Kinderwens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kinderwens

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2010 15:16

AikonGirl schreef:In de bijbel lees je vaak dat God de moederschoot gesloten hield, bijv. bij Hanna en Rachel.
En ook Hij was het, die de moederschoot opende, bij Hannah, Lea, Rachel..

Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Houdt God niet ook bij jou of bij mij de moederschoot (tijdelijk) gesloten?
En wie ben ik dan om allerlei ziekenhuisonderzoeken te doen of zelfs vruchtbaarheidsbehandelingen?

Zomaar wat (moeilijke) vragen..

God kan dat inderdaad. Ik denk alleen dat het niet wil zeggen dat je niet de medische molen in zou mogen gaan. En Hannah dacht ook niet: God houdt blijkbaar mijn moederschoot gesloten dus wie ben ik om daar over te klagen? Ze ging naar de tempel en smeekte God of hij haar toch een kindje wilde geven. Kortom, dat God soms de moederschoot gesloten houdt wil niet zeggen dat we ons daarbij moeten neerleggen, integendeel. Als we Hem daarin maar zoeken, ook als je de medische weg gaat. En ik denk dat dat voor alles geldt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 01 feb 2010 17:09

ik geloof ook dat Hij door de handen van de artsen heen werkt. Wel blijf ik het belangrijk vinden dat er goed over na wordt gedacht en dat er vooral ook binnen het huwelijk wordt gepraat.
Bij alle onderzoeken en behandelingen komt heel wat verdriet, oud zeer en anderszins naar boven. Ik heb namelijk al heel wat relaties gezien, waarin uiteindelijk de vrouw wel zwanger is geworden, maar het huwelijk finaal naar de knoppen was. Het lijkt mij belangrijk dat eerst het verdriet en het gevoel van falen verwerkt worden, voordat de volgende (ingrijpende!) stap wordt genomen.
Daarom vind ik het ook zo knap hoe bijv. Tuinfluiter en haar man hiermee omgaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 feb 2010 17:17

Precies.

Maar het is soms wel heel erg moeilijk om je gevoel te laten spreken. Vertellen wat er in je om gaat. Een man heeft daar ook een hele andere kijk op en denkt daarin ook heel anders over. Daarom is het ook gewoon heel goed om open te zijn naar elkaar toe en er toch over te blijven praten. Bij mij duurde het wel even om mijn gevoel echt goed te kunnen verwoorden (communicatie, niet dat de communicatie slecht was bij ons (we zijn beide behoorlijk introvert als het om gevoelige zaken gaat)). En dat geeft je ook meer lucht en rust.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 01 feb 2010 17:21

Precies... daarom zou ik (als ik gynaecoloog zou zijn) stellen aanraden, eerst met elkaar en evt. met een professioneel iemand erover te praten, voordat ze de volgende stappen gaan nemen. Jammer eigenlijk, dat dat niet vaker gedaan wordt! :-k

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 feb 2010 17:59

Inderdaad, Elvira en Evelien, jullie hebben helemaal gelijk. Ik zou bijvoorbeeld heel graag een kindje willen, maar ik zou niet wensen dat daardoor mijn huwelijk naar de knoppen zou gaan. Het is heel belangrijk om samen je verdriet te bespreken en duidelijk te hebben waar je wel en waar niet achter kunt staan.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2010 18:01

elvira (gast) schreef:ik geloof ook dat Hij door de handen van de artsen heen werkt. Wel blijf ik het belangrijk vinden dat er goed over na wordt gedacht en dat er vooral ook binnen het huwelijk wordt gepraat.
Bij alle onderzoeken en behandelingen komt heel wat verdriet, oud zeer en anderszins naar boven. Ik heb namelijk al heel wat relaties gezien, waarin uiteindelijk de vrouw wel zwanger is geworden, maar het huwelijk finaal naar de knoppen was. Het lijkt mij belangrijk dat eerst het verdriet en het gevoel van falen verwerkt worden, voordat de volgende (ingrijpende!) stap wordt genomen.
Daarom vind ik het ook zo knap hoe bijv. Tuinfluiter en haar man hiermee omgaan.

Hm ja. Ik snap zelf niet precies hoe zoiets je relatie kapot kan maken. Maar je moet er inderdaad wel over praten en elkaar aanvoelen. Stel, de vrouw heeft het er heel moeilijk mee en de man heeft zoiets van: Maak je niet zo druk, als het niet kan kan het niet, maak er niet zo'n enorm drama van.... dan kan ik me voorstellen dat het je huwelijk kapot kan maken. Maar als hij er begrip voor heeft, naar haar luistert en haar steunt, kan het niet krijgen van kinderen dan voor een huwelijkscrisis zorgen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 01 feb 2010 18:16

@Marnix: ik denk dat Elvira hier niet bedoeld dat het 'niet krijgen' van kinderen een huwelijkscrisis kan veroorzaken maar meer de behandelingen die evt nodig zouden kunnen zijn om wel zwanger te worden. Daarom hebben mijn man en ik bewust ervoor gekozen om (in ieder geval nu) geen behandelingen te ondergaan omdat het ons gewoon te zwaar lijkt icm andere omstandigheden.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 01 feb 2010 19:51

Geloof absoluut dat een huwelijk stuk kan kan door alles rondom zwanger worden en behandelingen...
Toen wij deze maand weer niet door konden gaan met de behandeling was dat erg moeilijk, in het bijzonder voor mij, manlief stapte er al snel overheen gelukkig!
Had een heel naar gevoel over alles en voelde afstand tussen ons samen door dit alles.
Op een gegeven moment was ik dat zat en heb alles eerlijk gezegd tegen manlief, alle gevoelens, ook boze gevoelens en dat luchte zo enorm op, voor allebei.
Het was daarna zo fijn dat het gezegd was en er rustig over gepraat word!
Als je dat niet doet, of 1 van beiden wil erover praten maar de ander niet dan is dat echt slecht voor je huwelijk.

Zelf brengt die tekst over de gesloten baarmoeder mij op de 1 of ander manier veel verdriet.
Als die tekst ergens gelezen word krijg ik een verdrietig gevoel.
Vind dat zo hard dat er staat: en God had haar baarmoeder gesloten :oops:
Dat betekend dus dat jij geen moeder word, mits er een wonder gebeurd, (al is elke zwangerschap een groot wonder!!!)dat doet erg pijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2010 10:21

Dat niet praten over dingen voor huwelijksproblemen kan zorgen is denk ik een algemeen feit. Doe je dat wel, en doe je allebei je best, hoe ontstaat er dan een afstand? Of boosheid? Ik neem toch aan dat de een niet boos wordt op de ander als die onvruchtbaar is bijvoorbeeld? Ik snap dat niet precies, misschien kan je dat iets toelichten? Je geeft aan dat je ook boze gevoelens hebt geuit. Waar was je dan boos op? Als het omstandigheden zijn waar beiden niks aan kunnen doen, kan dat dan je huwelijk kapot maken? Of gaat het dan om boze gevoelens op de ander, en waarom dan?

Verder kan ik me voorstellen dat je verdrietig wordt van die tekst. Dat werd Hannah ook. Toch moeten en mogen we denk ik wel geloven dat God ook hier de hand in heeft, ook al doet dat soms pijn. Het kan misschien naast verdriet ook een bepaalde rust geven. En zoals Hannah mag je altijd blijven vragen om een wonder!

LauraC, kan je dat ook wat toelichten? Hoe leiden de behandelingen dan tot een crisis? Ik heb er geen ervaring mee... maar kan het me zo moeilijk voorstellen. Stel, Joanne en ik willen later kinderen maar krijgen die niet... hoe zouden de behandelingen dan voor een crisis kunnen zorgen?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 feb 2010 10:44

@Marnix
In Laura's geval zal ook meespelen dat haar man veel weg is. Als je dan in de medische molen zit, is dat lichamelijk en psychisch natuurlijk best zwaar!
pobody's nerfect

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 02 feb 2010 11:00

Marnix: je vraagt hoe en waarom die boosheid dan kwam...
Bij de behandeling die wij nu mogen gebruiken zijn er steeds een aantal dingen die ik moet doen, zoals steeds op controle in het zh om te kijken naar de ontwikkeling van de cylus.
Dit houd in dat je steeds zit te kijken met vrij vragen en natuurlijk met de spanning hoe het er voor staat.
Ook krijg ik elke maand als we een behandeling doen een spuit zodat we zeker weten dat de behandeling wat betreft de cylcus door kan gaan.
Verder ben je er veel mee bezig in gedachten en hoop je op resultaat van alles.
1 ding mag manlief altijd doen, helaas gaat het daar steeds mis :x
Dat is nu al een aantal maanden gebeurd en dat zorgt voor frustraties en verdriet.
Dat ene ding wat ik over moet geven aan een ander (manlief) mislukt.
Dat vind ik erg moeilijk om te begrijpen, zeker als je weet dat andere mannen, zij het moet moeite en stress, wel voor elkaar krijgen.
Die boosheid was een gevoel van onmacht, ik moest het laaste overgeven en steeds mislukt het daar.
Heel lastig te begrijpen waarom manlief het steeds niet voor elkaar krijgt.
Tuurlijk is mijn boosheid geheel onterecht!!!!!! maar het steekt dan op die momenten dat door toedoen van manlief weer een maand verloren is en alle moeite en tijd tevergeefs is!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 feb 2010 11:22

Je moet ook niet vergeten dat een vrouw bij ivf etc. de zwaartste behandelingen moet ondergaan. Vrouwen staan om het kort te zeggen helemaal strak van de hormonen om alles op de rit te krijgen. Door de hormonen en de spanning of alles goed gaat, doet ook veel met een relatie. Ik kan mij juist daarom heel goed voorstellen dat een relatie sneuvelt door de behandelingen.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 02 feb 2010 11:28

Misschien zijn het niet zo zeer de behandelingen die kunnen zorgen voor een huwelijkscrisis, maar juist de druk die op beide partners gelegd wordt. Het lijkt mij dat je moet "presteren" bij zo'n behandeling, maar misschien heb ik het verkeerd?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2010 12:06

ajl schreef:Je moet ook niet vergeten dat een vrouw bij ivf etc. de zwaartste behandelingen moet ondergaan. Vrouwen staan om het kort te zeggen helemaal strak van de hormonen om alles op de rit te krijgen. Door de hormonen en de spanning of alles goed gaat, doet ook veel met een relatie. Ik kan mij juist daarom heel goed voorstellen dat een relatie sneuvelt door de behandelingen.

Hm ja, dat snap ik. Maar als het goed is weet je dat ook en dan kan je daar misschien ook rekening mee houden dat dat gevolgen heeft, dat de vrouw er anders door in haar vel zit? Het is niet zo dat je de oorzaken er van niet weet. Ik vind zelf altijd dat als bepaald gedrag, ook al is het niet leuk, een (tijdelijke) oorzaak heeft, het toch beter te accepteren is.

Tuinfluiter schreef:Marnix: je vraagt hoe en waarom die boosheid dan kwam...
Bij de behandeling die wij nu mogen gebruiken zijn er steeds een aantal dingen die ik moet doen, zoals steeds op controle in het zh om te kijken naar de ontwikkeling van de cylus.
Dit houd in dat je steeds zit te kijken met vrij vragen en natuurlijk met de spanning hoe het er voor staat.
Ook krijg ik elke maand als we een behandeling doen een spuit zodat we zeker weten dat de behandeling wat betreft de cylcus door kan gaan.
Verder ben je er veel mee bezig in gedachten en hoop je op resultaat van alles.
1 ding mag manlief altijd doen, helaas gaat het daar steeds mis :x
Dat is nu al een aantal maanden gebeurd en dat zorgt voor frustraties en verdriet.
Dat ene ding wat ik over moet geven aan een ander (manlief) mislukt.
Dat vind ik erg moeilijk om te begrijpen, zeker als je weet dat andere mannen, zij het moet moeite en stress, wel voor elkaar krijgen.
Die boosheid was een gevoel van onmacht, ik moest het laaste overgeven en steeds mislukt het daar.
Heel lastig te begrijpen waarom manlief het steeds niet voor elkaar krijgt.
Tuurlijk is mijn boosheid geheel onterecht!!!!!! maar het steekt dan op die momenten dat door toedoen van manlief weer een maand verloren is en alle moeite en tijd tevergeefs is!

Hm ja, ik snap het... maar die spanning heb je wel beiden dus het is volgens mij niet goed en ook niet nodig om die op elkaar te botvieren. En die boosheid, die snap ik. Als het goed is is dat alleen wel boosheid op omstandigheden, niet op de persoon. Waarbij het misschien als christen ook wel weer lastig is... dan werkt het "hier heb je een playboy en een seksfilm, succes" ook niet echt. Maar gelukkig weet je dat die boosheid onterecht is. Goed om er even over te praten en die boosheid dan niet op elkaar te projecteren.

Maar goed... mannen zijn dan ook wel weer wat beter in relativeren, dat blijkt wel weer :)

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 02 feb 2010 12:09

@Laura: Ik had het over beide, zowel de ongewenste kinderloosheid als ook de evt. onderzoeken en behandelingen die daarop kunnen volgen.

@Marnix: ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar door mijn beroep krijg ik er wel wat van mee… Veel mensen (vrouwen EN mannen overigens) voelen – wanneer hun kinderwens niet uitkomt – een soort falen. Rationeel gezien natuurlijk volledig raar, want de versmelting van eicel en zaadcel is natuurlijk niet een prestatie; het is niet zo dat het ene stel daarin “beter” is dan een ander stel.
Gek genoeg voelt het wel zo. Als het niet zo snel gaat, schamen mensen zich ervoor, denken dat ze iets verkeerd doen, of begrijpen niet wat ze verkeerd doen. Je merkt het ook aan de opmerkingen die erover gemaakt worden als iemand zwanger is: “het is gelukt!”, “hij hoeft haar maar aan te kijken en ze is alweer zwanger!”.
Ik denk dat de kwestie van vruchtbaarheid zo diep ligt, dat we het daadwerkelijk als een prestatie ervaren. Het blijkt ook dicht bij onze identiteit als man of vrouw te liggen. (Alsof je minder man/vrouw bent, wanneer er geen kinderen (kunnen) komen…) Rationeel gezien wederom raar, maar emotioneel kan het een boel raken.
Hierdoor komt het punt “wat is de oorzaak” of: “bij wie ligt de oorzaak” nog veel gevoeliger te liggen. Diegene bij wie de oorzaak ligt, kan zich vreselijk schuldig voelen en het gevoel hebben, te falen, de partner wederom voelt zich gedwongen te troosten, maar kan tegelijkertijd ook een beetje boos zijn, omdat de “schuld” bij de ander ligt. Precies dat wat Tuinfluiter net beschreven heeft. Het kan daarom zo belangrijk zijn, deze gevoelens eens uit te spreken, voordat de bijzonder intensieve, hormonaal zware en emotioneel geladen behandelingen begonnen worden of men al in de hele medische molen zit. Het lucht enorm op en vaak zien paren (die hun gevoelens eens eerlijk en open benoemd hebben) in, dat het voor hen beiden moeilijk is, dat die gevoelens die ze in zich hebben weliswaar niet-rationeel zijn, maar dat het begrijpelijk is, dat die er zijn. (gevoelens van schuld over en weer kunnen zelfs door zulke gesprekken volledig verdwijnen)

Ik heb zelf daarbij het idee dat – in het bijzonder in gereformeerde kringen, waar kinderen krijgen als geschenk Gods wordt gezien – het misschien nog wel lastiger ligt, aangezien die gedachte impliceert, dat Hij een aantal paren niet zegent, hetgeen het hele “wat doen we verkeerd” en het zich schuldig voelen nog erger maakt.
Een kwestie blijft, naar mijn mening, buiten kijf staan: wij zijn niet in staat te doorzien wat Zijn plan is en of het nou iemands schuld is of wat dan ook. Het wordt zo snel aangeduid, maar ik denk niet dat het zo simpel ligt. Tegen iedereen die hiermee worstelt, zou ik willen zeggen: er is geen sprake van schuld! Er kan alleen sprake zijn van niet-weten en dat is al lastig genoeg!
8>)

Terug naar “Archief”