suus_ schreef:ik denk zelf dat het wel belang rijk is voor dat je belijdenis doet dat je weet bij welke kerk jij wilt behoren. stel dat je na je belijdenis overstapt naar een andere kerk (niet met betrekking op trouwen etc). min of meer stem je bij onze kerk (ger.gem) in met de leer van de kerk. dus moet je wel degelijk weten bij welke kerk jij wilt behoren.
natuurlijk is de gemeente van Christus het belangrijkst, maar in iedere kerk (verband) wordt er wel een anderkant belicht.
Hm dat ben ik niet helemaal met je eens. Veel mensen bekijken het inderdaad zo.... ze hebben belijdenis gedaan in een bepaalde kerk... en als je dan verhuist naar een plaats waar die kerk niet is gaan ze zich aansluiten bij een kerk in de regio. Ze moeten op zondag daardoor ver reizen om bij hun eigen kerk te kunnen komen, en in eigen plaats zijn nauwelijks christenen uit die kerk... er staat wel een andere kerk van Christus maar daar sluiten ze zich niet bij aan, ook al staat die kerk bij hen om de hoek... maar ja, je hebt in een bepaalde kerk belijdenis gedaan dus moet je daar je hele leven heen blijven gaan...
Ik ben gereformeerd vrijgemaakt maar als ik verhuis is het niet zo dat ik me, ongeacht hoe het in die plaats is, aansluit bij de vrijgemaakte kerk. Als die een stuk verder weg is dan een andere kerk van Christus sluit ik me daar bij aan. De kerk, dat zijn toch christenen uit je omgeving? Waarom het dan een plaats verderop gaan zoeken bijvoorbeeld?