Eert uw vader en uw moeder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Eert uw vader en uw moeder

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2005 16:18

Eert uw vader en uw moeder.

Moeilijk onderwerp...........
Misschien niet moeilijk als je leuke ouders hebt.
Maar wat als je door je moeder of vader je hele jeugd en later lichamelijk en/of geestelijk mishandeld bent, zodat je levenslange gevolgen ervan hebt?
Moet je die ouder dan ook eren, omdat het je biologische ouder is?
Of als je moeder bv prostituee is en jij bent streng gereformeerd of zo en het valt niet te rijmen met jou levensstyle en geloof?
Wat denk je, moet je in alle gevallen, wat ze ook met je gedaan hebben je ouders eren???

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 05 mar 2005 19:10

moeilijk...

Het zijn en blijven je ouders. Je hoeft hun daden niet goed te keuren. Je hoeft het ook niet altijd met hen eens te zijn. En toch zijn ze over je gesteld.

Toch hoor je hen te eren, hoe dan ook.

Weet het eigenlijk niet zo goed...
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2005 19:19

de_bisschop schreef:moeilijk...

Het zijn en blijven je ouders. Je hoeft hun daden niet goed te keuren. Je hoeft het ook niet altijd met hen eens te zijn.

Toch hoor je hen te eren, hoe dan ook.

Maar wat als je een moeder hebt met een psychische ziekte zoals Munchhousen by proxy bijvoorbeeld?
Dat is dat een moeder haar kinderen of een van haar kinderen bewust ziek maakt om zelf aandacht te krijgen, bv met foute medicijnen, waardoor soms ziekenhuisopname nodig is, maar waar artsen moeilijk achter komen hoe het allemaal komt?
Of een vader die je jarenlang sexueel misbruikt heeft? Moet je die dan eren? Iemand die toevallig je ouder is maar bv wel je maagdelijkheid heeft ontnomen?
Of andere mishandelingen waar mensen hun hele leven trauma's aan over houden?
Moet je die dan ook eren?
Ik geloof wel dat je ze moet vergeven, maar eren........
Ik denk dat vergeven in zo'n situatie al een hele klus is.......

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 05 mar 2005 19:22

Ik heb eens een (kinder)boek gelezen, over een meisje dat door haar vader misbruikt werd. De titel van het boek was:
Lieve vader, vuile schurk...

Ik denk dat het vaak zo kan aanvoelen. Wel van diegene houden, maar dóór de akelige dingen die zich voor doen / hebben gedaan kan het ook voelen als een vuile schurk...
Verblijd je in de Here!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2005 19:23

Maar wat dan als die vader je blijft misbruiken, en je bent bang, of zo op je inpraat dat je telkens als je hem gesproken hebt er een week ziek van bent?

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 05 mar 2005 19:29

Mariamagdalena schreef:Maar wat dan als die vader je blijft misbruiken, en je bent bang, of zo op je inpraat dat je telkens als je hem gesproken hebt er een week ziek van bent?

ik denk dat de maat wel eens vol kan zijn jah....
Het vertrouwen zou bij mij wegraken :S
Verblijd je in de Here!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 mar 2005 19:41

Dus, geldt het gebod dan nog?
Dat vraag ik mij dus af.
Hoever kan een ouder gaan dat je hem of haar nog kunt eren?

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 05 mar 2005 19:47

Mariamagdalena schreef:Dus, geldt het gebod dan nog?
Dat vraag ik mij dus af.
Hoever kan een ouder gaan dat je hem of haar nog kunt eren?

Jezus zegt dat je zelf je vijanden lief moet hebben.....

Zegt dat niet eigenlijk niet genoeg?
Verblijd je in de Here!

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 05 mar 2005 20:14

Ik denk dat het gebod 'Eert u vader en uw moeder' ontzettend moeilijk na te leven is bij zoiets vreselijks als lichamelijke en/of geestelijke mishandeling door (een van) beide(n).

Ik geloof niet dat je het gebod te niet mag doen; het is Gods eis en daar heb je je aan te houden.

Het enige wat ik kan bedenken in zo'n situatie is dat je, met al je strijd en je wanhoop en je onmogelijkheid om hieraan te voldoen, tot de Heere vlucht. In Zijn kracht aan dit gebod voldoen. Want menselijkerwijs lijkt het me onmogelijk.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 05 mar 2005 20:16

Wat is eren?

Je vader is je vader en je moeder je moeder.
Daar heb je een loyaliteitsband mee.
Als ze je iets heel ergs aangedaan hebben, toch blijft die band.
En dan is het ook Gods opdracht ze toch te (respect)EREN.
Kijk, je hoeft ze niet op een voetstuk te plaatsen. Of te prijzen dat ze toch wel zo goed zijn.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 05 mar 2005 20:22

de_bisschop schreef:Wat is eren?

Goede vraag.

Ik zou inderdaad zeggen dat je ze moet respecteren voor het feit dat ze je ouders zijn.
En aan de andere kant denk ik niet dat het gebod er is, omdat sommige mensen hun ouders niet als 'ouders' zagen. Dat staat immers vast. Blijkbaar moet je ze dus wel degelijk op een speciale manier benaderen. Maar hoe uit zich dat?
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

(Rom. 12:21)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 mar 2005 21:43

Soms verspeelt een ouder, dat je nog van, in mijn geval, haar, houdt.
Maar, ik heb er voor gezorgd, dat ze alles had wat nodig was, heb steeds alles voor haar geregeld, en heb haar tot haar dood nagelopen, waarom, ondanks alles, was het toch mijn moeder.
Dan doe je zoiets uit plichtsbesef, zodoende is zij niets tekort gekomen, achteraf, ben ik daar toch wel blij om, zodoende hoef ik wat dat betreft ook geen schuldgevoelens te hebben, want ik heb gedaan wat nodig was (en meer, omdat de rest het wel af liet weten).
Daardoor ben ik niet beter, maar een mens heeft nu eenmaal plichten, ook al heeft die ander je ontzettend veel pijn gedaan, en beschadigd.
Wel moet ik eerlijk zeggen, dat haar overlijden een hele opluchting voor me was, eindelijk geen dwang en verplichting meer.
Ook daar heb je het dan best nog moeilijk mee, dat je daar geen verdriet over hebt, maar, dat het een opluchting is, maar ja, daar heeft diegene zelf voor gezorgd.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 05 mar 2005 23:05

Ik vraag me af of je als kind je ouders helemaal moet navolgen.
Wat als je vader of moeder je dwingt allerlei handelingen of daden te doen (bijv. mensen pesten of dingen jatten in supermarkt)... moet je dan gehoorzamen?
Ik denk dat je bovenalles God gehoorzaam moet zijn. En in alles moet kijken of God dat ook wil. Je ouders zijn niet volmaakt, dus maken fouten.
Als kind besef je dit (nog) niet en kan het erg moeilijk en verwarrend zijn. Ook besef je niet wat goed 'bedoeld' is of leerzaam voor je kan zijn als een ouder je iets opdraagt. Maar later kun je dit wel. Je kan zelf bedenken of iets 'kan' wat je ouders je zeggen.

Dit waren een paar gedachten van me..
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 mar 2005 23:30

Eert uw vader en uw moeder! Prachtig gebod met een belofte, nl. een lang leven.
Een vader en een moeder, die dienen voor het kind schuilplaatsen te zijn, onder wiens vleugels, figuurlijk gesproken, het altijd terecht kan. Het ouderschap brengt een zeer zware verantwoordelijkheid met zich mee, aangezien het een afschaduwing is van God t.o.v. mensen. Is Hij ook niet de Vader van Zijn schepselen? Om een definitie te geven van ouderschap, wat dat inhoudt, mag dus niet voorbij gegaan worden aan het feit dat het aards ouderschap zijn oorsprong vindt in het hemels Vaderschap.
Mijn visie is dat een ouder die een kind misbruikt zichzelf buiten het ouderschap zet. Binnen de relatie ouder - kind past immers geen seksueel contact, temeer al omdat er sprake is van een gezagsrelatie (ongelijkwaardig)
Een ouder die dus een kind op dergelijke wijze misbruikt mag dan ook niet langer als ouder gezien worden. Hij ontneemt zich door zijn daad die hem door God verleende eretitel en verspeelt daardoor eveneens het recht om de eer te ontvangen die een ouder op grond van zijn ouderschap toekomt.
Laatst gewijzigd door jas op 06 mar 2005 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 06 mar 2005 00:31

Misschien is het dan in zulke gevallen mogelijk, als het om een beschadigde ouder/kind relatie gaat, je Vader in de hemel als ouder aan te nemen.
Deze Vader is geheel zonder zonden ook.

Ik ben mij ervan bewust dat dit redelijk rationeel is.

Het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen die deze vervelende ervaringen hebben meegemaakt.

Terug naar “Archief”