Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 18 jan 2014 21:37

Damocles schreef:Je hebt een idee in gedachten van seks voor het huwelijk en leest daardoor in mijn berichten (die tegen jouw gedachten ingaan) wat je wil lezen. Wat je schreef is een tangent die je enkel uit mijn berichten kunt uithalen als je meer dan de helft ervan gewoon negeert. Moet ik echt elke mogelijke variatie en nuancering expliciet uitschrijven voordat je dit niet meer naar een of ander extreem kan trekken die de inhoud van mijn berichten amper of niet kan dragen?

Ik spreek niet over expres seks willen hebben maar om niet expres seks te ontzien voor achterhaalde puriteinse redenen. Echte liefde is een heel mooi romantisch concept die echter niet altijd de botsing met de realiteit overleeft.
Zoals ik al verschillende keren vermeld heb, als je enkel seks hebt om te zien of dit goed is dan is er in de eerste plaats al amper verliefdheid, laat staan liefde.

Groeten,
Damocles.

Ik volg je nu wel, maar het mag niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 jan 2014 23:11

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jan 2014 23:21

heb het hart eens.....

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jan 2014 23:25

hubert schreef:Jawel, met een gerechtelijk bevel!
Gij zult seksen!
Sommige mensen hebben wat aansporing nodig.
Niet iedereen is belust op seks. Kijk bv naar de RK priesters, die geven het toch ook makkelijk op.

Hou je zelf niet voor de gek.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... s_document

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 jan 2014 10:24

ben db bd schreef:Maar seks vóór het huwelijk bestaat niet hoor, want volgens de scheppingsorde IS seks huwelijksgemeenschap, weten we nog. (heb ik eerder netjes uitgelegd).

Ik denk toch dat je gelijk hebt. Even nadenken voor je met iemand de koffer induikt dus. Leuk bedacht, niet gelijk trouwen, eerst uitproberen, maar dan is het dus eigenlijk netzogoed een scheiding als je ervan afziet, alleen heb je al die rompslomp niet en geen mens die je er op aankijkt.
http://www.net-burst.net/singles/premarital.htm
betekenis van fornication:
http://jesus-messiah.com/html/fornication.html
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2014 11:21

hubert schreef:Jawel, met een gerechtelijk bevel!
Gij zult seksen!
Sommige mensen hebben wat aansporing nodig.
Niet iedereen is belust op seks. Kijk bv naar de RK priesters, die geven het toch ook makkelijk op.

mealybug schreef:Hou je zelf niet voor de gek.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... s_document

Bijna evenveel zaken als joden mitsva's hebben! ](*,)

Duidelijk wordt wel dat celibatair leven niet voor iedereen is weggelegd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 jan 2014 11:56

mohamed schreef:
Duidelijk wordt wel dat celibatair leven niet voor iedereen is weggelegd.

De vraag hier is volgens mij meer, wat is de persoon eerst, pedofiel of priester?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 jan 2014 11:59

mealybug schreef:De vraag hier is volgens mij meer, wat is de persoon eerst, pedofiel of priester?

Kan ook best eerst een priester zijn. Als het huwelijk wordt verboden kun je rotzooi krijgen.
Zach91

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 19 jan 2014 21:21

Boerin schreef:Ik volg je nu wel,
Waarvoor dank

Boerin schreef:maar het mag niet.
Om ook jouw standpunt beter te leren kennen zou ik graag willen vragen wat exact je niet mag? Ik denk dat ik dit reeds kan vermoeden maar dat zou slechts mijn opinie zijn van jouw opinie. Voordat ik mijn conclusie maak hoor ik dit liever van jou.

Misschien zit hier meer gespreksonderwerp in, of misschien moeten we hier gewoon afsluiten met 'agree to disagree'. Wat het ook moge zijn zou ik graag een accuraat beeld van jouw mening willen verkrijgen.

Groeten,
Damocles.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 19 jan 2014 21:49

Bambi schreef:Dan moet je dat toch o.a. maar even aan de Here Jezus zelf uit leggen, want Hij dacht toch ook dat in het hart veel meer zat dan bloed en spieren.
Hier enkele voorbeelden:

http://www.statenvertaling.net/zoek.php ... %5D=2&in=v

Maar ja dat bewijst maar weer, je denkt het beter te weten dan God zelf, maar jij bent niet arrogant, maar ik. :roll:
Tja...
Beide van ons kunnen waarschijnlijk bevestigen dat de bijbel door mensen is geschreven.
Maar ik denk dat slechts een van ons twee inziet dat dit ook betekent dat dit dan ook geschreven is in de context van deze mensen en aldus met de kennis van die tijd.

Voorbeeld in de context van deze off-shoot:
Vandaag de dag heeft de medische technologie de mogelijkheid om een werkend hart te vervangen door een artificieel hart. Ook al is dit slechts voor twee jaar alvorens dit door slijtage opnieuw moet vervangen worden blijft dit een medische hoogstand. Ondanks dit ongeloofelijk feit staat deze technologie nog steeds in zijn kinderschoenen en staat voor verdere optimalisatie (onder andere de levensduur van zo'n hart) meer dan ruimschoots open.

Het punt is nu dat, ondanks er al vele mensen dankzij deze technologie nog steeds leven, er blijkbaar niets veranderd is in hun capaciteit of mogelijkheid tot emoties, liefde of hun geloof in hun religie.

Dit nogmaals als voorbeeld hoe een visie of denkwijze de botsing met de realiteit niet overleeft.

Groeten,
Damocles.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 jan 2014 21:50

Damocles schreef:Om ook jouw standpunt beter te leren kennen zou ik graag willen vragen wat exact je niet mag? Ik denk dat ik dit reeds kan vermoeden maar dat zou slechts mijn opinie zijn van jouw opinie. Voordat ik mijn conclusie maak hoor ik dit liever van jou.

Misschien zit hier meer gespreksonderwerp in, of misschien moeten we hier gewoon afsluiten met 'agree to disagree'. Wat het ook moge zijn zou ik graag een accuraat beeld van jouw mening willen verkrijgen.

Groeten,
Damocles.

Seks voor het huwelijk mag niet.
1 Kor 7
1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet aan een vrouw verbonden te zijn, 2 maar met het oog op de gevallen van hoererij moet ieder zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.

Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen.
Niet kunnen beheersen is volgens mij gewoon dat je voorhuwelijkse seks hebt. Dan moesten ze in het O.T. ook trouwen. Maar als er dan een kind werd verwekt was het weer geen bastaardkind en ze hoefden er ook niet voor gestenigd te worden.

Als mensen echt serieus zijn en het is gebeurd, vind ik dat extreme gedoe dat het vet zondig is ook weer te ver gaan. Gevolg daarvan kan zijn dat het binnen het huwelijk ook als zondig en onrein gezien blijft worden.

Paulus was gewoon de apostel van de heidenen en al die Corinthiërs waren zo vleselijk als wat. Die tip van hem vind ik wel goed: trouw dan gewoon. En als je dat niet wilt, vraag gewoon vergeving, maar ga er dan niet in door.
Zach91

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 19 jan 2014 21:56

Boerin schreef:Kan ook best eerst een priester zijn. Als het huwelijk wordt verboden kun je rotzooi krijgen.
Helemaal mee eens, zoals ik eerder vernoemd heb is naast de drang naar voedsel de seksuele drift het sterkste instinct van de mens.
Ban je alle affectie, genegenheid, lichamelijk contact, enz. ... kun je rotzooi krijgen.

Groeten,
Damocles.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 jan 2014 14:45

Boerin:
1 Kor 71 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet aan een vrouw verbonden te zijn, 2 maar met het oog op de gevallen van hoererij moet ieder zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.
Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen.

Het moge duidelijk zijn. Voor mij ligt het hebben van seks meer in de lijn van lekker eten en drinken dan in iets heel heiligs wat in de taboesfeer ligt. Het is een heel gewone hormonaal aangedreven drang die de Schepper blijkbaar in de mens gelegd heeft en primair bedoeld om de aarde te bevolken. Dat is nu niet meer nodig. Er zijn al teveel mensen. Wat overblijft is recreatieve seks. Dat zou dan strikt genomen volgens de Bijbel niet mogen. De Bijbel geeft ook al geen duidelijke antwoorden op het topic.
De eerste tekst die je aanhaalt gaat over het voorkomen van hoererij. De tweede over je kunnen beheersen of niet. Conclusie beide teksten zeggen niets over het hebben van seks vóór een huwelijk (wat dat ook moge zijn).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 jan 2014 14:54

hubert schreef:Wat overblijft is recreatieve seks. Dat zou dan strikt genomen volgens de Bijbel niet mogen. De Bijbel geeft ook al geen duidelijke antwoorden op het topic.
De eerste tekst die je aanhaalt gaat over het voorkomen van hoererij. De tweede over je kunnen beheersen of niet. Conclusie beide teksten zeggen niets over het hebben van seks vóór een huwelijk (wat dat ook moge zijn).

Oneer noemt Paulus het toch?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 jan 2014 14:57

Malybug
Oneer noemt Paulus het toch?

Wat is een oneer? Wat vind je zelf? Paulus was ook een product van zijn tijd toch?

Terug naar “Archief”