Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor schelpje3 » 29 feb 2012 16:05

Haai schreef:@Pluk:
Hier gebruik ik het volgende recept voor de bbm:
12 gr. droge gist
250 gr. bloem (let op: geen patisseriebloem oid, maar gewoon tarwebloem)
250 gr. meergranenmeel
10 gr. zout
10 gr. suiker
10 gr. boter
325 ml. water

Ik gebruik altijd het programma voor volkorenbrood. Zorg ervoor dat als je de ingredienten in de bbm doet, het water niet met de gist in aanraking komt, want dan verliest de gist zijn werking. Ik doe de ingredienten dus altijd in bovenstaande volgorde erin.

Haai: je bent een tikje abuis, de gist mag niet in aanraking komen met het zout! Zout vermindert nl de werking van gist. Het water maakt niet zo uit.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 29 feb 2012 16:07

Welke autoverzekering hebben jullie nu Haai?
Wij hebben namelijk een andere auto gekocht en deze wordt morgen of vrijdag geleverd, maar ben nog op zoek naar een verzekering.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 29 feb 2012 16:10

@schelpje: dan is mijn broodbakmachineinstructieboek abuis, want die beweert dat ;)

@ajl: we zaten bij Bruns ten Brink, en gaan nu naar Ohra. Ik heb via Independer gekeken wat volgens hen het voordeligst zou zijn, dan heb je meteen verschillende verzekeringen (incl. klantbeoordelingen) op een rijtje.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 feb 2012 17:36

Haai schreef:@schelpje: dan is mijn broodbakmachineinstructieboek abuis, want die beweert dat ;)

@ajl: we zaten bij Bruns ten Brink, en gaan nu naar Ohra. Ik heb via Independer gekeken wat volgens hen het voordeligst zou zijn, dan heb je meteen verschillende verzekeringen (incl. klantbeoordelingen) op een rijtje.

Haai: onderstaande quote heb ik van Smulweb:

Van zout moet je niet teveel gebruiken, want dat verminderd de werking van Gist.
Het zout mag dan ook niet rechtstreeks in aanraking komen met de gist.Volgranenbrood of broden met nootjes of extra zaden zullen minder hoog rijzen dan gewoon witbrood.
Dit komt omdat de aanwezigheid van zemelen het meel zwaarder maakt.
Je kan het rijzen stimuleren door wat biologisch meelverbeteraar toe te voegen.
Bij bruin brood kun je ook een hoger volume krijgen door wat eiwitrijke witte bloem toe te voegen.

Maar in mijn boekje staat het ook. De suiker daarentegen is juist om de werking te stimuleren. :D

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 29 feb 2012 20:26

Toevallig? het zout der aarde versus het verderfelijke zuurdesem?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 feb 2012 21:47

off topique-smile Terug naar de financiën.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 29 feb 2012 22:01

Pluk01 schreef:@AG: ik heb jou recept gebakken (alleen wel water toegevoegd, dat stond er niet bij volgens mij). Alleen is het brood hier heel hard (qua korst) en heel compact. Is dat normaal, of heb ik iets verkeerd gedaan? Ik heb overigens wel mijn broodbakmachine gebruikt en niet de oven.

Oja, 300 ml water er bij. :)

Hier niet echt een hele harde korst, en ze zijn altijd wel mooi gerezen, dus niet heel compact.
Wellicht het verschil dat jij het in een bbm doet?

Haai, jij doet er twee keer zoveel droge gist in. :o

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 29 feb 2012 22:07

@ autoverzekering: Wij zijn nu verzekerd bij Allianz, via PMA. Voordeliger in onze situatie dan de voordeligste verzekering van independer ;-).
Maar nu zag ik Inshared, en dat is nóg voordeliger voor ons. Heeft iemand daar ervaring mee?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 feb 2012 22:15

AikonGirl schreef:Oja, 300 ml water er bij. :)

Hier niet echt een hele harde korst, en ze zijn altijd wel mooi gerezen, dus niet heel compact.
Wellicht het verschil dat jij het in een bbm doet?

Haai, jij doet er twee keer zoveel droge gist in. :o

Ja, dat valt mij nu pas op :-k ik doe er 8 gram bij.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 29 feb 2012 22:35

6 gr. doe ik bij witbrood, lijkt me wat weinig voor meergranenbrood eigenlijk.
12 gr. komt van het recept voor 500 gr. meergranenmeel, maar dat vond ik veel te compact. Ik ben toen zelf een beetje gaan experimenteren met bloem erbij, en nu hebben we lekker en goed gerezen brood. Maar misschien kan ik eens proberen of ie het met minder gist ook goed doet.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 01 mar 2012 07:21

@ jannoek Ik heb zelf geen ervaring met INdepender, maar het is een onderdeel van Achmea/ Interpolis, dus wel een goede verzekering. Kijk wel even naar de dekking in vergelijking met andere verzekeringen.

Aangezien ik zelf in de letselschadebrache werk vind ik het ook belangrijk om een verzekering te hebben die aandacht heeft voor het letselaspect als je een ongeval veroorzaakt bij een derde. Daardoor zijn er bij mij echt meerdere verzekeraars op een zwarte lijst gekomen, waarvan ik weet dat die het vel over de neus van het slachtoffer halen. Misschien zijn ze wel goedkoper, maar ik vind het ook mijn verantwoording dat ik een goede verzekering afsluit.

Vandaag nog even informeren bij mijn huidige verzekeraar naar de prijs en dan vanmiddag de auto ophalen :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2012 14:36

Haai schreef:6 gr. doe ik bij witbrood, lijkt me wat weinig voor meergranenbrood eigenlijk.
12 gr. komt van het recept voor 500 gr. meergranenmeel, maar dat vond ik veel te compact. Ik ben toen zelf een beetje gaan experimenteren met bloem erbij, en nu hebben we lekker en goed gerezen brood. Maar misschien kan ik eens proberen of ie het met minder gist ook goed doet.

Ik maak nooit brood met pitten en zaden. Alleen wit en fijn volkorenmeel. Dus ook geen vruchten, noten of rozijnen, wat het deeg natuurlijk allemaal zwaarder maakt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 mar 2012 16:02

@verzekeren: wij hebben een alles-in-een-polis via de bank, hoe meer verzekeringen daarin hoe meer korting. En ik vind het wel erg makkelijk om alles bij 1 adres te kunnen regelen...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 mar 2012 16:07

Wij zijn bij Aegon verzekerd zijn er erg tevreden over... Pas had ik mijn gsm in de wasmachine gedaan :oops: Op aanraden van ons tussenpersoon toch opgegeven bij de verzekering en 2 dagen later had ik een brief binnen (ik dacht dat er in zou staan jammer maar helaas...) Maar we bleken heel het bedrag vergoed te krijgen en het geld stond al op de rekening.

Onze maandlasten zijn weer flink naar beneden gegaan mijn man zijn zorgverzekering is nu echt opgezegd in Nederland (werkt in België) We zijn nu in totaal nog geen 110euro per maand kwijt voor onze zorgverzekeringen.
Ook zitten we nog te wachten hoeveel kinderbijslag we uit België gaan krijgen. Alleen gaat dat allemaal niet zo snel.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 02 mar 2012 16:11

@ liefie: kan je dan wel gewoon je Nederlandse zorg declareren? Dan scheelt dat wel lekker! Hier hebben we alle aanvullende pakketten bij de zorgverzekering opgezegd, behalve de tandartsverz. van manlief. Verder maken we er toch nauwelijks gebruik van.
Die GSM, viel dat dan onder de inboedelverzekering ofzo?

Terug naar “Archief”