Refowebkids deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 aug 2011 09:55

waarom zou je het niet in de centale vragenronde zeggen. Je kan aangeven dat je wel eens gezien hebt dat de kinderen niet allemaal op een leuke manier met elkaar, dus het wordt niet zo gezellig op deze manier. Misschien met een retorische vraag: Misschien moeten we allemaal daar gewoon op toezien! en aan de bel trekken.

Anders vragen of de leerkracht dat toch ook naar de ouders toe wil aangeven, zij kan ook gewoon als afsluiter zeggen dat het fijn zou zijn dat alle kinderen op een fijne manier met elkaar om zouden kunnen gaan, en dat de ouders, samen met leerkracht daar op moeten toezien! om pesterijen te voorkomen.

Ik vind het verschrikkelijk, afgelopen werk, langdurig ziekte inval ook het een en ander aan gedragsmatige dingen ervaren. Maar niet alle ouders vinden dat ook een probleem.
Zo had ik het er gister nog over met me buurvrouw. Gaf min of meer aan dat ik het heel rot en verdrietig zou vinden als julia in een klas zou komen wat niet botert, of waar telkens gezeur en geklier is. Ze is best gevoelig, dus denk ik dat haar veiligheid en zeflvertrouwen dan behoorlijk ind e knoei zou komen.
Maar de buurvrouw gaf gewoon aan, zonder blikken of blozen, dan ik niet over zulke dingen moet piekeren, het gebeurt toch wel, en het kind moet maar opkomen voor zichzelf. Ze gaf aan dat de meeste ouders er zo over dachten. Hmmm.. hoop toch dat haar toekomstige leerkrachten er anders over denken.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2011 10:42

paprikameisje2 schreef:Zo had ik het er gister nog over met me buurvrouw. Gaf min of meer aan dat ik het heel rot en verdrietig zou vinden als julia in een klas zou komen wat niet botert, of waar telkens gezeur en geklier is. Ze is best gevoelig, dus denk ik dat haar veiligheid en zeflvertrouwen dan behoorlijk ind e knoei zou komen.
Maar de buurvrouw gaf gewoon aan, zonder blikken of blozen, dan ik niet over zulke dingen moet piekeren, het gebeurt toch wel, en het kind moet maar opkomen voor zichzelf. Ze gaf aan dat de meeste ouders er zo over dachten. .

Ik kan mij daar nu ook druk om maken hoor! Ik denk dat veel ouders dat wel hebben. Het lijkt mij vreselijk als je kind het mikpunt is van pesterijen. En ik zou het ook vreselijk vinden als mijn kind zou pesten. Ik hoop dat ook te kunnen voorkomen.

@ Annet Veel sterkte!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 aug 2011 10:53

Volgens mij kun je zoiets wel proberen te voorkomen om er met je kind(eren) er over te praten dat pesten gewoon niet mag en uitleggen. En als je toch te horen krijgt dat je kind eventueel een pester is dat je het positief op pakt ipv te ontkennen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 aug 2011 11:01

Waarom zou je het ontkennen, wanneer je kind een pester blijkt te zijn? Daar heeft je kind toch helemaal niks aan? Een kind heeft toch veel meer aan ouders die daar dan iets aan doen. Anders groei je op als pester en alles wat daar bij hoort.

Volgens mij vatten veel ouders het persoonlijk op, of als kritiek op wie ze zelf zijn, ofzo. Maar ik denk dan: elk kind plaagt wel eens of wordt geplaagd. Als ze twee zijn pakken ze allemaal wel eens zomaar en autootje af van een ander. En dan voeden we allemaal hopelijk gewoon op. Maar het plagen kan bij het ouder worden ook doorschieten en dan is er meer aan de hand, dan is er iets goed mis. En kijken we dan de andere kant op, of ontkennen we dan?! Als mijn kind pest, ok, dan gaan we daar wat aan doen, anders doet hij 1. anderen pijn en 2. leert hij dat hij zomaar over anderen heen kan lopen. Niet echt twee dingen die hem tot een aangename volwassene zullen maken... En dus is het de taak van ons als ouders om hem daarin weer op de goede weg te krijgen, toch?

Zo raar he, dat ouders daar moeilijk over doen. Als mijn kind gaat pesten, dan wil ik dat weten, want nadat ik hem dan met zijn hoofd in de wc-pot heb gedouwd om die bovenkamer te spoelen, moet er een goed gesprek volgen 8)

(Natuurlijk zou ik hem niet letterlijk in de wc-pot houden, ik bedoel het figuurlijk)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 21 aug 2011 11:20

Dat ben ik helemaal met je eens Galateia. Ik zou het ook willen weten als mijn kinderen zouden pesten. Ik vind dat sowieso een onderdeel van de opvoeding om bepaald negatief gedrag bij te sturen. Ik weet bv van onze voormalig ds. dat hij daar heel bewust mee bezig was. Hij had 6 kinderen en deze kinderen werden heel sociaal opgevoed. Als er nieuwe kinderen op school/ in de klas zaten dan vroegen zijn kinderen altijd of de nieuwe kids bij hen wilden komen spelen. Ook kinderen die gepest werden, werden door de kinderen van de ds. gevraagd. En de ds. kids waren echt geen heilige boontjes, maar gewone kinderen. Je kon alleen wel merken dat er thuis veel met ze gesproken werd.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 21 aug 2011 11:27

Bah, wat lijkt me dat ontzettend naar Annet! Sterkte!

En verder; helemaal met Galateia en Ajl eens. Mocht dat ooit voorkomen, dan wil je dat toch juist als ouders weten om bij te kunnen sturen? Lastig hoor :(

@MissF wat fijn dat het zo goed gaat! Hier nog steeds niet qua spugen. Morgen weer naar de kinderarts, ben benieuwd. We hadden eerst Losec gekregen, een tablet, die opgelost moest worden en die we dan vervolgens met een spuitje moesten geven. Daar bleven alleen stukjes van de tablet in zitten, en dat was echt een draaaama om te geven.
Nu Zantac, maar ook dat vindt de kleine man ontzettend vies, heeft een hele sterke mintsmaak. Hij werkt alles keurig weer naar buiten. (@schipje volgens mij vroeg jij pas wat wij voor medicijnen krijgen; toch?)
Ondertussen blijft hij spugen en veel terugslikken.
Hij groeit alleen (Gelukkig!) wel goed. Maar daardoor lijkt het probleem een beetje onderschat te worden. :-k
Hij geeft geen mondjes melk terug na een voeding, maar heel dik, zuur, half verteerd, van de vorige voeding, dat zit dan blijkbaar nog in zijn maag (?). Morgen maar 's navragen.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 21 aug 2011 11:37

@annet hebben ze geen methodes op school? bij ons hebben ze leefstijl en kanjertraining, dan kan de juf daarop inhaken.
mooie van de kanjertraining is dat het de pester en het gepeste kind aanpakt,
verder ben ik het met galateia eens dat als mijn kind iemand zou pesten dat ik daar heel boos over zou worden en een goed gesprek met hem /haar over zou aangaan.
maar niet alle ouders zijn zo dat geef ik gelijk toe.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 aug 2011 11:44

Galateia schreef:Waarom zou je het ontkennen, wanneer je kind een pester blijkt te zijn? Daar heeft je kind toch helemaal niks aan? Een kind heeft toch veel meer aan ouders die daar dan iets aan doen. Anders groei je op als pester en alles wat daar bij hoort.

Er zijn ouders die ontkennen.

Verder ben ik het met absoluut me je posting eens.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 21 aug 2011 12:07

Soms hebben pestende kinderen niet eens door dat hun gedrag niet leuk is. Werd ook es gebeld door een moeder ivm het gedrag van mijn oudste. Ik besprak het met hem maar hij was zich van geen kwaad bewust. Hij wist ook niet dat ie deed wat die moeder tegen me zei. Dat maakt het er dus niet makkelijker op.

Kom er al meer en meer achter dat opvoeden een hele klus is
ja, dat is mijn mening dan he.....

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 aug 2011 21:13

Idd... dat is altijd moeilijk om te kijken of het nu wel zo bedoelt was! maar zo kunnen volwassen opmerkingen ook nog wel eens zeer kwetsend over komen.

ZO normaal is het neit. In de buurt vinden ze dat ik me teveel bemoei met mijn drie jarige dochter als die aan het spelen is. er is best een dominant meisje bij die giga gaat dreinen als ze haar zin niet krijgt. Probeer dan toch zo op een positieve manier de boel recht te trekken dat julia daar wel weerbaar voor wordt.

Hier ind e buurt vinden ze dat ik ze maar gewoon moet laten gaan en dat julia maar gewoon moet terug slaan als ze geslagen wordt. En dat wil ik dus absoluut niet, en ook al zeggen ze dat duizend keer tegen mij, dat ze hetm oet deoen, ech echt niet!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 aug 2011 21:41

Jannoek schreef:Bah, wat lijkt me dat ontzettend naar Annet! Sterkte!

En verder; helemaal met Galateia en Ajl eens. Mocht dat ooit voorkomen, dan wil je dat toch juist als ouders weten om bij te kunnen sturen? Lastig hoor :(

@MissF wat fijn dat het zo goed gaat! Hier nog steeds niet qua spugen. Morgen weer naar de kinderarts, ben benieuwd. We hadden eerst Losec gekregen, een tablet, die opgelost moest worden en die we dan vervolgens met een spuitje moesten geven. Daar bleven alleen stukjes van de tablet in zitten, en dat was echt een draaaama om te geven.
Nu Zantac, maar ook dat vindt de kleine man ontzettend vies, heeft een hele sterke mintsmaak. Hij werkt alles keurig weer naar buiten. (@schipje volgens mij vroeg jij pas wat wij voor medicijnen krijgen; toch?)
Ondertussen blijft hij spugen en veel terugslikken.
Hij groeit alleen (Gelukkig!) wel goed. Maar daardoor lijkt het probleem een beetje onderschat te worden. :-k
Hij geeft geen mondjes melk terug na een voeding, maar heel dik, zuur, half verteerd, van de vorige voeding, dat zit dan blijkbaar nog in zijn maag (?). Morgen maar 's navragen.

Jannoek, misschien kan je om nexium vragen? Dat is hier echt wonderspul, ze heeft geen pijn meer van dat maagzuur. Moeten wij twee keer per dag een halfuur voor de voeding een half zakje geven.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 21 aug 2011 21:56

We leren het haar niet aan maar als L. geslagen word zou ik er geen problemen mee hebben als zij terugslaat. Wie slaat kan een klap terug verwachten. Zolang ze zelf maar niet begint vind ik het een heel verschil.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 22 aug 2011 04:15

Hm, mijn dochter mag echt niet een ander kindje slaan.
Dus ook niet als zij wordt geslagen. Nee hoor.

Want wanneer mag ze dan slaan?
Als ze geslagen wordt? Geschopt? Haren getrokken? Duwtje gekregen?

Nee hoor, nooit slaan. Dan ren je maar weg.

Geen kwaad met kwaad vergelden, leer ik haar.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 22 aug 2011 07:42

Lees nu pas over het pesten, wat rot annet!
Wij leren hier ook dat Jurian nooit mag slaan of schoppen. Ook niet als iemand anders hem slaat. Hij leert nu al dat hij dan moet zeggen dat hij dat niet leuk vindt en niet wil dat de ander dat doet. Als hier neefjes of nichtjes spelen en die slaan, dan ben ik heel fel, want dat wil ik gewoon niet hier in huis. Dan hebben ze het ook zo afgeleerd zolang ze hier logeren.

Schipje, volgens mij heet het idd nexium, en we moeten het gewoon eens per dag door een voeding doen. De afgelopen 2 weken kolfde ik elke ochtendvoeding en deed het daarin, nu gaat het in het flesvoeding flesje. Het werkt hier ook super.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 aug 2011 08:28

AikonGirl schreef:Hm, mijn dochter mag echt niet een ander kindje slaan.
Dus ook niet als zij wordt geslagen. Nee hoor.

Want wanneer mag ze dan slaan?
Als ze geslagen wordt? Geschopt? Haren getrokken? Duwtje gekregen?

Nee hoor, nooit slaan. Dan ren je maar weg.

Geen kwaad met kwaad vergelden, leer ik haar.

idem hier! je krijgt het gauw dat de slag die je kind geeft als verdediging wordt opgemerkt door leerkracht of andere omstanders. Julia laat zich sinds afgelopen week horen als er geslagen wordt, ze gaat niet huilen, maar gillen!! Jij mag niet slaaaaaaaan!!!! :) Dus dan is dat andere kind bijna doof :):) en is meteen duidelikjw at er aan de hand is.

Terug naar “Archief”