Refowebkids deel 20

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 20

Berichtdoor meribel » 24 mar 2015 16:10

@Chaya, o-o...en het is nog wel iets van 'spaart de roede niet' ...weet even niet de hele tekst :wink:

en wie rommel maakt, dan is opruimen hier geen straf maar gewoon normaal.

wat hier bijv. echt een straf is bij de gewoonte dieren is een andere tafel indeling bij het avondeten, dus voor straf juist niet of juist wel naast mama zitten
verder stuur ik ze alleen naar de kamer of badkamer ( die is hier op benedenverdieping direct naast de woonkamer ) als ze zelf moeten afkoelen en weer tot hunzelf moeten komen, en daarna erover praten,

verder wat bij mij als kind heel goed hielp, en ik hier ook weleens heb gedaan ( moeten ze wel min. 4 jaar zijn ) een absoluut samenspeelverbod tot aan bedtijd wat ik dan met mijn allerstrengste serieuze blik aankondig zet ik ze allebei apart op een bank,
dat doe ik als ze juist tijdens het spelen telkens samen ruzie krijgen...op die manier wordt ik hun gezamenlijke vijand en kunnen ze ineens heel stiekem wel samen spelen...dan verzinnen ze daar iets stiekems op ( bijv. heel toevallig samen kleuren en toch briefjes overbrengen ) en doe ik net alsof ik het niet zie,

dat laatste doe ik trouwens wel vaker...net alsof ik het niet zie :mrgreen: , dat scheelt hoef je ook niet zo vaak te straffen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 24 mar 2015 16:12

Hier nog zo'n dame die het liefst in jurkjes en rokjes loopt, een broek wil ze eigenlijk alleen als 't echt moet. Maar het was hier tot afgelopen week nog erg koud, donderdag en vrijdag nog sneeuw, dan laat ik ze echt niet buiten in een rokje en maillot...
Ze wil ook wel graag zelf kiezen, dan neemt ze eigenlijk altijd een 'mooi' Ik heb ooit een paar keer tegen haar gezegd dat ze mooi was (in het Nederlands) als ze een rokje aan had. Dat heeft ze opgeslagen als het goede woord voor rok, dus nu zegt ze, in het Roemeens ' ik wil een' en vervolgens in het Nederlands 'mooi' :)
Ach ja, komt vast allemaal een keer goed.

Ik heb ook een aflevering van Jo Frost terug gekeken, kan me ook wel vinden in haar aanpak. Het is alleen wel een stuk makkelijker als je er buiten staat. Probeer maar eens duidelijk en consequent te blijven als je zelf ook al moe bent, niet goed geslapen, niet lekker, druk met eventueel andere kinderen of alles bij elkaar :)

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 24 mar 2015 16:17

Oja, straffen vind ik ook een moeilijk onderwerp. R heeft er vaak echt lak aan, behalve als ze zelf heel goed weet dat ze iets kapot heeft gemaakt ofzo, dan huilt ze van zelfmedelijden nog een paar extra deuntjes op d'r stoel.
Ik heb eerder ook wel de gang geprobeerd, maar er zitten grote ramen in waarmee je zo de kamer inkijkt, dus dat was eigenlijk nog veel leuker, dan kon je elke keer stiekem komen spieken (wat ik dan ook weer niet goed vond, en zij het daarna alleen maar leuker vond... :) )
Geen snoepje of koekje helpt hier ook wel, want daar is ze verzot op, dus dat voelt ze ook echt wel als straf. Maar ja, ze is net 3, ik denk dat dat rond een jaar of 6 ook niet meer helpt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 mar 2015 16:41

meribel schreef:verder wat bij mij als kind heel goed hielp, en ik hier ook weleens heb gedaan ( moeten ze wel min. 4 jaar zijn ) een absoluut samenspeelverbod tot aan bedtijd wat ik dan met mijn allerstrengste serieuze blik aankondig zet ik ze allebei apart op een bank,
dat doe ik als ze juist tijdens het spelen telkens samen ruzie krijgen...op die manier wordt ik hun gezamenlijke vijand en kunnen ze ineens heel stiekem wel samen spelen...dan verzinnen ze daar iets stiekems op ( bijv. heel toevallig samen kleuren en toch briefjes overbrengen ) en doe ik net alsof ik het niet zie,

dat laatste doe ik trouwens wel vaker...net alsof ik het niet zie :mrgreen: , dat scheelt hoef je ook niet zo vaak te straffen.

Prachtig. Stom is dat, als ik een keer 's ochtends te lui ben en blijf liggen in het weekend dan zitten ze heel zoet samen te spelen en dan kom ik eraan, hop lekker vervelen, het is gewoon aandacht trekken. Als ze vervelend zijn, heb ik bedacht, dan vervelen ze zich en worden ze uitgelaten, die gasten stil houden en ruzies sussen in die bejaardenflat, pssst, pssst, pas op, de buren, is niet echt m'n hobby.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 24 mar 2015 16:53

ajl schreef:Niet luisteren vind ik wel een vergrijp dat 'gestraft' moet worden. Ik zit bv 's avonds meestal alleen met 4 kinderen te eten ( oudste is 6 en jongste 1). Dan wil ik het liefste dat het eten enigszins in rust verloopt, geen weglopende kinderen van tafel, geen gepluk en getrek aan elkaar etc. Ik heb mijn handen vol aan de jongste twee om die aan tafel te laten zitten, dat ik enigszins verwacht dat de oudste twee van elkaar afblijven en geen rare dingen gaan doen. Alszij gaan staan op de stoel is dat een startsein voor de jongste twee om dat ook te gaan doen.
Of met dl is het ochtendritueel een drama. Zij kan gewoon haar bed niet goed uitkomen en weigert zich aan te kleden of om op te schieten. IN het weekend is er niets aan de hand, dan kan het op haar tempo, alleen door de week gaat dat natuurlijk niet op. Zij moet nl 3 keer in de week om half 8 op de fiets zitten. Dan brengt manlief eerst de jongste twee naar het kdv en fietst daarna door naar school. Wij hebben van alles geprobeerd om het in goede banen te laten gaan, positieve aandacht, sticker systeem, boos worden, niet meer voorlezen etc etc. Alles werkt een week en daarna trekt zij haar eigen plan weer door enorm te traineren, niet aankleden, brood niet eten/melk niet opdrinken etc etc.

Oh, zulk soort dingen kunnen me echt geen fluit schelen. Als ze echt lui zijn kleed ik ze aan en als ze helemaal niks eten nemen ze maar crackers mee in de bakfiets met een pakkie drinken. Als ik me daar allemaal druk om moet maken.. word al moe bij het idee. Zoiets doe je een keer en dan denk ik: Nou ja, dan niet, wat maakt het ook uit. Is het zo enorm belangrijk? Mijn ouders hebben me zelfs nooit op de gang gezet. Vond ik altijd zo vreemd, kinderen op school vroeger, die hadden dan huisarrest omdat ze wat hadden misdaan. Huh? Ik was altijd superbraaf als kind. Wel lachen, dat las ik laatst, volgens mij had ik het hier gepost, zo'n onderzoek van een school. Ze gaven de kinderen snoepies en alle papiertjes lagen op de grond zowat. Dan zeiden ze alleen maar tegen de kinderen uit een klas: Jullie zijn keurige kinderen. Dit is de netste klas van allemaal. En binnen 4 weken waren die kinderen echt het netst en de klas was keurig. Mijn moeder zei altijd dat haar kinderen schattig waren en niets verkeerds deden. Lol dat was ook weer wat te, maar op zich werkt het best goed.
Zach91

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 24 mar 2015 17:03

ajl schreef:Niet luisteren vind ik wel een vergrijp dat 'gestraft' moet worden. Ik zit bv 's avonds meestal alleen met 4 kinderen te eten ( oudste is 6 en jongste 1). Dan wil ik het liefste dat het eten enigszins in rust verloopt, geen weglopende kinderen van tafel, geen gepluk en getrek aan elkaar etc. Ik heb mijn handen vol aan de jongste twee om die aan tafel te laten zitten, dat ik enigszins verwacht dat de oudste twee van elkaar afblijven en geen rare dingen gaan doen. Alszij gaan staan op de stoel is dat een startsein voor de jongste twee om dat ook te gaan doen.
Of met dl is het ochtendritueel een drama. Zij kan gewoon haar bed niet goed uitkomen en weigert zich aan te kleden of om op te schieten. IN het weekend is er niets aan de hand, dan kan het op haar tempo, alleen door de week gaat dat natuurlijk niet op. Zij moet nl 3 keer in de week om half 8 op de fiets zitten. Dan brengt manlief eerst de jongste twee naar het kdv en fietst daarna door naar school. Wij hebben van alles geprobeerd om het in goede banen te laten gaan, positieve aandacht, sticker systeem, boos worden, niet meer voorlezen etc etc. Alles werkt een week en daarna trekt zij haar eigen plan weer door enorm te traineren, niet aankleden, brood niet eten/melk niet opdrinken etc etc.

O ja, ik begrijp het dat zijn vervelende irritante dingen.
Ik zou gaan helpen met aankleden denk ik, ik ben een soort octopus die met de ene hand haren kamt, met de andere een schoen vastmaakt.
Als brood een probleem vormt, is yoghurt dan misschien een idee?
Mijn dochter haat brood en beschuit als ontbijt, en is dolblij met een schaaltje yoghurt met verse vruchtjes erin.
Terwijl een ander kind 4 boterhammen met hagelslag naar binnen schuift.
Saskia schreef:Ik heb ook een aflevering van Jo Frost terug gekeken, kan me ook wel vinden in haar aanpak. Het is alleen wel een stuk makkelijker als je er buiten staat. Probeer maar eens duidelijk en consequent te blijven als je zelf ook al moe bent, niet goed geslapen, niet lekker, druk met eventueel andere kinderen of alles bij elkaar

Precies! Je hebt ook wel eens knallende hoofdpijn, of een dag waarop alles tegen zat en dan moet je als moeder maar in model blijven?
Zij komt blank binnen in een gezin, wordt er voor betaald en vertrekt weer.
Dat is wel even wat anders.
Als moeder (en vader) loop je ook nog eens tegen je eigen karakterfouten aan. :oops:
Ik heb er hier eentje die is niet naar bed te branden en smorgens is het natuurlijk lichtelijk gekreun onder de dekens.
Maar ik was zelf niet anders vroeger! Ik had een strak tijdschema en bleef tot de laatste minuut in mn bedje liggen.
Boerin schreef: Stom is dat, als ik een keer 's ochtends te lui ben en blijf liggen in het weekend dan zitten ze heel zoet samen te spelen en dan kom ik eraan, hop lekker vervelen, het is gewoon aandacht trekken. Als ze vervelend zijn, heb ik bedacht, dan vervelen ze zich en worden ze uitgelaten, die gasten stil houden en ruzies sussen

Er stond afgelopen weekend een geinige column in de bijlage van het AD.
Journaliste is net verhuisd, heeft nog geen aansluiting voor internet en tv, dat duurt een maand. Manlief is in het buitenland, dus zij is met haar 2 dochters thuis.
En dat blijkt nu een oord van rust te zijn, want zij is van de strakke regels, en geen geruzie om de I pad of op welk kanaal de tv moet.
Zij ligt al vroeg op bed met een boek.

Dus misschien is dat de oplossing wel in sommige gevallen. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 25 mar 2015 09:11

Geen idee wat dit is, liefie. Dus misschien straks ook nog op jacht naar jongenskleren :D .

Hier gaan ze wel eens naar de gang, vooral om het even te doorbreken. Ik blijf het lastig vinden om een goede balans te vinden tussen: waarom wil je echt iets niet wat de kinderen doen en ze hoeven toch ook niet altijd alles maar te mogen (grenzen).
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mar 2015 10:57

Qua kleren heb ik het best makkelijk, Jurian trekt sowieso alles aan, behalve een blouse, dat vind hij lelijk en irritant zitten, dus hij draagt eigenlijk altijd een spijkerbroek met nu capuchontrui en als het warmer is een longsleeve.
Frederiek draagt het liefst prinsessenjurken en rokjes. Maar af en toe krijg ik er ook wel een broek doorheen.
Pas stond ik in de Hema, en ze hadden roze, rode en blauwe skinny broeken voor haar. De roze was niet in haar maat, de andere 2 wel. dus ik zei:' Ik vind de rode wel leuk.'
Frederiek:' nee, ik echt niet, blauw is veel mooier.'
Ik:' Tja, ik denk toch dat ik de rode neem voor je.'
Zij:' Nouja, je kunt best die rode kopen voor me, maar doe hem dan lekker toch niet aan.'
:D :D Dus toch maar naar huis met de blauwe ;) Een beetje eigen smaak ontwikkelen is ook wel goed ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2015 14:11

haha grappig missf! Hier wil H ook bijna geen blouse aan. Voor afgelopen winter had ik een dikke spijkerblouse gevonden die hij wel aan wilde, maar over het algemeen draagt hij ook een capuchontrui/vest en anders inderdaad een longsleeve of een polo/tshirt

[quote="BoerinOh, zulk soort dingen kunnen me echt geen fluit schelen. Als ze echt lui zijn kleed ik ze aan en als ze helemaal niks eten nemen ze maar crackers mee in de bakfiets met een pakkie drinken. Als ik me daar allemaal druk om moet maken.. word al moe bij het idee. Zoiets doe je een keer en dan denk ik: Nou ja, dan niet, wat maakt het ook uit. Is het zo enorm belangrijk?.[/quote]

Haha het verbaast mij niets dat het jou niets uitmaakt. Ik denk dat wij sowieso wel tegenpolen zijn. Waarschijnlijk ben ik een pietlut, maar 's morgens crackers met een pakje komt er bij mij niet in. Het is brood en/of havermout en een beker melk. En helpen met aankleden na hun 3e doe ik heus wel eens, maar niet structureel. Vanaf het moment dat zij het kunnen ( rond hun 3e) dan doen zij het ook zelf

@ schelpje Yoghurt met fruit vind ik eerlijk gezegd geen ontbijt voor kinderen in de groei. Ik wil in ieder geval dat zij 's morgens vezels eten. Wij ontbijten rond 6.45 uur en voordat zij weer lunchen is het 12.00 uur. Ik wil in ieder geval dat er iets voedzaams gegeten wordt. Op zich is het brood het probleem niet, het is meer het tijdstip. Dat is voor haar te vroeg. Als zij alles langzaam aan kan doen en een uurtje later , dan is het geen probleem, maar dat is gewoon geen optie. Havermout en Brinta zou ik ook prima vinden, alleen moet ik dan de jongste twee weer omkleden. Die smeren daar nogal mee en daar heb ik ook geen zin in 's morgens. In het weekend eten wij dat wel regelmatig, maar dan draai ik daarna een was met alle bevuilde schorten.
En structureel haar aankleden doe ik gewoon niet meer. Zij is 5 en kan het prima zelf. Een keertje geen probleem of helpen met knoopjes enzo, maar 's morgens moet ik haar jongste broertje aankleden en haar broertje van 3 begeleiden met zichzelf aankleden. Daar heb ik mijn handen vol aan ( met onderwijl nog knoopjes dichtdoen, haren kammen, bedden opmaken, rommel boven opruimen en een was aanzetten)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 mar 2015 14:32

:lol: het is dat je het zelf zegt hoor ajl...maar je bent denk ik wel een pietlut... :lol:

ik kan me voorstellen als je dochter niet op je lijkt dat ze van zo'n strak en vroeg startend ochtendschema vol in de rem gaat staan. zeker als het ook nog geen ochtendmens is.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mar 2015 14:49

Zo werden wij vanmorgen om 08.00 wakker en eigenlijk moesten de meiden om 08.00 op het kdv zijn :oops: :lol:

Ik ben benieuwd hoe dat straks bij ons gaat 's morgens als ik Nina naar school moet brengen... Nina is erg sloom 's morgens met eten vooral brood gelukkig eet ze havermout pap of iets van muesli wel redelijk.
Wij hebben wel het geluk dat mijn man pas om 09.00 op kantoor hoeft te zijn en ook geregeld thuis werkt sinds hij een nieuwe functie heeft dat brengt veel rust.
En Nina gaat 2 ochtenden en 2 middagen vanaf 12 mei en na de zomervakantie start ze pas echt.

Nina kwam net naar mij toe en zegt mama wat vind je van de naam Isa... Ik zei wel leuk, Dan wil ik er nog een zusje bij die zo heet :lol:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 25 mar 2015 14:52

ajl schreef:
Haha het verbaast mij niets dat het jou niets uitmaakt. Ik denk dat wij sowieso wel tegenpolen zijn. Waarschijnlijk ben ik een pietlut, maar 's morgens crackers met een pakje komt er bij mij niet in. Het is brood en/of havermout en een beker melk. En helpen met aankleden na hun 3e doe ik heus wel eens, maar niet structureel. Vanaf het moment dat zij het kunnen ( rond hun 3e) dan doen zij het ook zelf

@ schelpje Yoghurt met fruit vind ik eerlijk gezegd geen ontbijt voor kinderen in de groei. Ik wil in ieder geval dat zij 's morgens vezels eten. Wij ontbijten rond 6.45 uur en voordat zij weer lunchen is het 12.00 uur. Ik wil in ieder geval dat er iets voedzaams gegeten wordt. Op zich is het brood het probleem niet, het is meer het tijdstip. Dat is voor haar te vroeg. Als zij alles langzaam aan kan doen en een uurtje later , dan is het geen probleem, maar dat is gewoon geen optie. Havermout en Brinta zou ik ook prima vinden, alleen moet ik dan de jongste twee weer omkleden. Die smeren daar nogal mee en daar heb ik ook geen zin in 's morgens. In het weekend eten wij dat wel regelmatig, maar dan draai ik daarna een was met alle bevuilde schorten.
En structureel haar aankleden doe ik gewoon niet meer. Zij is 5 en kan het prima zelf. Een keertje geen probleem of helpen met knoopjes enzo, maar 's morgens moet ik haar jongste broertje aankleden en haar broertje van 3 begeleiden met zichzelf aankleden. Daar heb ik mijn handen vol aan ( met onderwijl nog knoopjes dichtdoen, haren kammen, bedden opmaken, rommel boven opruimen en een was aanzetten)

Bij hun vader (vanmorgen had ik me een uur vergist, toen heb ik daar maar even geholpen want ik was een uur te vroeg) kleden ze zich keurig aan zelf, netjes aan tafel een boterham eten. Die oudste, joh, hij zegt: schiet op, die bus komt zo, doe snel een nieuwe broek aan, nou hup binnen een minuut klaar. Ik wist niet eens dat ie het kon. Misschien moet je hem vragen hoe ie het doet. :lol:
Ga je 's ochtends nog lopen opruimen?
Zach91

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 25 mar 2015 15:36

meribel schreef::lol: het is dat je het zelf zegt hoor ajl...maar je bent denk ik wel een pietlut... :lol:

ik kan me voorstellen als je dochter niet op je lijkt dat ze van zo'n strak en vroeg startend ochtendschema vol in de rem gaat staan. zeker als het ook nog geen ochtendmens is.

Ik denk dat het ook wel veel gevraagd is hoor op de (hele) vroege morgen.... :wink:. Ik kleed ze beide (5 en 6) op schooldagen zelf gauw even aan. Ze ontbijten eerst rustig in pyama (gewoon een paar broodjes met glas melk of verse jus). Daarna aankleden, schoenen aan, haren kammen, jas aan. Gaat eigenlijk heel gesmeerd en verloopt heel rustig. Maar ik doe nog geen gordijn open, laat staan dat ik al een was er in doe :shock: . Tot half9 draait het om de kids, de rest komt wel na half 9.

Over aan tafel blijven zitten: wat langer in de kinderstoel laten zitten?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 25 mar 2015 16:05

Dan heb ik voorbeeldige kinderen zeker, van tafel lopen, op je stoel staan of aan elkaar plukken doen ze hier echt niet. En zo streng ben ik niet volgens mij...
Er zitten 2 kids op een bankje aan tafel, 1 op de stoel. Die opt bankje klieren wel eens, maar na 1 keer: stoppen! of niet doen! ist over en dat hoef ik niet hard te zeggen. Beetje boos kijken is genoeg :D

Enne smorgens zet ik ook wel eens een was aan. Denk dat ajl er niet aan ontkomt om op werkdagen iets int hh te doen...
Heb de oudste ook lang geholpen met aankleden, maar nu de anderen ook smorgens meer aandacht krijgen red ik dat niet meer. ze kunnen het idd prima zelf vanaf 5 jaar

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 mar 2015 16:33

..en de bedden opmaken nog voordat ze naar school gaan?...ik trek het weer recht als ze er weer in gaan liggen.. 8)

Terug naar “Archief”