk op grond van een paar vage verdenkingen actie gaan voeren.

Zou het overigens veel uitgemaakt hebben als ze het een paar maanden eerder ontdekt hebben? Het is natuurlijk altijd hoe eerder hoe beter, maar het gebeurde al vanaf haar 3e dag.. :shock:

Ik heb er geen woorden voor. Ik krijg het niet helder bij mezelf of zo iemand nou dood- en doodziek is, of geheel door de duivel in bezit is genomen, of beiden. Ik denk het laatste.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 09 mar 2005 17:40

eens met jas,

onze vijand heeft weer een van zijn listen voltooid, door op zo'n manier bezit te nemen van gemeenteleden in een christelijke kerk, Gods gemeente hier op aarde proberen zwart te maken...

maar deze krant heeft het inderdaad erg netjes verwoord, gelukkig dat zowel de gemeente als de media er op de juiste manier mee om kan gaan.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”