meezingen in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

meezingen in de kerk

Berichtdoor JialiKelly » 20 jan 2003 23:37

zingen jullie allemaal mee in de kerk?
de meesten denk ik wel...
ik weet alleen niet of ik dat zomaar kan.
Hoe denken jullie hierover:
Je mag niet liegen, dat is algemeen bekend.
Maar als je een psalm zingt, en je meent er niks van, of je weet dat het niet waar is voor jouzelf wat je zingt, mag je dan toch meezingen??

volgens een paar mensen met wie ik gesproken heb wel.
zij zeggen: iemand anders heeft die psalm geschreven, jij niet.

maar dat vind ik geen argument.
als iemand iets tegen mij zegt waar ik het niet mee eens ben, ga ik die mening ook niet aan anderen verkondigen onder het mom van : ja het maakt toch niet uit, dit heeft iemand anders gezegd.

Dus mijn vraag is :
mag je meezingen als je weet dat het niet waar is?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 20 jan 2003 23:43

Laat ik het een beetje anders stellen. Je zit in een koor en ze hebben een liedje waar jij het niet mee eens bent. Zing je dan mee? Ja, want het is jouw taak om mee te zorgen voor een goede zangprestatie en dan gaat het dus niet om de inhoud maar is het een soort van werk. Net zoals je op school misschien iets voorleest waar je het niet mee eens bent.

Je zou dus kunnen zeggen dat iedereen deel uit maakt van de kerkdienst en daarom mee moet zingen. Je zou ook kunnen zeggen dat dat niet oprecht is.
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 20 jan 2003 23:50

ik vind dus eigenlijk dat het niet oprecht is.
En weet je, als ik niet meezing, kan ik meestal beter over de woorden nadenken dan als ik wel meezing!

ik kijk weleens om me heen, en het spijt me, maar echt heel veel mensen zitten als een kudde koeien te zingen, zo hersenloos als wat, die denken volgens mij helemaal niet mee.
en je mag de naam van God toch niet ijdel gebruiken? doe je dat dan of niet?
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 20 jan 2003 23:58

Ik denk dat als je het zingen ondanks je persoonlijke bezwaren met toewijding doet dat je dan Gods naam niet ijdel gebruikt. Wat ik in ieder geval wel hekel en zo m'n vraagtekens bij zet is het zingen in een begrafenissfeer van een psalmvers over Gods grootheid, of helemaal doorhangen bij "heft uwe handen naar omhoog".
Credo ergo sum

anna
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 sep 2002 14:26

Berichtdoor anna » 21 jan 2003 08:36

Soms dan zing ik niet mee. Omdat ik die psalm of gezang niet kan zingen (bewust)... Vanwege hoe mijn leven is...

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2003 09:51

Ik heb ook een tijdje op de woorden gelet en niet meegezongen wat ik niet meende. Maar het kost me zoveel moeite om de lettertjes te lezen in Michiels kerkboek dat ik al blij ben als ik het goed zing... anders lieg ik pas echt!
Maar even zonder gekheid, aan de ene kant moet je niet liegen, aan de andere kant is het een beetje raar als iedereen een bepaalde regel niet meezingt, moet je je voorstellen, valt opeens de halve kerk stil ;)

joepie

Berichtdoor joepie » 21 jan 2003 10:20

Als ik niet kan meezingen met mijn hart, dan zing ik niet.
Want je zingt je eigen lied. Niet het lied van een ander.
Je moet ook achter de woorden staan die je zingt.
Daarom vind ik ook dat je heel bewust moet zingen, dat maakt het des te mooier. Want zingen is voor mij gelijk aan bidden. En dat doe je ook met woorden waar je achter staat. Als je dat niet doet dan lieg je eigenlijk.
Want jij spreekt die woorden wel uit.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 21 jan 2003 10:40

Ik heb wel gehoort van mensen die het bijvoorbeeld bij het Wilhelmus hebben. Vooral met de zin: Den vaderland getrouwe blijf ik tot in de dood. Dat is heel wat, wil je dat echt? Zo trouw zijn aan het vaderland dat je er voor wilt sterven. Het Wilhelmus wordt dan niet in de eredienst gezongen maar wel na de zegen. Dus wel heel dicht erbij.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 21 jan 2003 12:46

Ik heb hier zelf ook meerdere malen over nagedacht. Maar als je dat doortrekt kun je weinig chr liederen meer zingen en blijft je repertoire sterk beperkt tot allledaagse flodders, terwijl ik juist zo graag opwekking zing. Waar toch ook diverse nummers instaan die in vanuit mijn hart vaak niet kan zingen

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2003 13:02

moppie, ik snap wat je bedoelt... ik zing toch die opwekkingsliederen, omdat ik wel ernaar verlang om dat vanuit mijn hart te kunnen zingen.

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 21 jan 2003 13:13

Ja lalage ik ook, maar dat heb ik bij bepaalde ( lof) psalmen ook wel.

Al voel ik dat ik ze op bepaalde momenten niet kan zingen maar het wel zou willen.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 21 jan 2003 13:14

Als het uit de grond van je hart komt, ben je al een heel eind.

Gebruikersavatar
elis000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2002 16:19

Berichtdoor elis000 » 21 jan 2003 14:37

Ik vind ook dat als je het niet meent wat je zingt dat je dan ook niet mee moet gaan zingen. Je liegt in feite tegen de Heere, dat is toch wel erg. en je moet overal rekenschap van af leggen...... ook van wat je gezongen hebt.

ik vind het ook opmerkelijk als je reformatorische mensen hebt die de radio (muziek) uit de boze vinden maar wel meezingen in de kerk met de psalmen die ze niet menen.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 21 jan 2003 16:10

LEuk koor wordt dat als jullie erin zitten.............
Credo ergo sum

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 21 jan 2003 16:15

Als gemeente zingen is toch anders bedoeld dan wanneer je alleen zingt?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten

cron