Leeftijd belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Annemieke86 » 04 mar 2005 14:36

Bij ons in de Hervormde Gemeente moet je volgens mij 18 zijn... En je hoeft niet eerst Belijdenis te doen voordat je getrouwd bent.. Nu zitten er 3 stellen bij mij in de groep. Gezellig :D Maar nu weer on: Ik vind 18 wel een redelijke leeftijd hoewel je best eerder kan besluiten om voor God te beslissen (vind ik)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mister_L
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 mar 2005 21:31
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Berichtdoor Mister_L » 04 mar 2005 15:00

vind ik ook


ik doe er niet aan, kben gedoopt.... maar kvind dat a;s je 15 bent en er 'klaar' voor bent, dat het dan ook wel kan
het verschilt denk ik sterk per persoon

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 04 mar 2005 17:10

Ik denk inderdaad ook dat het belijdenis doen niet aan leeftijd gebonden is. Je doet belijdenis van je geloof en dat kan je doen als je 16 bent maar ook als je misschien pas 30 bent.

Bij ons in de chr.ger.kerk (bewaar het pand) is de leeftijd heel erg verschillend, maar over het gros genomen zal het ongeveer op 20 liggen.

Gebruikersavatar
brammetje
Mineur
Mineur
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jan 2005 17:15
Locatie: Flevoland

Berichtdoor brammetje » 06 mar 2005 20:59

Ik denk wel zeker te weten dat je op elk moment en elke leeftijd en tijdstip je geloof mag belijden .

Je bent alltijd welkom bij onze Heer Jezus en HIJ wil graag dat je Hem erkent als De Weg De Waarheid en het Leven .

Prachtig als je het voor een groep mensen doed , maar niet bepaald noodzakelijk deze vorm . en zeker geen voorwaarde in Bijbelse zin .

Ik vind de belijdenis niet terug in de Bijbel als toelating tot het avondmaal of als noodzakelijk item voor een huwelijk of wat dan ook maar , dit is een toegevoegde regel , als je het daarmee eens bent prima .

:D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Annemieke86 » 07 mar 2005 10:57

brammetje schreef:Ik denk wel zeker te weten dat je op elk moment en elke leeftijd en tijdstip je geloof mag belijden .

Je bent alltijd welkom bij onze Heer Jezus en HIJ wil graag dat je Hem erkent als De Weg De Waarheid en het Leven .

Prachtig als je het voor een groep mensen doed , maar niet bepaald noodzakelijk deze vorm . en zeker geen voorwaarde in Bijbelse zin .

Ik vind de belijdenis niet terug in de Bijbel als toelating tot het avondmaal of als noodzakelijk item voor een huwelijk of wat dan ook maar , dit is een toegevoegde regel , als je het daarmee eens bent prima .

:D
Ja, ben ik het helemaal mee eens. :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
debbie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 21 dec 2004 11:18
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 14 mar 2005 14:13

Hoi sjak&sjaan :) , ik weet niet wat jullie jong noemen,
maar bij ons in de Chr. Ger. Kerk van R'dam-Oost/Capelle aan den IJssel, willen 8 jongelui belijdenis gaan doen, 5 van 17 jaar, 2 van 18 jaar, en 1 meisje van +/- 22 jaar. (verst. gehan.) Ik weet niet of het dus bij jullie nog jonger is, maar misschien snap je wel, dat ik met veel verbazing je antwoord heb gelezen :o , wel weet ik dat er bij ons in de CGK heel goed wordt nagedacht of je er aan toe bent, en het is dus minder snel, omdat heel de groep gaat, ga ik ook maar, wij gebruiken (tot mijn spijt, maar ja, daar is niks aan te doen) het belijdenisboekje van de GKV, en daarin wordt hiervoor gewaarschuwd, omdat ze dat best wel vaak zien. :(

debbie :D

Gebruikersavatar
Anglia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2005 14:17
Locatie: Borft

Berichtdoor Anglia » 06 apr 2005 18:40

Bij mijn bel.cat. groep varieren de leeftijden van 19 - 25. Niet heel jong dus, maar het verschilt sterk per jaar, heb ik de indruk. O ja, gemeente is GerGem Bodegraven. Wat bij ons wel eens gezegd wordt en wat ik ook wel mooi en realistisch vind is dat je geestelijke volwassenwording ongeveer gelijk op moet lopen met je fysieke volwassenwording. Natuurlijk verschilt de leeftijd van belijdenis doen per persoon maar ik denk dat het inderdaad wel gezond is als dit ongeveer gelijk op gaat.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23600
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 00:04

Waarom is dat gezond dan?

Is het juist niet gezond als daar niet zo'n richtlijn voor is? Dan is de kans minder groot dat mensen belijdenis doen omdat alle leeftijdsgenoten dat ook doen, je daar niet wil achterblijven etc.

Ik ben benieuwd naar je uitleg!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Melody

Berichtdoor Melody » 07 apr 2005 10:51

Ik dacht dat ze bij het ons tegen de achttien, negentien doen, maar ik ben nog niet zo lang lid hier. Ze waren overigens met cathechisatie - ik zit in het vierde jaar - al zieltjes aan het ronselen voor de belijdeniscathechisatie... lijkt me wel een beetje heel vroeg. :shock:

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 08 apr 2005 21:09

Anglia schreef:Bij mijn bel.cat. groep varieren de leeftijden van 19 - 25. Niet heel jong dus, maar het verschilt sterk per jaar, heb ik de indruk. O ja, gemeente is GerGem Bodegraven. Wat bij ons wel eens gezegd wordt en wat ik ook wel mooi en realistisch vind is dat je geestelijke volwassenwording ongeveer gelijk op moet lopen met je fysieke volwassenwording. Natuurlijk verschilt de leeftijd van belijdenis doen per persoon maar ik denk dat het inderdaad wel gezond is als dit ongeveer gelijk op gaat.


Je doet toch geen belijdenis omdat je volwassen bent? :shock: Je doet belijdenis van je geloof, of anders niet. Dat idee komt zeer waarschijnlijk voort uit de gedachte dat belijdenis doen het 'overnemen' van je doop is, dus je eigen verantwoordelijkheid nemen. Tja, ik wil gerust m'n eigen verantwoordelijkheid dragen, maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook belijdenis kan doen.

Gebruikersavatar
Anglia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2005 14:17
Locatie: Borft

Berichtdoor Anglia » 08 apr 2005 21:18

Ik had erbij moeten zeggen dat die 'richtlijn' (ongeschreven hoor) juist meer bedoeld is voor degenen die oneindig dooplid blijven. In mijn bel.cat.groep zijn de leeftijden best wel verschillend. Maar degenen die al ver in de twintig zijn en nog geen belijdenis gedaan hebben wordt wel op hun verantwoordelijkheid gewezen. Als je het erg moeilijk vindt, het hele issue van belijdenis doen, dan wordt je daardoor misschien juist tot God gebracht en zeg je: God ik kan het niet, helpt U me alstublieft.

Zo beetje duidelijk of nog niet?
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 08 apr 2005 21:34

Misschien ja, maar misschien ook niet. Ik bedoel, waarom is belijdenis doen überhaupt leeftijdgebonden. Het kan toch dat je pas op je 30e of nog later tot geloof komt?
Ik vind het vreemd dat je belijdenis kunt doen (van je geloof, toch?) terwijl je eigenlijk niet van jezelf (durft/kunt?) zeggen dat je gelooft. Historisch geloof, zeggen ze dan. Maar hoe kun je de boodschap van de Bijbel geloven, zonder die te geloven? (zelfs als je er serieus mee bezig bent!) Dat vind ik 'bij ons' nogal scheefgegroeid.

Gebruikersavatar
Anglia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2005 14:17
Locatie: Borft

Berichtdoor Anglia » 09 apr 2005 13:31

Nee inderdaad ik vind dat hele belijdenis doen van 'het historisch geloof' maar een slechte zaak want dan hoeft het nooit je hart te raken. Er zijn natuurlijk mensen die pas later tot geloof komen maar dat wat ik zei over volwassenheid geldt dus meer voor degenen die het bewust van zich afschuiven.

Bij ons in de kerk zeggen ze: we gaan niet zeggen dat je een persoonlijk geloof moet hebben als je belijdenis doet maar je moet wel er mee bezig zijn en als je belijdenis doet zeg je eigenlijk: God uit mezelf kan ik het niet, ik wil niet etc maar wilt U me helpen. Maar volgens mij komt dat op hetzelfde neer want als je er echt zo mee bezig bent heb je toch ook wel een persoonlijk geloof ook al zeg je dat misschien niet van jezelf. Het is allemaal nogal krom vind ik, ze durven gewoon niet te zeggen dat je wel moet geloven wil je belijdenis doen. Als je de vragen van belijdenis bekijkt dan is het toch ook wel duidelijk...
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Gebruikersavatar
Anglia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2005 14:17
Locatie: Borft

Berichtdoor Anglia » 09 apr 2005 13:35

Oh ja bij Calvijn mocht je op ieder moment belijdenis doen, ongeacht leeftijd en tijd van het jaar.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten