Ziel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Ziel...

Berichtdoor DesertRose » 07 mar 2005 14:01

Wanneer ontstaat de ziel? bij de bevruchting?
en een 2-eiige tweeling dan?

ik vraag me af wat de ziel precies is, ook ivm klonen enzo.
dus heeft er iemand een waarde volle bijdrage aan deze discussie? tis al een aantal keer bij anderen vastgelopen, dus ik hoop datted lukt.

groeten DR

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2005 14:26

Een ziel ontstaat niet, een ziel is, van eeuwigheid, zo snel een mens leeft heeft het een ziel, en dat begint bij de bevruchting. Zonder ziel geen leven, als er ooit een levende mensenlijke kloon wordt geboren, heeft deze een ziel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 mar 2005 14:27

de ziel onstaat dus niet? waar zijn de zielen nu dan van de mensen die nog geboren moeten worden?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 mar 2005 14:29

de ziel onstaat dus niet? waar zijn de zielen nu dan van de mensen die nog geboren moeten worden?

sela

Berichtdoor sela » 07 mar 2005 14:40

hoe zou een ziel eruit zien?
misschien kunnen we 'm dan vinden..

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 mar 2005 14:41

huh? draagt dat bij of is het een ironische opmerking?

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 mar 2005 14:42

vraag ik mij dus ook af :roll:

sela

Berichtdoor sela » 07 mar 2005 14:42

.. het is een serieuze opmerking ..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2005 14:47

DesertRose schreef:de ziel onstaat dus niet? waar zijn de zielen nu dan van de mensen die nog geboren moeten worden?
Is gemaakt door God, van de beginne waren de zielen bij God voor de niet geboren mensen is de ziel dus nog bij God.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 mar 2005 15:02

sela schreef:hoe zou een ziel eruit zien?
misschien kunnen we 'm dan vinden..

Een ziel zie je niet. Alleen als je bij een ontzielt lichaam sta, weet je wel wat er aan mist. Het leven is er uit. De ziel heeft het lichaam verlaten. Leven=ziel?

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 mar 2005 15:29

Raido schreef:
DesertRose schreef:de ziel onstaat dus niet? waar zijn de zielen nu dan van de mensen die nog geboren moeten worden?
Is gemaakt door God, van de beginne waren de zielen bij God voor de niet geboren mensen is de ziel dus nog bij God.

dit was eerst mijn gedachte ook maar..
Dus de zielen zijn afzonderlijk gemaakt van elkaar? zonder verwantschap? hoe kan de (erf)zonde dan worden overgedragen?
De engelen zijn iig wel onafhankelijk van elkaar gemaakt. als er 1 valt gaat de rest niet verloren. maar Adam was gevallen, dus onze ziel is verwant aan Adam. denk ik.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2005 15:52

De ziel bestaat, de ziel is, hij is geschapen, wanneer weet ik niet. Adam was het hoofd van het verbond, wij vallen daar blijkbaar onder en daarom doen wij dus zonde. De straf daar op is eeuwige pijn voor onze ziel als wij ons niet bekeren. Het was niet Adams ziel alleen die het verbond sloot.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 mar 2005 18:29

Maar hoe kan de erfzonde worden overgedragen? er staat van geslacht op geslacht. dat houd dus in dat er een verwantschap is tussen familieleden.
Je zegt, de ziel is. maar het lichaam is ook. ziel en lichaam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. met uitzondering van de dood(die zo niet bedoelt was)
Het lichaam heeft een begin. ik denk dat de ziel op hetzelfde moment als het bijhorende lichaam ontstaat.
Ziel is eeuwig, lichaam ook. het lichaam vergaat wel, maar God zal het lichaam weer levend maken, en daarna verdoemen of behouden. de lichamen vergaan niet echt, maar rusten tijdelijk in de aarde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mar 2005 18:40

Raido schreef:

Waar baseer je dit op dan? :roll:

Melody

Berichtdoor Melody » 07 mar 2005 19:00

Aragorn schreef:
Raido schreef:

Waar baseer je dit op dan? :roll:

inderdaad, kan iemand het een en ander even (bijbels) onderbouwen?

Terug naar “Archief”