Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 dec 2007 15:22

SimonT schreef: zoals je net kon lezen ga ik niet in op discussie als er argumenten gelever worden die naar hem zelf toegerekend zijn, zolang hij naar zichzelf toe blijft rekenen en niet het gezag van de bijbel ook in deze tijd accepteerd voel ik me niet geroepen om onnozel in de luchtgeblaat te gaat weerleggen

Wat je nu doet, is onnozerl inde lucht blaten! En je maakt me boos! Ik neem de moeite om te spitten. Jij kauwt alles na wat je van je kinds af aan is bijgebracht.

Even voor de duidelijkheid: de bijbel heeft voor mij ook vansdaag nog alle geag. Jij hebt er alleen moeite mee als niet iedereen de bijbel op jouw manier interpreteert en leest!

Jij velt verder een oordeel over mijn motivatie. Nee, ik reken niet naar mijzelf toe, probeer mijzelf niet te rechtvaardigen of vrij te pleiten. Maar ik zoek slechts naar Gods weg met mij en mijn leven. Jij hebt niet het recht om daarin voor God te spelen!

[quote="SimonTvoel ik me niet geroepen om onnozel in de luchtgeblaat te gaat weerleggen [/quote]"
Slap hoor! Als je zo hard roept dat ik er naast zit, moet je toch op z'n minst een paar van mijn onderbouwde argumenten kunnen weerleggen...

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 17 dec 2007 15:27

nu heb jij die van mij ook nog niet weerlegt dus wat dat betreft staan we quitte
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 dec 2007 15:28

SimonT schreef: Het zou hem wel sieren als hij in de Bijbel zou proberen om tegenargumenten te vinden, als hij die niet zou vinden zou dat het bewijs zijn dat hij gelijkheid, dat is de werkmethode bij een theorie (en daar spreken we over want hoewel we allebei menen dat we gelijk hebben zal de feitelijke uitkomst pas bekend worden bij de wederkomst, dus wat dat betreft waardeer ik zijn mening wel) je probeert hem altijd onderuit te halen om te controleren of hij dan blijft staan, en volgende week heb ik vakantie dan zal ik er eens voor gaan zitten om een aantal punten van hem te trachten weerleggen!

Het zou JOU sieren als je nou eens met één tekst aan zou komen uit de bijbel waarin over een relatie in liefde en trouw negatief wordt gesproken. Of waar dit überhaupt wordt genoemd. Maar deze opmerking stond ook al in mijn lange verhaal dat kennelijk toch te lang is voor je bevattingsvermogen.

(Yep, na zoveel pagina's steeds maar weer ter verantwoording te worden geroepen over iets dat ik uit Gods hand heb mogen ontvangen, word ik ook wel eens kriegelig en hard!)

Russell
Mineur
Mineur

Berichtdoor Russell » 17 dec 2007 17:02

Denkertje21 schreef:
Collateral schreef: Welke uitspraken vind je concreet blasfemisch, en waarom?

Als ik Russell zoiets zie schrijven ga je voor me te ver:

Hoe je volhoudt dat de bijbel door God geschreven is en je je toch niet vervreemd en **** voelt door een God die zegt dat hij vind dat je 'een gruwel' bent

Wat is daar blasfemisch aan? Ik zeg niets over God, ik zeg alleen maar iets over het gevoel dat ik zelf zou hebben als ik als homo zou geloven dat God de bijbel heeft geschreven.
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 dec 2007 17:25

en nu ik weer :D als ik lees wat ik hieronder quote dan zie ik de enorme afstand. reageren in het topic homofilie alhier is als parels voor de zwijnen werpen, niet dat ik nu zou willen aanwijzen wie de zwijnen zijn ... het gaat erom dat de parels geen nut meer hebben en ze zijn dat niet waard ... verder ben ik geen fan van shocktherapie en aversietherapie.

SimonT schreef:ik heb het ook nergens gezegd dat ik niet geloof in liefde, maar dit zijn natuurlijk wel allemaal hele mooie verklaringen die precies in het homo straatje passen, wat te zeggen dat de wetten zoals ze voor israel gelden niet voor ons van toepassing zijn, dat is je reinste quatsch de Bijbel is ook voor ons gegeven dus in welke context het ook staat het is ook nog heden ten dag op ons van toepassing! Dus in welke bocht je je ok wringt en met hoeveel uitleggingen je ook komt, praktiserende homo's zijn God een gruwel, en kunnen het koninkrijk der hemelen niet beerven, homo's echter die zich hier verre van houden kunnen dat wel, en ik kan me niet indenken hoe moeilijk dat is aangezien ik zelf niet met deze kwesties worstel, maar net zolang in de Bijbel zoeken totdat je de teksten zo uit kan leggen dat praktiseren wel te verantwoorden is is God en de Bijbel voor je karretje spannen, uitleggen naar jezelf toe terwijl de Bijbel naar Hem toe gelezen moet worden!!
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

meboy

Berichtdoor meboy » 17 dec 2007 17:33

Je bent er in zoverre succesvol in dat je laat merken dat het voor jou werkt, en de warmte die vaak in je berichten te lezen is dragen bij aan de overtuigendheid ervan. Maar kennelijk ben je volgens sommigen - links dan wel rechts - niet in staat het voldoende met argumenten te onderbouwen. Daar ligt dus op dit moment de uitdaging.

Als ik de reactie van Russel lees waar jij hierboven op reageert, dan denk ik: over die vragen valt meer over te discussiëren dan alleen zeggen dat het geen spagaat hoeft te zijn. Concreet: hoe ga jij om met de teksten die SimonT ons hierboven voorschotelt? Wat is de boodschap van die teksten? Wordt God blij van homoseks, laat het Hem koud of gruwelt Hij er van?

Ik heb zelf hier al mijn conclusies getrokken... Volgens mij zijn er geen andere gronden waarop je zowel je bijbelse basis als je homo-zijn (inclusief seks) overtuigend kunt verantwoorden. Maar als jij die wel ziet, op een weg die meer in het midden (tussen links en rechts in) ligt, dan ben ik benieuwd of je dat ook uit kunt leggen. (Ik heb dit topic overigens niet heel trouw gevolgd, dus misschien heb ik dingen over het hoofd gezien. Maar kennelijk ben ik in dat geval niet de enige en valt er dus hoe dan ook nog een nuttige discussie te voeren.)

@ Collateral; Die vraag is zeer eenvoudig te beantwoorden. God wordt niet blij van homoseks.

Alleen stel me 1000 andere vragen over (gewenst) menselijk gedrag en ik beantwoord de vraag met hetzelfde antwoord. Of het nu gaat over koken, strijken, boodschappen doen, heteroseks, preken, helpen etc. etc.

Ik vind dit zo moeilijk uit te leggen; de vinger is namelijk eenvoudig op een tere plek te leggen. Het verwijt kan makkelijk gemaakt worden: je verschuilt je ergens achter waar je geen recht op hebt. En dat is ook zo! Dat wil ik voor 100% beamen. Als je in mijn verhaal gelooft dan geloof je in een wonder... en welke idioot doet dat nu nog tegenwoordig? Ik ben opgevoed in een traditie waarbij getuigen eigenlijk iets ongewoons is. En toch ga ik het doen. Ontroerd, bewogen...

Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft?
2 Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans.
3 Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt.

Is er een wet die zegt: Patrick wat jij doet is verkeerd? Ja die is er. Die wet wijst op de beperking in mijn leven. Een beperking die veel dieper gaat dan homo-zijn. Die wet zorgt ervoor dat ik rechteloos ben. Ik kan me nooit beroepen op een juridisch attest wat God mij gegeven heeft: Patrick, hier is het bewijs, je mag seks hebben met een man.

4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, [namelijk] Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.
5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet [in] de oudheid der letter.

De scherpheid van het gebod heeft er voor gezorgd dat er een doodvonnis klaar ligt: Ik Patrick kan zeggen; ik ben ter dood veroordeeld. Dat is terrecht. Volmaaktheid werdt niet in mij gevonden. Er moest volmaaktheid zijn en de vrucht was onvolmaaktheid. Toen kwam het wonder. Het doodsvonnis werdt van mijn schouders gehaald en iemand anders stierf voor mij en ik stierf met Hem. Bij mijn dood werdt het testament wat klaarlag uitgevoerd. Bij een dode is voor de schuldeisers niets meer te halen. Daarna is Jezus opgestaan en aangezien Hij mij aan zijn borst had gedrukt leef ik met Hem.

7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten [zonde] [te] [zijn], indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.

Het feit dat ik besef dat ik met mijn homo-zijn, sterker nog, mens-zijn tekortschiet heeft ervoor gezorgd dat de vinger altijd op de zere plek gelegd mag worden; de wet is reëel, de veroordeling terrecht. Zodra de terrechtwijzing er is, is de zonde realiteit en zichtbaar.

9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.

Eerder had k niet in de gaten dat die veroordeling voor mij bedoeld was. Maar toen mij duidelijk was dat ik nooit meer kon voldoen aan God's terrechte eis toen ging ik kapot. Er was niets in mij wat bijdroeg aan mooi leven. En ik kon die wet net kopot maken want die wet was goed.

13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde [is] [mij] [de] [dood] [geworden]; opdat zij zou openbaar worden zonde [te] [zijn]; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.

Mijn leven werdt een tegenstelling; iets in mij wist precies hoe het moest. En elke vezel besefte dat dit het alles of niets was. Het was niets. Dat zag ik in en aan alles.

17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is [wel] bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Er is geen indrukwekkender gevoel dan te beseffen dat die tegengestelde drive uitgeschakeld kan worden. Niet door zelfkastijding, niet door goedpraten wat verkeerd is. Maar door acceptatie.... blijkbaar is er iets in mij wat onveranderbaar is voor mezelf en waar ik mee moet leren leven; hoe bitter ook.

21 Zo vind ik dan deze wet [in] [mij]; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. (7:26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Het mag misschien bitter zijn dat ik daar niets aan kan veranderen; het is feitelijk in de ogen van God niet eens aanwezig! God heeft mijn zondig leven losgemaakt van mijn identiteit! Als hij kijkt naar Christus dan ziet hij mij nog steeds aan zijn borst hangen. Ik kreeg geen juridische goedkeuring van mijn menselijk-zijn maar een genade-brief. Waarin stond: jij bent dood en JIJ leeft!

Lees nu zelf eens Romeinen 8 er achteraan. Mijn geest dood de beperking in homoseks. Die beperking is er 100% Maar die beperking houd mij niet meer tegen. Die sla ik volledig aan gort. Omdat de Heilige Geest zich bindt aan mijn geest. Alles in mijn leven moet wijken voor die Geest. Zelfs de beperking in homo-seks, zelfs de beperking in boodschappen doen, in helpen, in bidden, in alles!

Ja! ik maak gebruik van genade; en waag het niet om het misbruik te noemen: want wie gunt mij de genade van Jezus Christus niet? Ik zou het willen geven aan een ieder die zijn eigen tekortkomingen dag op dag tegenkomt; in alles... Zelfs een idiote nicht kan pleiten op genade en dat toepassen in zijn leven want dat maakt ALLES wat? ALLES NIEUW.

En dat nieuwe perspectief probeer ik weer te geven in mijn postings. Niet om mezelf daarmee vrij te pleiten. Maar om de beperkingen toe te geven en toe te eigenen. Maar dat wil ik niet alléén doen. Het liefst zou ik zien dat we dat allemaal deden. Maar dat is slechts de helft. De oplossing voor beperkt zijn is niet de alleen de beperking toeeigenen, maar ook de Onbeperking als je begrijpt wat ik bedoel.

Na deze getuigenis kan je honderd gaten in me schieten, ook in mijn verhaal. Dat mag gerust, schroom niet! Maar het raakt me niet. Het past er allemaal bij. En hoe groter je deze maniak maakt des te groter wordt Zijn genade!

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 dec 2007 17:51

komt dat zien, komt dat zien, voor het eerst schrijf ik een bijbeltekst als argument :D :D :D

2Co 3:6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

zo'n tekst geeft mij positieve kriebles, love revolution ipv van rationele doodoeners, lang leve de diversiteit ...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 dec 2007 18:20

meboy schreef:Zelfs een idiote nicht kan pleiten op genade en dat toepassen in zijn leven want dat maakt ALLES wat? ALLES NIEUW.

Thanks lieve Patrick!
Ik haalde zomeer een zin uit je eerlijke en liefdevolle betoog! Ik ga dit weer heel vaak lezen!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 dec 2007 18:26

Denkertje21 schreef:Als ik Russell zoiets zie schrijven ga je voor me te ver:

Hoe je volhoudt dat de bijbel door God geschreven is en je je toch niet vervreemd en **** voelt door een God die zegt dat hij vind dat je 'een gruwel' bent

Ik ben het met Russels reactie eens. Misschien shockeren de woorden 'genaaid' en God in één zin jou, maar het zegt, zoals Russell al zegt, niets over God. Je zou kunnen zeggen dat Job zich ook genaaid voelde door God. Hoe dan ook, ik begrijp jouw gekwetstheid maar zie dit niet als godslastering.

Collateral schreef:Sinds wanneer kunnen mensen God kwetsen? Is God echt zo kwetsbaar? Is het niet stiekem jouw ego (met diens godsbeeld) dat gekwetst wordt, in plaats van God?

Inderdaad, het raakt mij zeker als er zo over de God Die alles voor mij is gesproken wordt. En ik kan me niet voorstellen dat dat iets met mijn ego te maken zou kunnen hebben...

Je spreekt jezelf nu een beetje tegen; het raakt jou, en dat heeft niets met je ego te maken? Wat wordt er dan geraakt?

Denkertje21 schreef:
Collateral schreef:Het ruikt inderdaad naar knip-en-plakwerk, en daarom verwacht niemand van jou dat jij die hele tekst uit gaat pluizen. Maar je zou op z'n minst een paar stukken eruit kunnen weerleggen.

Je schat me wel erg dom in...

Nou nou, dat valt ook wel weer mee. Ik schatte vooral de kans dat je gebruik hebt gemaakt van 'knippen en plakken' hoog in.

Dit verhaal heb ik lang geleden gemaakt en geloof me, het is geen dom plak en knipwerk. Okdat ik steeds weer dat gez*k overd ie 7 bijbelteksten om mijn oren kreeg heb ik het, uiteraard met behulp van wat anderen al hadden uitgezocht samengesteld.

Hier, op een forum dat je vast wel kent - :P - is het hele stuk te vinden, en er staan meer namen boven dan alleen die van jou. Maar goed, ik vind het een mooi stuk hoor, en zeker geen dom knip- en plakwerk. Het doet er verder ook niet zo toe, zoals Smurffie al terecht aangeeft. Ik had alleen het idee dat je het niet zomaar even neer had gezet en ging daarom mee in SimonT's bewering. Overigens met het advies aan hem om er gewoon op in te gaan zonder zich achter dat 'argument' te verschuilen.

Het trieste hier is, dat de meesten hun voor ingenomen standpunt al helemaal klaar hebben. Zo hebben ze het altijd geleerd en ze zijn gewoon niet bereid om zich ook maar te verdiepen in andere zienswijzen...

Yep. En ook dat is onderdeel van Gods plan. Ik hoop voor je dat je er op een blijmoedige manier een positieve rol in mag spelen. :)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 dec 2007 18:46

SimonT schreef:
Collateral schreef:En waarom zou Denkertje niet naar een manier mogen zoeken om de Bijbel en zijn homo-zijn te kunnen verenigen? Wat dacht je dan, dat hij alles uit alle macht tégen homoseksualiteit zou gaan proberen te interpreteren? Het gaat in eerste instantie om de argumenten en niet om de intentie waarmee naar die argumenten is gezocht. Jij leest de Bijbel ook met een doel, naar ik aanneem. En jij gaat toch ook niet mensen die op basis van de Bijbel hun bekeerde staat onderbouwen terechtwijzen met: 'jij rekent naar jezelf toe'? Of wel? :)

Het zou hem wel sieren als hij in de Bijbel zou proberen om tegenargumenten te vinden, als hij die niet zou vinden zou dat het bewijs zijn dat hij gelijkheid, dat is de werkmethode bij een theorie (en daar spreken we over want hoewel we allebei menen dat we gelijk hebben zal de feitelijke uitkomst pas bekend worden bij de wederkomst, dus wat dat betreft waardeer ik zijn mening wel) je probeert hem altijd onderuit te halen om te controleren of hij dan blijft staan, en volgende week heb ik vakantie dan zal ik er eens voor gaan zitten om een aantal punten van hem te trachten weerleggen!

Dat zou hem inderdaad sieren, maar wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan? Ik heb het idee dat Denkertje meer tegenargumenten heeft gelezen dan jij, alleen al omdat hij als homo hierin geinteresseerd is en veel in dit topic aanwezig is geweest. En als hij, het totaal overziend, de conclusie trekt dat zijn homo-zijn zijn christen-zijn niet belemmert, dan lijkt het me goed dat te respecteren.

Maar goed, leef je uit wat betreft je argumentatie. En wees te allen tijde bereid je eigen standpunt te herzien als dat nodig mocht zijn. :)

SimonT schreef:
SimonT schreef: (en daar spreken we over want hoewel we allebei menen dat we gelijk hebben zal de feitelijke uitkomst pas bekend worden bij de wederkomst, dus wat dat betreft waardeer ik zijn mening wel)

Ik probeer hierin aan te geven dat ik je buiten deze discussie om waardeer, maar als jij mij op de persoon aan gaat vallen en beledigen dan slinkt die waardering snel dus blaas maar niet zo hoog van de toren anders kan ik ook wel eens hard worden en dan kan je me weer eens fijn voor homofoob uitmaken!

idioot...

Is dit jouw manier van naleven van de christelijke naastenliefde? Oog om oog, tand om tand, belediging om belediging?

'De gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.' (Gal. 5:14.) Eigenlijk zou je (en dit geldt voor meer mensen, waaronder ikzelf), voordat je in dit topic post, tien tellen lang deze tekst in je hoofd moeten houden. De liefde verdraagt alle dingen. ;)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 dec 2007 19:20

Denkertje21 schreef:Inderdaad, het raakt mij zeker als er zo over de God Die alles voor mij is gesproken wordt. En ik kan me niet voorstellen dat dat iets met mijn ego te maken zou kunnen hebben...

Even een zijsprongetje, maar dat heeft alles met het ego te maken.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 dec 2007 19:32

meboy schreef:@ Collateral; Die vraag is zeer eenvoudig te beantwoorden. God wordt niet blij van homoseks.

Alleen stel me 1000 andere vragen over (gewenst) menselijk gedrag en ik beantwoord de vraag met hetzelfde antwoord. Of het nu gaat over koken, strijken, boodschappen doen, heteroseks, preken, helpen etc. etc.

Daar ben ik het niet mee eens. In 1 Kor. 10:31 lees je: 'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.' Je kunt dus eten ter ere van God, en ik denk dat je dat als christen ook zonder verdere toelichting over koken, strijken, boodschappen doen, heteroseks, preken en helpen kunt zeggen - waarbij uiteraard vermeld moet worden dat het (in christelijk opzicht) allemaal ook níet tot Gods eer kan zijn.

De kardinale vraag kun je wel raden: kun je ook aan homoseks doen tot eer van God?

Ik kan me nooit beroepen op een juridisch attest wat God mij gegeven heeft: Patrick, hier is het bewijs, je mag seks hebben met een man.

Nee, maar misschien is het wel mogelijk dat je seks hebt met een man zonder dat je ook maar ergens het idee hebt dat je God daarmee daadwerkelijk tekort doet. :)

Na deze getuigenis kan je honderd gaten in me schieten, ook in mijn verhaal. Dat mag gerust, schroom niet! Maar het raakt me niet. Het past er allemaal bij. En hoe groter je deze maniak maakt des te groter wordt Zijn genade!

Ten eerste: ik vind het een prachtig getuigenis. :) Het komt ten dele herkenbaar over; ten dele ook niet, maar dat komt omdat ik zelf niet zo veel kan met het begrip zonde en het algemeen christelijke beeld daarbij.

Hierboven heb ik op een gedeelte ervan gereageerd - niet om er gaten in te schieten, maar om een punt te raken dat naar mijn mening geraakt moet worden om in deze discussie helderheid te krijgen. De wat conservatievere christen zal namelijk zeggen: je kunt als homo wel gered zijn, maar dan moet je wel voor 100% tegen je eigen homoseksualiteit zijn en proberen om niet in die 'zonde' te vallen...

meboy

Berichtdoor meboy » 17 dec 2007 19:56

Collateral schreef:Daar ben ik het niet mee eens. In 1 Kor. 10:31 lees je: 'Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.' Je kunt dus eten ter ere van God, en ik denk dat je dat als christen ook zonder verdere toelichting over koken, strijken, boodschappen doen, heteroseks, preken en helpen kunt zeggen - met daarbij uiteraard dat het ook allemaal niet tot Gods eer kan zijn.

De kardinale vraag kun je wel raden: kun je ook aan homoseks doen tot eer van God?

Aan de hand van die tekst vind ik dat je een hele rappe conclusie maakt: er wordt eigenlijk gezegd: als je iets doet doe het dan tot eer van God. Eigenljk is dat een herhalng van de eis. God zegt niets anders dan: doe het goed.

Het lastige aan deze discussie is dat je alles vanuit meerdere ooghoeken kunt bekijken. Paulus benaderd het "eetprobleem" vanuit de menselijke hoek. Als je er voor kiest om dát specifieke eten niet als zondig te beschouwen en tot je te nemen, doe het dan met de juiste motieven; geestelijke, God erende motieven. "Waar komen die motieven uit voort? Waarom zoek je de dingen die God eer toebrengen? Dat doe je omdat je omdat je liefhebt. Dat doe je omdat Iemand het waard is om principes voor te huldigen. Eerst is er herstel geweest van betrekkingen en dat heeft zijn uitwerking in de dingen die je doet.

Wat is het motief van homo-seks? Wat is het motief wat God ergert in de anti-homo-seks-teksten? Is dat de beperking die erin zit? Het onjuiste motief? Kan dat motief anders zijn? Wanneer is de beperking eruit? Wanneer is er sprake van een juist motief? Dat zijn heel persoonlijke vragen. Er zijn dingen die je nooit vanuit een juist motief kunt doen. dat zijn zaken die een ander schade toebrengen: stelen, moorden, brandstichten. Zaken die de vrede, de liefde, de zorg niet dienen. Zaken waarmee je de Geest van God tegenstaat.

Ik wíl er ook geen uitspraak over doen. Aan de ene kant omdat ik er zelf nog niet aan toe ben. Ik vertaal ook maar wat ik mee maak. En aan de andere kant omdat ik mensen al niet uitgelegd krijg dat liefhebben en zorgen geen gevaar in zich meedragen. Ik weet het gewoon oprecht niet.
Over alles ervoor kan en mag je me alles vragen. Maar zodra het spannend wordt gaan hier de kaken op elkaar... :|

meboy

Berichtdoor meboy » 17 dec 2007 21:34

Weet je wat ik zo nu en dan zit te denken? Waarom alles zo groot en belangrijk blazen terwijl klein houden en eerljk zijn veel beter is...

Ik lees in mijn eigen post zoveel gespeelde zekerheid; iets waardoor je hoopt dat de zeggingskracht met sprongen vooruit gaat. Maar wie zitten we nu te bedotten? Dan lees ik net in bad 2 Petrus 2 http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&m=2+Petr+2&id16=1&pos=0&set=10&l=nl En dan krijg ik het spaans benauwd. Dan denk ik jochie jochie, dit is niet iets waarvan je de wereld moet overtuigen; want zometeen heb je het mis en gaat dit over jou... :oops:

Maar het is zo moeiljk om als homo je zwakte te tonen. Want zodra de dekking naar beneden is, dan wordt je heel snel weer bijgebracht dat de handjes omhoog moeten. Verder knokken. Want als je stilstaat en om je heen kijkt en naar jezelf kijkt dan is er geen tijd: er móet worden gekozen. Er is bijna geen plek meer om verlegen te zeggen: ik wéét het niet meer.

Lees mijn bijdrage ook alsjeblieft niet in de zin van een richtingwijzer. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik iemand overhaal vrijheden te pakken de achteraf niet vrij bleken te zijn. Het is hoe het bij mij gebeurt; en zo klein moet dat ook vooral blijven. ik wil je graag tot op zekere hoogte deelgenoot maken van die processen. Maar een grotere schoen dan dat kan en wil ik niet meer aantrekken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 dec 2007 22:24

Markie schreef:Mijns inziens wordt het tijd voor enkele bans.

Waarom?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”