Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

qwast
Verkenner
Verkenner

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor qwast » 15 feb 2010 21:15

Harm-J schreef:Het antwoord op jouw eigen vraag van:

tante-tortel schreef:Hoe oud was je dan? Want om iets als vernederend te kunnen ervaren heb je denk ik toch wel een bepaalde leeftijd nodig.
en de daarop volgende stelling in de 2 zin van jouw tekst zelf, was meer dan duidelijk.

Het is middels dit topic duidelijk dat jij een voorstander bent van het geven van een pedagogische tik... Een ander wil niet zeggen dat jij omdat jij die mening bent toe gedaan, moet gaan tornen aan het waarheids, belevings gehalte van de poster.
Dat doe jij m.i. vrij duidelijk met die 2e zin, cq vraagstelling. Misschien dat jij het niet zo bedoelt, maar de tekst op zich zelf spreekt boekdelen.

Van daar ook mijn eerdere antwoord: "Met het stellen/vragen van: "Hoe oud was je dan? Want om iets als vernederend te kunnen ervaren heb je denk ik toch wel een bepaalde leeftijd nodig" lijkt het er meer op dat men probeert de tekst van iemand te ontkrachten, om het eigenlijk gelijk te willen behalen of dat jij twijfelt aan het waarheidsgehalte, belevingwereld van de poster."

Dank je Harm-J. Dit was precies de reden waarom ik niet op tante tortel had gereageerd.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 feb 2010 09:04

tante-tortel schreef:
qwast schreef:Ik heb het zelf als erg vernederend ervaren, zelfs zo dat ik hier na tientallen jaren nog gedurig last van heb.
Daarom ben ik tegen slaan en weiger de argumenten van voorstanders te aanvaarden.

Hoe oud was je dan? Want om iets als vernederend te kunnen ervaren heb je denk ik toch wel een bepaalde leeftijd nodig.

Ik vraag het nog maar eens, want die vraag heeft wel degelijk een andere reden dan dat HJ er aan denkt te moeten geven.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 feb 2010 09:37

Qwast geeft in de posting boven de jouwe toch duidelijk weer waarom hij/zij er niet op reageert?

En wat heeft het voor nut als je weet hoe oud diegene was toen het gebeurde? Het feit is duidelijk dat hij/zij er nu nog steeds last van heeft.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 feb 2010 09:46

Het lijkt mij dan wel verstandig om hulp te zoeken, als het je nog zo bezighoudt (misschien een overbodige tip en heb je misschien allang hulp gehad en of gezocht).

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 feb 2010 10:44

*Annet* schreef:Qwast geeft in de posting boven de jouwe toch duidelijk weer waarom hij/zij er niet op reageert?

En wat heeft het voor nut als je weet hoe oud diegene was toen het gebeurde? Het feit is duidelijk dat hij/zij er nu nog steeds last van heeft.

Dat is voor mij duidelijk wel belangrijk, anders zou ik het niet vragen.
Maar ik begrijp dat het een te moeilijke vraag is om antwoord op te geven.

Er is in dit topic al diverse malen een corrigerende tik verward met slaan of pak slaag.
Ik kan me er inderdaad niets bij voorstellen dat een corrigerende tik zulk een gevoel op zou roepen.
Maar slaan en een pak slaag wel.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2010 11:38

Een corrigerende tik (waar ik niet in geloof, een tik is gewoon een tik, niks corrigerends aan, het is gewoon een schrik-tik), is toch ook slaan? Ik snap niet waarom je dat zo graag los wilt zien. Het doel is schrikken of pijn, dat is met een mep geven ook. En beiden keur ik enorm af, mijn kind hoeft niet van me te schrikken of pijn te hebben door mijn toedoen.
En als je van een tik schrikt kun je daar echt nog behoorlijk last van hebben als je ouder bent. Want ook schrik is niets positiefs.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 16 feb 2010 11:47

Er is gewoon een verschil of jij en anderen dat nu niet willen zien is op zich al vreemd. Een tik om te corrigeren is een tik, kort en niet om pijn te doen maar om te corrigeren.
Slaan doe je uit onmacht en een tik geven niet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 feb 2010 12:19

En wat wil je dan met een tik bereiken, anders dan met woorden? Want je zegt: ik wil corrigeren. Maar ik doe dat gewoon met mijn mond en ik zet mijn zoon aan de andere kant van de kamer.
Waarom dan toch voor die tik kiezen? (dat kan sarcastisch overkomen, maar ik bedoel het wel echt oprecht, dat ik dat niet begrijp)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 feb 2010 14:19

Misschien omdat een kind van de andere kant van de kamer binnen 30 seconden weer op de plaats van de ondeugd is.
Misschien omdat het kind niet iets doet waarvoor het verplaatst kan worden, bijvoorbeeld tuffen.
Misschien omdat het kind naar de andere kant van de kamer brengen niet een correctie is die hoort bij de overtreding.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 feb 2010 14:43

En vind je het nu echt nodig om een kind voor zulke overtredingen een tik te geven?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 feb 2010 14:47

TheKeimpe geeft aan, dat bij een overtreding het "naar de andere kant van de kamer verplaatsen" vaak geen oplossing/correctie is.
En daar ben ik het mee eens.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 feb 2010 15:02

*Annet* schreef:En vind je het nu echt nodig om een kind voor zulke overtredingen een tik te geven?

Welke overtredingen? Ik geef zoals AikonGirl zegt alleen maar aan dat verplaatsen niet altijd een optie is.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 feb 2010 15:07

Er zijn zat straffen te bedenken die voor een kind heel vervelend zijn zonder dat ze daarbij geslagen worden. Daar hebben we het al vaak genoeg over gehad.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 feb 2010 15:10

*Annet* schreef:Er zijn zat straffen te bedenken die voor een kind heel vervelend zijn zonder dat ze daarbij geslagen worden. Daar hebben we het al vaak genoeg over gehad.

Daar heb ik het alleen helemaal niet over. Ik heb de indruk dat sommige tegenstanders van de pedagogische tik een beetje erg emotioneel in de discussie staan. Nergens in mijn laatste antwoorden geef ik aan dat de tik DE oplossing is, ik onkrachtig alleen de correctie "verplaatsen"...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 feb 2010 15:15

Misschien is het niet zonder reden dat sommige mensen emotioneel reageren op "een pedagogische tik" omdat ze er zelf danig onder geleden hebben.

Terug naar “Archief”