hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 10:51

Saskia schreef:Je kunt houden van op meerdere manieren uitleggen. Ik denk inderdaad dat het heel goed kan dat je van je eigen kindje meer houdt dan van een adoptie / niet-eigen kindje. Niet dat je van die kinderen dan niet houdt, maar het niet is zoals kinderen die je eigen vlees en bloed zijn.

Kijk, en als je dat van jezelf weet, dat je daar verschil in zou maken, dan is adoptie kennelijk niet voor je weggelegd en moet je er gewoon nooit aan beginnen. En dat is niet 'fout', dat is gewoon een eerlijke zaak.

Saskia schreef:Misschien is dat makkelijker onder woorden te brengen als je het verschil kent, als je een zwangerschap / bevalling enzo hebt meegemaakt, dat is toch een heel speciale ervaring met je kind, die ook van invloed is op de band met je kindje.

Leuk, dat je dat zegt: ik mail wat heen en weer met een vrouw, die dus na de adoptie van haar dochter uit Colombia zwanger werd en een zoontje kreeg. Weet je wat haar gevoel was richting haar adoptiedochter: wat was het mooi geweest als ZIJ, alleen ZIJ dus niet een bio-dochter, uit haar buik geboren was. Zij houdt namelijk evenveel en op precies dezelfde manier van haar adoptiedochter als dat ze van haar bio-zoon houdt. En het liefste had ze dat meisje al vanaf de conceptie alle warmte en veiligheid gegeven die ze verdiende. Maar nooit zou ze haar dochter kwijt willen... of inruilen voor een bio-dochter... want het is HAAR dochter. Zij voelt voor beide kinderen dezelfde liefde!!!

Maar goed, als je al denkt dat je niet van een adoptiekind evenveel zal kunnen houden als van je eigen kind, dan snap je misschien ook wel niet wat deze vrouw bedoelt.

En dat geeft ook niet. Alleen weet dat er dus mensen zijn, die dezelfde liefde voelen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mei 2008 10:57

Galateia schreef:
Saskia schreef:Je kunt houden van op meerdere manieren uitleggen. Ik denk inderdaad dat het heel goed kan dat je van je eigen kindje meer houdt dan van een adoptie / niet-eigen kindje. Niet dat je van die kinderen dan niet houdt, maar het niet is zoals kinderen die je eigen vlees en bloed zijn.

Kijk, en als je dat van jezelf weet, dat je daar verschil in zou maken, dan is adoptie kennelijk niet voor je weggelegd en moet je er gewoon nooit aan beginnen. En dat is niet 'fout', dat is gewoon een eerlijke zaak.

Kijk, dat wou ik nou ook net zeggen, het een of het ander is niet goed of fout. Ik kom alleen niet altijd even vloeiend uit m'n Nederlandse woorden :wink:

En gelukkig maar dat er mensen zijn die dezelfde liefde kunnen voelen! Ik geloof ook vast dat dat kan, maar niet voor iedereen. (en goed, dat geeft dan ook niet)

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 10:58

Misschien is dat makkelijker onder woorden te brengen als je het verschil kent, als je een zwangerschap / bevalling enzo hebt meegemaakt, dat is toch een heel speciale ervaring met je kind, die ook van invloed is op de band met je kindje.

Ik wil het verschil helemaal niet kennen. Want ik heb geen verlangen om een biologisch eigen kind te krijgen. En een ervaring met je kind, de band met je kind, dat heeft niet persé te maken met 'eigen vlees en bloed'.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mei 2008 11:01

Hoho, begrijp me niet verkeerd alsjeblieft! Ik zeg ook niet dat de ervaring van eigen vlees en bloed nodig is voor de band met je kind, ik zeg alleen dat dat wel een onderdeel is van de soort band die je met je kind hebt.
En nee, ik heb ook geen verlangen om een eigen biologisch kind te krijgen, helemaal niet zelfs, dus ik hoef het verschil ook niet lijfelijk te ervaren.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 11:02

Saskia schreef:En nee, ik heb ook geen verlangen om een eigen biologisch kind te krijgen, helemaal niet zelfs, dus ik hoef het verschil ook niet lijfelijk te ervaren.

Dan weet je wel welke vraag nu brandt op de toppen van onze vingers 8) :lol:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 mei 2008 11:03

Galateia schreef:
Saskia schreef:En nee, ik heb ook geen verlangen om een eigen biologisch kind te krijgen, helemaal niet zelfs, dus ik hoef het verschil ook niet lijfelijk te ervaren.

Dan weet je wel welke vraag nu brandt op de toppen van onze vingers 8) :lol:

:mrgreen:

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mei 2008 11:03

Haha, ook dat verlangen heb ik niet :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mei 2008 11:05

Saskia schreef:Haha, ook dat verlangen heb ik niet :wink:

Duidelijk antwoord :lol:

Trouwens, Saskia, is wel erg off-topic, en toch weer niet: heb je een relatie? Je woont toch in Roemenie? Wat doe je er eigenlijk?
ontopic: heeft je relatie/man/vriend(in) hetzelfde ontbrekende verlangen?

Zow. Chaos-post :roll: :wink:

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 22 mei 2008 11:08

Ik zal je effies pb-en Galateia, want ik kan nooit heel kort over m'n werk praten en anders wordt het helemaal off-topic :)

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 22 mei 2008 11:30

Galateia schreef:Helemaal mee eens: het geadopteerde kind mag geen vervanging zijn voor dat wat je zelf niet kon krijgen. Want het kind is op zichzelf al zo'n mooi schepsel van God: dat hoeft niemand te vervangen, dat is welkom gewoon om wie hij/zij is. En dat verdient liefde, gewoon om wie hij/zij is: een prachtig kind, gemaakt door God!

Dat vind ik mooi gezegd. En volgens mij moet je liefde voor je kind daarop gebaseerd zijn, en niet op het feit dat ie papa's mooie ogen heeft en mama's lieve karakter ofzo.

Sinds ik mijn eigen zoon heb kan ik me alleen maar beter voorstellen dat je van een adoptiekind net zoveel kunt houden als van een biologisch kind. Toen Timon kort na z'n geboorte in m'n armen lag werd me zo duidelijk dat ik van hem houd omdat hij een uniek schepseltje is wat aan onze zorgen is toevertrouwd, en niet omdat het 'een stukje van papa en een stukje van mama' is.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 22 mei 2008 11:34

ik heb altijd het gevoel dat een adoptie kindje nog meer gewenst is omdat je er zoveel voor over moet hebben en zo giga veel geduld (ik leg het misschien niet helemaal goed uit maar bedoel het wel ''goed'')

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mei 2008 17:27

Zo even bijgelezen...
Iemand merkte trouwens op dat er hier beweerd zou worden dat je geen kinderen meer mag krijgen omdat de aarde vol is, maar dat heeft niemand gezegd! Maar het gaat erom dat niemand 'verplicht' is om kinderen te krijgen. Dus ik vind het prima dat anderen kinderen krijgen, ik heb zelfs heel veel bewondering voor ouders. Maar dan moet je niet gaan zeuren dat ik ze ook moet krijgen, terwijl ik dat niet wil. En dan maakt het niet uit of je het psychisch en lichamelijk wel of niet aan kunt. God heeft elk mens met verschillende talenten en interesses gemaakt. Dus als Hij wil dat wij kinderen krijgen, dan zal Hij ons ook wel het verlangen daarnaar geven. Daar ben ik van overtuigd!

Terug naar “Archief”