voorargumenten voor afbeelden van Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pucca
Mineur
Mineur

voorargumenten voor afbeelden van Jezus

Berichtdoor Pucca » 03 mar 2005 19:03

voor school moet ik een voordracht houden voor Nederlands. Het onderwerp is het afbeelden van Jezus.
Het is een beschouwende voordracht, met als stelling:

"afbeelden van Jezus, dat moet kunnen"

Aan mij de taak om met voor-argumenten te komen.
Ik heb al wel enkele argumenten, maar wie kan mij aan meer helpen?

hieronder mijn eigen argumenten al...

Jezus was hier op aarde werkelijk mens. Hij is in Zijn mens-gestalte dan ook gewoon af te beelden, zijn aanzien was niet mooier ofzo, Hij is gelijk geworden (qua gestalte) aan ieder ander mens!
Iedereen weet dat beelden veel beter bij blijven en soms je veel meer aan het denken zetten of indruk maken dan dat je iets alleen hoort. Dat kan dan ook gebruikt worden in evangelisatie. Door bijvoorbeeld een film waar Jezus in afgebeeld word (laten we voor het gemak een getekende film nemen) kunnen mensen tot het evangelie getrokken worden. En dat Jezus dan misschien met een dunne neus getekend is terwijl Hij een dikke neus had, daar gaat het niet om. Het redden van mensen is dan veel belangrijker. Het gaat om het doel!
God gaf het 2e gebod aan Mozes toen hij 40 dagen weg was van het volk. Het volk begon toen te twijfelen aan God en ze maakten een beeld, om voor te buigen. Ze hadden toen dus net al alle volken om hun heen een zichtbare god. God zei tegen Mozes dat hij terug moest omdat het volk al Zijn geboden overtreden had dóór dat beeld te maken en daarvoor te knielen. God wilde dat ze hun vertrouwen weer op Hem stelden, en dat wil Hij ook van ons! Dus geen enkel ding mag tussen ons en God in staan, want als er iets boven god staat aanbid je dat als het ware.
Als je het 2e gebod heel letterlijk wilt nemen, zoals het er staat betekent dat dat er níets afgebeeld mag worden. En dat je je voor geen enkel iets wat afgebeeld is mag buigen, maar alleen voor God. Maar dat is niet erg logisch. Want als je niets mag afbeelden, heb je ook niets om voor te buigen, dus hoeft het 2e gedeelte van dit gebod er dus helemaal niet te zijn. Maar omdat het toch 1 gebod is moet je het zien zoals ik net bij mijn vorige argument heb uitgelegd.

alvast bedankt!!
Verblijd je in de Here!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 03 mar 2005 20:08

nu, waar gaan we verder?

Maar ik heb nog wel een link:
http://portal.omroep.nl/mplayer?nav=abs ... GcZtHjIunZ

(deze film gaat over Jezus, hier wordt hij gewoon afgebeeld... wat vinden we daarvan dan...)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2005 21:24

Ik denk dat we niet verder gaan ;) In dat topic staan al een heleboel voor-argumenten dus daarmee is Pucca's vraag misschien al wel beantwoord :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mar 2005 00:46

Inderdaad, daar hebben Marnix en ik al afdoende betoogt waarom het wel mag. :) Overigens, als je het 2e gebod ECHT letterlijk neemt, staat er niet dat je niets af mag beelden. Maargoed, zie onze topics. :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2005 12:46

Aragorn schreef:Inderdaad, daar hebben Marnix en ik al afdoende betoogt waarom het wel mag. :) Overigens, als je het 2e gebod ECHT letterlijk neemt, staat er niet dat je niets af mag beelden. Maargoed, zie onze topics. :P

Nee, dat staat er niet ;) Er staat dat je niets mag afbeelden om je daarvoor neer te buigen en dat te aanbidden
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Naf

De Bijbel - Image Gods.

Berichtdoor Naf » 06 mar 2005 14:06

Afbeelding van Jezus, de Bijbel.

Het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld [Image] Gods is. 2 Korinthe 4:4b

Alle modellen die in aanmerking komen voor een Jezus, in film, posters, foto’s ect. is in werkelijkheid Satan hemzelf, dat lezen wij in de Bijbel: “Satan zelf verandert zich in een engel des lichts”.* Bij gebrek aan kennis van de Bijbel Dát het Beeld Gods is, komen deze gedaante veranderingen in de wereld o.a. in films op posters, foto’s in Bijbels ect.
Dit is “Magie” in de “christelijke” verduisterde wereld van Satan.
* 2 Korinthe 11:14

De slang - Serpent – Satan (Genesis 3:1)

De gegevens komen uit Strong’s Hebrew and Chaldee Dictionary.
Serpent 5175 = nâchâsh, (naw-khawsh); from 5172 = nâchash, (naw-khash); a prim. root: prop. To hiss, i.e. whisper a (magic) spell; gen. to prognosticate: - x certainly, divine, enchanter,…
To hiss = sissen (geluid)
Whisper = gefluister
A (magic) spell = toverij, wonderen der leugen
Prognosticate = prognosticeren (voorspellen)
Certainly = zeker
Divine = goddelijk
Enchanter = tovenaar

Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster (KJV Lucifer), gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet! Jesaja 14:12

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: De Bijbel - Image Gods.

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2005 15:23

Naf schreef:Afbeelding van Jezus, de Bijbel.

Het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld [Image] Gods is. 2 Korinthe 4:4b

Alle modellen die in aanmerking komen voor een Jezus, in film, posters, foto’s ect. is in werkelijkheid Satan hemzelf, dat lezen wij in de Bijbel: “Satan zelf verandert zich in een engel des lichts”.* Bij gebrek aan kennis van de Bijbel Dát het Beeld Gods is, komen deze gedaante veranderingen in de wereld o.a. in films op posters, foto’s in Bijbels ect.

De slang - Serpent – Satan (Genesis 3:1)

De gegevens komen uit Strong’s Hebrew and Chaldee Dictionary.
Serpent 5175 = nâchâsh, (naw-khawsh); from 5172 = nâchash, (naw-khash); a prim. root: prop. To hiss, i.e. whisper a (magic) spell; gen. to prognosticate: - x certainly, divine, enchanter,…
To hiss = sissen (geluid)
Whisper = gefluister
A (magic) spell = toverij, wonderen der leugen
Prognosticate = prognosticeren (voorspellen)
Certainly = zeker
Divine = goddelijk
Enchanter = tovenaar

Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster (KJV Lucifer), gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet! Jesaja 14:12

Lol. Dat lezen we helemaal nergens in de bijbel. Satan doet zich voor als een engel van het licht. Dat staat er. Er staan nergens dat dit van toepassing is op afbeeldingen van Jezus (in schilderijvorm, in beeldvorm, in een film)

Leg jij mij dit maar eens uit aan de hand van de bijbel... dus dat die tekst daar dus ook op slaat. Want zonder argumentatie zoals hier slaat het nergens op, dan kan je beweren dat alles wat goed lijkt in principe van de satan komt omdat hij zich als engel van het licht voordoet. Wat een onzin. Dus satan gebruikte The Passion om mensen over het verlossende lijden van Jezus te vertellen en zelfs sommigen te bekeren? Yeah right. Graag argumenten... en geen losse beweringen die nergens op slaan.

Aragorn

Re: De Bijbel - Image Gods.

Berichtdoor Aragorn » 06 mar 2005 15:24

Naf schreef:Afbeelding van Jezus, de Bijbel.

|:)| :mrgreen:

Naf

Film van Mel Gibson "The Passion of the Christ".

Berichtdoor Naf » 06 mar 2005 17:14

Marnix schreef: Dus satan gebruikte The Passion om mensen over het verlossende lijden van Jezus te vertellen en zelfs sommigen te bekeren? Yeah right. Graag argumenten... en geen losse beweringen die nergens op slaan.

Beste Marnix,

Mel Gibson’s Movie “THE PASSION OF THE CHRIST”.

Banner of Truth Biblical Christianity Through Literature:

Five Reasons Not to go See The Passion of The Christ.

http://www.banneroftruth.org/pages/arti ... il.php?567

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2005 23:23

Tja... ook dat zegt niks. Dat is de mening van een tegenstander.... Ik heb daar een hoop van gehoord maar ik ben ondanks dat alles nog steeds voorstander.

Het feit dat er tegenstanders zijn van die film wil nog niet zeggen dat ze dus gelijk hebben. Ook niet als ze hun mening aan de hand van de bijbel onderbouwen... er zijn ook voorstanders en denk je dat die de bijbel niet serieus nemen. Er zijn een hoop redenen waarom je The Passion wel kan zien. Er zijn mensen door wakker geschud en er zijn mensen door tot geloof gekomen. Nogmaals, dat KAN niet het werk van de satan zijn want dat wil hij juist koste wat het kost vermijden. Dan zou satan tegen zichzelf verdeeld zijn. Lees maar eens wat Jezus zegt als de farizeeen hem er van beschuldigen dat in naam van Beelzebul boze geesten zou uitdrijven. Dan zegt Hij: Kijk maar naar wat er gebeurt, dat kan niet van satan komen. Dat wil ik jou ook adviseren. Kijk niet alleen naar hoe de film in elkaar zit... kijk ook eens wat de film uitwerkt. En vraag je dan eens af hoe dat kan... satan bekeert mensen tot God door hen het evangelie van het offer van Jezus Christus, de grootste nederlaag die satan leed, te vertellen? Hij wil juist dat mensen daar niet over horen.

En overigens, de pagina waar je naar verwijst zegt ook nergens dat de acteur die Jezus speelt in feite satan zelf is....

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 mar 2005 11:08

Je vraagt om argumenten VOOR, maar eigenlijk geef je de meest gangbare argumenten zelf al... ;)

Terug naar “Archief”