hoe is jou Godsbeeld gevormd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

hoe is jou Godsbeeld gevormd?

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2005 10:35

we zitten hier met allemaal andere mensen. met iedereen zijn eigen achtergrond. iedereen heeft zijn eigen beeld van God.. ik zou graag twee vragen willen stellen. En ik hoop dat we van elkaar kunnen leren.. Want de God die ik helemaal denk te kennen ken ik nog niet helemaal.

vraag 1:
wat heeft je beeld van God gervormd? (details graag ;))

vraag 2:
wat voor beeld heb je nu van God?
Laatst gewijzigd door hijwel op 23 feb 2005 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Re: hoe is jou Godsbeeld gevormd?

Berichtdoor Annemieke86 » 23 feb 2005 10:51

Jij kent God nog niet helemaal, mee eens. Sterker nog: Je zal Hem nooit helemaal leren kennen. Hij kent jou wel door en door omdat Hij jou zelf heeft gemaakt. Ik zal proberen de vragen te beantwoorden:

vraag 1: wat heeft je beeld van God vervormd?
De Bijbelverhalen denk ik.. Door de Bijbelverhalen maak je een beeld van God, maar dat was ook nog een kindsbeeld. Ik zag hem dan als een oude man met een stok in zijn hand etc.. Zo'n beeld had ik van God. Verder kon ik geen beeld maken omdat Hij Zich nooit heeft bekendgemaakt.

vraag 2: wat voor beeld heb je nu van God?
Mijn beeld van God is nu heel anders dan het kindsbeeld. Ik zie hem nu niet meer als een oude man, maar als een 'Vader in de Hemel', de enige Vader die altijd zal blijven bestaan en die altijd naar mij wil luisteren. Als je problemen hebt, hoor je eigenlijk met Hem eerst te praten. Mijn kindsbeeld is wel behoorlijk veranderd!
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 11:36

vraag 1: wat heeft je beeld van God vervormd?
De Bijbelverhalen denk ik, als een oude man met een lange baard, net als Mozes en Abraham. maar nog veel meer als een vervelende, sarcastische wraakzuchtige God, die ieder mensje gruwelijk straft omdat ie een mensje is. Natuurlijk moest ie mij alleen hebben.

vraag 2: wat voor beeld heb je nu van God?
Nu een God die een groot masterplan heeft en wat ik niet altijd leuk vind, maar probeer er maar niets aan te veranderen, God doet wat Hij goed vind.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 23 feb 2005 12:19

Het beeld van God wordt gevormd door het gezin waarin je opgroeit, de opvoeding die je krijgt ( en dan bedoel ik niet alleen in het gezin, maar ook bv. op school), de verhalen uit de (kinder)bijbel en je persoonlijke omgang met God.

Voor mij is God de "Schaduw aan mijn rechterhand", mijn Metgezel, die altijd bij me is en waaraan ik alles kwijt kan.
Die mij kent, beter dan ik mijzelf ken en Die zelfs mijn gedachten kan lezen als ik zwijg. Heel vertrouwd.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 23 feb 2005 13:51

antwoord 1:
mijn Godsbeeld is enerzijds gevormd door de verhalen van thuis, school en zondagschool. Aan de andere kant is mijn Godsbeeld ook grotendeels geworden wat het is door voorbeelden van mensen, die ik zag in mijn omgeving of waarover ik gelezen heb, die een diepe relatie met de Heere hadden.

antwoord 2:
Ik zie God als een Levende, Machtige Vader. Hij die Zijn kinderen leidt door dit leven, die nog werkt in hun leven op, soms, wonderlijke wijze, en Wiens grootste verlangen is dat ze Hem kennen! Die zijn kinderen vreugde geeft en troost. God is echter ook een Heilig God die de zonde niet kan dulden. Ik geloof dat God met een ieder van Zijn kinderen een persoonlijke relatie wil. Kortom, een liefdevolle Vader.
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 23 feb 2005 14:55

hijwel schreef:vraag 1:
wat heeft je beeld van God vervormd? (details graag ;))

Bedoel je nou gevormd of vervormd???

Mijn beeld van God is denk ik vooral gevormd door mijn ouders in mijn kinderjaren. En door de Bijbelverhalen enzo.
Later heb ik mijn eigen beeld van God gevormd door wat er gebeurde in mijn leven en door veel met andere mensen over God te praten en door zelf natuurlijk met God te praten.
Toch merk ik wel eens dat ik op sommige gebieden een verkeerd beeld heb van God. Ik bedoel je weet het allemaal maar soms voelt het niet zo en handel je teveel vanuit je gevoel.

vraag 2:

God is goed no matter what.
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 14:59

God is goed no matter what.
achteraf gezien... ja...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 15:10

In mijn jeugd had ik een héél ander beeld van God en godsdienst, dan nu.
In mijn jeugd dacht ik bij godsdienst aan: netjes genoeg leven, een beetje braaf zijn. Het niet te bont maken, want anders verspeel je je toegang tot de hemel.
Door bijbelstudie kreeg ik een heel ander beeld van God. Ik raakte diep onder de indruk van zijn heiligheid. De ware godsdienst bleek geen middelmatig en braaf leven te zijn, maar iets waar de vonken vanaf spatten! Iets wat je raakt tot je allerdiepste binnenste.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2005 15:33

gurl schreef:Bedoel je nou gevormd of vervormd???.

foutje..

gevormd
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 23 feb 2005 15:40

hijwel schreef:

foutje..

gevormd

ja dat dacht ik al...het is nl net wel ff wat anders :mrgreen:
stomp niet af, blijf slijpen

Nellie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nellie » 23 feb 2005 16:45

Vraag 1: Het is gevormd zoals vele al zeiden door je jeugd, je kerk en je school/je ouders. Bij mij was God geen Lieve God, een strenge Rechter. Eigenlijk was ik vaak bang voor Hem, dat Hij ook Liefde was heb ik nl niet veel gehoord.
Vraag 2: Nu is dat veranderd, maar dat komt ook omdat ik Hem persoonlijk ken! En dat maakt Alles anders van je Godsbeeld, je leert dan God kennen als Vader, door Jezus, je leert Jezus zelf kennen als verlosser en de Geest als Geest, (dus niet een vaag plaatje maar helderder) Maar elke dag bedenk ik weer: Heere God, mag ik U nog beter kennen?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 feb 2005 18:59

vraag 1:
wat heeft je beeld van God gervormd? (details graag )

vraag 2:

Vraag 1:
Mijn beeld is grotendeels denk ik wel gevormd in mijn jeugd en kinderjaren, maar toch denk ik nu over een aantal dingen best anders dan mijn ouders. Dit vooral door bijbelstudie en invloed van o.a. cathechesaties, preken etc.

Vraag 2:
Mijn beeld van God is een tweezijdig beeld: aan de ene kant onvoorstelbare heiligheid (en mijn eigen zondigheid). aan de andere kant een geweldig (kruis) offer van Hem voor mij, waardoor ik toch Zijn kind mag zijn!
Dus een beeld van een Vader die je moet eerbiedigen, maar die tegelijkertijd jou helemaal draagt!
Engaged @ 07-01-2005

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 23 feb 2005 21:00

hijwel schreef:

foutje..

gevormd

Tja; vervormd is fout, gevormd is beter maar hervormd is het beste :mrgreen:
Gods verborgen omgang vinden

zielen, waar Zijn vrees in woont;

't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,

naar Zijn vreeverbond getoond.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 23:18

Jansen schreef:
hijwel schreef:

foutje..

gevormd

Tja; vervormd is fout, gevormd is beter maar hervormd is het beste :mrgreen:

Nou, dat weet ik nog niet, want ze zeggen: voorkomen is beter dan genezen. :mrgreen:
(Kun je van maken: gevormd is beter dan hervormen.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 feb 2005 08:17

hijwel schreef:we zitten hier met allemaal andere mensen. met iedereen zijn eigen achtergrond. iedereen heeft zijn eigen beeld van God.. ik zou graag twee vragen willen stellen. En ik hoop dat we van elkaar kunnen leren.. Want de God die ik helemaal denk te kennen ken ik nog niet helemaal.

vraag 1:
wat heeft je beeld van God gervormd? (details graag ;))

vraag 2:

Onbewust maak ik me toch een beeld van God, als een hele grote vadergeest die je helpt.
Maar ik weet dat het in de bijbel staat dat we ons geen beeld van God mogen maken.
Dus, als ik nuchter nadenk, dan denk ik dat God iets groots is, wat geen vorm heeft en wij niet kunnen begrijpen.

Terug naar “Archief”