Gehoorzaamheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Gehoorzaamheid

Berichtdoor Hans Soet » 01 mar 2005 20:23

Hai,

Ik stond vanmiddag voor het stoplicht te wachten, en bedacht me, waarom wacht ik eigenlijk? Geen auto te bekennen. Toen vroeg ik me eigenlijk af of je in al dat soort dingen ook verkeerde dingen kan doen / zonde.?
Je moet je tenslotte onderwerpen aan de overheid.
Als je je dan niet aan al die regeltjes houd: niet op de stoep, niet door rood, niet harder dan de max snelheid, etc doe je dan zonde?

Hans

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 01 mar 2005 20:39

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dspieters48.html

Ik denk zeker dat het met name om het laatste in dat antwoord gaat: het moet wel in de geest van de 10 geboden zijn. Dus moeten we niet vervallen in allerlei wetticisme!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Gehoorzaamheid

Berichtdoor frekje » 01 mar 2005 21:04

Hans Soet schreef:Hai,

Ik stond vanmiddag voor het stoplicht te wachten, en bedacht me, waarom wacht ik eigenlijk? Geen auto te bekennen. Toen vroeg ik me eigenlijk af of je in al dat soort dingen ook verkeerde dingen kan doen / zonde.?
Je moet je tenslotte onderwerpen aan de overheid.
Als je je dan niet aan al die regeltjes houd: niet op de stoep, niet door rood, niet harder dan de max snelheid, etc doe je dan zonde?

Hans

Ja, vind ik ook erg lastig. Als er helemaal niets te bekennen is... ja, waarom dan eigenlijk niet? Zeker, zoals ds. Pieters schrijft is het waar. Je moet je aan de overheid onderworpen houden. De overheid is Gods dienaar en je moet haar gehoorzamen tenzij het tegen Gods geboden ingaat. Dat je dan zonde doet...... ja, wanneer doe je eigenlijk geen zonde? Eigenlijk altijd, dus ook door rood licht rijden, maar ook door te wachten en dan verkeerde gedachten hebben...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mar 2005 21:22

Pierro schreef:http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dspieters48.html

Ik denk zeker dat het met name om het laatste in dat antwoord gaat: het moet wel in de geest van de 10 geboden zijn. Dus moeten we niet vervallen in allerlei wetticisme!

Dat denk ik ook ja. Het antwoord is wel heel erg kort overigens.. Maar het heeft weinig zin om om 3 uur snachts in een lege stad op een stoplicht te gaan staan wachten. :)

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Gehoorzaamheid

Berichtdoor Hans Soet » 01 mar 2005 21:23

frekje schreef:ja, wanneer doe je eigenlijk geen zonde? Eigenlijk altijd, dus ook door rood licht rijden, maar ook door te wachten en dan verkeerde gedachten hebben...

Eigenlijk ligt het zo simpel ja...

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 01 mar 2005 21:54

Aragorn schreef:Maar het heeft weinig zin om om 3 uur snachts in een lege stad op een stoplicht te gaan staan wachten. :)

Toch zul je dat wel moeten doen....want de volgende keer om 3 uur 's nachts komt er maar één auto aan, en dan kun je het ook nog nèt redden. Je rekt grenzen op, en dat is denk ik niet goed. Is net zoiets als met alcohol en verkeer. Als je met 2 pilsjes nog prima kunt rijden, kun je het ook met 3 en later ook met 4. En voor één keertje kan het ook wel met 5 pilsjes. Gewoon niks drinken dus, als je moet rijden.

En wat denk je van de voorbeeldfunctie? Ik zie soms volwassen voetgangers, die staan te wachten bij de spoorbomen, samen met schoolkinderen, en beginnen te hollen zodra de spoorbomen omhoog gaan. Ik vind dat asociaal. De volgende keer gaan die kinderen óók het spoor over, als er kans is op nog een trein.

Ik begrijp trouwens rode stoplichten om 3 uur 's nachts niet. Bijna overal wordt tegenwoordig gewerkt met lussen in het wegdek, die auto's detecteren. En als er geen ander verkeer is, krijg je direkt groen.

JacobusAiko
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JacobusAiko » 02 mar 2005 00:43

Brion schreef:
Aragorn schreef:Maar het heeft weinig zin om om 3 uur snachts in een lege stad op een stoplicht te gaan staan wachten. :)

Toch zul je dat wel moeten doen....want de volgende keer om 3 uur 's nachts komt er maar één auto aan, en dan kun je het ook nog nèt redden. Je rekt grenzen op, en dat is denk ik niet goed. Is net zoiets als met alcohol en verkeer. Als je met 2 pilsjes nog prima kunt rijden, kun je het ook met 3 en later ook met 4. En voor één keertje kan het ook wel met 5 pilsjes. Gewoon niks drinken dus, als je moet rijden.

En wat denk je van de voorbeeldfunctie? Ik zie soms volwassen voetgangers, die staan te wachten bij de spoorbomen, samen met schoolkinderen, en beginnen te hollen zodra de spoorbomen omhoog gaan. Ik vind dat asociaal. De volgende keer gaan die kinderen óók het spoor over, als er kans is op nog een trein.

Ik begrijp trouwens rode stoplichten om 3 uur 's nachts niet. Bijna overal wordt tegenwoordig gewerkt met lussen in het wegdek, die auto's detecteren. En als er geen ander verkeer is, krijg je direkt groen.

Zoals iemand eerder ook al aangaf, dat de overheid een door God ingestelde macht is, zo moet je je dus ook aan de regels van de overheid onderwerpen. Dus ook niet door rood licht rijden. Overigens... als het zo rustig is op straat hoef je nooit langer dan een halve minuut te wachten, want dan ben jij toch de enige. Dus ik zeg dat je dan alsnog je aan de regels moet/mag houden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2005 01:52

Zonde doe je als je tegen Gods wil ingaat, niet tegen die van de politie :D

Ik vind het wat ver gezocht.... Ga je tegen Gods wil in als je door rood rijdt als er geen auto's in de buurt zijn? Aan de andere kant, als je toch alle tijd hebt, waarom je dan aan dat rode licht ergeren ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2005 08:42

Marnix schreef:Zonde doe je als je tegen Gods wil ingaat, niet tegen die van de politie :D

Ik vind het wat ver gezocht.... Ga je tegen Gods wil in als je door rood rijdt als er geen auto's in de buurt zijn? Aan de andere kant, als je toch alle tijd hebt, waarom je dan aan dat rode licht ergeren ;)

Ja!
God wil dat je de overheid gehoorzaamd. En die hebben die verkeerslichten neergezet opdat je voor het rode licht zal wachten. Zij hebben die regels gemaakt ter bescherming van de weggebruikers.
Dat is hetzelfde met harder rijden dan er aangegeven staat.
Dus als je dat niet doet ben je niet gehoorzaam aan de overheid en zondig je.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 02 mar 2005 14:20

joepie schreef:
Marnix schreef:Zonde doe je als je tegen Gods wil ingaat, niet tegen die van de politie :D

Ja!
God wil dat je de overheid gehoorzaamd. En die hebben die verkeerslichten neergezet opdat je voor het rode licht zal wachten. Zij hebben die regels gemaakt ter bescherming van de weggebruikers.
Dat is hetzelfde met harder rijden dan er aangegeven staat.
Dus als je dat niet doet ben je niet gehoorzaam aan de overheid en zondig je.

Nou.. je moet de overheid zeker gehoorzamen denk ik, maar die stoplichten zijn daar toch wel met een doel neergezet zou ik zeggen, en zijn geen doel in zichzelf. Het doel is veiligheid. En als je absoluut zeker weet dat het geen negatieve gevolgen heeft voor jouw veiligheid en die van anderen, denk ik niet dat je er verkeerd aan doet om door het rode licht te rijden.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 mar 2005 15:46

Die verkeerslichten hebben als functie om jou te laten stoppen voor rood licht. Dat is van de overheid inderdaad voor onze veiligheid gedaan.
Als je er niet voor stopt mogen ze je bekeuren omdat je geen gevolg geeft aan hun verplichte stopteken.
En dat geld natuurlijk ook s'nachts.
Blijft natuurlijk wel vreemd dat er midden in de nacht nog een verkeerslicht is wat werkt.
Zou daar zeker een melding van maken. Maar toch gewoon maar stoppen.

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 30 mar 2005 16:30

Maar hoe zit het dan met wetticisme? Gwoon alles doen omdat het moet. Nooit eens over een doorgetrokken streep durven komen, enzo.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 30 mar 2005 16:38

een vraag die wel eens bij me opkomt,
maar ik zie veel regels als veilige regels als het normaal/druk wegbeeld is,
maar als de weg 's avonds leger is, of midden overdag, heb ik niet zoveel moeite met wat kilometer/uur overschrijding (wat op de motor makkelijker gaat dan dat je erbij nadenkt...) of een rood licht negeren op je fiets (als er verder ook echt niemand bij een kruispunt wacht.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mar 2005 16:39

noctua schreef:Maar hoe zit het dan met wetticisme? Gwoon alles doen omdat het moet. Nooit eens over een doorgetrokken streep durven komen, enzo.

Volgens mij zie je dat verkeerd. Het heeft niets met niet durven te maken.
Maar gewoon met niet willen.
Ik doe het niet omdat het moet, want als ik het niet doe dan....
Ik doe het omdat God wil dat ik de overheid en zij die boven mij gesteld zijn eer, en ze gehoorzaam. Zo wil God dat ik het doe.
En daarom doe ik het. Ik denk ook echt niet dat ik daardoor in de hemel zal komen. Dat het een soort van goede werken doen is.
Dat komt zelfs niet in me op.
Ik durf gerust door het rode licht te rijden, en ook te hard, dat is nu juist niet zo moeilijk. Maar om het niet te doen is veel moeilijker.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 31 mar 2005 21:16

spacy schreef:een vraag die wel eens bij me opkomt,
maar ik zie veel regels als veilige regels als het normaal/druk wegbeeld is,
maar als de weg 's avonds leger is, of midden overdag, heb ik niet zoveel moeite met wat kilometer/uur overschrijding (wat op de motor makkelijker gaat dan dat je erbij nadenkt...) of een rood licht negeren op je fiets (als er verder ook echt niemand bij een kruispunt wacht.

Wanneer zouden er meer ongelukken met dodelijke afloop gebeuren? Overdag als het druk is op de weg of juist 's nachts als het stil is?
Ik denk dat er overdag meer 'blikschade' is, maar dat er 's nachts veel meer letsel is (te hard rijden -> boom...)

Zie het als een stuk zelfbeheersing. Als ik 's avonds laat/'s nachts vanaf Antwerpen naar huis rijd (ca 1,5u snelweg rijden), voel ik me gelukkiger (ontspannen) als ik lekker 120 heb gecruised dan dat ik 150/160 heb gereden.

Terug naar “Archief”