De Refowebkids deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 jun 2008 23:46

in mijn jonge jaren waren sprookjes heel gewoon. Volgens mij is het meer van de laatste tijd, dat er veel meer over occultisme enzo gesproken word, dat daarom ook sprookjes een beladen onderwerp zijn.

Of misschien zie ik zelf wat meer bezwaar tegen als mijn ouders?

Toveren, 100 jaar slapen, boze heksen en goede feeën..... niet echt mijn ding eigenlijk.

Loucom
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Loucom » 15 jun 2008 00:44

De sprookjesboeken die wij vroeger hadden gingen niet over heksen. Waren de gelaarsde kat, de koningskleren. Ik weet zo de naam van de boeken serie niet meer maar zaten ook cassettebandjes bij.
Leef je droom.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 15 jun 2008 01:17

Bedoel je deze serie? Die heb ik hier in de kast staan..

http://www.marktplaza.nl/Lekturama-luis ... 788595.php

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 jun 2008 08:16

Gisteravond is Matteo uit bad gevallen.. Tobias deed Matteo in bad... En ja, Matteo is nogal een druk mannetje die graag mag staan en alles durft.. Hij zat rustig in bad.. maar 2 tellen later stond hij ineens in bad en klapte zo voor over... Tobias heeft em geprobeert op te vangen.. hij heeft em ook nog wel een beetje vast kunnen pakken.. maar niet kunnen voorkomen dat hij met zn hoofd op de grond neerkwam... Gelukkig ging hij meteen huilen.. en je zag er verder ook niks van.. Maar Tobias is er wel heel erg van geschrokken natuurlijk!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jun 2008 08:19

Dat is dan wel ff schrikken zeg..

misschien het badje op de grond zetten?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 15 jun 2008 08:42

zooo... wat heb ik gister een geweldige dag gehad.. voor het eerst sinds dat Milan er is, bijna een hele dag op stap geweest zonder kids.. Ik ben met mn zusje en tante wezen shoppen in Zwolle.. 's ochtends 11 uur weggegaan... 's avonds nog uit eten geweest.. mn zusje weer thuisgebracht.. daar nog een tijdje gezeten.. en 's avonds half 11 was ik weer thuis!!

Het was voor Tobias voor het eerst dat hij zo'n lange tijd alleen was met de kids :mrgreen: :lol: maar dat is prima gegaan

vlinder
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor vlinder » 15 jun 2008 10:18

He ik ben gisteren ook wezen shoppen in Zwolle :)
Het was wel druk en al die fanfares die voorbij kwamen :?
Uiteindelijk niks gevonden maar ben ook in Kampen nog geweest en daar ben ik wel geslaagd :D

Heerlijk trouwens TJ even een dagje weg zonder de kids!
Ik heb die van mij ook thuis gelaten bij papa :mrgreen:

Was trouwens alweer 9 maanden geleden dat ik geshopt heb met mijn vriendin dus mocht wel weer een keer :mrgreen:

@ Annet Leuke foto's!!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 15 jun 2008 11:22

Loucom schreef:Leuke foto's Annet.

Nu jullie toch beetje over geloof en opvoeding hebben, heb ik wel een vraagje. Had vandaag met iemand over sprookjes. Lezen jullie je kinderen ook sprookjes voor? Waarom wel of niet?

ik lees wel sprookjes voor, kinderen mogen ook de waltdisney filmen wel kijken, ik denk dat een kind best snapt dat het niet werkelijkheid is.
bovendien zijn de themas meestal erg goed, over ijdelheid, vriendelijk zijn voor een ander enz.
ik heb meer wat tegen die griezelboeken. en boeken met veel geweld.
(maar ja ik ben zelf ook groot fan van fantasyboeken, van kind af aan al)

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 15 jun 2008 11:40

Heerlijk om even zonder kinderen weg te zijn, ja! 'k Moet zeggen: ik doe het wel regelmatig, hoor. Lekker een dagje uit of zaterdags even naar de stad. Dan doe ik het meestal wel tussen de middag, als de jongste op bed ligt. Is voor mn man weer wat rustiger :wink: . 'k Ben benieuwd hoe dat straks zal gaan als ik op de pabo zit: twee avonden in de week weg, waarvan ook één halve middag, werken, stages...'k zal mn meiden af en toe denk ik gewoon gaan missen :lol:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 jun 2008 12:50

Wij zijn gisteren een middagje naar Ouwehand geweest in Rhenen. Erg leuk!!!! Kids mee en waren dolenthousiast over alles wat ze zagen!

Sprookjes heb ik nog niet voorgelezen. Ze zijn 2 en 3 en Annemiek is al een beetje "katuitdeboom"kind. Had een sprookje over hans en grietje en roodkapje en vind ze nog niet zo super voor ze.
We willen wel nog naar de efteling dit jaar, maar zie daar meer de sprookjesachtige fantasiesfeer als occult.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 jun 2008 13:01

vlinder schreef:He ik ben gisteren ook wezen shoppen in Zwolle :)
Het was wel druk en al die fanfares die voorbij kwamen :?
Uiteindelijk niks gevonden maar ben ook in Kampen nog geweest en daar ben ik wel geslaagd :D

Heerlijk trouwens TJ even een dagje weg zonder de kids!
Ik heb die van mij ook thuis gelaten bij papa :mrgreen:

Was trouwens alweer 9 maanden geleden dat ik geshopt heb met mijn vriendin dus mocht wel weer een keer :mrgreen:

@ Annet Leuke foto's!!

wat leuk dat je in Kampen ben geweest. Als ikdaar nog had gewoond hadden jullie gerust een bakkie kunnen doen. :mrgreen:

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 15 jun 2008 17:46

[nostalgie]Wij hadden vroeger een LP met sprookjes van de Efteling-kabouters, dat was echt leuk! :) Ik denk dat ik de meestje liedjes zo nog mee kan zingen! [/nostalgie]

Trouwens, bij zulke sprookjes zie ik niet echt verschil met andere kinderverhalen over pratende konijnen-families, waarvan de kinderen naar school gaan e.d. Dat zijn gewoon gezellige kinderverhaaltjes.
Griezelverhalen zijn inderdaad heel wat anders.
Misschien zit de lading ook wel een beetje in het woord 'sprookje'?

sientje
Mineur
Mineur

Berichtdoor sientje » 16 jun 2008 07:37

Merisja schreef:Onze dochter zit ook op een reformatorische school en ik ben het zéker niet eens met al die regeltjes. Maar ik vind dat je ook wel wat verder moet kijken; ze zit in de klas bij allemaal kindjes die ze kent vanuit de kerk, 't is heerlijk dichtbij en mijn man en ik hebben er vroeger ook op school gezeten, dus het is ook nog eens heel bekend voor ons. We hadden haar ook op een gewone christelijke school kunnen doen, waar ze niet van die regeltjes hebben, maar dat zou voor haar gewoon minder leuk zijn, omdat ze dan binnen de kerkelijke gemeente meer een eenling zou zijn. 't Is gewoon een afweging die je maakt; we nemen nu die regeltjes maar voor lief, maar af en toe kan ik me er wel gruwelijk over op lopen winden... Uiteindelijk is het onderwijs dat er gegeven wordt heel goed en het is ook een bijbelgetrouwe school en dat vind ik ook belangrijk. Ach ja, ik denk maar zo, op elke school is er wel wat.

Heel herkenbaar ,zo is het hier ook!

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 16 jun 2008 08:43

ik ben zelf dol op sprookjes.
ik vind dat je als kind heel gauw weet dat sprookjes niet echt zijn, het begrip sprookje is dan ook meteen een synoniem voor niet waar.
ook heb ik gemerkt aan mezelf dat je als kind sprookjes anders hoort dan een volwassene. ik lees ze nu af en toe wel eens voor de lol en lees dan soms dingen met een ondertoon die ik als kind nooit heb gehoord. :wink:

wel denk ik dat je je kind goed moet laten merken dat een sprookje niet waar is en bijvoorbeeld het bijbelverhaal wel.
een nichtje van mij zei opeens een keertje is dat allemaal wel waar dan? :roll:
Afbeelding Afbeelding

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 16 jun 2008 08:49

Wij lazen vroeger ook wel sprookjes.
Nu zou ik ze niet zomaar meer lezen, vind het vaak toch onzin en het voegt eigenlijk ook niks toe.
Vind dan bijvoorbeeld de boekjes van bakkertje deeg enz veel leuker om voor te lezen.

Terug naar “Archief”