Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor meribel » 15 jun 2014 21:42

:lol:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 16 jun 2014 08:05

Ajl anders wordt het zo vochtig de salade en dat vind ik niks... zeker als je hem van te voren maakt.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 16 jun 2014 13:32

Deze (maaltijd)salade vinden wij heerlijk:

Ingrediënten (circa zes personen)
- 250 g penne (of andere pasta)
- 200 g sperzieboontjes
- 300 g kipreepjes
- 1 komkommer
- 200 g perziken (vers of uit blik)
- 1 klein blikje crispy mais (212 ml)
- 150 ml honing-mosterddressing (bijv. Remia)
- 1 kleine rode ui
- 200 g slamix (diverse soorten gesneden sla)
- 150 g cashewnootjes (ongezouten)
- kipkruiden, peper, zout, olijfolie

Bereiding
Kook de pasta en de boontjes afzonderlijk beetgaar en spoel ze koud. Kruid de kipreepjes, bak deze in olijfolie gaar en laat ze afkoelen. Schil de komkommer, halveer hem in de lengte, verwijder het zaad (met een theelepel) en snijd in plakjes. Verdeel de perzik in partjes. Meng dit alles en ook de uitgelekte mais met de honing-mosterddressing. Zet het geheel minimaal 4 uur in de koelkast. Schil de ui en snijd deze in dunne halve ringen. Meng kort vooraf de ui, slamix en cashewnootjes voorzichtig door het pastamengsel. Breng op smaak met peper, zout en eventueel nog wat dressing.

(bron: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... astasalade)

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 16 jun 2014 14:21

liefie schreef:Ajl anders wordt het zo vochtig de salade en dat vind ik niks... zeker als je hem van te voren maakt.

Dat ik dat nooit zelf verzonnen heb... :?
Inderdaad, soms is een salade bij mij wat te vochtig, ondanks dat hij verder lekker is.
Dank voor de tip

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2014 13:15

Nooit geweten dat ik gevaarlijk bezig was. #-o
Gelezen op Telegraaf.nl
'Stop met het wassen van kip!'

Zijn befaamde gebraden kipfilet zorgde ervoor dat de 79-jarige Peter Clarke doodziek werd. Net als veel anderen waste hij de kip voor het bereiden. Iets wat hij nu nooit meer zal doen.
De nacht na de maaltijd kreeg Clarke extreme buikpijn. Na onderzoeken bleek dat hij behept was met de Campylobacter bacterie die hij opliep door het wassen van de kip. Het was iets wat de man, net als bijna de helft van de bevolking, altijd deed zonder te beseffen hoe riskant het kan zijn voor de gezondheid.

De Food Standards Agency (FDA) waarschuwde gisteren om vooral te stoppen met het wassen van de kip voor het koken vanwege verspreidingsrisico van dodelijke bacteriën door waterspetters.
Een maag-darminfectie door de Campylobacter komt in ons land veel voor, vooral in de zomer. Naar schatting is ongeveer 80 procent van de gevallen de schuld van besmet pluimvee.
Clarke tegenover de Daily Mail: ''Ik was verrast dat ik zo ziek werd van zo'n simpele routine als kip wassen. Gek genoeg had ik niet van de kip gegeten, dus het moest wel door het wassen komen. Vanaf dat moment heb ik geen kip meer gegeten, maar mocht ik dat toch een keer doen zal ik het vlees in ieder geval niet meer wassen.''
In ongeveer de helft van de gevallen begint een infectie met de Campylobacter bacterie met griepachtige symptomen, gevolgd door diarree, braken, buikpijn en krampen die lijken op een blindedarmontsteking. Gewoonlijk duren deze klachten ongeveer een week. Om uitdroging te voorkomen is het vooral belangrijk om goed te drinken en voldoende suiker en zout binnen te krijgen.
==================
Ik was een hele kip altijd uit, om bloedresten, kippenveertjes en orgaantjes te verwijderen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 jun 2014 20:54

Voor gezamenlijke maaltijden maak ik vaak de volgende salade, eenvoudig maar iedereen vindt het heerlijk:

750 ml bouillon <- misschien iets minder
175 gram couscous
1 winterpeen, in plakjes
2 trostomaten, in blokjes gesneden
100 gram verse spinazie, gewassen en gesneden of half pak uit de diepvries
1/2 bos peterselie, gesneden
1 theelepel komijnpoeder
2-3 eetlepels balsamico-azijn
zout
peper
100 gram feta, in blokjes gesneden <- ik doe er tegenwoordig gekruide tofu in

Doe de couscous in een kom of pan en schenk de bouillon erop. Laat een tijdje staan en roer dan nog even door met een vork. Laat de couscous afkoelen.
Roer alle groenten met de peterselie, komijnpoeder en balsamico-azijn door de couscous. Breng op smaak met zout en peper. Verkruimel de feta erover.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2014 10:34

ik moet woensdag soep serveren, en normaal open ik een blik omdat alle ( ok, 3 ) pogingen die ik heb ondernomen voor soep altijd mislukten. Of in ieder geval bij lange na niet zo lekker was als soep uit blik.

Heeft iemand nog een recept voor een makkelijk, niet te mislukken, soep die ik bij voorkeur een dag ervoor of die ochtend kan maken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 10:38

meribel schreef:ik moet woensdag soep serveren, en normaal open ik een blik omdat alle ( ok, 3 ) pogingen die ik heb ondernomen voor soep altijd mislukten. Of in ieder geval bij lange na niet zo lekker was als soep uit blik.

Heeft iemand nog een recept voor een makkelijk, niet te mislukken, soep die ik bij voorkeur een dag ervoor of die ochtend kan maken?

Tuurlijk, zeker in jouw woonomgeving :D
Lekkere verse tomaten halen bij een tuinder, kroontje verwijderen, inkerven en in kokend water leggen, 30 seconden, daarna in water met ijsblokjes.
Water met bouillonblokjes (of die handige kuipjes, nog lekkerder) aan de kook brengen, daar de grofgesneden tomaten bijvoegen, zachtjes laten pruttelen. Staafmixer erdoor halen.
Fijngesneden sjalotjes erdoor, flinke bos selderij, (gehaktballetjes) handje vermicelli, naar keuze fijngesneden soepgroentjes.

Als je liever gebonden soep wilt, kun je beginnen met het fruiten van uitjes, blikje tomatenpuree bijvoegen, meebakken om het te ontzuren en dan binden met bloem.
Op dat punt de bouillon toevoegen.

KAN niet mislukken, echt niet. :D

NOOT: wel snel laten afkoelen in grote bak koud water, want zure soep is verschrikkelijk. :?

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 21 jun 2014 10:40

Voorafje (een gewoon soepje) of een maaltijdsoep?

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 21 jun 2014 10:44

Ik vind dat 'echte soep' altijd begint met het trekken van soepvlees (runderpoulet)...
Of het nu tomatensoep, groentesoep, championnesoep is; daar begint het bij mij altijd mee. Afhankelijk van welke soep met maggiblokjes, bouillonblokjes erbij.

Voorkeur voor soep @Meribel? Ik ben een soepmens en maak elke week wel een keer een verse soep...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2014 10:46

mijn voorkeur is tomaten of groentesoep,

en dat recept wat jij schrijft Schelpje, je zegt het kan niet mislukken, maar zoiets precies heb ik weleens gemaakt en het was nou niet bepaald lekker. Weet ik veel wat ik fout had gedaan, maar het kon wel mislukken blijkbaar :(

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 21 jun 2014 10:55

Ik denk dat je moet beginnen met een heel makkelijk iets (dan maar niet helemaal vers) als je nooit verse soep kookt...!

Tomatensoep (en is echt lekker):
- Zet 2 liter water op met 200 gram runderpoulet (wat kleiner snijden) en 2 maggiblokjes.
- Breng dit op het grootste pitje aan de kook, schep schuim eraf en zet het op het kleinste en laagste pitje. Laat dit zo een kleine 3 uur trekken.
- Doe er een pakje tomatensoep van Honig doorheen met een garde.
- Gooi ong. 6 tomaten (kroontje eraf) in de staafmixer en gooi dit er door.
- Dan naar voorkeur wat groenten (bijv. klein zakje soepgroenten, wat prei, iets champions, peterselie, bieslook) erbij in. paar minuutjes mee laten koken.
- Daarna de vermicelli en 5 min later wat gehaktballetjes. Na een paar minuutjes kan dan het gas uit.

Wat zou hieraan kunnen mislukken?? Ik weet het echt niet ;-)!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2014 11:04

ok ik schrijf de ingrediënten, op het lijstje voor man ( die doet maandag alle boodschappen )
maggiblokjes zijn gewoon bouillion blokjes toch? die heb ik wel,
pakje tomatensoep; je bedoel zo'n kant en klaar pakje toch? hebben ze wel in lidl variant vast?

voor hoeveel personen is je recept? ik heb nodig voor 6

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2014 11:05

meribel schreef:mijn voorkeur is tomaten of groentesoep,

en dat recept wat jij schrijft Schelpje, je zegt het kan niet mislukken, maar zoiets precies heb ik weleens gemaakt en het was nou niet bepaald lekker. Weet ik veel wat ik fout had gedaan, maar het kon wel mislukken blijkbaar :(

Mogelijke foutjes kunnen zijn:
te weinig tomaten, voor een pan van 2 liter heb je toch zeker wel 2 kilo tomaten nodig.
te zuur? Voeg wat gezeefde tomatensap uit een pakje toe
te flauw? Peper en zout
Heb je dit wel eens geprobeerd?
Afbeelding

Eentje per halve liter. Koken is geen kwestie van dit en dat bij elkaar gooien en dan roeren, maar proeven, en dan gaan kruiden. :D
Echt Meribel, door het gewoon te doen, desnoods een paar keer mislukken, kom je tot inzichten. En iets dat je zelfgemaakt hebt, maar misschien niet zo goed smaakt, is toch vele malen lekkerder dan uit de keukens van U nilever.
Tomatensoep uit een blik of pak is zo heftig rood, dat KAN gewoonweg niet. En door de smaakversterkers smaakt het overdreven naar tomaat, dus het kan zijn dat je dat moet ontwennen.

En anders gooi je een soepkip in water, anderhalf uur zachtjes laten trekken, op een bord af laten koelen (botten blijven lang heet!) en zout, peper, wat kerrie, worteltjes, uitjes, selderij, (of kant en klaar zakje soepgroenten) halve citroen uitknijpen, dat maakt het frisser.
Sommige mensen gooien er dan nog bouillonblokjes/kuipjes bij, maar dat hoeft niet in principe.

Edit: nee geen maggiblokjes Meribel, die zijn zo superzout!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2014 11:07

nou die soepkip laat maar zitten nav je eerdere bericht :lol:

en dat proberen en een paar keer mislukken, ja dat is niet zo handig aangezien ik as woensdag het moet hebben...en tegelijk vind ik dat altijd zo zonde van de ingrediënten,

ik ga dat recept van 654321 gewoon doen, ze zegt het kan niet mislukken dus we zullen zien!!

Terug naar “Archief”