Raido schreef:Wat mij hier op refoweb persoonlijk heel erg opvalt is het volgende, in een aantal topics komen mensen met dingen zoals "verlost uit de klouwen van de satan" etcetra, "de macht van satan is groot", "dat is een schepsel uit de hel/van satan". Maar dan wil ik jullie toch ergens op wijzen dat er een driekoppige vijand is, de Satan, onze eigen ik en de wereld.
Maar die laatste twee zie ik toch bar weinig terug, het is Satan boven en onder, neem de klonen bijvoorbeeld, dat zijn schepselen van Satan, nee dat zijn het niet, dat zijn schepselen van de wereld, of van onze eigen ik, en dat wordt niet ergens bestuurd door Satan die als de "Master of Puppets' aan de touwtjes van je leven trekt.
We schuiven geven Satan van veel te veel de schuld, Hij doet alles fout! Het spreekwoord 'iemand op zijn duvel geven' gaat dan wel heel erg op, ik denk dat dat een verkeerde instelling is, het is niet alleen de Satan die er voor zorgt dat het hier een grote baggerzooi is en dat wij verkeerde dingen doen en bewerkstelligen, als je een mooie vrouw ziet, dan zorgt de Satan niet dat jij daar opgewonden van raakt, dat doet jou IK, dat binnen in je..
De wereld is in dit geval eigenlijk een plaats waar we mijns inziens veel te vaak aan toegeven. We staan hier middenin een totaal zondige wereld waarin op alle mogelijke manieren de gelegenheid aanwezig is om tegen God's wil in te gaan. Op dit terrein is Satan heer en meester. Het is zijn koninkrijk. Daarbij komt dat wij nog best tegen deze konden strijden als wij niet een verkeerd ' eigen ik ' hadden... Maar omdat nu juist ons 'eigen ik' ook het verkeerde wil vallen we zo vaak in de zonde.... Het enige wat Satan hier probeert te doen is God zoveel mogelijk tegenwerken..... En aangezien het grote doel waartoe mensen geschapen zijn, God te prijzen, is, probeert Satan om mensen hierin tegen te werken.
Hij doet dit op alle mogelijke manieren en probeert zo mensen af te houden van de zaligheid. En aangezien de wereld zijn 'speelveld' is waar hij vrij terrein heeft met alle mogelijkheden van zondigen voorhanden hoeft hij als het ware alleen maar de mensen ergens heen te leiden, of dingen op de weg van de mensen plaatsen.... En aangezien de mens van zichzelf ook al verkeerd is en er in dit leven altijd een 'oude mens' in ons zal blijven, is het resultaat hiervan zo vaak de zonde...
Maar een ding is zeker: met God's hulp kunnen we de strijd tegen de Satan aan! Vertrouw erop dat je hem kunt overwinnen aangezien de Heere Jezus de Satan al overwonnen heeft....!
P.S. Nuttige literatuur hierover:
C.S. Lewis - Brieven uit de hel
Randy Alcorn - Brieven van de heer Foulgrin
Randy Alcorn - Het Ishbane complot
C.H. Spurgeon - Strijd tegen de Satan