een aantal citaten:
Ik geloof in de opstanding voor een deel omdat een hele reeks feiten niet te verklaren is. (AM ramsey)
Als al het bewijsmateriaal zorgvuldig en eerlijk wordt gewogen kan men, volgens de regels van het geschidkundige onderzoek, met recht zeggen dat het graf waarin Jezus werd begraven, werkelijk leeg was op de morgen van de eerst paasdag. Tot nu toe is er in schiftelijke bronnnen, in de wetenschap van oude opschriften of de archeologie niet het geringste bewijs gevonden dat deze verklaring ontzenuwt (paul L. Mailer)
Tomas arnold, schrijver van het beroemde driedeling werk "de geschiedenis van Rome"is een groot kenner van de waarde van bewijsgronden voor het vastellen van historische feiten. Hij geeft gezegd:
"ik ben al jaren gewend om de geschiedenis van aldere tijden te bestuderen en om de argumenten van hen die daarover geschreven hebben, te onderzoeken en op hun waarde te schatten. ik ken geen enkel feit in de geschiedenis der mensheid dat voor de denkbeelden van een onbevooroordeeld onderzoeker door beter en vollediger argumenten wordt bewezen, dan de grote teken van God aan ons dat Christus is gestorven en weer uit de dood is opgestaan.
Met zo'n hoeveelheid bewijsmateriaal is het niet teveel gezegd dat geen voorval in de geschiendenis beter of veelzijdiger gestaafd wordt dan de opstand van Christus. Slechts wie van tevoren al aannam dat het onwaar moest zijn, zou op de gedachten hebben kunnen komen dat het bewijs onvoeldoende was (brook foss wescott, een engelse geleerde)
Greenleaf kwam tot de conclusie dat de opstanding van Christus een van de beste gestaafde gebeurtenissen in de geschiedenis is, gerekend naar de maatstaven van juridisch bewijs zoals die worden toegepast in gerechtshoven.
en zo zijn er nog veel meer citaten van mensen die de opstanding onderzocht hebben. Die niet anders kunnen zeggen (ook al wouden ze het niet) dat Jezus echt is opgestaan.