@alries: erg lastig, ik snap heel goed wat je bedoelt! (had zelf voor mijn verhuizing naar het buitenland een vriendin, die ik vanaf het begin van mijn studie kende, maar waar ik me steeds meer aan ging ergeren, omdat ze over ALLES en IEDEREEN alleen nog maar kon klagen. Heb geprobeerd haar daarop te wijzen en haar te hinten dat ze hiermee ook geen vrienden maakt, maar nee: de hele wereld was schuld eraan, dat zij ... (vul maar in) iets niet kon/mocht/etc. Toen ik op onze verhuismail geen antwoord meer kreeg, heb ik het zo gelaten... ook al voel ik me daar nog steeds een beetje schuldig over)
Ik denk dat eerlijkheid het beste is: spreek met haar af en vraag dan concreet naar haar ideeen over jullie vriendschap... zeg ook duidelijk dat je het absoluut niet op prijs stelt dat ze over je andere vriendinnen zit te sneren. Gewoon aanspreken dat je haar en haar vriend voor de receptie graag wilt uitnodigen. (Niet daarover beginnen of ze wel of geen daggast kan zijn, gewoon positief verwoorden: "we gaan dus dan en dan trouwen, en ik wilde je vragen of jullie gezellig ook op de receptie komen!") Als ze erover gaat klagen, kun je het gevoel dat je afgeschreven was, ook proberen te verwoorden, misschien iets in de trant van: "ik had de laatste tijd niet de indruk dat jou veel aan onze vriendschap gelegen was"/ "onze vriendschap is een beetje verwaterd, geloof ik"
Als je het te moeilijk vindt aan te kaarten, kun je ook alleen de uitnodiging versturen, waarin ze wordt uitgenodigd voor de receptie. (andere mensen geef je toch ook geen tekst en uitleg waarom ze wel/niet bij de daggasten horen?)
Succes ermee!
elvira