maar goed dat is off topic
Dat lijkt me niet. Het is (een bepaalde visie op) de uitverkiezing die in veel gevallen het aanbod van de genade beperkt. De vraag aan wie het heil aangeboden wordt of aan wie wij het heil dienen / mogen anbieden wordt veelal bepaald door ideeën over de uitverkiezing.
Iemand die uberhaupt niet gelooft in de uitverkiezing zal er geen enkele moeite mee hebben om, als we b.v. lezen dat Christus voor allen gestorven is, dit ook letterlijk te nemen. Iemand die echter vanuit de uitverkiezing denkt kan dit echter niet meemaken. Als Christus alleen gestorven is voor de uitverkorenen kun je dat 'allen' nooit leterlijk nemen. Probleem is natuurlijk dat een prediking die het heil alleen aan de uitverkorenen aanbiedt lang niet zo nodigend is als de bijbelse nodigingen. Om dit te omzeilen wordt vaak gesteld dat de uitverkiezing verborgen is: omdat we niet weten wie er wel en niet uitverkoren is dienen we het evangelie aan een ieder, zonder onderscheid te brengen.
Op zich lijkt dat een goede oplossing, maar ik vraag me met Waarnemer af of het wel een echte oplossing is. Vanuit de gedachte van een verborgen verkiezing kun je idd een ieder oproepen zich te bekeren. Je kunt echter niet tegelijkertijd stellen dat die bekering ook voor een ieder mogelijk is. Hierdoor onstaat veel onduidelijkheid. Dat is ook wel terug te zien in het aantal vragen dat er op dit forum gesteld worden en te maken hebben met dit spanningsveld.
Als je de verkiezing niet volledig overboord wilt gooien is er volgens mij maar 1 mogelijkheid nl. een uitverkiezing waarbij Jezus wel voor alle mensen gestorven is en ook daadwerkelijk alle mensen kunnen zalig worden. Zo'n uitverkiezing krijg je echter logisch gezien waarschijnlijk niet rond. Vandaar dat ik er even voor pleitte dat verborgene van de verkiezing eens echt serieus te nemen. Misschien moeten we leren erkennen dat we wellicht 9 van de 10 vragen over de verkiezing niet kunnen beantwoorden. Dat is misschien even wennen, maar m.i. zou het een gezonde ontwikkeling zijn. Niet alleen met het oog op de erkenning van onze beperkte kennis maar ook met het oog op het aanbod van de genade.
Klaas
PS Mijn excuses als dit al lang besproken is. Ik had geen zin om 666 pagina's door te worstelen