Kinderwens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2010 12:21

@Marnix: ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar door mijn beroep krijg ik er wel wat van mee… Veel mensen (vrouwen EN mannen overigens) voelen – wanneer hun kinderwens niet uitkomt – een soort falen. Rationeel gezien natuurlijk volledig raar, want de versmelting van eicel en zaadcel is natuurlijk niet een prestatie; het is niet zo dat het ene stel daarin “beter” is dan een ander stel.
Gek genoeg voelt het wel zo. Als het niet zo snel gaat, schamen mensen zich ervoor, denken dat ze iets verkeerd doen, of begrijpen niet wat ze verkeerd doen. Je merkt het ook aan de opmerkingen die erover gemaakt worden als iemand zwanger is: “het is gelukt!”, “hij hoeft haar maar aan te kijken en ze is alweer zwanger!”.
Ik denk dat de kwestie van vruchtbaarheid zo diep ligt, dat we het daadwerkelijk als een prestatie ervaren. Het blijkt ook dicht bij onze identiteit als man of vrouw te liggen. (Alsof je minder man/vrouw bent, wanneer er geen kinderen (kunnen) komen…) Rationeel gezien wederom raar, maar emotioneel kan het een boel raken.
Hierdoor komt het punt “wat is de oorzaak” of: “bij wie ligt de oorzaak” nog veel gevoeliger te liggen. Diegene bij wie de oorzaak ligt, kan zich vreselijk schuldig voelen en het gevoel hebben, te falen, de partner wederom voelt zich gedwongen te troosten, maar kan tegelijkertijd ook een beetje boos zijn, omdat de “schuld” bij de ander ligt. Precies dat wat Tuinfluiter net beschreven heeft. Het kan daarom zo belangrijk zijn, deze gevoelens eens uit te spreken, voordat de bijzonder intensieve, hormonaal zware en emotioneel geladen behandelingen begonnen worden of men al in de hele medische molen zit. Het lucht enorm op en vaak zien paren (die hun gevoelens eens eerlijk en open benoemd hebben) in, dat het voor hen beiden moeilijk is, dat die gevoelens die ze in zich hebben weliswaar niet-rationeel zijn, maar dat het begrijpelijk is, dat die er zijn. (gevoelens van schuld over en weer kunnen zelfs door zulke gesprekken volledig verdwijnen)

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat het dan wel goed is om te relativeren... Wat voor de een makkelijker is dan voor de ander. En er inderdaad over te praten.

Ik heb zelf daarbij het idee dat – in het bijzonder in gereformeerde kringen, waar kinderen krijgen als geschenk Gods wordt gezien – het misschien nog wel lastiger ligt, aangezien die gedachte impliceert, dat Hij een aantal paren niet zegent, hetgeen het hele “wat doen we verkeerd” en het zich schuldig voelen nog erger maakt.
Een kwestie blijft, naar mijn mening, buiten kijf staan: wij zijn niet in staat te doorzien wat Zijn plan is en of het nou iemands schuld is of wat dan ook. Het wordt zo snel aangeduid, maar ik denk niet dat het zo simpel ligt. Tegen iedereen die hiermee worstelt, zou ik willen zeggen: er is geen sprake van schuld! Er kan alleen sprake zijn van niet-weten en dat is al lastig genoeg!

Dat denk ik ook. Het is denk ik ook goed om hierover op geestelijke niveau met elkaar te praten. Het feit dat God alles in Zijn hand heeft, moet toch ook een zekere rust geven, ook al begrijpen we Hem soms niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 02 feb 2010 12:22

Bedankt voor je post, Elvira! :)
Afbeelding

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 02 feb 2010 13:06

Je hebt het heel goed uitgelegd Elvira :!:
Zo is en zo voelt het vaak!...

Marnix: het kan wel zijn dat erover praten heel veel oplucht en goed is e.d
Maar er zijn genoeg mannen die er niet op zitten te wachten dat de vrouw erover wil praten en haar gevoelens kwijt wil, dus op die manier is het zwaar voor je huwelijk en kan er veel kapot gaan.
Het niet krijgen van kinderen en met behandelingen bezig zijn sleept van elke dag mee en de ene dag vol moed en de andere dag zie je geen uitweg, het gaat op en neer met de gevoelens.
Als man en vrouw elkaar daarin niet steunen en open in zijn, reken er maar op dat het huwelijk het zwaar te verduren heeft.
Dan zie je dus ook vaak dat men eindelijk in verwachting is en dat dan de relatie tussen de man en vrouw een heel eind kapot is :x
Ook is het wel zo dat je absoluut niet weet wat je te wachten staat als je de mm in gaat.
Het is een tijd van onderzoeken, soms zware en erg pijnlijke, het is een tijd van uitslagen verwerken en een tijd van veel wachten en wachten en je mee laten sleepen het hele traject door.
Wij zijn nu al een jaar intensief bezig in het zh en de meeste tijd was een tijd van wachten en gemiste kansen, dit hadden wij nooit verwacht.
Dus als het moment pas daar is kun je erover praten/verwerken.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 02 feb 2010 13:16

Tuinfluiter schreef:Je hebt het heel goed uitgelegd Elvira :!:
Zo is en zo voelt het vaak!...

Marnix: het kan wel zijn dat erover praten heel veel oplucht en goed is e.d
Maar er zijn genoeg mannen die er niet op zitten te wachten dat de vrouw erover wil praten en haar gevoelens kwijt wil, dus op die manier is het zwaar voor je huwelijk en kan er veel kapot gaan.
Het niet krijgen van kinderen en met behandelingen bezig zijn sleept van elke dag mee en de ene dag vol moed en de andere dag zie je geen uitweg, het gaat op en neer met de gevoelens.
Als man en vrouw elkaar daarin niet steunen en open in zijn, reken er maar op dat het huwelijk het zwaar te verduren heeft.
Dan zie je dus ook vaak dat men eindelijk in verwachting is en dat dan de relatie tussen de man en vrouw een heel eind kapot is :x
Ook is het wel zo dat je absoluut niet weet wat je te wachten staat als je de mm in gaat.
Het is een tijd van onderzoeken, soms zware en erg pijnlijke, het is een tijd van uitslagen verwerken en een tijd van veel wachten en wachten en je mee laten sleepen het hele traject door.
Wij zijn nu al een jaar intensief bezig in het zh en de meeste tijd was een tijd van wachten en gemiste kansen, dit hadden wij nooit verwacht.
Dus als het moment pas daar is kun je erover praten/verwerken.

Ja, dat geloof ik ook, Tuinfluiter, dat je pas weet wat het is als het zover is. Wij staan er nog voor, zijn nog niet de mm ingegaan. Ik weet ook absoluut niet wat ik van al het ziekenhuisgebeuren moet gaan verwachten. Door jouw verhaal word ik me er ook meer van bewust dat het veel frustratie en verdriet met zich mee kan brengen.
Afbeelding

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 02 feb 2010 13:19

@Marnix: Ja hoor, dat wil ik wel toelichten :) Jo'tje had een gedeelte van de omstandigheden al geraden, namelijk dat mn man heel vaak en best lang weg is. Dat is moeilijk combineren met vruchtbaarheidsbehandelingen. Hier komt dan ook nog bij dat er eerst een operatie bij mn man gedaan moet worden om te kijken of er uberhaupt wat is waar mee te 'werken' valt. Zoniet, dan is het hele verhaal meteen afgelopen. Vergeet niet dat wij 23 en 21 waren toen we dat te horen kregen. Dan heb je zoiets van: dan blijven we liever nog een paar jaar in het onzekere.
Bovendien leggen de behandelingen een enorme druk op je relatie. Opeens is alle 'slaapkamer' intimiteit tot gemeengoed geworden. Vooral als vrouw is het erg indringend aangezien zij degene is die volgespoten wordt en allerlei interne onderzoeken etc moet krijgen. Dat is heel wat om op je bordje te krijgen zelfs in de beste relaties.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 02 feb 2010 13:21

Maar we gaan door hoor Daphne en we houden moed en dan maar met wat pijn en moeite :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 feb 2010 13:34

Meiden, ik kan me er (gelukkig) niks bij voorstellen hoe dit moet zijn, maar ik wil toch even zeggen dat ik SUPERveel respect voor jullie heb! Zo lastig, persoonlijk en toch een beetje iets taboe-achtigs. Heel mooi dat jullie het er gewoon over hebben :)
Veel sterkte, in welke situatie (begin of eind) je hier ook in zit!
pobody's nerfect

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 02 feb 2010 23:50

Jo'tje schreef:Meiden, ik kan me er (gelukkig) niks bij voorstellen hoe dit moet zijn, maar ik wil toch even zeggen dat ik SUPERveel respect voor jullie heb! Zo lastig, persoonlijk en toch een beetje iets taboe-achtigs. Heel mooi dat jullie het er gewoon over hebben :)

Ben het helemaal met je eens Jo'tje! Ik lees hier ook altijd met heel veel respect en bewondering !

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 03 feb 2010 08:58

Jo'tje schreef:Meiden, ik kan me er (gelukkig) niks bij voorstellen hoe dit moet zijn, maar ik wil toch even zeggen dat ik SUPERveel respect voor jullie heb! Zo lastig, persoonlijk en toch een beetje iets taboe-achtigs. Heel mooi dat jullie het er gewoon over hebben :)

Ja, echt diep respect! Ik sluit me bij Jo'tje aan!
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Maneah
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Maneah » 03 feb 2010 19:26

meissie88 schreef:

Ben het helemaal met je eens Jo'tje! Ik lees hier ook altijd met heel veel respect en bewondering !

Me too! Ik vind 't echt heel knap en bijzonder dat jullie er zo open over (kunnen) zijn!
'Elk mens heeft zijn eigen waarde, zijn eigen glans, zijn eigen geheim...'

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 04 feb 2010 09:46

Zeker! Het is zo mooi om te lezen dat er ook nog eens antwoorden worden gegeven op vragen die wij hebben, terwijl het al moeilijk genoeg is!! Ik hoop dat wij elkaar tot steun kunnen zijn en elkaar af en toe een hart onder riem kunnen steken.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 feb 2010 09:54

Het is (voor mij) ook heel fijn om erover te praten, het is toch iets waar je veel mee bezig bent.
Merk zo vaak dat mensen niet weten wat te vragen over onze kinderwens en het hele zh-traject.
Dat is jammer, want zou niet weten waarom er gesloten over gedaan moet worden en onze ervaring is ook dat als wij heel open zijn bij de mensen in onze omgeving echt de ogen worden geopend van het het nu allemaal precies inhoud.
Wij zijn dan bezig met behandelingen en m'n schoonouders willen graag op hun manier meeleven.
Aleen weten ze niet wat ze kunnen/mogen vragen en ze hebben totaal geen idee wat het inhoud, dus dan bestaat het gevaar dat er over gezwegen gaat worden.
Daarom hebben manlief en ik een tijdje terug een infomap gegeven met allerlei onderzoeken en behandeling uitgelegd en die mensjes waren helemaal blij dat we dat gaven :D
Dus als wij nu naar het zh zijn geweest probeerd schoonma ook gerichter te vragen naar alles, dat is fijn!!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 04 feb 2010 11:59

Fijn, Tuinfluiter! Wat goed, dat jullie die infomap gegeven hebben om het onderwerp zo makkelijker bespreekbaar te maken.
Afbeelding

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 06 feb 2010 11:04

Daphne: Hoe gaat het nu met je?
Heeft alles een al een klein beetje lucht gekregen of ben je nog erg aan het tobben?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 06 feb 2010 17:21

Op dit moment gaat het wat betreft het uitblijven van de kinderwens heel goed en kan ik alles behoorlijk los laten. Komt voornamelijk omdat ik genoeg andere dingen aan mijn hoofd heb de laatste tijd, dus ik heb eigenlijk geen eens de tijd om te tobben.
Afbeelding

Terug naar “Archief”