verbondsleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

verbondsleer

Berichtdoor suus_ » 23 feb 2005 10:32

Mijn dominee zei pas tegen mij: voor dat je hier belijdenis doet moet je zeker weten in welke kerk jij vind dat:

1. de leer het zuiverst wordt verkondigd
2. sacramenten het meest recht worden toegedient
3. en de tucht word gehandhaaft

Dit had veel betrekking tot met de verbonden leer, in onze kerk hebben Ze dacht ik de 2-verbonden leer. wat houd dit in?
En wat is hetr verschil met de 3 verbonden leer?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 12:04

...geleerd dan dat het verbond der genade in zijn wezen, alleen de uitverkorenen aangaat, al was het dat sommige dier leraars enig onderscheid zagen tussen verbond der verlossing en verbond der genade. Dat onderscheid raakte nooit het wezen des verbonds...

wat percies het verschil is weet ik niet, maar de CGK leert volgens mij de 3 verbonden (of drie... splitsen het alleen)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 23 feb 2005 12:19

Yael schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9598&start=0

bekijk dit topic eens suus :wink:

ja ik zag het net. had niet door dat er al een topic was :P

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: verbondsleer

Berichtdoor Sabra » 23 feb 2005 13:59

suus_ schreef:Mijn dominee zei pas tegen mij: voor dat je hier belijdenis doet moet je zeker weten in welke kerk jij vind dat:

Dit had veel betrekking tot met de verbonden leer, in onze kerk hebben Ze dacht ik de 2-verbonden leer. wat houd dit in?

Volgens mij vergeet deze dominee het allerbelangrijkste:

Wil jij deel uit maken van deze gemeente van Christus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2005 14:14

Natuurlijk zeg je bij je belijdenis in de eerste plaats ja tegen God en op het lijden van Jezus. maar dat zal ook wel duidelijk zijn, de vraag is waarom je het in een bepaalde gemeente doet. Jammer dat de dominee direct zo hamert op de leer. Het zuiverst verkondigd, de sacramenten het meest recht wordt toegediend. Wat wil de dominee van je horen? Dat de kerk waarin hij preekt volgens jou de allerallerallerbeste kerk is?! En als je hier mee instemt, schuif je dan andere kerken naar een tweede plaats, zijn dat dan kerken waar de leer niet zo zuiver verkondigd wordt of de sacramenten minder goed bediend worden?

Ik heb belijdenis gedaan. Niet omdat ik mijn kerk zo veel beter vind dan andere kerken. Maar omdat het mijn thuis is. Ik ben er opgegroeid, ik kom er vaak, ik ken er veel mensen, daarom is het mijn gemeente... niet omdat het een bepaalde kerk is die toch wel de leer in de details goed uitvoert. Ik sta zeker achter de leer maar ik wil niet zeggen dat mijn kerk op dat punt beter is dan andere kerken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 feb 2005 19:06

Ik vind idd ook dat de ds. veel ingaat op feitelijke zaken, die in principe nooit een feit zullen worden. Want de beste kerk bestaat niet, nog bestaat er een kerk die het compleet bij het rechte eind heeft naar mijn idee.
Belijdenis doe je toch voor God, en toch niet voor de mensen? Tenminste, zo zou het moeten zijn.
Ik heb bijv. soms best weleens moeite met vrouwen in de kerkenraar bij ons in de kerk, maar ik realiseer me ook dat dit beeld door mijn ouders is gecreeerd, en dat ik hierover eerst een eigen (bijbels gegronde) mening moet gaan vormen, voordat ik dingen klakkeloos overneem.
Zou er een kerk bestaan waar je alles maar dan ook alles goed vindt?
Het is denk ik ook erg belangrijk dat je je in een gemeente thuis en welkom voelt.
Engaged @ 07-01-2005

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 23 feb 2005 20:41

ik denk zelf dat het wel belang rijk is voor dat je belijdenis doet dat je weet bij welke kerk jij wilt behoren. stel dat je na je belijdenis overstapt naar een andere kerk (niet met betrekking op trouwen etc). min of meer stem je bij onze kerk (ger.gem) in met de leer van de kerk. dus moet je wel degelijk weten bij welke kerk jij wilt behoren.

natuurlijk is de gemeente van Christus het belangrijkst, maar in iedere kerk (verband) wordt er wel een anderkant belicht.

caprice

Re: verbondsleer

Berichtdoor caprice » 23 feb 2005 22:53

Sabra schreef:
suus_ schreef:Mijn dominee zei pas tegen mij: voor dat je hier belijdenis doet moet je zeker weten in welke kerk jij vind dat:

Volgens mij vergeet deze dominee het allerbelangrijkste:

Wil jij deel uit maken van deze gemeente van Christus.

Anders wil je toch geen belijdenis doen? :roll:

Deze vragen krijg je pas als je die beslissing al lang hebt mogen nemen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2005 23:13

suus_ schreef:ik denk zelf dat het wel belang rijk is voor dat je belijdenis doet dat je weet bij welke kerk jij wilt behoren. stel dat je na je belijdenis overstapt naar een andere kerk (niet met betrekking op trouwen etc). min of meer stem je bij onze kerk (ger.gem) in met de leer van de kerk. dus moet je wel degelijk weten bij welke kerk jij wilt behoren.

natuurlijk is de gemeente van Christus het belangrijkst, maar in iedere kerk (verband) wordt er wel een anderkant belicht.

Hm dat ben ik niet helemaal met je eens. Veel mensen bekijken het inderdaad zo.... ze hebben belijdenis gedaan in een bepaalde kerk... en als je dan verhuist naar een plaats waar die kerk niet is gaan ze zich aansluiten bij een kerk in de regio. Ze moeten op zondag daardoor ver reizen om bij hun eigen kerk te kunnen komen, en in eigen plaats zijn nauwelijks christenen uit die kerk... er staat wel een andere kerk van Christus maar daar sluiten ze zich niet bij aan, ook al staat die kerk bij hen om de hoek... maar ja, je hebt in een bepaalde kerk belijdenis gedaan dus moet je daar je hele leven heen blijven gaan...

Ik ben gereformeerd vrijgemaakt maar als ik verhuis is het niet zo dat ik me, ongeacht hoe het in die plaats is, aansluit bij de vrijgemaakte kerk. Als die een stuk verder weg is dan een andere kerk van Christus sluit ik me daar bij aan. De kerk, dat zijn toch christenen uit je omgeving? Waarom het dan een plaats verderop gaan zoeken bijvoorbeeld?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2005 08:46

Ja tot op zekere hoogte ;-) ik kerk ger.gem, maar zou als er geen ger.gem is gerust naar HHK, PKN, CGK gaan... maar niet snel naar VEG, GGiN of OGG
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2005 14:57

Ik wel naar de VEG :D

Maar goed... de GKV staat niet in je rijtje.... zou je daar ook heen gaan? :P

Terug naar “Archief”