Zwanger deel 11

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Zwanger deel 11

Berichtdoor Schipje » 12 mei 2011 13:24

Ik denk dat Liefie een jongen krijgt en Jannoek een meisje :)

@Lammetje: je kan Jannoek of mij pb'en voor een christelijk verslag 'zwanger met gezond verstand'.

@Jannoek: ik slikte tijdens de bevalling behalve caulophillum ook pulsatilla en arnica, elk kwartier een medicijn. Ik had de flesjes genummerd en mijn man zorgde dat ik het kreeg want had daar zelf geen erg in. Je mag caulophillum elk half uur nemen als je bevalling begonnen is.

@Weet-niet-meer-wie-het-vroeg-over-wat-caulophillum is:
Uit het verslag:
Vrouwenwortel werd door de Noord-Amerikaanse Indiaanse vrouwen een paar weken voor de bevalling als thee gebruikt om de weeën effectief te laten zijn en zo een snelle ontsluiting te bevorderen. In Nederland is dit middel in homeopathische verdunning Caulophylum C30 bij de apotheek te bestellen voor Fl 19,95 (VSM). Dit vergemakkelijkt de inname aanzienlijk. Belangrijk: de dosis die op de verpakking staat vermeld, geldt voor gewone situaties zoals chronische ziektes. De doseringen die ik overneem van verloskundigen, geldt de acute situatie van een bevalling (of borstontsteking). Dan mogen homeopathische middelen altijd (veel) vaker ingenomen worden. Dit kan absoluut geen kwaad!

Begin drie weken voor de datum met een dosis per dag; 3 granules (korreltjes). Neem een vast moment van de dag, en let er op dat je mond schoon is, dus niet vlak na het tandenpoetsen of eten en drinken. Drink deze weken geen koffie en gewone thee meer en eet ook geen pepermunt. Bestel het middel op tijd, want de apotheek zal het niet op voorraad hebben: er gaat gauw een week overheen.

Kruiden en homeopathie
Maar je kunt meer doen. De kruidenervaring van vrouwen voor de komst van de moderne geneeskunde wordt in onze maatschappij vaak ongebruikt gelaten. De moderne geneeskunst kan er gelukkig voor kan zorgen dat verreweg de meeste kinderen geboren kunnen worden, desnoods met een keizersnede. Vooral dat laatste was een luxe die vrouwen in vroeger eeuwen moesten missen. Daarom gebruikten ze kruiden die de reputatie hadden een snelle en gemakkelijke bevalling te bevorderen. En natuurlijk kan jij die ook gebruiken om een goede thuisbevalling waarschijnlijker te maken. Beroemde kruiden die een uitstekende combinatie vormen zijn:

wildemanskruid (Pulsatilla),
vrouwenwortel (Caulophylum)
frambozenblad (Rubus idaeus)
valkruid (Arnica)

Wat doen deze kruiden? Hoe kan een plantje je nu helpen bij zo’n grote gebeurtenis als een bevalling? Dit komt omdat ze stoffen bevatten die lijken op hormonen die het lichaam zelf aan zal maken als de bevalling begint. Deze stoffen heten steroid-saponienen en lijken op oestrogeen, progesteron en cholesterol. Door ze in te nemen als kruid of in homeopathische verdunning doen ze als het ware het lichaam voor ”hoe het moet”. Dit is erg versimpeld gezegd; hormonale processen zijn erg ingewikkeld en de huidige wetenschap gaat pas langzaam begrijpen hoe deze stoffen samenwerken. Op een volledige verklaring hoef je niet te wachten, de ervaring heeft geleerd dat ze veilig zijn als je ze verstandig gebruikt. Belangrijk is wel, dat je de eerst drie maanden van de bevalling geen van de aanbevolen kruidenthee of homeopathische middelen mag gebruiken!

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 12 mei 2011 13:32

Ik denk ook bij beiden een jongetje en bij AJL gok ik op een meisje.....

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 mei 2011 13:40

@Jannoek Over die curve heb ik niks gehoord maar ze had wel tabellen waarbij de beentjes en hoofd mooi gemiddeld zijn en buikje viel er buiten.
Ik zou ook tegen niemand een datum zeggen hoor lekker voor jezelf houden.

Bij ons zelf heb ik geen flauw idee wat we krijgen maar bij Jannoek denk ik een jongen en bij MissF een meisje.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 mei 2011 13:48

Ik gok bij Jannoek en Liefie een jongen. Bij Schipje, Missf en Lammetje een meisje

En bij mijzelf had ik goed gegokt :mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 mei 2011 13:57

Mijn ouders kwamen net nog even langs en het vestje wat mijn ma zou breien is af en het is zo leuk geworden! Maar het is pas voor het najaar/winter is een groot maatje.
Nu gaat mijn moeder nog een vestje breien maar meer voor nu.

Ga nu even liggen voor de pedicure (mijn zusje) :lol:

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 12 mei 2011 14:31

Ik gok ook bij Liefie een jochie, bij MissF, Schipje en Lammetje een meisje en bij ajl... euhm... daar durf ik nog geen uitspraken over te doen :lol:

@Liefie, handig zo'n pedicure :) Pas heeft een vriendin mijn voeten even onderhanden genomen, dus ik lig er straks met keurig gelakte nagels etc. bij. :mrgreen:

Leuk, zo'n vestje! Hier weinig creatievelingen... ik heb alleen van een oudtante van me (zij heeft zelf geen kinderen) een zelfgebreide omslagdoek gekregen. Zo lief vond ik dat :) En ik vind dat ook zoooo schattig staan bij kleine babietjes :)
Die doek zit dus keurig in de ziekenhuistas :-)

Namen jullie trouwens naar het ziekenhuis ook spullen mee voor jullie mannen? Zit er aan te denken om in elk geval een boxer en schoon shirt mee te nemen voor 'm. Of is dat onzin? :-oo

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 12 mei 2011 14:34

Nu ik er over nadenk denk ik toch een jongetje bij ajl. :mrgreen:

Wat trouwens ook handig is, volgende week donderdag gaat mijn nieuwe telefoon abonnement in. Erg handig, want vanwege nummerbehoud ben ik dan de hele dag niet bereikbaar. :-oo Als onze uk dus besluit om donderdag te komen, dan kan ik dat niet direct laten weten hier. ;-)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 mei 2011 14:35

Van mijn moeders kant veel creatievelingen in de familie erg leuk! Ook een vriendin is erg creatief en mijn schoonzusje ook.
Ze hebben allemaal al wat gemaakt erg leuk.

@Jannoek ik zou het zeker meenemen heb het van meerdere gehoord die dat doen je weet nooit hoe lang het gaat duren en toch wel fijn als je even iets schoons aan kan doen als man zijnde.
Mijn voeten zijn weer helemaal verzorgd/gelakt en mijn man smeert ze elke avond en morgen in omdat ik anders heel veel last van kloven in mijn voeten heb en ik er zelf niet bij kan.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 mei 2011 14:38

:lol: Dat hoeft echt niet Jannoek. Hij mag toch niet blijven slapen. Waarom zou hij zich na een bevalling om moeten kleden?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 12 mei 2011 14:49

Bij ons in het ziekenhuis mag de man dus wel blijven slapen :-) zowel op de verlossuites als op de kraamsuites staat een extra bed.
Hier mag je als je aan het eind van de middag bevalt al niet dezelfde dag naar huis, omdat ze willen dat de kraamzorg goed opgestart is, en je niet de eerste nacht 'onvoorbereid' thuis zit.
Dus dan is het misschien wel handig? ;-)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 12 mei 2011 14:52

Dan zou ik het al helemaal doen hoor! Wel netjes dat de man mag blijven slapen en dat je niet na een paar uur naar huis gestuurd wordt.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 mei 2011 14:59

o, dat wist ik niet. Mijn man werd gewoon naar huis gestuurd. Als hij mag blijven slapen zou ik dat zeker meenmen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 mei 2011 15:19

Even een paar uurtjes gewerkt en k moet al twee pagina's lezen. :lol: Stelletjes kletsmutsen. :mrgreen:

Ik ga me zo snel douchen en omkleden en dan lekker even de stad in.

Hier opzich wel wat zenuwachtig voor morgenochtend. Gelukkig hebben we de echo lekker op tijd (9:15). Daarna lekker even met m'n man naar de stad voor kleding voor hem.

Hier is m'n HB 7.8 (althans dat was bij het bloedprikken).

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 12 mei 2011 15:26

spannend Evelien!

Verder vond mijn man het erg prettig dat hij een schoon shirt en een bus deo bij zich had. Het was me toch warm in die verloskamer dat naast ikzelf, hij ook nogal bezweet was...:) en dan is het wel lekker....

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 12 mei 2011 15:40

@ Jannoek: gewoon wat schoons meenemen. Je man kan tijdens de bevalling ook bloed o.i.d. op zijn shirt krijgen en dan is het lekker om wat bij je te hebben. Mijn man hielp mij na de bevalling douchen en was blij dat hij daarna een door shirt aan kon trekken :-oo
Time flies when you have none!

Terug naar “Archief”