Typen van de Antichrist

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Typen van de Antichrist

Berichtdoor @tlantis » 03 mar 2005 16:56

Even een klein hersenspinseltje... er is vast wel eerder eens iemand op dit idee gekomen, maar ik heb nooit eerder ergens gehoord of gelezen:

De typen van Christus zijn een van de belangrijkste verwijzingen naar de Here Jezus in het oude testament. Dat is niets nieuws. Zo word Christus wel de "meerdere Isaak", "de meerdere Jozef", "de meerdere Nehemia", enz... genoemd. Alle typen van Christus in het oude testament vertonen (profetische) gelijkenissen met de Here Jezus. Denk daar bij aan de lijdzaamheid van Job, het leiderschap van Nehemia, het gecombineerde koning\priesterschap van Melchizedek, enz... Maar bijvoorbeeld ook aan overeenkomsten in verhaal lijnen zoals bij Jozef: Liefeling bij de vader, geofferd door zijn broers, afgevoerd en in de gevangenis geworpen, onderkoning over de heidenen en later ook over zijn eigen familie.

Naast de typen voor Christus wordt er ook vaak gesproken over een type van de Antichrist in het boek Daniel, onder andere in hoofdstuk 11.

Daniel 11:36 "En die koning zal doen naar zijn welgevallen, en hij zal zichzelven verheffen, en groot maken boven allen God, en hij zal tegen den God der goden wonderlijke dingen spreken; en hij zal voorspoedig zijn, totdat de gramschap voleind zij, want het is vastelijk besloten, het zal geschieden."

De koning waar deze profetie (in directe zin) over gaat was Antiochus Epifanes. Een koning die velen jaren nadat Israel terug zou kerken uit babel de macht zou krijgen in Israel en daar op vreselijke manier zou huishouden (zoals ook beschreven in de apocriefe boeken der Makkabeen ). Velen zien deze profetie uit Daniel als een dubbelprofetie die ook gaat over de komende Antichrist (zie verder de uitleg uit de kanttekeningen).

Okay, tot zo ver niets nieuws. Alleen mijn idee was nu "zouden er ook (nog meer) typen van de Antichrist in de bijbel staan?" En dan niet in de zin van grote medegeloze koningen zoals Antiochus Epifanus. Maar meer typen in de vorm van de boosaardige personen in de bijbel.

Een paar voorbeelden die ik zo kon bedenken:
1. Saul komt voort uit het volk Israel en was daar koning. Hij bleef koning terwijl er al een andere koning gezalfd was (David). Hij werd beinvloed door demonische machten en zocht zijn heil in occultisme. Hij wordt van de troon gestoten door een type van Christus (David).
2. Judas was een discipel van de Here Jezus, hij spande samen met de religieuze macht en pleegde verraad tegen zijn oude Meester. Ook hij werd beinvloed door demonische machten.
3. Korach jutte God's volk op tegen God en vertelde de hij de uitverkorene was om het volk te leiden. Hij wordt levend in de hel geworpen.
4. Haman liet zich verhogen en iedereen voor hem knielen (alleen Mordechai deed het niet). Hij haatte God's volk en liet hen uitmoorden. Haman wordt door Esther (beeld van de verdrukte gemeente) ontmaskerd, aan zijn eigen galg opgehangen waarna God's volk vrijgesproken wordt.

Wie heeft dit idee ooit wel eens eerder gehoord? En waaruit\van wie?
Zien jullie ook iets in deze theorie of klopt het toch (ergens) niet?
Zijn er nog meer voorbeelden te bedenken van koppelingen tussen de profetieen over de Antichrist en de "bad guys" uit de bijbel?
Hebben we hier uberhaupt iets aan?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 17:03

ja.. zoals jona drie dagen was in de buik van de vis.. zo is Jezus drie dagen in het graf geweest.

vergelijkingen zijn er zeker wel! en ik vindt ze mooi dat je het door heel de bijbel heen ziet!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 mar 2005 17:07

hijwel schreef:ja.. zoals jona drie dagen was in de buik van de vis.. zo is Jezus drie dagen in het graf geweest.

vergelijkingen zijn er zeker wel! en ik vindt ze mooi dat je het door heel de bijbel heen ziet!
Ja, maar ik doel nu specifiek op de vergelijkingen met de antichrist. De glijkenissen met Jezus zijn wel algemeen geaccepteerd...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 17:15

@tlantis schreef:
hijwel schreef:ja.. zoals jona drie dagen was in de buik van de vis.. zo is Jezus drie dagen in het graf geweest.

Ja, maar ik doel nu specifiek op de vergelijkingen met de antichrist. De glijkenissen met Jezus zijn wel algemeen geaccepteerd...

foutje.

btw: ik hou niet zo van de antichrist

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mar 2005 19:36

hijwel schreef:btw: ik hou niet zo van de antichrist

het topic gaat er wel over :P en het kan geen kwaad erover te praten om waakzaam te blijven.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 03 mar 2005 20:05

Misschien Nebukadnezar: de antichrist zal zichzelf als god vereren (2 Thess 2). En wanneer je zijn teken niet draagt zul je gedood worden.
Het is ook een machtswellusteling, aangesteld op een hoge positie.
Vergelijk dit met Nebukadnezar (bijv de geschiedenis van de 3 jongelingen).

Dus ik zie wel enige overeenkomsten :( .

En Hijwel, dit staat niet voor niets in de Bijbel. Dat je er niet van houdt kan ik me voorstellen, maar verontachtzaam het ook niet.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 20:21

ja wie houd er nou wel van de antichrist? de naam zegt het al. :wink:

enne ik stap er niet overheen, maar soms heb je even geen zin om over zo'n onderwerp te discuseren wat je toch moeilijk uitkomt.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 mar 2005 22:47

Happy One schreef:Misschien Nebukadnezar: de antichrist zal zichzelf als god vereren (2 Thess 2). En wanneer je zijn teken niet draagt zul je gedood worden.
Het is ook een machtswellusteling, aangesteld op een hoge positie.
Vergelijk dit met Nebukadnezar (bijv de geschiedenis van de 3 jongelingen).

Dus ik zie wel enige overeenkomsten :( .
Heb ik inderdaad ook aan zitten denken, er zijn namelijk nog meer overeenkomsten, de macht in israel en het ontheiligen van de tempel. Alleen heeft Nebukadnezar zich uiteindelijk wel bekeerd:

Dan 4:34-37 "Ten einde dezer dagen nu, hief ik, Nebukadnezar, mijn ogen op ten hemel, want mijn verstand kwam weer in mij; en ik loofde den Allerhoogste, en ik prees en verheerlijkte den Eeuwiglevende, omdat Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, en Zijn Koninkrijk is van geslacht tot geslacht; En al de inwoners der aarde zijn als niets geacht, en Hij doet naar Zijn wil met het heir des hemels en de inwoners der aarde, en er is niemand, die Zijn hand afslaan, of tot Hem zeggen kan: Wat doet Gij? Ter zelfder tijd kwam mijn verstand weder in mij; ook kwam de heerlijkheid mijns koninkrijks, mijn majesteit en mijn glans weder op mij; en mijn raadsheren en mijn geweldigen zochten mij, en ik werd in mijn koninkrijk bevestigd; en mij werd groter heerlijkheid toegevoegd. Nu prijs ik, Nebukadnezar, en verhoog, en verheerlijk den Koning des hemels, omdat al Zijn werken waarheid, en Zijn paden gerichten zijn; en Hij is machtig te vernederen degenen, die in hoogmoed wandelen."

Ik vond het een beetje crue om iemand met zo'n getuigenis als beeld van de antichrist neer te zetten, maar zijn verleden had er alles van weg. Echter, als je zo gaat denken komt Paulus ook in aanmerking.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 03 mar 2005 22:49

hijwel schreef:ja wie houd er nou wel van de antichrist? de naam zegt het al. :wink:

enne ik stap er niet overheen, maar soms heb je even geen zin om over zo'n onderwerp te discuseren wat je toch moeilijk uitkomt.
Reageren op een topic is niet verplicht hoor :mrgreen:

Maar goed, het is misschien soms juist wel eens goed over iets na te denken waar je eigenlijk geen zin in hebt... denk ik.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 23:27

De Farao uit Gen. 5 is zo'n type van de antichrist en/of van de duivel zelf. Hij spreekt verachtelijk over God "Wie is de Heere, Wiens stem ik gehoorzamen zou, om Israël te laten trekken? Ik ken den Heere niet, en ik zal ook Israël niet laten trekken".
Zo tracht de satan ook de uitverkorenen in zijn ijzeren greep te houden, hetgeen hem echter niet baten zal, want de Heere is machtig om te verlossen. In datzelfde hoofdstuk wordt ook duidelijk de slavendienst beschreven die Israël moest uitvoeren. Maar ook toegepast op het geestelijk Israël "men verzware den dienst over deze mannen" en "zo zegt Farao: ik zal ulieden geen stro geven (....) stro zal u niet gegeven worden; evenwel zult gij het getal der tichelstenen leveren". De duivelse slavendienst wordt hier aan de hand van Farao uitgebeeld.
Rehabeam, ook zo iemand. 1 Kon. 12; "Mijn vader heeft u met geselen gekastijd, maar ik zal u met schorpioenen kastijden".
God noemt de satan soms ook zoon, morgenster zelfs, de koning van Babel.
Bijv. Jes. 14:12-15;
"Hoe zijt gij uit den hemel gevallen, o morgenster, gij zoon des dageraads! hoe zijt gij ter aarde nedergehouwen, gij, die de heidenen krenktet!
En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden.
Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden.
Ja, in de hel zult gij nedergestoten worden, aan de zijden van den kuil!"
Zo zijn er vast nog meer voorbeelden. Let er op, dat ook Petrus door Jezus een satanas genoemd wordt. Dat moet ons alert maken, dat ook wij vanuit een anti-christelijke geest dingen kunnen zeggen en/of schrijven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 23:42

Ik zou nog een heel belangrijke vergeten. 2 Sam. 16:23 "En in die dagen was Achitofels raad, dien hij raadde, als of men naar Gods woord gevraagd had;"
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 mar 2005 10:04

Interessante voorbeelden, bij de farao kan ik mij alles voorstellen en ook Rehabeam klinkt logisch.

De koning van Babel en eventueel in de lijn ook de koning van Tyrus in Ezechiel 28 zou ik toch eerder direct op de satan betrekken en niet zozeer zijn verpersoonlijking in de antichrist.

Het voorbeeld van Petrus zou ik in een hele andere orde zetten. Maar de opmerking dat ons dat waakzaam moet maken lijkt me heel terecht. Petrus sprak daar zelfs woorden van (aardse) liefde voor de Here. Blijkt weer uit hoe belangrijk het is naar God's wil te luisteren en niet op onze eigen logica te vertrouwen.

AD 2011

De "legers"zijn satan de antichrist.

Berichtdoor AD 2011 » 07 mar 2005 22:05

Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is.
Alsdan die in Judea zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen. Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is. (Lukas 21:20-22)

In deze verzen, "Jeruzalem" en "Judea" verwijzen naar de uiterlijke kerken. De “bergen” naar Christus. De eeuwige Kerk bestaan uit al die God heeft gered en deze zullen leven met Hem eeuwig in de Hemel.
De "legers" zijn satan (de antichrist), als hij komt met zijn valse profeten met kracht, tekenen en wonderen der leugen. Dit is Gods oordeel in de kerk. Zie ook 2 Thessalonicensen 2:1+.
Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn? (1 Petrus 4:17)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2005 22:29

Jij... ja jij! iedereen is de antichrist..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: De "legers"zijn satan de antichrist.

Berichtdoor Cicero » 07 mar 2005 22:38

AD 2011 schreef:
In deze verzen, "Jeruzalem" en "Judea" verwijzen naar de uiterlijke kerken. De “bergen” naar Christus. De eeuwige Kerk bestaan uit al die God heeft gered en deze zullen leven met Hem eeuwig in de Hemel.
De "legers" zijn satan (de antichrist), als hij komt met zijn valse profeten met kracht, tekenen en wonderen der leugen.
Grappig, zo'n vergeestelijking :roll: . Alleen gaat zij niet op: Lukas spreekt hier van de verwoesting van Jeruzalem en niets anders.

Terug naar “Archief”