Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 jan 2007 18:17

Wat dacht je van een gesloten instelling?

Als mensen daar agressief worden, word er gepiept naar alle units, komen er 10 a 12 mensen aanrennen, er springen er vier op degene die agressief is, en ze slepen hem/haar naar de separeerruimte. Het is al vrij vaak gebeurd dat mensen blauwe ogen geslagen kregen, gekneusde polsen/handen, of dat er iemand met bakstenen stond te dreigen, zodat de politie opgebeld moet worden omdat ze het niet redden. Dat is net zo goed zwaar. Ik denk niet dat je er aan went, eerder dat je je er voor afsluit.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2007 18:21

zulke dingen kom ik ook tegen bij ons in het paviljoen.
Ook bij ons komen er zoveel mensen als het goed is aanrennen (als de alarmen tenminste werken :roll: )
De politie vertikt het om bij ons te komen. 2 jaar terug is het finaal uit de hand gelopen. Zelfs toen zei de politie: dat moeten jullie zelf zien op te lossen. Na nog een noodkreet kwamen er toch maar 2 auto's om even te kijken wat er aan de hand was.

Het is geen afsluiten. Je leert er mee om gaan.
Als je er voor af zou sluiten dan zou je denk ik niet goed kunnen functioneren als begeleiding. Dan is de kans te groot dat je belangrijke dingen over het hoofd ziet tijdens het incident.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jan 2007 22:59

Waar bij ons op de cursus erg vaak op gewezen wordt is het feit dat je beter gaat handelen met de situatie, maar dat het nooit, nooit, nooit normaal gevonden mag worden!
Wij hebben een open afdeling, en zelfs onze BOPZ afdeling is gedeeltelijk open, maar er komt toch wel eens agressie voor. Bij mij dan alleen die jongen die alles kort en klein sloeg, maar veel vaker jongeren die hun eigen deuren en kasten in elkaar trappen. Maargoed, daar hoef je gelukkig geen methoden voor te kennen, hun meubels is hun eigen 'probleem'.
Het piepsysteem hebben wij alleen bij de BOPZ afdeling, bij onze behandelafdeling is die er niet.
Ik voel me wel een stuk zekerder nu ik dit allemaal kan. Het is er helemaal ingedrilt hoe je moet reageren op haren trekken enzo, dat ik nu wel zeker weet dat ik goed kan handelen in zulke situaties, voor deze cursus stond ik gewoon met twee linkse handen en dat is niet fijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 jan 2007 23:11

Ik denk dat het wel verschil maakt of iemand geestelijk gehandicapt is, of dat iemand een achtergrond heeft waardoor diegen agressief word, maar dat diegene verder prima weet wat hij/zij doet.

De meubels zijn er wel op aangepast. Er staat sowieso niets breekbaars.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 jan 2007 23:58

MissF schreef:Waar bij ons op de cursus erg vaak op gewezen wordt is het feit dat je beter gaat handelen met de situatie, maar dat het nooit, nooit, nooit normaal gevonden mag worden!
Wij hebben een open afdeling, en zelfs onze BOPZ afdeling is gedeeltelijk open, maar er komt toch wel eens agressie voor. Bij mij dan alleen die jongen die alles kort en klein sloeg, maar veel vaker jongeren die hun eigen deuren en kasten in elkaar trappen. Maargoed, daar hoef je gelukkig geen methoden voor te kennen, hun meubels is hun eigen 'probleem'.
Het piepsysteem hebben wij alleen bij de BOPZ afdeling, bij onze behandelafdeling is die er niet.
Ik voel me wel een stuk zekerder nu ik dit allemaal kan. Het is er helemaal ingedrilt hoe je moet reageren op haren trekken enzo, dat ik nu wel zeker weet dat ik goed kan handelen in zulke situaties, voor deze cursus stond ik gewoon met twee linkse handen en dat is niet fijn.

herken het!
ik ben mij na die cursus ook veel zekerder gaan voelen.
Als ik zie hoe angstig sommige kijken zodra er een alarm ga ben ik weer enorm blij ermee. Daarbij leer je in die cursus ook om je collega op te vangen die zoiets heeft meegemaakt en om het zelf goed kwijt te kunnen.

Het mag niet wennen, het is ook niet normaal, maar als het dagelijks gebeurd zou het voor ons echt abnormaal wezen als ze het een dag lang neit zouden doen. we zouden dan niet weten wat ons over komt.

@ letre...ik werk bij verstandelijk gehandicapten. ;)

Denk dat het hier eerder 'went' omdat je altijd de zelfde mensen voor je hebt. Binnen psychiatrie veranderd de groep vaker. Meer wisseling van mensen en daardoor ook gedrag.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 20 jan 2007 11:34

L'être extraterrestre schreef:Ik denk dat het wel verschil maakt of iemand geestelijk gehandicapt is, of dat iemand een achtergrond heeft waardoor diegen agressief word, maar dat diegene verder prima weet wat hij/zij doet.

De meubels zijn er wel op aangepast. Er staat sowieso niets breekbaars.

Bij mij op de groep zit een jongen met een verstandelijke beperking, maar hij weet heel goed, wat hij doet, hoor. Hij heeft ook een traumatische ervaring. Zijn 'agressieve' buien komen daar vandaan en niet door zijn verstandelijke beperking. Bij het meisje bij mij op de groep is de oorzaak van de 'agressieve' buien (denken wij) ook iets psychisch; ze lijkt totaal iemand anders als ze de begeleiding of een medecliënt pakt.
Afbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2007 11:56

Het nadeel van zo'n curus vind ik dat je er op 'het moment' soms weinig aan hebt, ik heb ook 2 keer zo'n curus gevolgd en hebben nu ieder jaar een herhaling, maar als je gewurgt wordt werkt het echt niet hoor, want ik hing tussen 2 tafels en een stoel, kon me niet bewegen en het meisje wat mij wurgde was nogal zwaar dus ik kon echt geen kant op :shock:

En agressie mag ook niet normaal gevonden worden, maar als het iedere dag 3 keer voorkomt ga je er toch echt wel een beetje aan 'wennen' en kijk je er minder van op als er weer alarm gaat.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2007 17:50

Klopt lammetje, op dat moment lukt dat niet altijd en daarbij heb je geen tijd over technieken na te denken.
Dat maakt ook zoveel impact. Het belanrijkste is dat je rustig blijft en dat is dan soms al een enorme opgave.

Het agressief gedrag komt maar deels voort uit hun verstandelijke beperking. Het valt mij steeds vaker op dat als er een incident is en je gaat terug lezen in de rapportage, dan is er vaak een aanleiding tot dat gedrag. Vaak ligt het ook nog aan het handelen van het personeel naar die bewoner toe. Wij hebben hem dan niet goed begrepen en hij weet niet hoe hij het duidelijker aan ons duidelijk moet maken.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2007 18:27

Ja soms merkte ik wel dat je ook gewoon die persoon kon negeren waardoor het gedrag afnam. Ga je er tegenin of ga je iemand terecht wijzen dan weet je soms dat hij/zij agressief reageert, maarja je kunt ook niet alles door de vingers zien :? Als is het in mijn situatie natuurlijk anders dan bij jullie :wink:

Ach ik ben de agressie al bijna vergeten, werk nu alweer een jaar 'agressie vrij' :D En ik verwacht eigenlijk voorlopig ook geen afdeling met veel agressie, al vind ik dat soms wel jammer. Het geeft toch een goed gevoel als je iemands gedrag kunt ombuigen zonder dat hij/zij ageert !!!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 20 jan 2007 19:05

Op gesloten opname waar ik werk komt separatie bijna dagelijks voor, maar er is ook echt wel een verschil tussen separeren en separeren. In de meeste gevallen kan het zo dat iemand op verzoek rustig mee loopt. De dreiging van 8 mensen erbij is meestal groot genoeg. Als het " fout" gaat en iemand dus niet mee wil werken of al zover geagiteerd is dat er zelfs niet meer gepraat kan worden dan gaat het ook eigenlijk wel met minder geweld dan dat ik in de eerste instantie gedacht had (voordat ik er ging werken) Iedereen is zo op elkaar ingespeeld dat er gewoon over de gehele persoon controle is. (armen,benen,hoofd etc.)

En tja...soms werken piepersystemen niet...dan is het wel knokken helaas :? en dan een andere patient je sleutel moeten geven om personeel te halen :| (dat was maar 1 keer gelukkig :wink:)

maar...voor alles...we proberen natuurlijk separeren zoveel mogelijk te voorkomen door gesprek, medicatie of een combi daarvan

Kennen jullie trouwens ook separeer diensten?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 20 jan 2007 19:50

Separeerdiensten heb ik 1 keer meegemaakt, tijdens het invallen op een andere afdeling, niet echt schokkend ofzo.... Maar iedereen was ook rustig dus dat viel mee :wink:

Separeren met zn tweetjes in de nacht of met 5 dagdiensten is ook een heel verschil, maar over het algemeen ging het bij ons ook vrij rustig, gelukkig maar! En ja soms helpen andere cliënten mee... ook al is dat verboden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2007 23:05

Hoe bedoel je separeer diensten? mensen die er speciaal komen werken om te separeren?

Niet iedereen kan bij ons separeren. Op de groepen beneden (5 groepen) is ook geen separeer en de trap op met zo'n persoon is te gevaarlijk. We zijn er al wel is bijna afgeduikeld met een zorgvrager.
Als er eventueel toch gesepareerd meot worden op onze groep, dan gebeurd dat op hun eigen kamer.

Boven (daar zijn 4 groepen) hebben ze er wel 2. Iedereen die daar ook komt werken krijgt deze speciale cursus. Als er alarm is dan meot ook van elke groep minimaal 1 iemand rennen naar de plek die op de pieper vermeld staat.

Helaas heeft de pieper ons ook al regelmatig in de steek gelaten. 1 keer kreeg ik een bewoner (enorm groot en sterk. Wordt daarom ook de reus genoemd) kwaad op mij af. Hij wilde echt zijn kamer niet op. piepers werkten niet. Ben enorm tegen hem te keer gegaan. Niet dat het naar hem toe hielp want hij is doof, maar daardoor werd wel de buurgroep gealarmeerd :lol:

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 21 jan 2007 13:18

PeterE schreef:Daatje, jij hebt zeker stralingshygiene hoogste niveau moeten doen zo ongeveer? Ik heb niveau 5 voor het werken met open bronnen op een C-lab.

Een paar jaar geleden had een collega iets radioactief van de nucleaire afdeling voor therapie gehad. Daarna kwam ze langs. Nog altijd was er genoeg in haar lichaam aan het stralen om onze detectiemeter op het lab flink uit te laten slaan.

Ik heb stralingshygiene niveau 4 (als ik klaar ben). Dit is zeker niet het hoogste niveau :P .
Ik heb in mn opleiding een optie om niveau 3 te gaan doen maar daar betaal je een paar duizend euro voor :mrgreen: . Een studiegenootje doet het wel.

Niveau 2 dat hebben er maar 1 of 2 in nederland meen ik, en niveau 1 hebben we vast niet in nederland, en vraag me af of dat ergens is :).

Wel grappig dat je collega dan nog straalt, vraag me af wat ze precies gekregen heeft :) therapie met Jodium 131 heeft niet zo een lange T1/2 dus ben benieuwd.

Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit :)
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 21 jan 2007 13:26

Ik weet trouwens ook echt nog niet wat ik na deze opleiding wil gaan doen. In juli ben ik klaar wat opzich best al weer snel is.

De zorg vind ik erg leuk, dat je echt wat voor mensen kan betekenen, lekker afwisselend.

Ik ben nu mn opties op een rijtje aan het zetten, en het zijn er toch best veel!

Werken of door studeren?
Maar waar werken? Radiologie, Radiotherapie, Nucleaire Geneeskunde, Apotheek?
door studeren? Ik heb zitten denken aan verpleegkunde en dan duaal, maar ik weet het echt niet. Universitaire studies vind ik niet echt leuke tussen zitten.
Arts vind ik te veel verantwoording.

Echt te veel opties!!
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 22 jan 2007 11:33

Separeerdiensten betekenen bij ons de mensen in de separeer de gehele dienst verplegen. Dus je begint met een ontbijtrondje in de separeer, je kijkt of mensen rustig genoeg zijn om te douchen of te roken, misschien moeten ze schone spullen of soms een hele schone separeer... Soms moet je bij deze diensten nog extra mensen inzetten want je bent meestal met zn tweeën, maar sommige cliënten zijn te 'gevaarlijk' om te verhuizen met zn tweeën en heb je soms wel een achterban van 10 man klaar staan en moet je met 5 man naar binnen. (die andere 10 ziet de cliënt overigens niet hoor!)

Je bent toch wel heel de dag bezig als je 5 volle separeers hebt, maar gelukkig komt dat niet iedere dag voor!!! Ze zijn ook wel eens gewoon een hele dag helemaal leeg :wink: (al komt dat niet vaak voor.... :| )

Terug naar “Archief”