Leeftijd belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjak&Sjaan
Verkenner
Verkenner

Leeftijd belijdenis doen

Berichtdoor Sjak&Sjaan » 28 feb 2005 14:42

Sjak&sjaan hebben een vraagje. Bij het doen van belijdenis worden in de vrijgemaakte kerk dezelfde vragen gesteld als in de christelijke gereformeerde kerk. In de vrijgemaakte kerk ligt de gemiddelde leeftijd waarop belijdenis wordt gedaan echter veel lager dan in de chr. ger. kerk. Hoe zou dat komen? Kunnen vrijgemaakten eerder ja zeggen op deze vragen dan chr. ger.?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2005 16:48

Goede vraag.... ik denk dat in beide kerken het doen van belijdenis op een bepaalde leeftijd er in is geslopen.... daarom is het misschien wat vreemd als je het veel eerder doet... maar het zou natuurlijk gewoon mogelijk moeten zijn... waarschijnlijk is het ook wel mogelijk... maar gebeurt het niet omdat het ongewoon zou zijn, dat kan mensen ook afschrikken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 28 feb 2005 16:55

misschien heeft het er mee te maken, dat je in de vrijgemaakte kerk eerst belijdenis moet gedaan hebben voordat je in de kerk mag trouwen. (tenminste zover ik weet). In de CGK is dit niet zo.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 28 feb 2005 17:13

Ik wist niet dat de vragen die gesteld worden hetzelfde zijn.
Hoe oud is men in bij de vrijgemaakten dan met belijdenis doen? Ik ben van de cgk en bij ons doen de meeste mensen belijdenis als ze ongeveer 18 jaar zijn of ouder.
Als dat bij de vrijgemaakten veel lager ligt zou dat kunnen liggen aan het feit dat in de chr. ger. kerk het idee heerst dat je ook eerst veel geleerd moet hebben op categesaties ed voordat je belijdenis kan doen. Dus misschien dat dat het is??
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2005 17:39

Ik ben vrijgemaakt en daar ligt het ook zo rond de 18 jaar.... Maar er zijn nogal verschillen tussen christelijk gereformeerde gemeenten. Sommige christelijk gereformeerde kerken zitten op 1 lijn met vrijgemaakten, anderen zitten heel dicht tegen de gereformeerde gemeente aan. Misschien dat in de wat zwaardere christelijk gereformeerde kerken de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt. Sjak&Sjaan, in welke plaats staat die chr. geref. kerk waar jullie heen gaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Sjak&Sjaan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sjak&Sjaan » 01 mar 2005 10:41

Sjak is belijdend lid in de GKV te Veenendaal-West.
Sjaan is dooplid in de CGK te Urk (Maranathakerk).
Hopelijk heb je hiermee genoeg info.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2005 11:22

Tja, misschien is de CGK in Urk dan wat behoudender dat in veel andere plaatsen? Hier ligt de leeftijd voor het doen van belijdenis in de GKV en CGK gelijk, zo rond de 18-19 gemiddeld. Waarschijnlijk is het iets plaatstelijks dus. Een andere leeftijd waarom die leeftijd in de CGK in Urk hoger ligt dan bjivoorbeeld hier in Arnhem weet ik niet.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 mar 2005 18:58

Marnix schreef:Tja, misschien is de CGK in Urk dan wat behoudender dat in veel andere plaatsen? Hier ligt de leeftijd voor het doen van belijdenis in de GKV en CGK gelijk, zo rond de 18-19 gemiddeld. Waarschijnlijk is het iets plaatstelijks dus. Een andere leeftijd waarom die leeftijd in de CGK in Urk hoger ligt dan bjivoorbeeld hier in Arnhem weet ik niet.

bij ons (op urk) ligt de leeftijd zo rond de 20-22 jr dacht ik. Eigelijk de leeftijden waarop men hier zo ongeveer (meestal) trouwt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2005 01:49

Hier in Arnhem dus niet... en bij mijn weten ook niet in de meeste andere plaatsen in Nederland. En waarom zo rond het trouwen? Ik zie het verband niet....

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 02 mar 2005 09:17

Meestal zo rond de 18-19 jaar.

Maar ik ben 18 en voel er nog niets voor belijdenis te gaan doen. Het zegt me gewoon niets. Mensen zien m'n geloof wel door de dingen die ik doe, hoe ik in het leven sta.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 mar 2005 12:25

even een vraagje: waarom is de leeftijd van belang. Je doet toch geen belijdenis omdat je 18 bent? Je doet pas belijdenis als je ook daadwerkelijk geloof in Jezus Christus! Ik merk heel vaak dat het bij de ''zwaardere'' kerken een simpele gewoonte is, waar de ouders op beginnen aan te dringen als de kinderen 18 zijn. Dat vind ik echt een hele rare ontwikkeling.
Engaged @ 07-01-2005

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 02 mar 2005 14:06

M@rije schreef:even een vraagje: waarom is de leeftijd van belang. Je doet toch geen belijdenis omdat je 18 bent? Je doet pas belijdenis als je ook daadwerkelijk geloof in Jezus Christus! Ik merk heel vaak dat het bij de ''zwaardere'' kerken een simpele gewoonte is, waar de ouders op beginnen aan te dringen als de kinderen 18 zijn. Dat vind ik echt een hele rare ontwikkeling.

ja inderdaad.. dat vraag ik me ook wel eens af.. ik zelf ben nu 18, wordt gelukkig niet gedwongen om belijdenis te doen, maar ik heb ook nog niet het idee dat ik daar aan toe ben..

het blijft een keuze die je maakt en de 1 is daar misschien wat jonger toe in staat, of heeft eerder duidelijkheid, dan een andere..

ik vind belijdenis ook bepaald niet iets wat je af moet leggen omdat iedereen het op een bepaalde leeftijd gedaan heeft..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2005 14:44

Inderdaad. Heel vaak is het doen van belijdenis een gewoonte... Het is normaal, er wordt op aangedrongen. Dat is denk ik wel gevaarlijk. Hoewel jongeren doen er om die reden belijdenis, in plaats van waar het echt voor bedoeld is? En hoeveel jongeren uit bijvoorbeeld de ger gem doen belijdenis maar gaan vervolgens niet aan het avondmaal? Ik dacht dat je bij je belijdenis ja zegt op Gods keuze voor jou en die beantwoord. Die keuze wordt toch duidelijk in Jezus lijden en sterven?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 04 mar 2005 09:11

Marnix schreef:Inderdaad. Heel vaak is het doen van belijdenis een gewoonte... Het is normaal, er wordt op aangedrongen. Dat is denk ik wel gevaarlijk. Hoewel jongeren doen er om die reden belijdenis, in plaats van waar het echt voor bedoeld is? En hoeveel jongeren uit bijvoorbeeld de ger gem doen belijdenis maar gaan vervolgens niet aan het avondmaal? Ik dacht dat je bij je belijdenis ja zegt op Gods keuze voor jou en die beantwoord. Die keuze wordt toch duidelijk in Jezus lijden en sterven?

Het lijkt een beetje op dopen, communie doen en nog een keer communie - lid van de kerk zijn.
Dit zal nooit de bedoeling geweest zijn. : :oops:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 mar 2005 10:44

Marnix schreef:... En hoeveel jongeren uit bijvoorbeeld de ger gem doen belijdenis maar gaan vervolgens niet aan het avondmaal? Ik dacht dat je bij je belijdenis ja zegt op Gods keuze voor jou en die beantwoord. Die keuze wordt toch duidelijk in Jezus lijden en sterven?

Daar begrijp ik idd ook werkelijk niets van. Eerst beloven dat je Hem zult volgen en vervolgens bij een uitnodiging het laten afweten. :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”