Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 feb 2008 11:58

liefie: inderdaad met belastingaftrek. Ik vind dat toch veel handiger per maand hoor! En ik heb nu nog geen goed overzicht van wat er in en uit gaat, dus ik weet niet of we het zouden kunnen missen... als het zou moeten wel hoor, maar als het niet hoeft dan is het toch leuk om 's wat luxer te leven na al die arme studentenjaren ;) daar geniet ik wel van (euh ja tot we studieschuld moeten terugbetalen...)
Laatst gewijzigd door Lalage op 22 feb 2008 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 feb 2008 12:01

ja dat is ook zo maar ik ken ook een collega van mijn ma en die moeten het gewoon elke maand terug krijgen omdat ze anders niet rondkomen kijk dan is het echt heeel makkelijk en goed dat het er is.
Maar wij hebben absoluut niet nodig en kunnen gewoon leuke dingen doen enz en dan vind ik het wel handig om 1 x per jaar te doen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 feb 2008 12:25

Wanneer krijg je dat gedoe eigenlijk terug?
Mijn man heeft alles ingevuld nu en opgestuurd ofzo.
En vakantiegeld? Dat is toch in mei ofzo?

Sparen jullie ook elke maand trouwens? Speciaal ergens voor? Elke maand een zelfde bedrag? of op een andere manier?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2008 12:42

volgens mij krijg je het in mei, tenminste vorig jaar heb ik het in mei gehad! Met het vakantiegeld dus meteen een leuk bedragje :)

Wij sparen iedere maand zo veel mogelijk! De ene maand is het 100 euro meer, de andere maand is het ontzettend weinig. Als we een dure rekening krijgen probeer ik het zoveel mogelijk op te lossen door niet te sparen ipv het van de spaar over te maken. (komt eigenlijk op hetzelfde neer)

Binnenkort beginnen we ook met sparen voor het pensioen, maar geen pensioensparen, gewoon zelf op een rekening met zo veel mogelijk rente. Iedere maand iets van 50 euro gaan we proberen.
En voor Sarah sparen we van de kinderbijslag een bepaald bedrag.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 feb 2008 13:01

Wij doen een gedeelte van de belastingaftrek per maand. En bij de IB de rest. We hebben het per maand nodig omdat we op 1 salaris leven. (2 volw.+ 2 kinderen.
En de rest is een leuk spaarcentje.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 feb 2008 14:00

ik spaar niet voor mijn kinderen. Nu zouden we er misschien krapper door leven, zometeen geven we hun dat geld en maken ze het op aan dingen die ik niet leuk vind. Liever geef ik ze dan evt. iets mee als ze op zichzelf gaan ofzo. Ik kijk wel. Hoorde ook wel van iemand die had het betaalde kostgeld elke maand op spaarrekening gezet (zonder dat het kind dat wist) toen hij de deur uit ging kreeg hij dat geld weer terug. Vond ik ook erg leuk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 feb 2008 16:36

Waar zou ik voor moeten sparen?

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 22 feb 2008 17:22

Hoorde ook wel van iemand die had het betaalde kostgeld elke maand op spaarrekening gezet (zonder dat het kind dat wist) toen hij de deur uit ging kreeg hij dat geld weer terug. Vond ik ook erg leuk.

Inderdaad super leuk, kind leert dat alles niet gratis is en krijgt opeens ook nog een leuke financiele verassing!

Wij leven van het inkomen van mijn man en we sparen mijn inkomen. Klinkt luxe he? Maar we willen groter gaan wonen en daar kunnen we dus wel wat spaargeld voor gebruiken.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 feb 2008 18:52

Lalage schreef:Waar zou ik voor moeten sparen?

Dat je op je ouwen dag in Benidorm 's winters van de zon kan genieten 8)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 feb 2008 18:56

Wij sparen ons echt helemaal suf :mrgreen:

Het enige wat we belangrijk vinden zijn vakanties: die moeten wel lekker ver weg zijn. Dat is voor ons erg belangrijk en daar besteden we al het vakantiegeld aan! Maar verder... alles wordt gespaard!

(en we leven niet krampachtig hoor, gaan regelmatig met vrienden uit eten, naar de film zo nu en dan, enz.)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 22 feb 2008 18:57

Wanneer krijg je dat gedoe eigenlijk terug?
Mijn man heeft alles ingevuld nu en opgestuurd ofzo.
En vakantiegeld? Dat is toch in mei ofzo?

Als je de aangifte inkomstenbelasting voor 1 april indien, krijg je voor 1 juli je geld terug.

Vakantiegeld is meestal in mei ja, sommige bedrijven doen het in mei en in december. Degene die het alleen in mei doen hebben vaak een dertiende maand, bonus, gratificatie of iets dergelijks die in december wordt uitbetaald.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2008 18:59

Lalage schreef:Waar zou ik voor moeten sparen?

Onkosten aan je huis, een reis, nieuwe meubels, oudedag, nieuwe keuken, badkamer, wasmachine enzovoorts :)

Ik ben ook echt van het sparen hoor galateia! Al heb ik vandaag 80 :oops: euro uitgegeven aan zomerkleertjes voor Sarah :oops:

Maar daar zit dan wel wat moois tussen voor een bruiloft, moet nu nog 3 shirtjes en dan heb ik voldoende, die haal ik dan maar bij de hans textiel :wink:

Heb overigens een rokje en bloesje bij een tweedehands winkeltje vandaan gehaalt en nog een setje maar daar zitten de kaartjes nog aan.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 feb 2008 19:01

In december krijg je je eindejaarsuitkering, das anders dan je vakantiegeld! De een is 8% en de ander 6% maar je betaald er ontzettend veel belasting over :|

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 22 feb 2008 19:15

In december krijg je je eindejaarsuitkering, das anders dan je vakantiegeld! De een is 8% en de ander 6% maar je betaald er ontzettend veel belasting over

Misschien mag ik hier wat aan toevoegen? Vakantiegeld is bij wet minimaal 8%, meer mag dus ook. Eindejaarsuitkering is voor jou waarschijlijk 6%. Maar de hoogte (en zelfs het wel of niet) is niet wettelijk vastgelegd. Misschien wel in een cao, dat weet ik niet.

Over het totaal wordt niet meer of minder belasting ingehouden. Het kan zijn dat je werkgever over een bonus een hoger belastingtarief inhoudt, omdat hij niet geconfronteerd wilt worden met de gevolgen als jouw bonus in een hoger tarief gaat vallen. Wanneer je echter aangifte inkomstenbelasting doet en het blijkt dat ook de bonus in het lage tarief mag vallen, krijg je de rest gewoon terug. Loonheffing is namelijk alleen maar een voorheffing op de inkomstenbelasting. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker #-o
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 feb 2008 19:17

Hmz we sparen niet bewust, maar als we iets duurs willen kopen dan gaat dat natuurlijk wel van het geld dat we over hebben gehouden in de afgelopen tijd. Ik hoop toch wel dat we dit jaar ook wat over houden en dat niet alles opgaat aan hypotheek enzo.

Terug naar “Archief”