jezus is opgestaan (en feit?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

jezus is opgestaan (en feit?)

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 10:43

een aantal citaten:

Ik geloof in de opstanding voor een deel omdat een hele reeks feiten niet te verklaren is. (AM ramsey)

Als al het bewijsmateriaal zorgvuldig en eerlijk wordt gewogen kan men, volgens de regels van het geschidkundige onderzoek, met recht zeggen dat het graf waarin Jezus werd begraven, werkelijk leeg was op de morgen van de eerst paasdag. Tot nu toe is er in schiftelijke bronnnen, in de wetenschap van oude opschriften of de archeologie niet het geringste bewijs gevonden dat deze verklaring ontzenuwt (paul L. Mailer)

Tomas arnold, schrijver van het beroemde driedeling werk "de geschiedenis van Rome"is een groot kenner van de waarde van bewijsgronden voor het vastellen van historische feiten. Hij geeft gezegd:
"ik ben al jaren gewend om de geschiedenis van aldere tijden te bestuderen en om de argumenten van hen die daarover geschreven hebben, te onderzoeken en op hun waarde te schatten. ik ken geen enkel feit in de geschiedenis der mensheid dat voor de denkbeelden van een onbevooroordeeld onderzoeker door beter en vollediger argumenten wordt bewezen, dan de grote teken van God aan ons dat Christus is gestorven en weer uit de dood is opgestaan.

Met zo'n hoeveelheid bewijsmateriaal is het niet teveel gezegd dat geen voorval in de geschiendenis beter of veelzijdiger gestaafd wordt dan de opstand van Christus. Slechts wie van tevoren al aannam dat het onwaar moest zijn, zou op de gedachten hebben kunnen komen dat het bewijs onvoeldoende was (brook foss wescott, een engelse geleerde)

Greenleaf kwam tot de conclusie dat de opstanding van Christus een van de beste gestaafde gebeurtenissen in de geschiedenis is, gerekend naar de maatstaven van juridisch bewijs zoals die worden toegepast in gerechtshoven.

en zo zijn er nog veel meer citaten van mensen die de opstanding onderzocht hebben. Die niet anders kunnen zeggen (ook al wouden ze het niet) dat Jezus echt is opgestaan.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Collateral

Berichtdoor Collateral » 21 feb 2005 11:01

Hier denken ze er anders over. ;)

Van welke geschiedsschrijvers komt het bewijsmateriaal waar je het over hebt? Heb je daar ook directe referenties naar?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 11:19

Och ik geloof gewoon dat Hij opgestaan is.. er zijn vast meer sites dat hij niet op is gestaan dan andersom.. :) heb geen bewijs nodig ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 11:29

Raido schreef:Och ik geloof gewoon dat Hij opgestaan is.. er zijn vast meer sites dat hij niet op is gestaan dan andersom.. :) heb geen bewijs nodig ;)

gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel u verstand.

het is niet de bedoeling om je verstand uit te schakelen.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 21 feb 2005 11:41

hijwel schreef:
Raido schreef:Och ik geloof gewoon dat Hij opgestaan is.. er zijn vast meer sites dat hij niet op is gestaan dan andersom.. :) heb geen bewijs nodig ;)

gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel u verstand.

Nee maar je moet wel geloven als een kind...
stomp niet af, blijf slijpen

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 11:44

Collateral schreef:Van welke geschiedsschrijvers komt het bewijsmateriaal waar je het over hebt? Heb je daar ook directe referenties naar?

ik wel wel ff een lijsje geven..

1e citaat: God, christ and the world (london: SCM Press, 1969) pp 78-80
2e citaat: Independet, press-telegram, long beach, calig., sturday, april 21, 1973, p. A-10
3e citaat: thomas arnold, christian life - its hops, its fears, and its close (londer: t. Fellows, 1859 6th ed) p 324
4e citaat: paul E. little, know why tyou believe (wheaton: scripture press publications, inc. 1967) p 70
5e citaat: een citaat uit een boek (veel te lange omschrijving om neer te typen ;))

frank morison stelde zih ten doel om bewijsmateriaal van de opstanding te weerleggen. Hij was er van overtuigt dat hij met de opstanding zou afrekenen. Maar toen hij zich met zijn juridische achtergrond en ervaringen over de feiten boog moest hij zijn mening herzien. uiteindelijk schreef mij de bestseller: "who moved the stone?". het eerst hoofdstuk is getiteld: "het boek dat niet geschreven wilde worden"

boek: Frank morison, Who moved the stone?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 11:46

gurl schreef:
hijwel schreef:

Nee maar je moet wel geloven als een kind...

tuurlijk! dat beweer ik ook niet.. maar zeggen dat je geen bewijs nodig heb vindt ik niet goed.. Jezus die wij ervaren is het levende bewijs dat hij bestaat. maar voor veel mensen is dit niet voeldoende.. er zijn veel geleerde tot geloof gekomen toen ze zich bogen over het vraagstuk of Jezus echt opgestaan is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 11:47

Wat dat betreft... dan bestaat er geen God, is er geen Hel, en is de Bijbel het beste sprookje ooit gemaakt!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 12:03

Raido schreef:
Wat dat betreft... dan bestaat er geen God, is er geen Hel, en is de Bijbel het beste sprookje ooit gemaakt!

door de geschiedenis heen heeft de bijbel zich bewezen. De bijbel heeft gewezen het Boek te zijn waar God zichzelf bekend maakt en waar christenen uit leven. Of de bijbel is 1 leugen of de bijbel is echt een geschenk rechtstreeks uit de hemel.

de bijbel is een heel serieus geschietkunidig boek! de feiten die er in staan mogen dan ook als waar aangenomen worden.
Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigen, baseereden wij ons niet op vernuftige verzindsels - integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien!

als de bijbel is waar dus kan tegen een intellectueel stootje! Als wij echt geloven in alles wat in de bijbel staat mogen wij ook openstaan voor feiten! of is ons geloof dan in 1 keer niet meer zo sterk? durven wij niet de harde bewijzen te zien?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 12:55

Dit kun je ook van twee kanten zien..

Heel je hart : je gaat er voor!
Heel je ziel : je geloofd! met alles wat in je zit.
Heel je verstand : door je geloof, heb je genoeg aan de Bijbel en heb je bewijzen nodig..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 feb 2005 12:57

hijwel schreef:
Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigen, baseereden wij ons niet op vernuftige verzindsels - integendeel, wij hebben met eigen ogen zijn grootheid gezien!

als de bijbel is waar dus kan tegen een intellectueel stootje! Als wij echt geloven in alles wat in de bijbel staat mogen wij ook openstaan voor feiten! of is ons geloof dan in 1 keer niet meer zo sterk? durven wij niet de harde bewijzen te zien?

Zolang we geloof en feiten/wetenschap niet door elkaar heen mixen vind ik het best. Bedenk wel dat het uiteindelijk op geloof alleen aankomt. Op basis van feiten kan men uiteindelijk nog twee kanten op: geloof of ongeloof.

Zoals de filosoof Pascal al stelde: er zijn teveel aanwijzingen voor het bestaan van God om te zeggen dat Hij niet bestaat en er zijn te weinig aanwijzingen om onomstotelijk aan te tonen dat Hij bestaat. Het komt op geloof aan.

Zo ook met wat de apostel Paulus zegt: mensen hebben de opgestane Heer werkelijk gezien en het is voor eenieder persoonlijk de vraag of men deze getuigen van Zijn opstanding gelooft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 13:03

elbert schreef:Zolang we geloof en feiten/wetenschap niet door elkaar heen mixen vind ik het best. Bedenk wel dat het uiteindelijk op geloof alleen aankomt. Op basis van feiten kan men uiteindelijk nog twee kanten op: geloof of ongeloof.

Zoals de filosoof Pascal al stelde: er zijn teveel aanwijzingen voor het bestaan van God om te zeggen dat Hij niet bestaat en er zijn te weinig aanwijzingen om onomstotelijk aan te tonen dat Hij bestaat. Het komt op geloof aan.

Zo ook met wat de apostel Paulus zegt: mensen hebben de opgestane Heer werkelijk gezien en het is voor eenieder persoonlijk de vraag of men deze getuigen van Zijn opstanding gelooft.

uiteindelijk gaat het om het geloof(vertrouwen) in Jezus.

maare je moet niet de feiten en je verstand uitschakelen.
Laatst gewijzigd door hijwel op 21 feb 2005 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 feb 2005 13:04

hijwel schreef:
elbert schreef:Zolang we geloof en feiten/wetenschap niet door elkaar heen mixen vind ik het best. Bedenk wel dat het uiteindelijk op geloof alleen aankomt. Op basis van feiten kan men uiteindelijk nog twee kanten op: geloof of ongeloof.

uiteindelijk gaat het om het geloof(vertrouwen) in Jezus hebben.

maare je moet niet de feiten en je verstand uitschakelen.

Eens. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 13:05

Raido schreef:Dit kun je ook van twee kanten zien..

Heel je hart : je gaat er voor!
Heel je ziel : je geloofd! met alles wat in je zit.
Heel je verstand : door je geloof, heb je genoeg aan de Bijbel en heb je bewijzen nodig..

je koppelt je verstand aan je geloof! ik denk dat het goed is! jij geloof (weet zeker) dat Jezus is opgestaan dan mag je open staan voor de feiten in de wereld. (of zijn wij christen daar bang voor?)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 13:41

Ik niet, ik geloof dat Jezus is opgestaan maar in de discussie met een ongelovige kom je niet ver als je zegt : dat is zo omdat ik dat geloof :)

Terug naar “Archief”