rosalie83 schreef:ajl schreef:rosalie83 schreef:lammetje schreef:@Rosalie:
Ik ben daarnaast ook geen voorstander om te gaan adopteren en er bewust voor kiezen geen 'natuurlijke' kinderen te krijgen. Niet dat ik dat Bijbels kan onderbouwen, zal ik alvast meteen zeggenmaar omdat het in mijn ogen niet goed voelt.
Dan moet je het zelf sowieso niet doen, het moet wel okee voelen. Maar ik ben wel benieuwd naar het waarom! Waarom ben je daar geen voorstander van, waarom voelt het niet goed?
Ik herken dat gevoel ook wel. Wij zouden ook niet adopteren als wij geen kinderen zouden kunnen krijgen. Ik ben van mening dat je veel beter de mensen daar kan helpen om het land op te bouwen. daarom ben ik ook geen voorstander van economische vluchtelingen ( maar dat is weer een hele andere discussie).
Je haalt toch wel een aantal dingen door elkaar nu. Tuurlijk is het belangrijk een land op te bouwen etc, maar dat neemt niet weg dat er duizenden en duizenden kindjes zijn die gewoonweg geen thuis hebben en dringend hulp nodig hebben! Dat staat los van elkaar.
Inderdaad. Tehuizen zitten vol met kinderen die gewoon niet gewenst zijn en waar niemand voor wil zorgen. Een kind geboren uit een verkrachting bijvoorbeeld zal in sommige culturen nooit een normaal leven kunnen hebben. In andere culturen is het heel normaal dat een vrouw haar kinderen afstaat, wanneer ze een andere relatie krijgt: een man accepteert de kinderen van een andere man soms niet en dan moeten de kinderen weg. Voor zo'n vrouw is een relatie met een man soms juist van levensbelang, omdat ze zonder man buiten de maatschappij valt.
Wanneer je je gaat verdiepen in het hoe en waarom kinderen in tehuizen belanden, dan kom je er al snel achter dat het veel gecompliceerder is dan het soms lijkt. Het gaat over hele andere culturen, over kinderen die soms niet eens meer familie hebben, of die uitgekotst worden door hun familie, die vanwege een handicap of litteken niet meer gewenst zijn, etc.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. En als je dan beelden ziet en/of onderzoeken leest naar de toestanden in de tehuizen waarin sommige kinderen moeten opgroeien... dan vraag ik me af, wie daaarop kan zeggen 'het kind moet daar blijven en we sturen wel wat hulp'. Want die hulp is in sommige gevallen niet effectief genoeg. En in die gevallen kijkt en kind veelal aan tegen een leven op straat, misbruik, prostitutie en drugs. Denk aan de kindslaven in Haiti, de lijmsnuivers in Brazilie...
Verdienden deze kinderen dan geen warm en liefdevol thuis?