Cail schreef:Eigenlijk vind ik het instituut huwelijk niet eens zo belangrijk.
Er zijn zoveel rothuwelijken waarin mensen elkaar geestelijk/fysiek pijn doen en elkaar bedriegen.
Ik zie dat meer als een soort schijnhuwelijken.
Een mooie fatsoenlijke buitenkant maar van binnen is de appel rot.
Daar tegenover zijn er ook relaties zonder het boterbriefje waarbinnen mensen elkaar lief hebben zoals denk ik door God bedoeld.
Het trouwen zie ik daarom dus meer als iets symbolisch, waar het omgaat is denk ik hoe je je partner liefhebt en omgekeerd.
Mijn vriendin wil straks met mij trouwen in plaats van samen te gaan wonen, voor mij hoeft dat niet zo omdat het niets toevoegt aan mijn gevoelens voor haar.
Ik heb er ook niets op tegen om te trouwen, dus als zij dat straks heel graag wil, dan trouwen wij ook.
Dat is toch een wezenlijk verschil met het perspectief van de Bijbel. De heere Jezus zelf spreekt over het huwelijk als "wat God één heeft gemaakt." De auteur van Hebreeën schrijft: "Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen." Dat is echt een heel ander perspectief, dan dat trouwen niet zo belangrijk zou zijn. Zo'n afkalving van de waarde van het huwelijk komt denk ik voort uit onze cultuur, waar het huwelijk inderdaad langzaam maar zeker alle waarde begint te verliezen. Let ook op hoe 'hoererij' (het Griekse woord betekent gewoon 'ontucht' in het algemeen, als ik het goed heb) hier gecontrasteerd wordt met het huwelijk. Het is duidelijk dat de heere Jezus en de auteur van Hebreeën het huwelijk zien als een instelling van God. Bovendien hebben de heere Jezus en de auteur van Hebreeën het gewoon over een institutioneel huwelijk, zoals dat in hun cultuur ook al bestond.
Vanuit dit perspectief lijkt me 'geen seks voor het huwelijk' vanzelfsprekend. Verder lijkt me dit perspectief vanzelfsprekend voor iedereen die zichzelf als een volgeling van de heere Jezus ziet.....