Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Moderatoropmerking: er zijn een aantal berichten verwijderd. Ik neem aan dat een aantal van degenen die hier posten wel kunnen bedenken waarom dat is.
De kinderdoop bestond al langggg voordat men de verbondsleer uitvond waarop de kinderdoop nu al eeuwenlang gegrond is.rotterdam schreef:O je wilt mijn antwoord? De leer van de kinderdoop is 100% Bijbels en staat voluit in de apostolische traditie.
naamloos schreef:Weet je wat ook best grappig is, De kinderdoop bestond al langggg voordat men de verbondsleer uitvond waarop de kinderdoop nu al eeuwenlang gegrond is.
Dan moet je toch op zijn minst toegeven dat die verbondsleer niet in de apostolische traditie staat.
Ik geloof achter elkaar dat men meende zich te houden aan de apostolische overleveringen. Dat zegt echter niets over de juistheid van hun interpretatie.rotterdam schreef:Vergeet niet dat de patriarchen geen privé-mening vertolkten, maar zich hielden aan de apostolische overlevering,
zoals die in de hele kerk in ere werd gehouden. Cyprianus (bisschop van Carthago en vroeg-christelijk schrijver uit de 3e eeuw)
schrijft: “De apostelen gaven één Kerk en één doop door” (brief 72).
De ene doop was een doop voor allen, ongeacht de leeftijd. De kinderdoop was voor hem een lering van de apostelen.
De apostolische overlevering is de "voorloper" van de Bijbel die pas doctrinaire autoriteit kreeg in de Paasbrief van bisschop
Athanasius in 367, waarin deze de 27 boeken van het Nieuwe Testament als gezaghebbend voor de christelijke kerk aanmerkte.
Niemand is in staat om Gods genade en barmhartigheid aan enig menselijk wezen te onthouden.rotterdam schreef: .... Wij zijn allen eenstemmig van oordeel, dat aan geen enkel menselijk wezen Gods genade en barmhartigheid bij de geboorte onthouden mag worden....
Wat is "de" verbondsvisie?naamloos schreef:Al ben ik het niet eens met de babydoop, ik heb er stukken minder moeite mee als die niet gekoppeld werd aan de verbondvisie, dat gebeurde in de vroege kerk en de bijbel ook niet.
naamloos schreef:Al ben ik het niet eens met de babydoop, ik heb er stukken minder moeite mee als die niet gekoppeld werd aan de verbondvisie, dat gebeurde in de vroege kerk en de bijbel ook niet.
Daarom vind ik je felle verwijten dat geloofdopers niet in de apostolische lijn staan gewoon hypocriet, want de verbondleer -die verreweg de meeste babydopers aanhangen- staat net zo min in de apostolische lijn.
Dan hoor ik geen minachtende opmerkingen van 'verlichte mensen die het wiel hebben uitgevonden'. Minder 'erg' omdat het een paar eeuwen eerder gebeurde?
Dat verreweg de meeste babydopers "de verbondvisie" aan de kinderdoop koppelen is uiteraard absoluut onjuist. De R.K.K., de Oosters orthodoxe kerken, de Anglicanen, de O.K.K. - dat is dus al 75% van de totale christenheid zijn geen "verbondsdopers".
Ik geloof achter elkaar dat men meende zich te houden aan de apostolische overleveringen. Dat zegt echter niets over de juistheid van hun interpretatie.
Paulus schrijft aan Timotheüs "En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren".
1) Er is geen enkele reden aan te nemen dat dit niet zou zijn gebeurd. (Betrouw het door aan getrouwe mensen).
2) Paulus schrijft "gehoord" en niet "geschreven", nogmaals niet alles is opgenomen in de Bijbel.
Het gaat er bij mij "niet in" beste naamloos, dat God zijn Kerk 15 eeuwen zou hebben laten dwalen
Gods trouw niet afhankelijk van water. Noch de geloofsdoop noch de babydoop voegt iets wezenlijks toe, het is niet iets magisch.
Klopt - uiteraard zeg ik - geen magie. Wel een opdracht van Christus.
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
En Petrus zegt daarom "Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal".
elbert schreef:Wat is "de" verbondsvisie?
Ook ja. Jezus stelde ook de doop in. En de doop wijst net zo goed naar Zijn bloed:benefietdiner schreef:Daar zou heel veel over te zeggen zijn maar wij leven in de laatste Bijbelse verbondsvisie en dat is Jezus de Christus. Hij stelde het avondmaal in, dit is het NIEUWE VERBOND IN MIJN BLOED.
benefietdiner schreef:Jezus stelde toch geen kinderdoop in!Dat is teruggaan naar het oud verbond!
![]()
Dit zijn appels en peren. Het verzegelen waar ik (of het doopformulier) het over heb, is het verzegelen van het Woord van God; dat wordt dus verzegeld aan ons door de doop. Dat doet de doop: het is een onderstreping van Gods Woord wat wij (christenen) van Hem hebben ontvangen. Zo versterkt de doop het geloof: zo zeker als het water over ons heen is gegaan, zo zeker mogen we geloven dat onze zonden vergeven zijn door het bloed van Christus.oekaboeka schreef:Elbert , jij zegt dus dat de doop ons verzegeld tot de afwassing van de zonden door Jezus Christus ?
Volgens Ef. 1 : 13 worden mensen pas verzegeld met de Heilige Geest, nadat zij het Woord gehoord en geloofd hebben:
Nee elbert zegt: het is allemaal een voorbeeld (niet echt toegepast of verzegelt dus) door geloof moet het toegepast worden. Maar ja….. hoe moet een pasgeboren baby dat doen.oekaboeka schreef:Elbert , jij zegt dus dat de doop ons verzegeld tot de afwassing van de zonden door Jezus Christus ?
Nee, dat zegt elbert niet.benefietdiner schreef:Nee elbert zegt: het is allemaal een voorbeeld (niet echt toegepast of verzegelt dus) door geloof moet het toegepast worden. Maar ja….. hoe moet een pasgeboren baby dat doen.
Bij de kinderdoop staat het kind er helemaal buiten terwijl de doop aan dat kind wordt toegepast.
benefietdiner schreef:Nee elbert zegt: het is allemaal een voorbeeld (niet echt toegepast of verzegelt dus) door geloof moet het toegepast worden. Maar ja….. hoe moet een pasgeboren baby dat doen.
Bij de kinderdoop staat het kind er helemaal buiten terwijl de doop aan dat kind wordt toegepast.
In de bijbel en de vroege kerk is de doop nergens aan het of een verbond gekoppeld.elbert schreef:Wat is "de" verbondsvisie?
Volgens mij heeft iedereen (dus ook de vroege kerk) een verbondsvisie (al dan niet uitgesproken of uitgewerkt) en koppelt die direct of minder direct aan de doop. Jij hebt dus ook een verbondsvisie, al zal die vast anders zijn dan de verbondsvisie van degenen die wel grond zien voor de doop van kinderen van de gemeente. Ook als je vindt dat doop en verbond niets met elkaar te maken hebben, dan is dat ook een verbondsvisie.
Jouw bezwaar is dus dat je moeite hebt met een bepaalde visie op het verbond/de verbonden uit de Bijbel en de uitwerking daarvan richting de doop.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten