De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antiblob
Mineur
Mineur

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Antiblob » 28 dec 2012 14:43

1a2b3c schreef:Het evangelie van verlossing is niet hetzelfde als het evangelie van het koninkrijk van God. Je kunt Jezus als je Redder hebben aangenomen zonder dat je veel snapt van het koninkrijk van God, en over hoe we Hem volgen moeten. (de hele rest)
Het gaat in Mat.28:19-20 meer over 'hoe Jezus te volgen en dicipelen voor Hem te maken" en dat impliceert de aanvaarding van Hem, maar dat is niet het hoofd-onderwerp van deze opdracht.
Na Zijn opstanding heeft Jezus zijn dicipelen onderwezen over evangelie van het koninkrijk van God, ze wisten toen echt al wel van het evangelie van verlossing.
Dat had Hij hen eerder al uitgelegd o.a. bij de Emmaüsgangers. Maar Hij ging al die 40 dagen verder met zijn onderwijs: Hand.1:3: Hij heeft Zichzelf, nadat Hij geleden had, ook levend aan hen vertoond, met veel onmiskenbare bewijzen, veertig dagen lang, waarbij Hij door hen gezien werd en over de dingen sprak die het Koninkrijk van God betreffen.

Jezus spreekt in de evangeliën voornamelijk VOOR zijn dood over het koninkrijk van God. Bovendien geloof ik niet in een hard onderscheid tussen een 'evangelie van verlossing' en een 'evangelie van het koninkrijk van God'. Beide termen komen in de bijbel niet voor. Het woord verlossing komt in de evangeliën amper voor. Alleen Lukas noemt het woord.
Lees verder de brieven van Paulus er maar eens op na, hoeveel onderwijs gaf hij niet nadat de mensen tot geloof gekomen waren.

O, ik ben het met je eens dat het christelijk onderwijs door blijft gaan. Alleen in Mt 28:19 lezen we in een notendop wat Christus de apostelen voor opdracht geeft. Ik geloof ook niet dat daar het meest centrale punt (Jezus aanvaarden als je verlosser) niet benoemd zou zijn, maar wel 'de hele rest'. Het klinkt me als een nieuw idee in de oren. Mag ik vragen waar je deze wijsheid hebt opgedaan?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 dec 2012 14:57

Antiblob schreef:Ik ben tot nu toe geen christen tegengekomen voor het jaar 1500 die Joh 3:5 niet op de doop laat slaan. Natuurlijk heb ik ook niet alles gelezen, dus misschien zijn ze er wel. Ik weet echter dat Justinus, Irenaeus, Tertullianus, Augustinus, Novatianus, Ambrosius en Basilius deze tekst zo interpreteren. Zij beslaan de eerste paar eeuwen van het christendom. Als er andere stemmen zijn dan hoor ik dat graag, maar baptist, pinkster, reformatorisch, etc bestonden niet voor het jaar 1500.

Jij zegt dat christenen altijd hebben geloofd dat Joh 3:5 op de waterdoop sloeg, en dat ik dat ineens anders ga uitleggen (waarbij je trouwens nog steeds niet op Efz.5:26 ingaat).
Ik geef alleen maar aan dat het niet iets nieuws is, een paar honderd jaar vind ik ook best wel oud.
Maar eigenlijk maakt het me totaal niet uit hoe oud iets is, maar of het waar is. En daarbij baseer ik me alleen op de Bijbel.
Antiblob schreef:Ik denk dat we hier ongeveer hetzelfde zeggen. Het is God én mens. Mijns inziens eerst God, dan de mens. Ik zit dan te denken aan Hand 10:44-48 bijvoorbeeld waar God ineens werkt en de heidenen God gaan prijzen. Dit is geen rationele beslissing, maar het overkomt ze. In Hand 9:17-19 zie je net zoiets gebeuren. Ananias legt Paulus de handen op, hij wordt vervuld met de Geest en wordt gedoopt. Ook hier geen rationele beslissing, maar God grijpt Paulus.

Ik heb niet de indruk dat we hetzelfde denken, ik zal nooit zeggen dat geloof iets is wat je overkomt en buiten het verstand omgaat. Uiteraard heb ik het hier niet over verstandelijk gehandicapten en baby's. Maar dit gaat wat off topic, dus als je hier verder over wilt praten kan dat beter in een ander topic.
Antiblob schreef:ezus spreekt in de evangeliën voornamelijk VOOR zijn dood over het koninkrijk van God. Bovendien geloof ik niet in een hard onderscheid tussen een 'evangelie van verlossing' en een 'evangelie van het koninkrijk van God'. Beide termen komen in de bijbel niet voor. Het woord verlossing komt in de evangeliën amper voor. Alleen Lukas noemt het woord.

Hij spreekt OOK voor Zijn dood over het koninkrijk van God, alleen begrepen ze er niet veel van.
- Mark. 1:14 En nadat Johannes overgeleverd was, ging Jezus naar Galilea en predikte het Evangelie van het Koninkrijk van God, Luk. 4:43 Maar Hij zei tegen hen: Ik moet ook andere steden het Evangelie van het Koninkrijk van God verkondigen, want daarvoor ben Ik uitgezonden. Luk.8:1, Hand. 8:12....

Evangelie van verlossing: Rom.3:24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Efz.1:7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade, Kol.1:14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.

In Gal.1 schrijft Paulus dat hij zich verbaast dat zij zich zo snel hebben afgewend van het evangelie waardoor zij verlost werden door zich te wenden naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is.
Hier blijkt wanneer je uit genade verlost bent, dat niet inhoud dat verstaan wordt hoe het verder ‘werkt’ in het koninkrijk van God.

Het is jammer als het onderscheid tussen het evangelie van verlossing en het evangelie van het koninkrijk van God niet gezien/geloofd wordt.
Antiblob schreef:O, ik ben het met je eens dat het christelijk onderwijs door blijft gaan. Alleen in Mt 28:19 lezen we in een notendop wat Christus de apostelen voor opdracht geeft. Ik geloof ook niet dat daar het meest centrale punt (Jezus aanvaarden als je verlosser) niet benoemd zou zijn, maar wel 'de hele rest'. Het klinkt me als een nieuw idee in de oren. Mag ik vragen waar je deze wijsheid hebt opgedaan?

Uit de Bijbel :wink:

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 28 dec 2012 16:01

1a2b3c schreef:Jij zegt dat christenen altijd hebben geloofd dat Joh 3:5 op de waterdoop sloeg, en dat ik dat ineens anders ga uitleggen (waarbij je trouwens nog steeds niet op Efz.5:26 ingaat).
Ik geef alleen maar aan dat het niet iets nieuws is, een paar honderd jaar vind ik ook best wel oud.
Maar eigenlijk maakt het me totaal niet uit hoe oud iets is, maar of het waar is. En daarbij baseer ik me alleen op de Bijbel.

Ik vind de oudheid wel belangrijk. Ik wil volgen in het geloof dat de apostelen ons hebben overgeleverd en wat de wereldkerk belijdt. Ik heb geen behoefte aan een nieuwe uitleg van de bijbel.

Over Efeze 5:26: Hier staat niet dat het woord hetzelfde is als het waterbad. Dat zie je als je de verschillende vertalingen naast elkaar legt. Ik zie het eerder als bevestiging dat Christus ons reinig door doop en Woord. De NBV zegt: "om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden" en de SV zegt: "om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord". Ik zie deze tekst dus als bevestiging van de bijzondere werking die God in de doop geeft.

Hij spreekt OOK voor Zijn dood over het koninkrijk van God, alleen begrepen ze er niet veel van.
- Mark. 1:14 En nadat Johannes overgeleverd was, ging Jezus naar Galilea en predikte het Evangelie van het Koninkrijk van God, Luk. 4:43 Maar Hij zei tegen hen: Ik moet ook andere steden het Evangelie van het Koninkrijk van God verkondigen, want daarvoor ben Ik uitgezonden. Luk.8:1, Hand. 8:12....

Evangelie van verlossing: Rom.3:24 en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Efz.1:7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade, Kol.1:14 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden.

Oeps. Ik ben te snel geweest met concluderen over 'Evangelie van het koninkrijk van God' Deze komt inderdaad wel voor. Het begrip 'evangelie van de verlossing' niet.
Het is jammer als het onderscheid tussen het evangelie van verlossing en het evangelie van het koninkrijk van God niet gezien/geloofd wordt.

Wat is de belangrijke boodschap die hier dan volgens jou achter zit?
Uit de Bijbel :wink:

In dat geval ben ik niet geinteresseerd. Ik ben geinteresseerd in het geloof wat de apostelen ons hebben overgeleverd (door de kerk en de bijbel) en niet in een nieuwe uitleg van de bijbel. :)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 dec 2012 16:32

Antiblob schreef:Oeps. Ik ben te snel geweest met concluderen over 'Evangelie van het koninkrijk van God' Deze komt inderdaad wel voor. Het begrip 'evangelie van de verlossing' niet.

Iets hoeft niet met zoveel woorden in de Bijbel te staan terwijl het er inhoudelijk wel staat (wat je trouwens zelf gisteren ook gezegd hebt). Maar je kunt het o.a. in de Galatenbrief terugvinden. Evangelie betekent 'blijde boodschap', en verlossing uit genade alleen is een blijde boodschap. Dus als het over het evangelie van verlossing gaat wordt dat ermee bedoelt. En bij de wedergeboorte begint het pas, dan hebben we nog heel wat te leren over het koninkrijk van God. En dat is net zo goed een blijde boodschap, leven door de Geest. Leven door geloof!
--------------------------------------------------

1a2b3c: de Bijbel.
Antiblob schreef:In dat geval ben ik niet geinteresseerd. Ik ben geinteresseerd in het geloof wat de apostelen ons hebben overgeleverd (door de kerk en de bijbel) en niet in een nieuwe uitleg van de bijbel

Vreemd, ik baseer me op de Bijbel en daar staat ook in wat de apostelen predikten.

Antiblob schreef:Wat is de belangrijke boodschap die hier dan volgens jou achter zit?

Open daar maar een nieuw topic over als je dat weten wilt, anders dwalen we te veel af.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 28 dec 2012 17:01

1a2b3c schreef:Iets hoeft niet met zoveel woorden in de Bijbel te staan terwijl het er inhoudelijk wel staat (wat je trouwens zelf gisteren ook gezegd hebt). Maar je kunt het o.a. in de Galatenbrief terugvinden. Evangelie betekent 'blijde boodschap', en verlossing uit genade alleen is een blijde boodschap. Dus als het over het evangelie van verlossing gaat wordt dat ermee bedoelt. En bij de wedergeboorte begint het pas, dan hebben we nog heel wat te leren over het koninkrijk van God. En dat is net zo goed een blijde boodschap, leven door de Geest. Leven door geloof!
--------------------------------------------------

Dat zijn zeker blijde boodschappen. Ik vind het alleen geen goed idee om dan over een theologie te gaan spreken waarin dit ineens compleet verschillende booschappen zijn, waarbij Jezus zich eerst hierop focust en daarna op iets anders. Dan trek je de begrippen te ver uit elkaar. Maar goed, dat is wellicht iets voor een ander topic. (waar me momenteel de tijd voor ontbreekt)
Vreemd, ik baseer me op de Bijbel en daar staat ook in wat de apostelen predikten.

Dat klopt. Maar allerlei christenen baseerden zich op de bijbel en kwamen tot compleet verschillende conclusies. De Jehova's Getuigen baseren zich ook op de bijbel en komen met weer met een andere boodschap. Daarom heeft de kerk belijdenissen vastgesteld en houdt zij vast aan de regula fidei (zie hier). Op die manier heeft men de boodschap van de apostelen vastgehouden. Alleen de bijbel was niet genoeg.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 dec 2012 17:20

Antiblob schreef:Ik vind de oudheid wel belangrijk. Ik wil volgen in het geloof dat de apostelen ons hebben overgeleverd en wat de wereldkerk belijdt. Ik heb geen behoefte aan een nieuwe uitleg van de bijbel.

Als je kijkt hoe snel het bij de Galaten al mis ging, heb ik weinig vertrouwen in de wereldkerk. Ik hou het dan ook alleen bij de Bijbel, van de rest kun je leren maar dat moet wel aan de Bijbel getoetst worden.
Antiblob schreef:Dat zijn zeker blijde boodschappen. Ik vind het alleen geen goed idee om dan over een theologie te gaan spreken waarin dit ineens compleet verschillende booschappen zijn, waarbij Jezus zich eerst hierop focust en daarna op iets anders. Dan trek je de begrippen te ver uit elkaar. Maar goed, dat is wellicht iets voor een ander topic. (waar me momenteel de tijd voor ontbreekt)

Ik vind het wel belangrijk om dat onderscheid te zien. Je moet bij mensen die nog niet wedergeboren zijn niet aankomen met dingen die voor gelovigen bedoelt zijn. Dat is net zoiets als wanneer je tegen een verlamde zegt dat hij moet lopen. Precies wat er gebeurd in bepaalde kringen.
Antiblob schreef:Dat klopt. Maar allerlei christenen baseerden zich op de bijbel en kwamen tot compleet verschillende conclusies. De Jehova's Getuigen baseren zich ook op de bijbel en komen met weer met een andere boodschap. Daarom heeft de kerk belijdenissen vastgesteld en houdt zij vast aan de regula fidei (zie hier). Op die manier heeft men de boodschap van de apostelen vastgehouden. Alleen de bijbel was niet genoeg.

Spr.30:6 Voeg niets toe aan Zijn woorden, anders zal Hij u straffen, Pred.3:14, Openb.22:18-19, Deut. 4:2, Deut. 12:32, Jer. 26:2.
Verder heb jij evengoed je eigen interpretatie, ik denk dat niemand de hele waarheid in pacht heeft. Iedereen dwaalt op bepaalde punten, jij, ik, Luther, Calvijn en de opstellers van de belijdenisgeschriften net zo goed.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 28 dec 2012 18:34

1a2b3c schreef:Als je kijkt hoe snel het bij de Galaten al mis ging, heb ik weinig vertrouwen in de wereldkerk. Ik hou het dan ook alleen bij de Bijbel, van de rest kun je leren maar dat moet wel aan de Bijbel getoetst worden.

De canon van de bijbel is door de wereldkerk vastgesteld, onder leiding van de Heilige Geest. Als je de wereldkerk niet vertrouwt heb je niet eens een bijbel in je bezit.
Ik vind het wel belangrijk om dat onderscheid te zien. Je moet bij mensen die nog niet wedergeboren zijn niet aankomen met dingen die voor gelovigen bedoelt zijn. Dat is net zoiets als wanneer je tegen een verlamde zegt dat hij moet lopen. Precies wat er gebeurd in bepaalde kringen.

Als dat het onderscheid is wat je wilt maken, dan kan ik me daarin vinden. De link met de termen is me dan onduidelijk.
Spr.30:6 Voeg niets toe aan Zijn woorden, anders zal Hij u straffen,

Na het schrijven van Spreuken is van alles toegevoegd aan Gods woorden. Ik denk dus niet dat dit met de canon heeft te maken.
Pred.3:14, Openb.22:18-19, Deut. 4:2, Deut. 12:32, Jer. 26:2.
Verder heb jij evengoed je eigen interpretatie, ik denk dat niemand de hele waarheid in pacht heeft. Iedereen dwaalt op bepaalde punten, jij, ik, Luther, Calvijn en de opstellers van de belijdenisgeschriften net zo goed.

Hetzelfde geldt voor Prediker, Deut, en Jeremia. Openbaringen spreekt expliciet over toevoegingen aan het boek zelf. Dat gaat dus ook niet over de bijbel.

Het begrip 'alleen de bijbel' staat niet in de bijbel en is dus ook geen bijbels principe. Het is een principe van de kerk. Sterker nog: de bijbel zelf geeft aan dat we ook moeten blijven bij de mondelinge tradities: "Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift." (2 Tess 2:15) Als de kinderdoop dus niet expliciet staat beschreven in de bijbel, maar daarna wel overal gevonden wordt, dan is deze traditie dus eerst mondeling (of: in de praktijk) doorgegeven.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 dec 2012 19:07

Ik heb geen zin om over het ontstaan van de Bijbel te discussiëren, daar is dit het topic niet voor en ik weet er ook te weinig vanaf. Alles wat daarover geschreven is moet je tenslotte ook maar geloven, en de één zegt dit en de ander weer wat anders. Wat mij betreft: mijn uitgangspunt is de Bijbel, punt! (En ja, dat is ook een geloof)
Antiblob schreef: Als de kinderdoop dus niet expliciet staat beschreven in de bijbel, maar daarna wel overal gevonden wordt, dan is deze traditie dus eerst mondeling (of: in de praktijk) doorgegeven.

Dat gaan we dus nooit eens worden! Zo kun je wel meer dingen invoeren trouwens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2012 19:51

ver Efeze 5:26: Hier staat niet dat het woord hetzelfde is als het waterbad. Dat zie je als je de verschillende vertalingen naast elkaar legt. Ik zie het eerder als bevestiging dat Christus ons reinig door doop en Woord. De NBV zegt: "om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden" en de SV zegt: "om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord". Ik zie deze tekst dus als bevestiging van de bijzondere werking die God in de doop geeft.

Het valt me op dat als je geen antwoord weet dat je dan met het excuus komt dat het er niet staat en als bewijsstuk voer je dan allerlei vertalingen aan die je naast elkaar legt.
Dan maak je een kromming door het toe te passen zoals jij denkt dat het is, maar dat is oneerlijk en ook niet de waarheid.

Titus 3 vers 5
1 Petrus 3 vers 21..."waarvan het tegenbeeld , de doop, ons nu ook behoud, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus.

Het andere beeld wat genoemd wordt is namelijk het behoud van de 8 zielen waarvan jij dus leest dat zij behouden werden door het water. Maar vielen zij dan in het water?
Was het water dan hun redding.
Nee zij werden behouden door het geloof en dus door het schip wat hun behoud was tegen het water.
Met een verwijzing naar Efeze 5 vers 26.
Door het water, ga je dood in, het watergraf in en daarom wordt het tegenbeeld gebruikt in relatie tot de opstanding van Jezus Christus. En dat het een afwassing is wordt in deze tekst helemaal ontkracht.

Titus 3 vers 5 : ": Maar wanneer de goedertierenheid van onze God en Zaligmaker namelijk Zijn liefde tot de mensen verschenen is ( want die genade is verschenen aan alle mensen, mocht je in uitverkiezing geloven) dan heeft HIJ ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid door het bad der wedergeboorte namelijk de vernieuwing des Heiligen Geestes., Die Hij over ons ( gelovigen) heeft uitgegoten door Jezus Christus onze Zaligmaker, opdat wij gerechtvaardigd ZIJNDE door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope ( =verwachting) des eeuwigen levens.

Ook hier gaat het niet over de doop of besprenkeling met water.
De waterdoop komt maar weinig in de brieven voor, ik denk helemaal niet.
De doop in water zien wij bij de Here Jezus als voorafschaduwing van Zijn dood en opstanding.
En als verwijzing naar de reiniging van het Woord, maar dat heeft pas plaats bij de gelovigen die dagelijks gereinigd wordt. Niet door Jezus, maar door Christus als Hogepriester.
Het is ook het bloed van het Nieuwe Verbond wat reinigt en ons binnenste vernieuwd van dag tot dag.

Als jou stelling klopt dan zouden mensen of voor mijn part kinderen die niet gedoopt zijn, niet gereinigd kunnen zijn en dat is onjuist. Elke gelovige is gereinigd en geheiligd, ook al is hij niet in water gedoopt.
Doop is slechts een symbool van dood en opstanding, doop is slechts een getuigenis en Lucas zegt dat zij die gedoopt worden, rechtvaardigden God, niet zichzelf.
Lees het maar eens na.

En wat het koninrkijk betref sprak de Heer in verborgenheden, of gelijkenissen opdat de Joden het niet zouden begrijpen en de discipelen wel.

Lucas 7 vers 29 ...."en al het volk Hem horende, en de tollenaars die met de doop van Johannes gedoopt waren, rechtvaardigden God"

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2012 20:23

De doop is niet gericht op de dopeling, maar op de rechtvaardigheid van God.

God stelt er namelijk prijs op, dat elke mens (en zeker elke gelovige)
tegenover God verklaart dat God rechtvaardig is.
Dat al wat God ten behoeve van ons gedaan heeft in de Persoon van
de HEERE Jezus Christus, dat Hij dit gedaan heeft op juridisch correcte
wijze, op rechtvaardige gronden.

God is niet onrechtvaardig geweest, door onze zonden door de vingers
te zien, maar God is rechtvaardig omdat op juridisch correcte wijze en
op rechtvaardige grond, door middel van het verzoeningswerk van de
HEERE Jezus Christus, onze zondeschuld betaald is.

Gods rechtvaardigheid komt tot uitdrukking in het feit, dat Hij Zijn
Zoon, de HEERE Jezus Christus voor onze zonde overgaf in de dood,
om Hem vervolgens daaruit op te wekken.

Wat God van ons verwacht is, dat wij Gods rechtvaardigheid onderschrijven
door onszelf op symbolische wijze ook over te geven in die
dood, om vervolgens op symbolische wijze ook daaruit te worden
opgewekt.

De functie van de doop door onderdompeling in water is, dat God
daardoor rechtvaardig verklaard wordt.

Onze doop in water is dus een getuigende daad van ons, over de
rechtvaardigheid van God.
Mattheüs 3:15:
Precies zoals de HEERE Jezus Zich liet dopen, als een getuigende
daad, aangaande Gods rechtvaardigheid.
Hij liet Zich dopen, want het betaamde Hem om al de gerechtigheid
Gods te vervullen.
Van elke tot geloof gekomen zondaar wordt verwacht dat hij het
voorbeeld van de HEERE Jezus navolgt

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 29 dec 2012 15:45

1a2b3c schreef:Ik heb geen zin om over het ontstaan van de Bijbel te discussiëren, daar is dit het topic niet voor en ik weet er ook te weinig vanaf. Alles wat daarover geschreven is moet je tenslotte ook maar geloven, en de één zegt dit en de ander weer wat anders. Wat mij betreft: mijn uitgangspunt is de Bijbel, punt! (En ja, dat is ook een geloof)

De bijbel als uitgangspunt nemen vind ik ook goed. Maar om de bijbel te begrijpen is het ook nodig de context te kennen waarin die bijbel tot stand kwam. De bijbel nodigt ons daar ook toe uit zou ik zeggen. In het evangelie van Lukas worden keizers, koningen en priesters genoemd die we kennen uit de gewone geschiedenisboeken. Lukas koppelt de geboorte van Jezus aan dat soort zaken. Dan weten wij wanneer ze plaatsvonden en kunnen we het geheel beter begrijpen. En op eenzelfde manier gebruik ik de proselietendoop en het bestaan van de kinderdoop door de hele kerkgeschiedenis heen als hulpinformatie om de bijbel beter te begrijpen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 16:08

Als je dan weigert om in te gaan op de Bijbelteksten t.a.v. Efeze o.a. en Titus enz... dan houd ik het hier voor gezien. Negeren is een zwaktebod en past niet in een goede discussie.

De bijbel als uitgangspunt nemen vind ik ook goed. Maar om de bijbel te begrijpen is het ook nodig de context te kennen waarin die bijbel tot stand kwam.

Het is helemaal niet nodig om dat te weten, een gelovige weet hoe het Woord Gods tot stand is gebracht, want dat zegt de Bijbel zelf.
Bovendien heeft de Heilige Geest mij geleid in Zijn Waarheid en als dat genegeerd wordt dan waan ik mij in het verkeerde gezelschap of discussie.

De bijbel begrijpen doet men alleen o.l.v. de Heilige Geest en al het andere is precies wat de slang beweerde in het Paradijs. Is het niet dat God gezegd heeft....of met de woorden van de broertjes Ter Linden: "God heeft het wel gezegd, maar Hij heeft het anders bedoeld, alsof God Zich niet via Zijn Zoon kan uitdrukken.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 29 dec 2012 19:41

Wilsophie schreef:Als je dan weigert om in te gaan op de Bijbelteksten t.a.v. Efeze o.a. en Titus enz... dan houd ik het hier voor gezien. Negeren is een zwaktebod en past niet in een goede discussie.

Wat een ongeduld. Ik ben nu toe aan een reactie op jouw post van vr dec 28, 2012 8:51 pm. Komt ie:

Wilsophie schreef:Het valt me op dat als je geen antwoord weet dat je dan met het excuus komt dat het er niet staat en als bewijsstuk voer je dan allerlei vertalingen aan die je naast elkaar legt.
Dan maak je een kromming door het toe te passen zoals jij denkt dat het is, maar dat is oneerlijk en ook niet de waarheid.

Over Ef 5:26. Ik lees doorgaans de NBV. Als er onduidelijkheden zijn, dan leg ik vertalingen naast elkaar en raadpleeg het Grieks. Hier wordt als argument aangevoerd dat de 'geboorte uit water' (in Joh 3:5) te maken heeft met het Woord. Als argument wordt verwezen naar Ef 5:26. Als ik Ef 5:26 in de NBV lees (wat ik doorgaans dus doe) dan is me compleet onduidelijk waarom het water op het Woord zou slaan. In Ef 5:26 in de NBV staat namelijk: "haar te reinigen met water en woorden". Het woordje 'en' maakt de indruk dat dit 2 zaken zijn en niet hetzelfde. Om beter te snappen wat jullie bedoelen leg ik verschillende vertalingen naast elkaar. In de NBG kan ik met wat goede wil het argument snappen.

Vervolgens zeg je dat ik oneerlijk ben door het toe te passen zoals ik denk dat het gelezen moet worden. Maar dat doe je toch zeker zelf ook? "Het is niet de waarheid", zeg je. Maar argumenten ontbreken. Juist omdat ik het mis kan hebben, met m'n uitleg, probeer ik te kijken hoe andere christenen deze tekst hebben gelezen. En dat doe ik ook bij Joh 3:5.

En als Joh 3:5 altijd wordt geïnterpreteerd als betrekking hebbend op de doop, dan heeft dat invloed op hoe ik de tekst lees. Ik wil juist leren van andere christenen. En sinds een paar honderd jaar zijn er ook christenen die de tekst niet laten slaan op de doop. Dat overtuigt mij niet, omdat deze christenen minimaal 1500 jaar na Christus leven. Al die christenen, die ook door de Heilige Geest werden geïnspireerd, laten het op de doop slaan en zij stonden ook dichter bij de auteur van het evangelie. Zij spraken dezelfde taal, ze deelden de cultuur. Dat lijkt me betrouwbaarder dan iemand die veel verder weg in tijd en plaats staat. Als ik de betekenis van een Chinees gezegde uit het jaar 500 wil snappen, dan lees ik ook liever een commentaar uit het jaar 550 van een Chinees die ook in China leeft. Dan kan ik wel gaan luisteren naar iemand in Zuid-Amerika in het jaar 2000, maar ik denk dat de Chinees in het jaar 550 er beter zicht op heeft.

Titus 3 vers 5
1 Petrus 3 vers 21..."waarvan het tegenbeeld , de doop, ons nu ook behoud, niet die een aflegging is der vuiligheid des lichaams maar die een vraag is van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus.

Het andere beeld wat genoemd wordt is namelijk het behoud van de 8 zielen waarvan jij dus leest dat zij behouden werden door het water. Maar vielen zij dan in het water?
Was het water dan hun redding.
Nee zij werden behouden door het geloof en dus door het schip wat hun behoud was tegen het water.
Met een verwijzing naar Efeze 5 vers 26.
Door het water, ga je dood in, het watergraf in en daarom wordt het tegenbeeld gebruikt in relatie tot de opstanding van Jezus Christus. En dat het een afwassing is wordt in deze tekst helemaal ontkracht.

De doop is inderdaad geen lichamelijke afwassing. Alsof je onder de douche gaat. Dat is het inderdaad niet. Zei ik dat? Ik zei dat de doop (ook) je redding is. Dat is wat Petrus hier zegt: "De doop redt u". Ik kan er lang en kort over praten. Zo staat het er, en zo is dit ook door christenen gelezen. Is geloof niet belangrijk? Zeker wel. Dat hoort net zo goed bij je redding.

Over het 'tegenbeeld'. Het klopt dat Noach werd gered door niet in het water onder te gaan, en wij in de doop juist wel. Vandaar dat in het Grieks 'antitype' staat. Maar dat doet niet af aan het gegeven dat in dit beeld meerdere mensen werden gered door het geloof van één, (Noach).
Titus 3 vers 5 : ": Maar wanneer de goedertierenheid van onze God en Zaligmaker namelijk Zijn liefde tot de mensen verschenen is ( want die genade is verschenen aan alle mensen, mocht je in uitverkiezing geloven) dan heeft HIJ ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid door het bad der wedergeboorte namelijk de vernieuwing des Heiligen Geestes., Die Hij over ons ( gelovigen) heeft uitgegoten door Jezus Christus onze Zaligmaker, opdat wij gerechtvaardigd ZIJNDE door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope ( =verwachting) des eeuwigen levens.

Ook hier gaat het niet over de doop of besprenkeling met water.
De waterdoop komt maar weinig in de brieven voor, ik denk helemaal niet.
De doop in water zien wij bij de Here Jezus als voorafschaduwing van Zijn dood en opstanding.
En als verwijzing naar de reiniging van het Woord, maar dat heeft pas plaats bij de gelovigen die dagelijks gereinigd wordt. Niet door Jezus, maar door Christus als Hogepriester.
Het is ook het bloed van het Nieuwe Verbond wat reinigt en ons binnenste vernieuwd van dag tot dag.

Je mag rustig stellen dat het niet op de doop slaat. Ook hier sluit ik me aan bij de massa christenen die hier wel de doop in zien.
Als jou stelling klopt dan zouden mensen of voor mijn part kinderen die niet gedoopt zijn, niet gereinigd kunnen zijn en dat is onjuist. Elke gelovige is gereinigd en geheiligd, ook al is hij niet in water gedoopt.
Doop is slechts een symbool van dood en opstanding, doop is slechts een getuigenis en Lucas zegt dat zij die gedoopt worden, rechtvaardigden God, niet zichzelf.
Lees het maar eens na.

Fijn dat je een nieuwe leer wilt introduceren, maar daar ga ik niet in mee. De christelijke doop hoort er helemaal bij. Misschien dat God gelovigen wil redden zonder doop (ik hoop het van harte), maar in eerste instantie volg ik hier liever de bijbel met Jezus, Paulus en Petrus die aangeven dat je gered wordt (mede!) door de doop. Geloof moet er zeker ook bij (komen).

Het is helemaal niet nodig om dat te weten, een gelovige weet hoe het Woord Gods tot stand is gebracht, want dat zegt de Bijbel zelf.
Bovendien heeft de Heilige Geest mij geleid in Zijn Waarheid en als dat genegeerd wordt dan waan ik mij in het verkeerde gezelschap of discussie.

De bijbel begrijpen doet men alleen o.l.v. de Heilige Geest en al het andere is precies wat de slang beweerde in het Paradijs. Is het niet dat God gezegd heeft....of met de woorden van de broertjes Ter Linden: "God heeft het wel gezegd, maar Hij heeft het anders bedoeld, alsof God Zich niet via Zijn Zoon kan uitdrukken.

Je zegt dat de Heilige Geest je geleid heeft in Zijn Waarheid. Dat is heel mooi en als je dat werkelijk zo ervaart (daar ga ik vanuit) dan kan ik me je positie voorstellen. Maar andere christenen zeggen hetzelfde en komen met een andere interpretatie. In zo'n geval volg ik liever de uitleg van de kerk van alle tijden en alle plaatsen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 21:11

Dank je wel. Heb je wel eens gehoord van de stijlfiguur, een hendiadys.
Wel het woordje "en" is in de Bijbel heel vaak het woordje "namelijk" en als je geinteresseerd bent in de verschillende uitleggingen, dan is juist in de tekst "haar te reinigen met het water namelijk het Woord".
En er staat niet "woorden", dat is mijn grote bezwaar tegen deze vertaling dat het dergelijke zaken wegredeneert.

Wat dacht je van de man uit Ethiopië die Jesaja las en tegen wie Filippus zei: "Zie daar is water, wat verhindert het u om gedoopt te worden?

"Weet je niet dat wij allen , die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wat zegt deze tekst jou dan?
Het wordt verklaard, wij jzijn dan met Hem begraven door de doop in Zijn dood. opdat gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen

En wat denk je dan van Galaten 3 vers 27: "Want gij allen die in Christus gedoopt zij, hebt u met Christus bekleed".

De kinderdoop is een leer die men eerst in de kerken formuleerden om het daarna in de Bijbel te stoppen en dan eruit te halen, over nieuwe leer gesproken.

Deze leer die aan verandering onderhevig is en zelfs kerkscheuringen teweeg heeft gebracht ging zover dat men zels een automatisme verbond aan het geboren worden uit gelovige ouders.
Inmiddels komt deze kerk ook hiervan terug en zij hebben niets vervangends gevonden.
Dus maakte men voor elk wat wils en de PKN heeft daarom de oplossing om in het Dienstboek van de kerken zowel kinderbesprenkeling als geloofsdoop op te nemen.

En als je zo Grieks gevoelig bent dan moet je toch weten dat het woord voor "dopen" baptizo is en dat betekent toch echt onderdompelen.

Anders gezegd de opdracht dat wij in Zijn dood gedoopt zijn en dus met Hem begraven en onmiddelijk uit het water opgetrokken gaat volledig verloren. En dat is ernstig.

Rhantizo is besprenkelen en wordt alleen gebruikt voor het besprenkelen van bloed op het altaar.

De dwaling van de kinderdoop die de kerken is binnengedrongen is Bijbels op geen enkele wijze te verdedigen of te onderbouwen.

Om dan maar eens de Naardense vertaling te pakken voor Johannes 3 vers 5 waar duidelijk een hendiadys staat want je kunt het zelfstandig nw. bijvoegelijk maken.
"Vast en zeker is het, zeg ik je als iemand niet wordt voorgebracht uit water en Geest kan hij niet binnenkomen in het koninkrijk van God"...hier kun je duidelijk stellen, dat er Geestelijk Water bedoeld wordt. En de wedergeboorte is niet veel anders dan een gewone geboorte, behalve dat het geen lichamelijk water is , maar Geestelijk Water en dat dat Water het Woord van God is of de Heilige Geest, of Christus Zelf, moge overduidelijk zijn.

Efeze 5 vers 26 in de Naardense vertaling "opdat hij haar heiligen zou, heeft hij haar ook gereinigd in het waterbad, door zijn woord om zelf haar in heerlijkheid naast zich te plaatsen".
Het is een ernstige zaak als men hier van het enkelvoudige woord, een meervoud heeft gemaakt.
Maar dan gebruik ik onmiddelijk een andere Bijbelse term, namelijk de Woorden Gods zijn hun toevertrouwd.
Enkelvoud of niet, het blijft een uitbeelding van water, of brood, of hoeveel synoniemen wil je hebben van het Woord van God wat een waterbad is, stromende als een fontein, springende als een fontein en wie dorst heeft zal komen en nemen het Water des Levens om niet. Om Openbaring en de Samaritaanse vrouw er even bij te halen.

Ik leg ook veel vertalingen naast elkaar, maar de NBV is heel aardig als hulpmiddel, maar men moet beseffen dat men de symboliek eruit geredeneerd heeft. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Antiblob
Mineur
Mineur

Berichtdoor Antiblob » 30 dec 2012 13:44

Wilsophie schreef:Dank je wel. Heb je wel eens gehoord van de stijlfiguur, een hendiadys.
Wel het woordje "en" is in de Bijbel heel vaak het woordje "namelijk" en als je geinteresseerd bent in de verschillende uitleggingen, dan is juist in de tekst "haar te reinigen met het water namelijk het Woord".
En er staat niet "woorden", dat is mijn grote bezwaar tegen deze vertaling dat het dergelijke zaken wegredeneert.

Ik ben het met je eens dat er een enkelvoud staat. Dat hier iets bewust weggeredeneerd wordt geloof ik niet. Daarvoor houden de vertalers te veel van de bijbel.

Ik weet zeker dat hier het woordje 'en' niet 'namelijk' betekent, omdat het woordje 'en' helemaal niet voorkomt in deze tekst. De vertaling is gewoon vrij lastig, letterlijk over te zetten.
Wat dacht je van de man uit Ethiopië die Jesaja las en tegen wie Filippus zei: "Zie daar is water, wat verhindert het u om gedoopt te worden?

"Weet je niet dat wij allen , die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wat zegt deze tekst jou dan?
Het wordt verklaard, wij jzijn dan met Hem begraven door de doop in Zijn dood. opdat gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen

En wat denk je dan van Galaten 3 vers 27: "Want gij allen die in Christus gedoopt zij, hebt u met Christus bekleed".

Wat ik van deze teksten denk? Prachtige teksten over de doop, waar ik dus ook achter sta. Wellicht dat je vindt dat deze strijdig zijn met de kinderdoop? Dat vind ik dus niet. Ook kinderen worden in de doop met Christus begraven in zijn dood. Ook zij zijn bedoeld om 'in nieuwheid des levens' te gaan wandelen. Ik geloof met de kerk van alle plaatsen en tijden dat God ook kinderen wil inlijven middels de doop.
De kinderdoop is een leer die men eerst in de kerken formuleerden om het daarna in de Bijbel te stoppen en dan eruit te halen, over nieuwe leer gesproken.

Je kunt het stellen, maar dat maakt het niet waar. Ik kan met hetzelfde gemak zeggen dat het ontkennen van de geldigheid van de kinderdoop door mensen is geformuleerd en in de bijbel gestopt en er later weer uitgehaald. Ook zo'n uitspraak zou ons niet verder helpen in de discussie.

Zelfs voordat de canon van de bijbel vaststond (dus voordat je van een bijbel kon spreken) is de kinderdoop al uitgebreid expliciet in bronnen naar voren gekomen als traditie die we van de apostelen hebben.
En als je zo Grieks gevoelig bent dan moet je toch weten dat het woord voor "dopen" baptizo is en dat betekent toch echt onderdompelen.

Anders gezegd de opdracht dat wij in Zijn dood gedoopt zijn en dus met Hem begraven en onmiddelijk uit het water opgetrokken gaat volledig verloren. En dat is ernstig.

Rhantizo is besprenkelen en wordt alleen gebruikt voor het besprenkelen van bloed op het altaar.

Baptizo betekent inderdaad primair onderdompelen. Dat heeft dus ook mijn voorkeur. Maar het is zeker geen noodzaak. Zoals ik in een eerder bericht al aangaf wordt baptizo ook gebruikt voor het volk Israel dat door de Rietzee trekt. En daar trokken ze nota bene droog door! De noodzaak tot onderdompeling is er niet. Het is wel mooier. Dat ben ik met je eens.
De dwaling van de kinderdoop die de kerken is binnengedrongen is Bijbels op geen enkele wijze te verdedigen of te onderbouwen.

De kinderdoop is geen dwaling die de kerk is binnengedrongen. De kinderdoop was er immers altijd al. Ik kom in dit topic 1 argument tegen de kinderdoop tegen. Dat is dat men het geloof individualistisch benaderd, en dat dit een voorwaarde voor de doop is. En dat terwijl de kerk sinds de apostelen in grotere verbanden denkt. De zegen die uitgaat van de doop is er ook voor de kinderen van gelovige ouders. Er zijn dus meer (en zwaarwegender) argumenten voor de kinderdoop.
Om dan maar eens de Naardense vertaling te pakken voor Johannes 3 vers 5 waar duidelijk een hendiadys staat want je kunt het zelfstandig nw. bijvoegelijk maken.
"Vast en zeker is het, zeg ik je als iemand niet wordt voorgebracht uit water en Geest kan hij niet binnenkomen in het koninkrijk van God"...hier kun je duidelijk stellen, dat er Geestelijk Water bedoeld wordt. En de wedergeboorte is niet veel anders dan een gewone geboorte, behalve dat het geen lichamelijk water is , maar Geestelijk Water en dat dat Water het Woord van God is of de Heilige Geest, of Christus Zelf, moge overduidelijk zijn.

Als er zo duidelijk sprake van was, dan is het vrij verwonderlijk dat niemand voor het jaar 1500 dit heeft ontdekt. Wellicht moet je open staan voor de optie dat jouw uitleg helemaal niet zo duidelijk is en dat een andere uitleg wellicht logischer was, zodra je het evangelie weer in de 1e eeuw plaatst; toen het dus werd geschreven.
Efeze 5 vers 26 in de Naardense vertaling "opdat hij haar heiligen zou, heeft hij haar ook gereinigd in het waterbad, door zijn woord om zelf haar in heerlijkheid naast zich te plaatsen".
Het is een ernstige zaak als men hier van het enkelvoudige woord, een meervoud heeft gemaakt.
Maar dan gebruik ik onmiddelijk een andere Bijbelse term, namelijk de Woorden Gods zijn hun toevertrouwd.
Enkelvoud of niet, het blijft een uitbeelding van water, of brood, of hoeveel synoniemen wil je hebben van het Woord van God wat een waterbad is, stromende als een fontein, springende als een fontein en wie dorst heeft zal komen en nemen het Water des Levens om niet. Om Openbaring en de Samaritaanse vrouw er even bij te halen.

Ik leg ook veel vertalingen naast elkaar, maar de NBV is heel aardig als hulpmiddel, maar men moet beseffen dat men de symboliek eruit geredeneerd heeft. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid.

Ik sta best open voor de mogelijkheid dat het waterbad hier betrekking heeft op het Woord. Het zou kunnen. Ik heb een preek van Johannes Chrysostomos gevonden. Niet dat hij het laatste woord moet hebben, maar we kunnen het wellicht gebruiken in onze interpretatie van de tekst. Hij zegt:
Ver. 26, 27. “That He might sanctify it having cleansed it,” he proceeds, “by the washing of water with the word; that He might present the Church to Himself a glorious Church, not having spot, or wrinkle, or any such thing, but that it should be holy and without blemish.”

“By the washing or laver” He washeth her uncleanness. “By the word,” saith he. What word? “In the Name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost.”423 (Matt. xxviii. 19.) And not simply hath He adorned her, but hath made her “glorious, not having spot, or wrinkle, or any such thing.”

Van: http://www.ccel.org/ccel/schaff/npnf113.iii.iv.xxi.html

Hij laat de woorden ' washing of water with the word' dus slaan op zowel de doop als op woorden. Hele specifieke woorden zelfs, namelijk de doopformule zoals deze staat in Mt 28. Het lijkt me een hele zinnige uitleg van iemand wiens moedertaal het Grieks was.

Is jouw uitleg dan onmogelijk? Nee, dat wil ik niet zeggen. Maar als ik een keuze moet maken wie hier de beste uitleg heeft, dan ga ik eerder voor Chrysostomos. Op die manier doe je recht aan de tekst en heb je aansluiting bij de kerk van alle tijden en alle plaatsen. Als ik de tekst op m'n eigen nieuwe manier ga uitleggen, dan krijgen we wat we in het protetantisme al te vaak hebben gezien: splitsingen en scheuringen.

Terug naar “Archief”