Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Tja, misschien is de CGK in Urk dan wat behoudender dat in veel andere plaatsen? Hier ligt de leeftijd voor het doen van belijdenis in de GKV en CGK gelijk, zo rond de 18-19 gemiddeld. Waarschijnlijk is het iets plaatstelijks dus. Een andere leeftijd waarom die leeftijd in de CGK in Urk hoger ligt dan bjivoorbeeld hier in Arnhem weet ik niet.
M@rije schreef:even een vraagje: waarom is de leeftijd van belang. Je doet toch geen belijdenis omdat je 18 bent? Je doet pas belijdenis als je ook daadwerkelijk geloof in Jezus Christus! Ik merk heel vaak dat het bij de ''zwaardere'' kerken een simpele gewoonte is, waar de ouders op beginnen aan te dringen als de kinderen 18 zijn. Dat vind ik echt een hele rare ontwikkeling.
Marnix schreef:Inderdaad. Heel vaak is het doen van belijdenis een gewoonte... Het is normaal, er wordt op aangedrongen. Dat is denk ik wel gevaarlijk. Hoewel jongeren doen er om die reden belijdenis, in plaats van waar het echt voor bedoeld is? En hoeveel jongeren uit bijvoorbeeld de ger gem doen belijdenis maar gaan vervolgens niet aan het avondmaal? Ik dacht dat je bij je belijdenis ja zegt op Gods keuze voor jou en die beantwoord. Die keuze wordt toch duidelijk in Jezus lijden en sterven?
Marnix schreef:... En hoeveel jongeren uit bijvoorbeeld de ger gem doen belijdenis maar gaan vervolgens niet aan het avondmaal? Ik dacht dat je bij je belijdenis ja zegt op Gods keuze voor jou en die beantwoord. Die keuze wordt toch duidelijk in Jezus lijden en sterven?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten