Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 10:43

StillAwake schreef:En welke zaken overdrijf ik dan?
Graag voorbeelden, want ik zie ze zelf niet.

Het voorbeeld van de spijkerbroek. Dat is zwaar overdreven. Er zijn in de wereld ook mensen die een spijkerbroek een afschuwelijke dracht vinden en ik heb op een groot kantoor gewerkt, waar jeans absoluut not done waren!
Ik heb heel wat familie die in de uiterst rechtse flank kerken en die dragen vrijwel allemaal een spijkerbroek, vader incluis, dus niet enkel de jeugd. Stap maar eens een zgn. refo-kledingzaak binnen, hele rijen hippe jeans.
En van die tatoeages. Ook zoiets, dat ziet er afschuwelijk uit en menigeen wordt niet aangenomen bij de sollicitatie van een bepaalde functie.
Dus is het volstrekt begrijpelijk als dit in een bepaalde kerkelijke settting ook niet wordt getolereerd. AL het negatieve wat jij maar ergens uit kunt peuteren, plemp jij hier op het forum.
Terwijl jouw vrouw zonder morren haar blote armen zal bedekken als je in het buitenland een roomse kerk bezoekt en jij een lange broek aan trekt, en die korte in het hotel laat.
Dat maakt mij nu verontwaardigd.
En niet alleen door jou, maar door meerderen hier op het forum.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 10:51

schelpje3 schreef:Het voorbeeld van de spijkerbroek. Dat is zwaar overdreven. Er zijn in de wereld ook mensen die een spijkerbroek een afschuwelijke dracht vinden en ik heb op een groot kantoor gewerkt, waar jeans absoluut not done waren!
Ik heb heel wat familie die in de uiterst rechtse flank kerken en die dragen vrijwel allemaal een spijkerbroek, vader incluis, dus niet enkel de jeugd. Stap maar eens een zgn. refo-kledingzaak binnen, hele rijen hippe jeans.
En van die tatoeages. Ook zoiets, dat ziet er afschuwelijk uit en menigeen wordt niet aangenomen bij de sollicitatie van een bepaalde functie.
Dus is het volstrekt begrijpelijk als dit in een bepaalde kerkelijke settting ook niet wordt getolereerd. AL het negatieve wat jij maar ergens uit kunt peuteren, plemp jij hier op het forum.
Terwijl jouw vrouw zonder morren haar blote armen zal bedekken als je in het buitenland een roomse kerk bezoekt en jij een lange broek aan trekt, en die korte in het hotel laat.
Dat maakt mij nu verontwaardigd.
En niet alleen door jou, maar door meerderen hier op het forum.

Dat van die tatoeages ben ik met je eens, maar waarom moet ik op zaterdagavond gebeld worden dat ik vanwege mijn tatoeages niet welkom ben, tenzij ik ze bedek, terwijl ik niet eens in het bezit ben van deze verminkingen (wat het in mijn ogen zijn).
Gewoon omdat ik een spijkerbroek draag, vroeger lang haar droeg en een niet-christelijke achtergrond heb worden dit soort aannames gedaan.
En dat overdrijf ik niet, maar is een vrij recent voorbeeld.
Voorafgaand aan verjaardagen krijg ik het verzoek niet in een blauwe jeans te verschijnen.
En dat overdrijf ik niet, maar is een vrij recent voorbeeld.
En van kantoren waar jeans niet zijn toegestaan heb ik nog nooit gehoord, maar dat kan aan mijn professie liggen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 10:58

Het gaat erom dat jij elk voorval wat je ooit hebt meegemaakt, hier op het forum plempt, alsof het algemene kost is!
En daar protesteer ik tegen omdat het niet waar is.
In elke kring of familie heb je wel zo iemand, die heel dominant bepaalde regels op wil leggen.

En waarom zou iemand jou bellen om je tatoeages te bedekken, als diegene niet eens weet of jij ze wel of niet hebt?
Wat is het probleem eigenlijk?
Als iemand mij op een verjaardag wil hebben, maar gaat daar voorwaarden aan verbinden, dan ga ik niet, simpel toch?
In mijn schoonfamilie hebben ze jarenlang geprobeerd om ons op zondag naar een brunch in een hotel te krijgen, of een grote gezamenlijke bbq. We hebben een aantal keren gezegd dat we dat niet doen.
Ik zie het probleem niet hoor, maar dat komt misschien dat wij met uiterst rechtse, midden en heidense families te maken hebben.
Als ik zo over alles zou praten als jij, dus mijn eigen bron zo zou vervuilen, zou mijn man niet meer naar de kerk gaan denk ik. Of voorgoed de deur achter zich dichttrekken, vanwege de verwarring die ik veroorzaak.
Wij lachen om bepaalde uitwassen. Ik heb zelf een zus die allerlei voorwaarden stelt nl.
Mijn dochtertje van 2 mocht geen lange broek aan. Zoiets. Maar dat is een UITZONDERING!!!

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 mar 2014 10:59

Ik weet van een bedrijf waar het grapje vroeger was:
Hoe zie je dat iemand vakantie heeft?
Dan komt hij in zijn spijkerbroek op het werk...

Maar dat is al 15 jaar terug.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 11 mar 2014 11:09

Nee, hoor er zijn nog genoeg bedrijven waar het not done is om in een spijkerbroek naar kantoor te komen. Net zoals er ook mensen zijn waar je als vrouw echt niet in broek moet verschijnen als je daar op bezoek komt. Dat gebeurt nog regematig.

@ schelpje. Toch heeft boaz wel een punt. In feite bespotte je het uiterlijk van de JG, terwijl je inderdaad op tilt slaat als iemand anders dat over een refo zou doen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:19

schelpje3 schreef:Het gaat erom dat jij elk voorval wat je ooit hebt meegemaakt, hier op het forum plempt, alsof het algemene kost is!
En daar protesteer ik tegen omdat het niet waar is.
In elke kring of familie heb je wel zo iemand, die heel dominant bepaalde regels op wil leggen.

En waarom zou iemand jou bellen om je tatoeages te bedekken, als diegene niet eens weet of jij ze wel of niet hebt?
Wat is het probleem eigenlijk?
Als iemand mij op een verjaardag wil hebben, maar gaat daar voorwaarden aan verbinden, dan ga ik niet, simpel toch?
In mijn schoonfamilie hebben ze jarenlang geprobeerd om ons op zondag naar een brunch in een hotel te krijgen, of een grote gezamenlijke bbq. We hebben een aantal keren gezegd dat we dat niet doen.
Ik zie het probleem niet hoor, maar dat komt misschien dat wij met uiterst rechtse, midden en heidense families te maken hebben.
Als ik zo over alles zou praten als jij, dus mijn eigen bron zo zou vervuilen, zou mijn man niet meer naar de kerk gaan denk ik. Of voorgoed de deur achter zich dichttrekken, vanwege de verwarring die ik veroorzaak.
Wij lachen om bepaalde uitwassen. Ik heb zelf een zus die allerlei voorwaarden stelt nl.
Mijn dochtertje van 2 mocht geen lange broek aan. Zoiets. Maar dat is een UITZONDERING!!!

Wellicht zijn dat uitzonderingen, feit blijft dat ik in mijn schoonfamilie (niet het gezin zelf, maar ooms, tantes en dergelijke) niet geaccepteerd wordt vanwege mijn achtergrond.
Natuurlijk ga ik niet naar die verjaardagen. Ik kijk wel uit, de enige reden dat ik uitgenodigd wordt is dat ze me dan weer lekker in de hoek kunnen zetten.
Ik ben met je eens dat dat maar beperkte voorbeelden zijn, en dat ze wellicht niet typisch zijn voor de bevindelijke flank, maar pijn doet zoiets wel.
Enorm veel pijn kan ik je vertellen.
Domweg niet geaccepteerd worden omdat je pas 23 was toen je gedoopt werd...

Overigens wel triest dat je man voor jouw gevoel nog steeds niet uit eigen overtuiging kerkt, maar het nog steeds voor jou doet (of lees ik je post nu verkeerd?)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2014 11:20

mohamed schreef:Nou, ik denk niet dat je ze de kost wil geven die het wel interesseerde en lid zijn geworden. Dan spreek je toch over miljoenen.

Boerin schreef:Ik kende iemand via via die niet geloofde en zei: Als God bestaat kom ik morgen iemand tegen die me over Hem vertelt. De volgende dag stond er een Jehovah getuige op de stoep en hij is er toen ook bijgegaan, hij zit er nog steeds. Effectieve methode toch inderdaad.

Het is ook wel makkelijk, het geloof wordt je op een presenteerblaadje aangereikt en je hoeft er de deur niet voor uit. Althans, nog niet. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2014 11:22

emeth schreef:Mensen die zijn uitgetreden zijn doorgaans niet de meest objectieve types omdat ze zitten met een bepaalde wrok en emoties en vaak hun eigen rol in het verhaal onbelicht laten.

StillAwake schreef:Wél ben ik met Schelpje eens dat de organisatie van de JG behoorlijk indoctrinerend is van aard, en dat "ontsnappen" erg moeilijk is.
Maar dat geldt voor veel meer genootschappen.

Ik denk dat je als inwoner van Urk ook heel wat uit te leggen hebt wanneer je niet langer gereformeerd wenst te zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:24

mohamed schreef:Ik denk dat je als inwoner van Urk ook heel wat uit te leggen hebt wanneer je niet langer gereformeerd wenst te zijn.

Geen mening, ik ben nog nooit op Urk geweest...
Maar denk dat je gelijk hebt. Het zou overigens ook raar zijn als genootschappen die claimen de enige weg tot behoud te hebben er géén moeite mee hadden als mensen hun lidmaatschap opzeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2014 11:33

mohamed schreef:Ik denk dat je als inwoner van Urk ook heel wat uit te leggen hebt wanneer je niet langer gereformeerd wenst te zijn.

StillAwake schreef:Geen mening, ik ben nog nooit op Urk geweest...

Men zegt dat Urk nogal gereformeerd is, maar ik ben er ook nog nooit geweest dus misschien is het wel een hoax. ;)
StillAwake schreef:Maar denk dat je gelijk hebt. Het zou overigens ook raar zijn als genootschappen die claimen de enige weg tot behoud te hebben er géén moeite mee hadden als mensen hun lidmaatschap opzeggen.

Ja en ik vind het vreemd dat dergelijke moeite bij JG's indoctrinatie heet. Ik begrijp sowieso niet waarom christenen zo'n hekel aan JG's hebben want behalve dat ze langs de deuren gaan en niet in de drie-eenheid geloven verschillen ze niet zo veel van jullie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 11:37

StillAwake schreef:Wellicht zijn dat uitzonderingen, feit blijft dat ik in mijn schoonfamilie (niet het gezin zelf, maar ooms, tantes en dergelijke) niet geaccepteerd wordt vanwege mijn achtergrond.
Natuurlijk ga ik niet naar die verjaardagen. Ik kijk wel uit, de enige reden dat ik uitgenodigd wordt is dat ze me dan weer lekker in de hoek kunnen zetten.
Ik ben met je eens dat dat maar beperkte voorbeelden zijn, en dat ze wellicht niet typisch zijn voor de bevindelijke flank, maar pijn doet zoiets wel.
Enorm veel pijn kan ik je vertellen.
Domweg niet geaccepteerd worden omdat je pas 23 was toen je gedoopt werd...

Overigens wel triest dat je man voor jouw gevoel nog steeds niet uit eigen overtuiging kerkt, maar het nog steeds voor jou doet (of lees ik je post nu verkeerd?)

Wel opmerkelijk dan dat mijn man alom van harte geaccepteerd werd in mijn gehele familie. Maar hij heeft zich altijd aangepast. Als jij je niet geaccepteerd weet, kan dat ook (deels) aan jou liggen.
Mijn man heeft zich nog nooit in een hoek voelen zetten.
Met de één klikt het beter dan met de ander, maar dat is overal.
En heb jij je wel eens afgevraagd of zij ook pijn voelen? Want zo gaat het alleen maar over jouw bevinding en ervaring.

Je leest zeker verkeerd, (is niet de eerste keer trouwens.) Mijn man ging vanaf dag 1 vrijwillig mee. ALs hij het voor mij zou doen, had hij het nooit al die jaren vol kunnen houden.
En hoe gek het ook zal klinken voor jou, mijn man is rechtser dan ik!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:39

StillAwake schreef:Geen mening, ik ben nog nooit op Urk geweest...

Men zegt dat Urk nogal gereformeerd is, maar ik ben er ook nog nooit geweest dus misschien is het wel een hoax. ;)
StillAwake schreef:Maar denk dat je gelijk hebt. Het zou overigens ook raar zijn als genootschappen die claimen de enige weg tot behoud te hebben er géén moeite mee hadden als mensen hun lidmaatschap opzeggen.

mohamed schreef:Ja en ik vind het vreemd dat dergelijke moeite bij JG's indoctrinatie heet. Ik begrijp sowieso niet waarom christenen zo'n hekel aan JG's hebben want behalve dat ze langs de deuren gaan en niet in de drie-eenheid geloven verschillen ze niet zo veel van jullie.

De moeite die er is heet indoctrinatie als je er niet achterstaat.
Noord-Koreanen die te horen krijgen dat hun grote leider geweldig is worden geïndoctrineerd.
Nederlanders die op school te horen kregen dat Beatrix een wijze en kunstzinnige vrouw is (hoewel vrijwel niemand de schilderijen van haar hand ook echt kent) zijn welingelicht.
De term indoctrinatie zegt over het algemeen meer over ge achtergrond van de spreker dan over de denkwijze van het onderwerp van gesprek...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 11:42

ajl schreef:
@ schelpje. Toch heeft boaz wel een punt. In feite bespotte je het uiterlijk van de JG, terwijl je inderdaad op tilt slaat als iemand anders dat over een refo zou doen.

Ik dacht dat ik het net uitgelegd had. Ik bespotte niet, die mensen zien er echt zo uit. Het zijn ook vaak dezelfden.
De manier waarover een bepaalde groepering (de rechterflank) wordt gesproken door sommigen, gaat veel verder dan een beschrijving over hun kleding! Die staan vrijwel altijd in een vijandige context.
En dit forum heet REFOweb! Van de refo's dus. Waarom dan zo vijandig over mensen die in het zwart lopen, verontrust zijn?
Mogen hier alleen maar blije christenen komen?

En wat Urk nu met dit topic te maken heeft, is me een raadsel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:44

schelpje3 schreef:Wel opmerkelijk dan dat mijn man alom van harte geaccepteerd werd in mijn gehele familie. Maar hij heeft zich altijd aangepast. Als jij je niet geaccepteerd weet, kan dat ook (deels) aan jou liggen.
Mijn man heeft zich nog nooit in een hoek voelen zetten.
Met de één klikt het beter dan met de ander, maar dat is overal.
En heb jij je wel eens afgevraagd of zij ook pijn voelen? Want zo gaat het alleen maar over jouw bevinding en ervaring.

Je leest zeker verkeerd, (is niet de eerste keer trouwens.) Mijn man ging vanaf dag 1 vrijwillig mee. ALs hij het voor mij zou doen, had hij het nooit al die jaren vol kunnen houden.
En hoe gek het ook zal klinken voor jou, mijn man is rechtser dan ik!

OK, dan heb ik dat van je man verkeerd uit je vorige post begrepen. Niet verkeerd gelezen, want je opmerking stond er echt.
Je zei dat als jij kritiek op de kerk zou hebben hij daar weg zou gaan, en daarom stelde ik deze vraag.
Wellicht ligt het aan mij, maar ik heb echt mijn stinkende best gedaan erbij te horen, en zou dus echt niet weten wat ik mezelf kan en moet verwijten.
En die pijn van hun zal wel meevallen, omdat ik slechts de echtgenoot van een nichtje ben.
Mijn schoonouders accepteren mij wél volledig, en ik hen ook.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 11:46

schelpje3 schreef:Ik dacht dat ik het net uitgelegd had. Ik bespotte niet, die mensen zien er echt zo uit. Het zijn ook vaak dezelfden.

Dat is wellicht zo in jouw dorp, maar hier in de buurt zit een koninkrijkszaal, en ik zie daar nooit mensen in de door jou als typisch neergezette kledij lopen.
En hoe ik de opmerking "sneue types met lange regenjassen en zwarte aktentassen"dan wél moet interpreteren (anders dan spottend) blijft voor mij voorlopig ook een raadsel...

Terug naar “Archief”