1. Het woord 'persoonlijk geloof' (op de individualistische manier zoals je dit opvat) komt niet eens in de bijbel voor.
En dat is de doop ook. Daarom wordt de doop bediend door iemand die het ambt bekleed! Iemand die het ambt bekleed is niet zelf aan het werk, maar werkt in dienst van God. Het is God zelf die doopt en die doet wedegeboren worden in de doop.
Die ambten hebben de mensen zelf ingesteld dus ik hecht er geen waarde aan, een vader die niet in een ambt zit mag best samen met een broeder zijn dochter dopen waarom niet?
Mits zij beiden in de dienst van God staan en dat staat iedere gelovige.
God doopt niet. Sterker nog het is een daad van de mens als getuigenis en dank aan God.
3. Op zich is de bijbel genoeg voor je redding. Als er onduidelijkheid is over een dogmatische kwestie, dan kan de context duidelijkheid bieden. Met de doop kun je (blijkbaar) meerdere kanten op. Als je de context meeneemt dan is kinderen uitsluiten van de doop geen optie meer.
De Bijbel is zeker niet genoeg voor je redding, dat doet de Heilige Geest en pas nadat de mens een keuze maakt, een Bijbel onder je hoofdkussen leggen leidt tot hoofdpijn en meer niet.
Wat zijn dogmatische kwesties? Met de doop kun je maar 1 kant op en dat is de diepte in en zorgen dat je er weer uitkomt.
4. Teksten voor 'doop = wedergeboorte' heb ik al gegeven. (Tit 3:5, 1 Pet 3:21, Joh 3:5) Jij zult deze teksten op een nieuwe manier willen interpreteren dan christenen door de eeuwen heen. Van mij mag je, maar dat maakt mijn ideeën niet minder bijbels.
Zolang je toegeeft dat het jouw ideeën zijn vind ik dat ook prima. Maar Bijbels is het niet.
Titus 3 vers 5 : Geeft aan betr. het bad der wedergeboorte dat zalig maakt en hier gaat het niet over de doop in water maar over de vernieuwing des Heiligen Geestes met 10 verwijzingsteksten die dit bevestigen.
Het stelt de werken der wet tegenover de werken des Geestes en de genade die zalig maakt.
5. Teksten voor 'geloof overkomt je' (dwz: het kan je gegeven worden zonder dat je er om vraagt): Hand 9:17-19, Hand 10:44. Ik zeg trouwens niet dat het altijd zo gaat! Wat ik wel zeg is dat het niet noodzakelijk een rationele beslissing is.
Geloof wordt niet gegeven en de teksten lopen we dan even na. Het gaat om ene Ananias een discipel die werd gestuurd naar Saul om hem de handen op te leggen om hem weer de laten zien want ook ik was blind en kan weer zien...en de volgorde is dat Hij een Paulus werd, vervuld met de Heilige Geest en toen pas werd hij gedoopt, dat wordt gezegd in een paar woorden dus het was zeer ondergeschikt aan de rest van de gebeurtenissen. Daarna ging hij eten en dat beeldt het avondmaal uit uiteraard.
Dat is de volgorde en het geloof bij Paulus is een heel aparte situatie die niet model staat voor elk mens. Geen argument om te zeggen dat wij allen met licht zijn overvallen en blind geslagen werden.
Dan Hand. 10 vers 44 spreekt over de Geest die op allen viel en de Joden waren verbaasd dat heidenen ook die Geest ontvingen. Maar het vallen van de Heilige Geest kon pas gebeuren na de opstanding, voordien was het niet mogelijk OT gelovigen zijn danook niet wedergeboren. Christus was de Eerste van een nieuwe Schepping, het heeft danook niets met de doop in water te maken. Maar met het ontvangen van de Heilige Geest.
Pas in vers 47 wordt gesproken over de doop in water, kortom weer de volgorde van geloof, wedergeboorte waarbij men de Heilige Geest ontvangt en dit alles uitbeelden in de doop in water door onderdompeling anders kun je dood en opstanding niet uitbeelden.
Bovendien werd met niet gedoopt in Vader, Zoon en Heilige Geest, maar in de Naam des Heeren.
6. Over 'niet indivualistisch': Waar staat dat je het wel zo moet benaderen en dat je huisgenoten er NIET in mogen delen? Teksten tegen individualistische benadering: de bekende huisteksten, Noach (1 Petr 3:20), de centurio (Mt 8:13) , nog afgezien van de vele voorbeelden uit het Oude Testament.
Dit begrijp ik niet, suggereer je dat bekering een groepsgebeuren is?
Ja Noach en zijn huis en de hoofdman en zijn huis waren allen gelovigen, dus zij hadden allen een keuze gemaakt en het beeldt uiteraard Christus en Zijn huis uit.
Christus en Zijn huis is wat mij betreft de Gemeente, maar als je het toepast op Israël vraagt het nadere uitleg.
Maar dat wil niet zeggen dat het een groepsgebeuren is?
Er zijn uitsluitend teksten in de Bijbel te vinden waar 1 mens tot geloof komt en nooit een heel dorp, denk aan Lot en aan Jona enz...
Dat een bekering van meerdere mensen op hetzelfde moment plaatsvindt is helemaal juist, maar dat wijst niet op een massaal gebeuren waarbij één de beslissing neemt voor allen.
Wat de Bijbel leert is dat er Eén gestorven is voor allen en dat allen gestorven zijn en dood zijn in misdaden, en elke individu dat opstaat uit de dood ontvangt nieuw leven.
Wanneer ze allen opstaan dan doen ze dat niet uit zichzelf maar door de hand van God, maar dat is nog toekomst op de jongste dag
@ Boaz, dat kan, maar ik lees dat niet in de Bijbel bij Marcus. En de Heer bedoelt dat ook niet, in dat hoofdstuk, het is het onderwerp niet. Lees maar de gelijkenis eraan vooraf.
Ik ga ook elke dag onder de douche, het gaat om de strikvraag van de Farizeeërs en hun onreinheid van binnen.
Het gaat niet over de doop in water.
De man uit Ethiopië werd ondergedompeld door Filippus. Zij daalden af....