Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Micro-evolutie bestaat en macro-evolutie niet (2)

Berichtdoor Pcrtje » 08 nov 2012 10:24

kirdneh schreef:http://www.christiananswers.net/dutch/q ... 04-nl.html

En nee, het was toen geen incest voordat je dat antwoord weer geeft.

Christiananswers.net schreef:We lezen in 1 Kor. 15:45 dat Adam de eerste mens was. God is niet begonnen met een hele groep.
Kan heel goed. Maar allicht heeft God eerst Adam geschapen en een paar minuten later een groep elders op de aarde. Of direct na de zondeval.

Christiananswers.net schreef:De Bijbel stelt heel duidelijk, dat alleen de nakomelingen van Adam gered kunnen worden. Rom. 5 leert ons, dat we zondaars zijn, omdat Adam zondigde.
Kijk, van exegese hebben ze al niets begrepen. Met de uitdrukking 'allen de nakomelingen van Adam' wordt overduidelijk de hele mensheid mee bedoelt. Zij leefden toen ofc nog met de idee dat iedereen van Adam is afgestamd. Indenken in cultuur ofzo...

Christiananswers.net schreef:Als we nu echt puur afgaan op wat de Bijbel zegt, zonder enige persoonlijke aannames of bijkomende Bijbelse ideeën, dan moesten in het begin, toen er slechts de eerste generatie kinderen leefde, broers met zusters trouwen, of er zou geen volgende generatie meer zijn geweest!

Er wordt ons niet gezegd wanneer Kaïn trouwde, ook krijgen we geen details te horen over andere huwelijken en kinderen, maar een ding staat vast, dat enkele broers bij de aanvang der geschiedenis met hun zusters zijn getrouwd.
Dus tóch! Nou, weetje, ik geloof hier geen snars van. Ik geloof in een God die meer dingen voor ons verborgen houdt dan aan ons kenbaar maakt. Dat is veel meer conform Zijn Ondoorgrondelijkheid. Beetje bij beetje komen we nu achter de werkelijkheid: dat wat wij proberen te verklaren met een 'zes-dagentheorie', wat incest hier en daar en 'ingeschapen' licht van sterren is in feite een vele malen complexer systeem van onze God. Alle glorie aan God voor het bedenken van zo'n complex systeem als evolutie; dank aan Dezelfde dat wij beetje bij beetje steeds ietsjes meer mogen begrijpen en tevens shame on us dat wij dat proberen even eenvoudig proberen te verklaren.
"Een libelle zweeft over het water..."

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 nov 2012 10:29

kirdneh schreef:Je theorie is onbijbels en dus onderuit gehaald
Precies! Ik heb 'm! Alles wat de Bijbel zegt is letterlijk waar. Geloof je ook in een platte wereld die op pilaren in water staat en dat er een waterpermeabele koepel over de aarde heen is getrokken?
kirdneh schreef:want je mixed een gruwelijke theorie met de bijbel die daar absoluut geen opening voor geeft.
Eerst even een correctie: ik mix, jij mixt, hij mixt, wij mixen. ;)
Enne, pas je op dat je jouw interpretatie van de Bijbel niet tot 'enige waarheid' verheft? Want ik mix een (gruwelijke?) theorie met jouw interpretátie van de Bijbel die daar absoluut geen opening voor geeft.

kirdneh schreef:een gruwelijke theorie (...) Maar verklaar je tekeningetje eens als je wilt?
Ik wil best m'n tekeningetje verklaren (volgens mij spreekt'ie wel voor zich btw), maar dan wil ik eerst graag weten waarom dit een gruwelijke theorie zou zijn...
"Een libelle zweeft over het water..."

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 08 nov 2012 11:47

Pcrtje schreef: Kan heel goed. Maar allicht heeft God eerst Adam geschapen en een paar minuten later een groep elders op de aarde. Of direct na de zondeval.

Nee het blijkt dat uit menige bijbelgedeelten blijkt dat Adam en Eva de eerste mensen waren, wordt ook elders in de Bijbel nog eens bevestigd dat alle mensen van Adam en Eva afstammen. Het zit bijvoorbeeld al in de naam van Eva:

En de mens noemde zijn vrouw Eva, omdat zij de moeder van alle levenden is geworden.
Genesis 3:20

pcrtje schreef: Kijk, van exegese hebben ze al niets begrepen. Met de uitdrukking 'allen de nakomelingen van Adam' wordt overduidelijk de hele mensheid mee bedoelt. Zij leefden toen ofc nog met de idee dat iedereen van Adam is afgestamd. Indenken in cultuur ofzo...

Alle nakomelingen van Adam is de hele mensheid, en geen voorloper daarvan of zoiets.

pcrtje schreef:Dus tóch! Nou, weetje, ik geloof hier geen snars van. Ik geloof in een God die meer dingen voor ons verborgen houdt dan aan ons kenbaar maakt. Dat is veel meer conform Zijn Ondoorgrondelijkheid. Beetje bij beetje komen we nu achter de werkelijkheid: dat wat wij proberen te verklaren met een 'zes-dagentheorie', wat incest hier en daar en 'ingeschapen' licht van sterren is in feite een vele malen complexer systeem van onze God. Alle glorie aan God voor het bedenken van zo'n complex systeem als evolutie; dank aan Dezelfde dat wij beetje bij beetje steeds ietsjes meer mogen begrijpen en tevens shame on us dat wij dat proberen even eenvoudig proberen te verklaren.

Wat ik aangeef zijn bijbelse gegevens, wat je er persoonlijk van wil maken is mij prima maar die gedachte is volgens mij niet bijbels.
Jij suggereert dat het toen incest was maar later in de bijbel wordt aangegeven dat je niet met je naaste verwant (zuster/broer) mag gaan trouwen (dus ook geen geslachtsgemeenschap) en daarvoor mocht het dus wel.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 08 nov 2012 12:00

Pcrtje schreef:Precies! Ik heb 'm! Alles wat de Bijbel zegt is letterlijk waar. Geloof je ook in een platte wereld die op pilaren in water staat en dat er een waterpermeabele koepel over de aarde heen is getrokken?

Er staat in de bijbel geen platte aarde, er staat niet dat de aarde op pilaren staat, en ook geen waterkoepel.
Deze zaken zijn al een paar keer behandeld hier op refoweb,maar het land blijkbaar niet erg.

pcrtje schreef:Eerst even een correctie: ik mix, jij mixt, hij mixt, wij mixen. ;)
Enne, pas je op dat je jouw interpretatie van de Bijbel niet tot 'enige waarheid' verheft? Want ik mix een (gruwelijke?) theorie met jouw interpretátie van de Bijbel die daar absoluut geen opening voor geeft.

Nee, de bijbel geeft geen ruimte voor evolutie.

pcrtje schreef: Ik wil best m'n tekeningetje verklaren (volgens mij spreekt'ie wel voor zich btw), maar dan wil ik eerst graag weten waarom dit een gruwelijke theorie zou zijn...

Evolutie is een theorie van moord en doodslag,en er was geen dood voor de zondeval en dus liep adam niet op een begraafplaats.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 08 nov 2012 12:31

Pcrtje schreef:Waar komt die vrouw dan vandaan?
Dat was een zus, dat kon niet anders. Het verbod om met een naaste verwant te trouwen is pas later gekomen.

Pcrtje schreef: Een lichtjaar is een afstand bepaald door een tijd. Namelijk de afstand die het licht in één jaar af legt. Maar dat hoef ik jou hopelijk niet verder uit te leggen.
Leg toch maar uit. In welke dimensies wordt een lichtjaar uitgedrukt? m (meter?) m/s m/s^2 s (tijd) ... ?
Ik dacht maar zo: licht heeft een snelheid in m/s
En dat bekijk je over een jaar: m/s x s
En dan krijg je m afstand in meter.
Dus een lichtjaar is een afstand. En licht doet er tegenwoordig een jaar over om die afstand te overbruggen. Maar met een rimpel in de tijd, als ik dr. Jackson goed begrepen heb, kan het toch zo gebeurd zijn dat licht van heel ver weg tegelijk op de Aarde aankwam als licht van minder ver weg.
Ik lig er verder niet wakker van.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2012 12:52

kees61 schreef:Dus een lichtjaar is een afstand. En licht doet er tegenwoordig een jaar over om die afstand te overbruggen. Maar met een rimpel in de tijd, als ik dr. Jackson goed begrepen heb, kan het toch zo gebeurd zijn dat licht van heel ver weg tegelijk op de Aarde aankwam als licht van minder ver weg.
Ik lig er verder niet wakker van.

Dus Adam zag sterrenlicht van 10 miljard jaar geleden omdat al die tijd de tijd in het paradijs heeft stilgestaan? Wat een grap. En dan toch spreken van de eerste, tweede en derde dag. Dat betekent dan toch helemaal niets meer?

Typisch stukje luchtfietserij om maar recht te praten wat zo krom is als een hoepel. Verzin gewoon een 'ring van water' aan de rand van het universum en dan klopt het allemaal tohoch!!

Maar goed, het is wel weer iets nieuws - ik kende hem nog niet - en dat is altijd leuk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 08 nov 2012 13:55

lees dat er weer een leefbare planeet is ontdekt. Nu wel met dag- en nachtritme.
http://nos.nl/artikel/438312-weer-bewoo ... tdekt.html

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2012 14:52

blijblij schreef:lees dat er weer een leefbare planeet is ontdekt. Nu wel met dag- en nachtritme.
http://nos.nl/artikel/438312-weer-bewoo ... tdekt.html

Snel de telescopen van SETI erop richten!

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 08 nov 2012 14:56

Mortlach schreef:Wat een grap.
Stuurman Mortlach heeft alleen maar commentaar om commentaar te hebben.
Ik had er eigenlijk niet op in moeten gaan.
De schepping is niet door evolutie-ogen te bekijken en het is zinloos om er tijd aan te besteden.
Blijf jij maar als achterkleinkind van een aap in evolutie geloven, dan blijf ik in een schepping geloven. Dat zal ook wel verklaren waarom je afstotingsverschijnselen bij mensen vindt. De helft van de mensen komt van een aap en daar kan je niet zomaar organen van transplanteren in een mens die van Adam afstamt.
Dat evolutie en schepping nooit samen kunnen gaan, was al duidelijk.
Als je een uitleg of poging tot uitleg van een creationist leest dan kan je niet zeggen "jaaa maar dat kan helemaal niet want de evolutie blahblah". Je kunt de schepping niet door evolutie-ogen bekijken. En de uniformitarianistische gedachte dat alles in het verleden net zo was als in het heden, kan je niet op de schepping toepassen en het is zelfs onzeker of alles altijd hetzelfde geweest is en dat maakt de hele evolutiecult een onzekere beweging.

Ik ga weer aan het werk :)
Laatst gewijzigd door kees61 op 08 nov 2012 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 08 nov 2012 15:09

Mortlach schreef:
Dus Adam zag sterrenlicht van 10 miljard jaar geleden omdat al die tijd de tijd in het paradijs heeft stilgestaan? Wat een grap. En dan toch spreken van de eerste, tweede en derde dag. Dat betekent dan toch helemaal niets meer?

Typisch stukje luchtfietserij om maar recht te praten wat zo krom is als een hoepel. Verzin gewoon een 'ring van water' aan de rand van het universum en dan klopt het allemaal tohoch!!

Maar goed, het is wel weer iets nieuws - ik kende hem nog niet - en dat is altijd leuk.

Ter info:
14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis. En God zag, dat het goed was.
19 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vierde dag.

Dus even een resume, er werden lichten gemaakt en die waren er om de dag en nachtcyclus aan te geven,en het was alzo, dwz het was er gelijk.
De vierde dag (letterlijke dag van 24 uur.)
Heel simpel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2012 15:24

kees61 schreef:Blijf jij maar als achterkleinkind van een aap in evolutie geloven, dan blijf ik in een schepping geloven. Dat zal ook wel verklaren waarom je afstotingsverschijnselen bij mensen vindt. De helft van de mensen komt van een aap en daar kan je niet zomaar organen van transplanteren in een mens die van Adam afstamt.

Ik ga ervanuit dat je niet serieus bent, want dat zou immers betekenen dat christenen onderling vrijelijk organen zouden moeten kunnen uitwisselen :-)

Niet met de manier waarop jij je de schepping voorstelt, inderdaad. Voor vele christenen is het echter geen probleem.

Als je een uitleg of poging tot uitleg van een creationist leest dan kan je niet zeggen "jaaa maar dat kan helemaal niet want de evolutie blahblah". Je kunt de schepping niet door evolutie-ogen bekijken.

Hmm, meestal wijs ik toch aan dat de crea-uitleg INTERN al niet consistent is. Of dat er allerlei externe problemen ontstaan. Ik laat het maar aan crea's over om bij elke uitleg over wetenschap te roepen: ja maar in de Bijbel staat dat...

En de uniformitarianistische gedachte dat alles in het verleden net zo was als in het heden, kan je niet op de schepping toepassen en het is zelfs onzeker of alles altijd hetzelfde geweest is en dat maakt de hele evolutiecult een onzekere beweging.

Nee hoor, dat is helemaal niet onzeker. En zelfs als het onzeker was, dan is dat te verkiezen boven 'Je mag alles verzinnen wat je wil qua verleden zonder je over de gevolgen druk te maken' wat creationisten nogal eens doen.

Ik ga weer aan het werk :)

Prima, dan doe ik dat ook. Wat doe jij eigenlijk?

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 08 nov 2012 16:53

De helft van de mensen komt van een aap en daar kan je niet zomaar organen van transplanteren
Mortlach schreef:Ik ga ervanuit dat je niet serieus bent,
Nee natuurlijk was ik niet serieus want er bestaan geen mensen die van een aap afstammen :mrgreen:

Mortlach schreef:Niet met de manier waarop jij je de schepping voorstelt, inderdaad. Voor vele christenen is het echter geen probleem.
Helaas, maar dat is in dit topic niet te bespreken.

Mortlach schreef:Hmm, meestal wijs ik toch aan dat de crea-uitleg INTERN al niet consistent is. Of dat er allerlei externe problemen ontstaan. Ik laat het maar aan crea's over om bij elke uitleg over wetenschap te roepen: ja maar in de Bijbel staat dat...
Dat probeer ik te vermijden.

het is zelfs onzeker of alles altijd hetzelfde geweest is en dat maakt de hele evolutiecult een onzekere beweging.
Mortlach schreef:Nee hoor, dat is helemaal niet onzeker. En zelfs als het onzeker was, dan is dat te verkiezen boven 'Je mag alles verzinnen wat je wil qua verleden zonder je over de gevolgen druk te maken' wat creationisten nogal eens doen.
Als men er dan maar bij vertelt dat iets niet zeker is. Nu zie ik zo vaak geschreven worden : "zo is het gegaan", terwijl dat een bewering is die op veel onzekerheden gefundeerd is.

Ḿortlach schreef:Wat doe jij eigenlijk?
Ik ben meubelmaker. Ik mag van de baas af en toe ff achter de computer. 8-[

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2012 17:07

kees61 schreef:]Als men er dan maar bij vertelt dat iets niet zeker is. Nu zie ik zo vaak geschreven worden : "zo is het gegaan", terwijl dat een bewering is die op veel onzekerheden gefundeerd is.

Je moet niet vergeten dat alles wat jij en ik meekrijgen van de wetenschappelijke ontwikkelingen door een enorm aantal 'filters' zijn gegaan. Uiteindelijk zijn het de wetenschapsjournalisten en populair-wetenschappelijke schrijvers die die wereld voor ons toegankelijk proberen te maken, maar dat houdt haast per definitie een enorme versimpeling in. Daar ontkom je niet aan, maar we moeten die versimpeling niet verwarren met het echte wetenschappelijke werk zoals het aan het begin van die keten is gedaan.

Als een wetenschapper van 'zekerheid' spreekt, weten ze het ook echt zeker. De eisen die aan bewijzen worden gesteld zijn echt bijzonder streng (maar natuurlijk niet onmogelijk, zoals 'live' een ster zien ontstaan of een soort zien afsplitsen). Ik ben het dus ook totaal niet eens met jouw kijk op die 'veel onzekerheden'.

Maar goed, er is altijd wel wat onzekerheid, daarom doet met ook onderzoek. Dingen onderzoeken die je al weet, dat is pas een zinloze verspilling van onderzoeksgeld. En natuurlijk zie ik de 'zekerheid' die gelovigen claimen als schijnzekerheid.

Ik ben meubelmaker. Ik mag van de baas af en toe ff achter de computer. 8-[

Meubelmaker? Dat deed Jezus toch ook? Nobel beroep dus. Goed voorbeeld doet goed volgen. :-)

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 08 nov 2012 18:24

Kees61 schreef:Dus een lichtjaar is een afstand. En licht doet er tegenwoordig een jaar over om die afstand te overbruggen. Maar met een rimpel in de tijd, als ik dr. Jackson goed begrepen heb, kan het toch zo gebeurd zijn dat licht van heel ver weg tegelijk op de Aarde aankwam als licht van minder ver weg.

Dat kan zeker, maar zolang er geen enkele waarneming is om dit aan te nemen word er in de wetenschap niet van uit gegaan. Alle data die we hebben wijst er op dat de lichtsnelheid altijd constant is geweest.
Zolang er geen data is die dat tegenspreekt is het "bewezen"* dat het universum minstens 13.7 miljard jaar oud is.

Vergelijking: Als mijn vingerafdrukken op een pistool worden gevonden is dat bewijs dat ik het pistool heb vastgehouden. Maar kan je uitsluiten dat er niemand rondloopt met exact dezelfde vingerafdruk als mij?
Dat kan nooit, maar zolang alle data uitwijst dat iedereen een unieke vingerafdruk heeft is dit het bewijs dat ik het pistool heb vastgehouden.

De schepping is niet door evolutie-ogen te bekijken en het is zinloos om er tijd aan te besteden.

Ik denk dat je beter kunt zeggen dat de schepping niet door wetenschappelijke ogen is te bekijken. Maar gelukkig is niemand verplicht om door wetenschappelijke ogen te kijken (behalve wetenschappers)

*Ultiem bewijs bestaat natuurlijk niet, je kan zaken alleen zeer aannemelijk maken. Dat geld voor de vorm van de aarde, de kleur van de lucht en voor elke wetenschappelijke theorie. Als iets zeer aannemelijk is gemaakt noemt men dat een feit.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2012 19:05

Thijs11 schreef:Ultiem bewijs bestaat natuurlijk niet, je kan zaken alleen zeer aannemelijk maken. Dat geld voor de vorm van de aarde, de kleur van de lucht en voor elke wetenschappelijke theorie. Als iets zeer aannemelijk is gemaakt noemt men dat een feit.

Wel grappig dat als je de kleur van de lucht aannemelijk probeert te maken, je het waarschijnlijk fout zult hebben. (blauw is niet het juiste antwoord :-) ) Weer zo'n dingetje waarbij 'common sense' gewoon niet het juiste antwoord geeft. Het kan zijn dat het de kleur van de ruimte was, dat weet ik even niet meer zeker.

Voor de mensen met televisie is er het programma QI met Stephen Fry op de BBC waar ze continue dit soort trivia behandelen. Erg vermakelijk.

Terug naar “Archief”