Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 28 jan 2005 10:51

Zareb schreef:De Bijbel zegt helemaal niets over trouwen. Alleen maar over het verlaten van het ouderlijk huis en het tot een vlees zijn.
Het burgerlijk huwelijk, wat in de Bijbel inderdaad niet voorkomt is niets meer of minder dan de bezegeling van een contract. Of je dat contract nu sluit op het gemeentehuis of bij een notaris doet niet terzake.
Kijk bv naar de bruiloft te Kana, Jezus verricht daar een wonder om de feestvreugde te verhogen, en gaf daarmee zijn instemming over het feest en de aanleiding tot dat feest, maar nergens staat er dat hij de gehuwden zegende.
Het hele burgerlijk huwelijk is een puur menselijke instelling (dankzij Napoleon geloof ik). De slaven in Amerika sprongen samen over een bezem, in Schotland ging men naar de smid. Uitsluitend symbolen.

Het is inderdaad niet de vorm die belangrijk is, maar het gaat om het samengaan van een man en een vrouw voor de rest van hun leven. Volgens Jezus is dat de scheppingsorde en hij zegt dat in de context van het verbod op echtscheiding (Zie Mat. 5 en 19). Trouwen komt in de bijbel wel degelijk en herhaaldelijk voor, zie 1 Kor. 7, waar duidelijk staat, dat als je samen wilt gaan, dat je dan moet trouwen.
Zareb schreef:
Peter L schreef:Maar ja, de voornaamste motivatie om ongehuwd samen te wonen is het idee weer van elkaar af te kunnen. Bijbels gezien vergis je je dan
Ik denk dat er geen een koppel is dat gaat samenwonen met het idee makkelijk van elkaar af te kunnen. Dit is echt zo'n typische opmerking die kant nog wal raakt.

Mijn tienerjaren waren de jaren '70. Ik heb dus de overgang meegemaakt van een maatschappij, waarin trouwen de norm was, naar een maatschappij, waarin ongehuwd samenwonen als normaal wordt beschouwd. Ik weet niet hoeveel de jongeren van nu eigenlijk hebben meegekregen over de discussies die er toen over gevoerd werden. Het meest gehoorde argument voor samenwonen was toen: het huwelijk "tot de dood ons scheidt" is niet vol te houden; kijk maar naar het aantal scheidingen. Dus kun je beter niet trouwen, want als het niet lukt kun je tenminste uit elkaar. Voor veel jongeren was dat het voornaamste argument voor samenwonen. Op zich niet zo vreemd, als getraumatiseerd bent omdat je ouders net gescheiden zijn.
Het verschil met vandaag - 25 tot 30 jaar later - is, dat samenwoners hun keuze toen moesten verdedigen (want het huwelijk was de norm) en nu niet meer. Het lijkt er nu op, dat de "bewijslast" zo langzamerhand wordt omgekeerd: nu wordt samenwonen in de maatschappij niet meer ter discussie gesteld en dus vragen jongeren zich nu af, waarom ze zouden trouwen i.p.v. samenwonen.
Dat mijn opmerking wel degelijk kant en wal raakt, blijkt uit het feit, dat het aantal verbroken relaties onder samenwoners nog hoger is, dan dat onder gehuwden. Velen staan niet meer stil bij de vraag: wil ik met hem of haar de rest van m'n leven delen? Als je, zoals de bijbel aangeeft, gelooft in huwelijkstrouw, dan is er alle reden voor, om van je partner een ja-woord te verlangen, alvorens ermee in bed te stappen. Ik zou zeggen: "Hoezo schat? Waarom wil je je ja-woord niet geven? Ben ik een soort experiment of zo? Wil je me eventueel later dumpen?"
Zareb schreef:Trouwens gezien het inmens hoge aantal echtscheidingen is het burgerlijk huwelijk ook geen garantie voor "tot de dood ons scheid"

De bijbel zegt: laat je "ja" "ja" zijn. Als dan blijkt, dat mensen zich daar niet aan houden, is dat dan een reden om maar geen "ja" meer uit te spreken?
Zareb schreef:Seks voor het huwelijk bestaat dus gewoon niet. Zodra je met je partner een seksuele relatie aangaat ben je gewoon in Bijbels opzicht "een vlees".
Niks meer en niks minder.

" Wanneer iemand een meisje dat nog niet uitgehuwelijkt is verleidt, moet hij de volle bruidsprijs betalen en met haar trouwen." Ex. 22:15

Om maar een voorbeeld te noemen

Zareb schreef:Een andere reden om een burgerlijk huwelijk aan te gaan waren de financiele belangen. Echter tegenwoordig trouwen de meeste mensen op huwelijkse voorwaarden dus dat gaat ook niet meer op. Waarmee het huwelijk een leuk maar achterhaald instituut is.
Vandaag leuk met de koets naar het stadhuis, maar vorige week hebben we de handtekening al bij de notaris gezet.

Het gaat om het ja-woord voor het aangezicht God en de huwelijkstrouw. Wat je verder voor afspraken vastlegt, moet je zelf weten.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2005 10:56

Peter L schreef:Dat mijn opmerking wel degelijk kant en wal raakt, blijkt uit het feit, dat het aantal verbroken relaties onder samenwoners nog hoger is, dan dat onder gehuwden.

Dat kan natuurlijk ook goed zo zijn omdat die samenwoners de risico's bij henzelf inzagen en op grond daarvan een verstandige keuze gemaakt hebben. :)

De bijbel zegt: laat je "ja" "ja" zijn. Als dan blijkt, dat mensen zich daar niet aan houden, is dat dan een reden om maar geen "ja" meer uit te spreken?

Hm, daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja. Staat er in de gelijkenis van de twee zonen die naar de wijngaard gestuurd werden door hun vader ook niet zoiets als 'het is beter nee te zeggen en ja te doen dan andersom'?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 jan 2005 16:46

Peter L schreef:" Wanneer iemand een meisje dat nog niet uitgehuwelijkt is verleidt, moet hij de volle bruidsprijs betalen en met haar trouwen." Ex. 22:15

Om maar een voorbeeld te noemen

Sinds wanneer wordt er tegenwoordig not een bruidsprijs betaald.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 29 jan 2005 15:58

Er is diverse keren aangegeven dat men on-topic moet blijven... helaas moet ik constateren dat er geen gehoor aan wordt gegeven.. elke dag blijf ik berichtjes verwijderen.... :? :?

Ook denk ik dat er na 60 pagina's wel genoeg over gezegd is en er niet zoveel nieuws aan toegevoegd wordt...

Daarom is er in overleg besloten dit topic te voorzien van een hangslot :wink: .....

Terug naar “Archief”