Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 jun 2004 22:12

Gods verkiezing en zijn geopenbaarde wil zijn twee verschillende zaken

Gods verkiezing is verborgen. God weet alles dus ook onze eeuwige staat.

Jezus heeft gewild dat ieder mens die het woord gehoord heeft zalig zal worden. Maar hoe moeilijk dat ook is om op te schrijven. God triomfeert straks ook over degene die niet naar Zijn wil hebben gewandeld.

Ik wil nogmaals onderstrepen dat Gods aanbod voor alle hoorders is.

lees bijvoorbeeld eens

Mattheus 23:37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Jesaja 30:15 Want alzo zegt de Heere HEERE, de Heilige Israels: Door wederkering en rust zoudt gijlieden behouden worden, in stilheid en in vertrouwen zou uw sterkte zijn; doch gij hebt niet gewild.

Mattheus 11:21 Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.

Het is dus niet Gods onwil maar de mens zijn eigen onwil. En dat moet doorleeft niet worden en niet worden terug gekaatst dat ook God het willen en het werken geeft. Want dan krijg je een goddeloze cirkel redenering.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jun 2004 00:22

Loezje schreef:
Aragorn schreef:Ik geloof niet dat Gods wil altijd gebeurt en als dat wel zo is pleit dat niet voor de integriteit van God. :roll:

Wil je deze nog even toelichten? Ik hoop dat ik 'm niet goed heb begrepen... :roll:
Zelf denk ik nl. dat Gods integriteit wordt aangetast als Hij Zijn wil niet ten uitvoer zou brengen; want dat zou betekenen dat God iets heeft besloten, iets wat Hij wil, maar dat Hij het vervolgens toch niet doet. Dan zou Gods wil veranderlijk zijn... Vreemd, dat God dat dan niet meteen had kunnen bedenken (onfatsoenlijk gezegd)...

Ik bedoelde: als Gods wil altijd gebeurt, zeg je dus dat alles wat hier op aarde gebeurt Gods wil is. Dus dat God wil dat er mensen verkracht en vermoord worden, dat God wil dat er gehandicapten en zieken zijn, dat God wil dat er Irakezen gemarteld worden, enz. enz.

Nou, een God die dat wil zou ik niet mijn God willen noemen.. :roll:

Ik ben het met je eens dat het een beetje vreemd is als God Zijn wil niet ten uitvoer zou brengen. Behalve als Hij dat praktisch gezien gewoon niet kan, omdat daarmee iets anders wat Hij wil (dat mensen kunnen kiezen tussen goed en kwaad) vernietigd zou worden. Er is dus eigenlijk sprake van 2 tegenstrijdige belangen, zoals door joepie ook uitgelegd in het topic over de wil van God.

Ik denk tussen regels door te lezen dat jij denkt dat God alles wat er hier gebeurt van tevoren besloten heeft, dat is een vooronderstelling waar ik het dus niet mee eens ben en waaruit ook dit meningsverschil waarschijnlijk voortkomt... :)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 jun 2004 08:59

JacobH schreef, dat Gods verkiezing en geopenbaarde wil twee verschillende zaken zijn.
Met deze redenering moet je oppassen, dan hebben we het kloppend gemaakt. In God zijn geen twee willen, het aanbod van genade en verkiezing is toch niet zo, van: God biedt het wel aan maar je moet afwachten of je verkoren bent. Daar komt de redenering van JacobH op neer. Als God verkiest is dat altijd met het oog op de ander.
Dat zien we door de hele schrift heen. God heeft Israël uitverkoren (Deut. 4:37) om een zegen te zijn voor de hele aarde (Gen. 12:1-3). Wij zijn westers-individualistisch, b.v. Paulus spreekt nooit zo. Ons denken moet ook in deze moet verandert worden.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 jun 2004 09:17

Nog iets: Omdat God volkomen rechtvaardig is, daarom is satan de overste van deze wereld. Wij leven in bezet gebied. Satan heeft macht, maar er is een totdat voor hem. Daarom heeft God Isreël uitverkoren, daarom is er nu een gemeente. En die uitverkiezing van Israël en de gemeente is tot heil voor anderen. Het is toch niet zo 'als ik het maar heb'. Uiteindelijk zijn aanbod en verkiezing geen twee verschillende zaken. Juist door de verkiezing komt het heil van Christus tot allen. Maar wij leven nog steeds op deze boze wereld, waar satan de overste van is. Totdat Hij, de Heere Jezus alle vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben. Ik zie het zo: de gemeente is een enclave in bezet gebied. Maar heel de wereld behoort Hem toe. Verkiezing en aanbod niet tegen elkaar uitspelen, maar verkiezing is altijd met het oog op de ander.
Laatst gewijzigd door waarnemer op 05 jun 2004 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 jun 2004 09:17

Amen, goed waargenomen waarnemer! :!:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jun 2004 09:19

waarnemer schreef:God heeft Israël uitverkoren (Deut. 4:37) om een zegen te zijn voor de hele aarde (Gen. 12:1-3).

ja geweldig tekst die iets laat zien van Gods plan hier op aarde!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jun 2004 09:53

waarnemer schreef:JacobH schreef, dat Gods verkiezing en geopenbaarde wil twee verschillende zaken zijn.
Met deze redenering moet je oppassen, dan hebben we het kloppend gemaakt. In God zijn geen twee willen, het aanbod van genade en verkiezing is toch niet zo, van: God biedt het wel aan maar je moet afwachten of je verkoren bent. Daar komt de redenering van JacobH op neer. Als God verkiest is dat altijd met het oog op de ander.
Dat zien we door de hele schrift heen. God heeft Israël uitverkoren (Deut. 4:37) om een zegen te zijn voor de hele aarde (Gen. 12:1-3). Wij zijn westers-individualistisch, b.v. Paulus spreekt nooit zo. Ons denken moet ook in deze moet verandert worden.

dan heb je me niet begrepen.

lees mijn postings maar door. Je moet een en ander wel in het verband lezen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 jun 2004 12:31

JacobH,
Gods verkiezing is niet verborgen. Wij zien door de hele Schrift, de verkiezing door de Heere. Niet Kain, maar Abel, Noach, Abraham, Israël het kleinste volk, Izak en niet Ismaël, Jacob boven Ezau, koning David, zo kunnen we door gaan. Doorgaans kiest God het geringe, de minste, dat is toch openbaar, dat kunnen wij lezen. Opdat door hun verkiezing allegeslachten van deze aarde gezegend zullen worden.
Wat de Heere wil is glashelder. Ons ongeloof is het grootste struikelblok en niet wat de Heere wil.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 05 jun 2004 13:08

Phranz schreef:Beste Loezje

Ik denk echt dat je die tekst ontkracht als je er allerlei van maakt. Dat is de oplossing geweest van de gereformeerde dogmatischie die welleicht niet wisten wat ze er mee moesten

Tja... als we zelfs de Bijbel en de kanttekeningen in twijfel gaan trekken... Blijft dan alleen onze eigen intuïtie nog over? Onze eigen 'bril'?
Oudvaders, dominees kun je ook al beter niet aanhalen omdat de meesten van hen wel omstreden zijn bij één van de partijen...
Hm... we gaan niet uit deze discussie komen...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 jun 2004 13:14

de kanttekingen zijn de Bijbel niet Loezje....

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 05 jun 2004 13:19

Aragorn schreef:
Loezje schreef:
Aragorn schreef:Ik geloof niet dat Gods wil altijd gebeurt en als dat wel zo is pleit dat niet voor de integriteit van God. :roll:

Wil je deze nog even toelichten? Ik hoop dat ik 'm niet goed heb begrepen... :roll:
Zelf denk ik nl. dat Gods integriteit wordt aangetast als Hij Zijn wil niet ten uitvoer zou brengen; want dat zou betekenen dat God iets heeft besloten, iets wat Hij wil, maar dat Hij het vervolgens toch niet doet. Dan zou Gods wil veranderlijk zijn... Vreemd, dat God dat dan niet meteen had kunnen bedenken (onfatsoenlijk gezegd)...

Ik bedoelde: als Gods wil altijd gebeurt, zeg je dus dat alles wat hier op aarde gebeurt Gods wil is. Dus dat God wil dat er mensen verkracht en vermoord worden, dat God wil dat er gehandicapten en zieken zijn, dat God wil dat er Irakezen gemarteld worden, enz. enz.

Nou, een God die dat wil zou ik niet mijn God willen noemen.. :roll:

Ik ben het met je eens dat het een beetje vreemd is als God Zijn wil niet ten uitvoer zou brengen. Behalve als Hij dat praktisch gezien gewoon niet kan, omdat daarmee iets anders wat Hij wil (dat mensen kunnen kiezen tussen goed en kwaad) vernietigd zou worden. Er is dus eigenlijk sprake van 2 tegenstrijdige belangen, zoals door joepie ook uitgelegd in het topic over de wil van God.

Ik denk tussen regels door te lezen dat jij denkt dat God alles wat er hier gebeurt van tevoren besloten heeft, dat is een vooronderstelling waar ik het dus niet mee eens ben en waaruit ook dit meningsverschil waarschijnlijk voortkomt... :)

Je laatste alinea: ik denk dat alles van te voren vastligt en dat daar niets meer aan kan worden veranderd.

Maar kunnen mensen nog kiezen tussen goed en kwaad? De vrije wil van de mens (één van je eerdere postings) is teniet gegaan bij de val: de mens was toen geestelijk dood en had geen vrije wil meer.

Of het Gods wil is dat er mensen worden verkracht e.d.? De mens heeft dit zelf gewild; nl. bij zijn keuze in het paradijs; toen hij nog wel kon kiezen. En om onze (en mijn) zonden worden nu in ons land en daarbuiten mensen verkracht, mishandeld en vermoord. Om onze zonden was er een holocaust...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jun 2004 13:19

waarnemer schreef:JacobH,
Gods verkiezing is niet verborgen. Wij zien door de hele Schrift, de verkiezing door de Heere. Niet Kain, maar Abel, Noach, Abraham, Israël het kleinste volk, Izak en niet Ismaël, Jacob boven Ezau, koning David, zo kunnen we door gaan. Doorgaans kiest God het geringe, de minste, dat is toch openbaar, dat kunnen wij lezen. Opdat door hun verkiezing allegeslachten van deze aarde gezegend zullen worden.
Wat de Heere wil is glashelder. Ons ongeloof is het grootste struikelblok en niet wat de Heere wil.

Mag ik je er op wijzen dat dit helemaal niet het onderwep van dit topic is.

We kunnen niet in de toekomst kijken. DAt heb ik met Gods verkiezing willen zeggen. Niet in het verleden. Het enige wat ik met de verkiezing heb willen zeggen is dat we er niet meer kunnen rekenen. Ik laat de uitverkiezing mijn lot beslissen is een verwerpelijke gedachte. Strijdt gij om in te gaan. DAt heb ik ermee bedoelt. En als je mijn postings zou hebben gelezen dan zou je me dat ook niet verweten hebben.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 05 jun 2004 13:22

Yael schreef:de kanttekingen zijn de Bijbel niet Loezje....

Blijft over onze eigen uitleg van de Bijbel? Die ook niet objecctief is, denk ik. Want we horen wel dominees de Bijbel verklaren, lezen er wel boeken over... maar waarom niet de kanttekeningen die de Bijbel vanuit de grondtaal toelichten? Of de Bijbelverklaring van Henry?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 jun 2004 13:27

Loezje schreef:
Yael schreef:de kanttekingen zijn de Bijbel niet Loezje....

Blijft over onze eigen uitleg van de Bijbel? Die ook niet objecctief is, denk ik. Want we horen wel dominees de Bijbel verklaren, lezen er wel boeken over... maar waarom niet de kanttekeningen die de Bijbel vanuit de grondtaal toelichten? Of de Bijbelverklaring van Henry?

Daar doelde ik niet op, maar de kanttekeningen zijn niet onfeilbaar dus niet zonder fouten dat geloof ik van de grondtaal van de Bijbel wel. en ik zal jouw niet verbieden een Bijbelverklaring te gebruiken maar de Bijbel heeft het laatste woord.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 05 jun 2004 13:43

Yael schreef:Daar doelde ik niet op, maar de kanttekeningen zijn niet onfeilbaar dus niet zonder fouten dat geloof ik van de grondtaal van de Bijbel wel. en ik zal jouw niet verbieden een Bijbelverklaring te gebruiken maar de Bijbel heeft het laatste woord.

'k Stel voor dat we dan de Bijbel maar in de grondtaal gaan lezen en citeren :wink: Dan kan het daarop in ieder geval niet meer misgaan :wink:

(Overigens denk ik wel dat die kanttekeningen wel door meerdere (verschillende) mensen zijn gecontroleerd voordat ze bij de drukker lagen... :wink: )

En al zóú je me verbieden een Bijbelverklaring te gebruiken... 'k denk niet dat ik naar je zou luisteren :P Maar dat is off-topic.

Terug naar “Archief”