@Lammetje: je kan Jannoek of mij pb'en voor een christelijk verslag 'zwanger met gezond verstand'.
@Jannoek: ik slikte tijdens de bevalling behalve caulophillum ook pulsatilla en arnica, elk kwartier een medicijn. Ik had de flesjes genummerd en mijn man zorgde dat ik het kreeg want had daar zelf geen erg in. Je mag caulophillum elk half uur nemen als je bevalling begonnen is.
@Weet-niet-meer-wie-het-vroeg-over-wat-caulophillum is:
Uit het verslag:
Vrouwenwortel werd door de Noord-Amerikaanse Indiaanse vrouwen een paar weken voor de bevalling als thee gebruikt om de weeën effectief te laten zijn en zo een snelle ontsluiting te bevorderen. In Nederland is dit middel in homeopathische verdunning Caulophylum C30 bij de apotheek te bestellen voor Fl 19,95 (VSM). Dit vergemakkelijkt de inname aanzienlijk. Belangrijk: de dosis die op de verpakking staat vermeld, geldt voor gewone situaties zoals chronische ziektes. De doseringen die ik overneem van verloskundigen, geldt de acute situatie van een bevalling (of borstontsteking). Dan mogen homeopathische middelen altijd (veel) vaker ingenomen worden. Dit kan absoluut geen kwaad!
Begin drie weken voor de datum met een dosis per dag; 3 granules (korreltjes). Neem een vast moment van de dag, en let er op dat je mond schoon is, dus niet vlak na het tandenpoetsen of eten en drinken. Drink deze weken geen koffie en gewone thee meer en eet ook geen pepermunt. Bestel het middel op tijd, want de apotheek zal het niet op voorraad hebben: er gaat gauw een week overheen.
Kruiden en homeopathie
Maar je kunt meer doen. De kruidenervaring van vrouwen voor de komst van de moderne geneeskunde wordt in onze maatschappij vaak ongebruikt gelaten. De moderne geneeskunst kan er gelukkig voor kan zorgen dat verreweg de meeste kinderen geboren kunnen worden, desnoods met een keizersnede. Vooral dat laatste was een luxe die vrouwen in vroeger eeuwen moesten missen. Daarom gebruikten ze kruiden die de reputatie hadden een snelle en gemakkelijke bevalling te bevorderen. En natuurlijk kan jij die ook gebruiken om een goede thuisbevalling waarschijnlijker te maken. Beroemde kruiden die een uitstekende combinatie vormen zijn:
wildemanskruid (Pulsatilla),
vrouwenwortel (Caulophylum)
frambozenblad (Rubus idaeus)
valkruid (Arnica)
Wat doen deze kruiden? Hoe kan een plantje je nu helpen bij zo’n grote gebeurtenis als een bevalling? Dit komt omdat ze stoffen bevatten die lijken op hormonen die het lichaam zelf aan zal maken als de bevalling begint. Deze stoffen heten steroid-saponienen en lijken op oestrogeen, progesteron en cholesterol. Door ze in te nemen als kruid of in homeopathische verdunning doen ze als het ware het lichaam voor ”hoe het moet”. Dit is erg versimpeld gezegd; hormonale processen zijn erg ingewikkeld en de huidige wetenschap gaat pas langzaam begrijpen hoe deze stoffen samenwerken. Op een volledige verklaring hoef je niet te wachten, de ervaring heeft geleerd dat ze veilig zijn als je ze verstandig gebruikt. Belangrijk is wel, dat je de eerst drie maanden van de bevalling geen van de aanbevolen kruidenthee of homeopathische middelen mag gebruiken!