Komt er een scheuring in de GG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Snorbaarder
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 dec 2003 14:02
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Komt er een scheuring in de GG?

Berichtdoor Snorbaarder » 17 feb 2005 10:27

Hallo,

Ik ben niet echt een kenner waar het gaat om kerkscheuringen, maar de laatste tijd heb ik verschillende keren geruchten en voorspellingen gehoord dat er binnen vijf jaar grote veranderingen zullen zijn binnen de gereformeerde gemeenten.

Het ging om een scheuring binnen de gergem (links en rechts) en daarmee gepaard gaande misschien een samengang met het rechterdeel van de CGK en samengang met de HHK.

Ik kon het me (nog) niet goed voorstellen, maar was heel benieuwd hoe daar hier over wordt gedacht.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 10:30

Mensen veranderen, kerken ook... zou het niet weten, maar CGK nee, dat zie ik niet gebeuren.. en HHK...alleen als de de naam HHK blijft anders zullen ze dat niet goed vinden...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Pivo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 607
Lid geworden op: 31 okt 2003 18:08
Locatie: Kapelle

Berichtdoor Pivo » 17 feb 2005 14:00

ja denk je echt dat er een scheuring komt? het is niet te hopen natuurlijk! ik heb eerder het idee dat mensen die het niet helemaal eens zijn met de prediking binnen de ger. gem dat die overstappen naar bijv. de hhk of de pkn (bond). Ook ben ik benieuwd waar onze kerk zich bij aan zou sluiten! we zullen maar hopen dat het niet gebeurd! Het is al een veel te grote rommel in kerkenland!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 14:04

Nuja, als het gebeurt zoals Snorbaarder beschreef zou dat betekenen dat er iig alvast 1 kerk minder is. :) Behalve als er dan weer HHK-ers zijn die zich gaan afscheiden van de HHK en een HHHK oprichten omdat ze niet samen met die gergemmers willen. :mrgreen: (En hetzelfde gebeurt in de CGK).

Gebruikersavatar
B!ngoL!efHebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2004 16:23
Locatie: Achter m'n pc
Contacteer:

Berichtdoor B!ngoL!efHebber » 17 feb 2005 16:54

Het is iig niet te hopen nee, want meer scheuring levert eigenlijk nooit iets positiefs op.
Ik ben stellig een kind van het modernisme. Ik heb nog zoveel grote verhalen die tot niets leiden...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2005 17:25

Aragorn schreef:Nuja, als het gebeurt zoals Snorbaarder beschreef zou dat betekenen dat er iig alvast 1 kerk minder is. :) Behalve als er dan weer HHK-ers zijn die zich gaan afscheiden van de HHK en een HHHK oprichten omdat ze niet samen met die gergemmers willen. :mrgreen: (En hetzelfde gebeurt in de CGK).

Tja, zo krijg je nog een keer een HHHHHHHHHHHHHK. Tegen de tijd dat je die afkorting uitgesproken hebt denken ze allang dat je in een lachbui vervallen was.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

caprice

Re: Komt er een scheuring in de GG?

Berichtdoor caprice » 17 feb 2005 17:31

Snorbaarder schreef:Hallo,

Ik ben niet echt een kenner waar het gaat om kerkscheuringen, maar de laatste tijd heb ik verschillende keren geruchten en voorspellingen gehoord dat er binnen vijf jaar grote veranderingen zullen zijn binnen de gereformeerde gemeenten.

Het ging om een scheuring binnen de gergem (links en rechts) en daarmee gepaard gaande misschien een samengang met het rechterdeel van de CGK en samengang met de HHK.

Ik kon het me (nog) niet goed voorstellen, maar was heel benieuwd hoe daar hier over wordt gedacht.

Er zijn al 150 jaar twee verschillende stromingen in de Gereformeerde Gemeenten (coccejaans en voetiaans ofzo, dacht ik).
Het moet helaas gezegd worden dat deze elkaar de laatste tijd niet zo meer lijken te verdragen.

Maar op een grote verandering, daar wijst verder niets op.

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 17 feb 2005 18:54

Ja, wat kan allemaal wel niet samengaan en scheuren zeg. De Ger. Gem met de CGK (hoewel dat toch niet lukt wegens de verbondleer). De HHK met de CGK (ook verbondenleer mislukking), en Ger. Gem (links) met de HHK (mmm, dat misschien nog wel), en Ger. Gem (rechts) met GGiN. (Zou ook best kunnen, leren allebei voorwaardelijk aanbod!)

Mmm, veel scheuringen en samengaan. Het kan allemaal. Toch zou ik het nog het mooist vinden als de PKN en de HHK weer samengaan. 1 leer, 1 belijdenis, en waarom dan verschillende kerken. (Ho, ho, ik bedoel natuurlijk de bonders in de PKN, en niet de Gekrookte Rieters in de HHK! :wink: --> die kunnen ook wel naar de Ger. Gem)

Allemensen zeg, wat kun je een hoop opnoemen. Nou ja, misschien scheurt de Ger. Gem nog wel eens? Dan zal het wel gaan om het aanbod van genade denk ik. Het is niet te hopen voor de Ger. Gem, want wat er gebeurt is met de PKN en de HHK is ook niet al te mooi.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 feb 2005 19:05

Alleen om die verbondenleer zijn we geen eenheid schandalig eigelijk...

Melody

Berichtdoor Melody » 17 feb 2005 19:07

B!ngoL!efHebber schreef:Het is iig niet te hopen nee, want meer scheuring levert eigenlijk nooit iets positiefs op.


idd, wat heb je nu aan een lichaam waarvan minstens twintig delen zijn geamputeerd

Gebruikersavatar
frekje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 644
Lid geworden op: 30 nov 2004 22:22
Locatie: Harskamp
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 17 feb 2005 19:17

Yael schreef:Alleen om die verbondenleer zijn we geen eenheid schandalig eigelijk...


Ja, het is eigenlijk vreselijk veel onzin zo'n nutteloze discussie over de verbonden. Als die er niet was... HHK, GG, CGK en misschien ook nog wel iets met de PKN in 1 kerk! Is dat niet veel beter!

Dan scheurt echter wel de GG, want niet iedereen wil natuurlijk met deze andere groepen mee.

Ik heb het wel heel ruim genomen hoor, er zijn nog genoeg andere dingen waar je aan kunt denken kwa andere leer. Maar dit zou wel prachtig zijn!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23594
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2005 19:29

Caprice, jij vindt dat niets er op wijst.

Ik vraag me dat af.

Volgens mij zijn de afgelopen jaren de verschillen enorm toegenomen in de reformatorische kerken. Vroeger was de lijn meer gelijk. Tegenwoordig is bij de een de tv nog steeds het kastje van de duivel waar veel jongeren regelmatig tv kijken, popzenders luisteren, naar de bioscoop gaan. Ook bij veel niet-jongeren is de tv allang gedoogd. In de ene kerk gaan er 30 van de 3000 leden aan het avondmaal, in de andere kerk gaat het overgrote deel. De een vindt dat een bijzondere ervaring nodig is om zeker te kunnen zijn van je bekering, de ander vindt dat alleen maar gewoon hoeft te gelovebn in Christus' sterven voor jou. Zo kan ik nog wel een poos doorgaan. De verschillen worden steeds groter. Momenteel leidt dat nog niet tot scheuringen omdat bijna alle predikanten nog wel één lijn kiezen.... en volgens mij wordt je als predikant niet zomaar toegelaten, dan moet je wel een beetje conservatief zijn :)

Maar dat kan natuurlijk niet altijd zo blijven, en die jongeren worden ook groter en de verdeeldheid zal daar niet minder op worden. Ik denk dat dat in de toekomst best voor problemen kan gaan zorgen. Je ziet wat er bijvoorbeeld is gebeurd in de vrijgemaakte kerken, de kloof tussen conservatief/behoudend en progressief wordt steeds groter en op een gegeven moment barst de bom.

Probeer het maar eens tegen de houden, het is dweilen met de kraan open... Een dergelijke scheruing zie je eens in de zoveel jaren weer terugkomen... en ik denk dat dat in de Ger Gem net zo goed een keer eer gaat gebeuren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

caprice

Berichtdoor caprice » 18 feb 2005 06:44

frekje schreef:Ger. Gem (rechts) met GGiN. (Zou ook best kunnen, leren allebei voorwaardelijk aanbod!)

Dat zijn geen kleine woorden. Dit vraagt een diepere uitleg en een bewijs.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2005 09:07

Ach tja,

het zou mij niet verbazen dat de gergem waar ik in zit samen zou gaan met de pkn in mijn dorp. Qua prediking niet verschillend, leden ook zeker niet!!!! (er zit weinig verschil te zien en te merken).


Maar een scheuring? zelf zie het nog niet echt zo om samen te gaan met een andere kerk.

Ik heb wel het idee dat er binnen de gergem predikanten nog al verschillend zijn qua prediking en bijbel opvattingen/meningen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 10:51

caprice schreef:
frekje schreef:Ger. Gem (rechts) met GGiN. (Zou ook best kunnen, leren allebei voorwaardelijk aanbod!)

Dat zijn geen kleine woorden. Dit vraagt een diepere uitleg en een bewijs.

Er hebben nog niet zo heel lang geleden toch heuse 'toenaderingsgesprekken' plaatsgevonden?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten