Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 okt 2004 19:58

Flappie schreef:Gun mij als zowel niet-gergemmer en niet-gergemmerinNL om ook eens wat te zeggen. Als je ziet waar de verschillen zitten en hoe groot ze zijn in de nieuwe kerk pkn (waar ik in zit) en als je ziet hoe bloot gelegd werd hoe groot de verschillen waren ten tijde van de fusie. Dan lijken mij de verschillen tussen gergem en gergem in NL een peuleschilletje. In andere woorden het zou misschien verstandig zijn van de gergem en gergem in NL om hun verschillen eens in perspectief te zien.
Het zal wel vaker gezegd zijn maar ik vind dat het tussen deze twee verbanden echt om details gaat en dat is naar mijn bescheiden mening echt niet het belangrijkste.

Nou nou Flappie, zo eenvoudig ligt dat niet hoor. Binnen de GGiN zijn ze er echt niet van overtuigd dat het slechts om details gaat, maar veeleer om de grondbeginselen waar de gehele leer der zaligheid op gestoeld is. Dat klinkt zwaar, en tjsa, .. dat is het ook.Afbeelding
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 okt 2004 20:01

Evelien schreef:
caprice schreef:
Evelien schreef:*walg*.

:?:

Aangaande wat?

De manier waarop men elkaar aanspreekt. Sorry ik kan daar niet tegen.

*ieder in zijn/haar waarde laten qua schrijf/spreektaal* (sorry).

Evelien,

Ten eerste was het m.i. niet de bedoeling van Race om Caprice niet in zijn waarde te laten, en ten tweede wijst het woordje *walg* ook niet echt op het in waarde laten van bepaalde personen. een typisch geval van de pot verwijt de ketel?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 21 okt 2004 20:36

waarnemer schreef:Het gaat in deze topic wel over Ger. Gem en Gergeminned. Maar er ook ds. Stelwagen werd genoemd, dat hij een hel en verdoemenis preker zou zijn. Twee weken geleden ben ik bij hem in de kerk geweest en die ervaring had ik absoluut niet. Hij preekte over Jesaja 45:23 in het begin dacht ik dat hij op de alverzoening zou uitkomen. Hij ging heel ver. Het was dopen. Ik heb in die preek gehoord dat Hij uitging van de algenoegzaanheid vab het offer van Christus voor allen in de kerk. Ik heb best kritiek, wat hij zei had hij ook in helft van de tijd kunnen zeggen, de preek moet waarschijnlijk een bepaalde tijd duren, maar het is absoluut geen hel en verdoemenis preker. Sterker zelfs, normaal ga ik naar "gewone" bonders, maar de meeste van hen hebben als grondslag de verkiezing en dat hoorde ik niet bij Stelwagen. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Dan zit er blijkbaar dus totaal geen evenwicht in zijn prediking. Toen ik hem gehoord heb dacht ik; "dit nooit weer". Ook van bekenden die in Elspeet wonen hebben bewust niet vor HHK of PKN gekozen maar voor de prediking van de Vries omdat hij het evangelie verkondigd en Stelwagen niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 okt 2004 21:37

japijo schreef:Dan zit er blijkbaar dus totaal geen evenwicht in zijn prediking. Toen ik hem gehoord heb dacht ik; "dit nooit weer". Ook van bekenden die in Elspeet wonen hebben bewust niet vor HHK of PKN gekozen maar voor de prediking van de Vries omdat hij het evangelie verkondigd en Stelwagen niet.

Ik heb Stelwagen best een aantal keren gehoord, maar wat je nu zegt strookt absoluut niet met mijn bevindingen. En dat is niet omdat ik zelf nu zo'n zware jongen ben. :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 okt 2004 23:11

Evelien schreef:
Race406 schreef:
caprice schreef:Het probleem is dat in de voorgaande 50 jaren een geheel andere cultuur is ontstaan. Ik heb een redelijk aantal keren in meerdere kerken van de GGiN mogen kerken, en dit vergelijkende met het kerkverband waarin ik op heb mogen groeien, moeten we tot de conclusie komen dat de levenswandel van onze uitgetreden broeders vaak behoudender is dan bij ons. Dat mocht een aantal mensen nog tot leringe wezen.

Beste Caprice (je naam gekozen n.a.v. de Chevrolet met de gelijke type-aanduiding..? :mrgreen: ),

Een paar puntjes:
1. De levenswandel van onze uitgetreden broeders is vaak behoudender dan bij ons, zo zeg je. Waar blijven de zusters?
2. Is een andere kerkelijke cultuur een probleem? Dat zeg je, en even verder heb je het in positieve zin over de uitgetreden broeders (en wat mij betreft ook zusters!) Is het dus een probleem die cultuur of niet?
3. Wat versta jij onder behoudend(er)?
4. Dat mocht een aantal mensen tot leringe wezen. Is die e achter lering een typefoutje of is dat er bewust achter gezet?
Leringe is geen echt Nederlands woord. Dan moet je het goed doen en "leringhe" schrijven. :mrgreen: Maar je bent 19 jaar. Moet je dan in zulke termen schrijven? Hou me te goed, van mij mag je, maar je komt zo wel wat ouwelijk over.... :) En je spreekt toch ook niet in die termen, dus waarom wel zo schrijven?

Dat ik je dit zeg, beschouw dat maar als een eerlijk zeggen hoe ik erover denk. Ik weet niet of het je vaker is verteld, want niet iedereen zegt dit tegen je, ondanks dat ze het wel zo vinden. Ik zeg het dus wel... :wink:

*walg*.

Je mag walgen, maar waarom weet ik niet. Ik zeg wat ik er van vind, op een normale manier. Ik kraak caprice niet af, maak hem niet belachelijk of wat dan ook. Veel mensen geven hun mening niet zo over dit soort zaken, terwijl ze wel een mening hierover hebben. En dan mag je elkaar aanspreken, toch? Als ik nu neerbuigend had gedaan, dan had je terechte reden om te walgen. Maar nu zie ik het niet echt.
Mijn reactie op caprice was ook met diverse smileys enzo gegeven. Dat houdt in dat ik dingen met een :wink: wil benaderen. Ik hou ervan om dingen met een beetje humor en op een luchtige toon te brengen. Dat haalt "de kou uit de lucht", snappie? :wink: En het feit dat caprice al vraagt waarom je walgt geeft al aan dat hij het niet verkeerd heeft opgevat, waar ik trouwens erg blij om ben! :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 okt 2004 23:27

caprice schreef:
Race406 schreef:Beste Caprice (je naam gekozen n.a.v. de Chevrolet met de gelijke type-aanduiding..? :mrgreen: ),

Ja. [:]8

Mooie kar, alleen erg duur in de belasting... :(

caprice schreef:Een probleem. Voor mij niet zozeer, maar er zijn mensen aan beide zijden voor wie het een drempel is. De ene groep zegt bijv.: 'wat een uiterlijke vroomheid' (terwijl ze niet weten hoe het in het hart gesteld is).
De andere groep zegt: 'wat een goddeloos handelend en lichtvaardig volk' (niet wetende hoe het bij hen in het hart gesteld is).

Er wordt tussen kerken en kerkmensen onderling inderdaad teveel geoordeeld. Ook wij mogen onszelf wel in de gaten houden hoe wij hier mee omgaan. En bidden of God ons daarvoor bewaren wil!

caprice schreef:Een ingetogen(er) levenswandel. Zo mochten wij ons wel eens afvragen of we ons niet teveel en/of te vaak verzekeren gezien vanuit de H.C. zon. 10. Ook het opgaan naar Gods huis. Ik word er soms wel droevig onder als ik zie hoe men gekleed ter kerke gaat. Daar kan geen zegen op rusten. En als je hen er op aan zou spreken zeggen ze 'het gaat God niet om de buitenkant, maar om de binnenkant, het hart.'
Dan vergeten ze echter dat ze kinderen van God verdriet doen als die hen er zo (werelds) bij zien lopen, en wie Gods volk aanraakt, raakt Zijn oogappel aan. Dit geldt natuurlijk voor geheel de week, want een zondagschristen is geen Christen.
(ik noem de 'Ger.gem. in Ned' niet voor niets wel eens 'Ger.gem in't net')

Je zegt net dat er te veel geoordeeld wordt. En nu oordeel je zelf ook over mensen die er niet zo netjes bijlopen (volgens jou). Ik kan me wel wat voorstellen bij jouw mening hierover, want naar de kerk (dus naar God toe) trek je geen ouwe kleren aan. Je mag je best netjes kleden, maar om te zeggen dat een ander die er anders bij loopt dan jij prettig vindt, dat daar geen zegen op kan rusten, dat gaat mijns inziens wel te ver. God kent de harten, en dat is inderdaad belangrijker dan het uiterlijk! Maar een mens mag wel nadenken wat hij/zij aantrekt wanneer je op audiëntie gaat bij de Koning der koningen!

caprice schreef:'Leringe' kan volgens mij best, en het is flauw om (als het niet goed zou zijn) over dit ene foutje te vallen, aangezien er vele medeforummers zijn die er zulk een taal op nahouden, dat ik mij afvraag of dat nog wel enige verwantschap heeft aan onze Nederlandse taal.

Dat was ook bedoeld met een vette knipoog.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

caprice schreef:Ik schrijf het op zoals het in mij opkomt. En iedereen heeft toch zijn eigen schrijfstijl?

Dat mag, je weet nu alleen hoe ik er tegenaan kijk. En dat kun je waarderen, toch?

caprice schreef:Vrijheid van meningsuiting.

Zo is dat! :wink: :mrgreen: :mrgreen: :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 okt 2004 09:30

Evelien schreef:Je mag van mij eerlijk weten dat ik blij ben dat ik niet in de gergemined zit. Waarom niet? omdat ze in heel veel opzichte activiteiten verbieden die wij binnen de gergem wel hebben. Maar ook de prediking binnen mijn kerk is (eigenlijk) niet te vergelijken met de gergemined. Komt miss. wel door dat ik in een linkse gergem zit (om het zo maar eens te noemen).

Ik weet niet of er in de gergemined ook jongeren (vana 18 jaar) aan het avond maal gaan?

Dus we kunnen ervan uitgaan dat jij ervan uitgaat dat de activiteiten, die verboden zijn binnen de gergem in ned, goed zijn of naar alle redelijkheid tot het toegestane gebied behoren?

Het zou kunnen zijn dat er jongeren die 18 jaar zijn aan het avondmaal gaan. Deze moeten dan wel eerst tot lid verheven zijn binnen de kerkelijke gemeente en behoren tot Gods volk. Het laatste is trouwens de bepaling om aan te mogen gaan en het eerste is een bepaling vastgesteld door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 22 okt 2004 10:05

Race406 schreef:Maar een mens mag wel nadenken wat hij/zij aantrekt wanneer je op audiëntie gaat bij de Koning der koningen!

Is dat alleen in de kerk zo?
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 okt 2004 10:10

The_Pim schreef:
Race406 schreef:Maar een mens mag wel nadenken wat hij/zij aantrekt wanneer je op audiëntie gaat bij de Koning der koningen!

Is dat alleen in de kerk zo?

Nee, tuurlijk niet! Als christen kleed je je zo, dat het geen aanstoot geeft omdat het te bloot is, of wat dan ook! Dat geldt ook voor de doordeweekse dagen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 okt 2004 10:12

Maar, daarom behoor je in de kerk nog wel verschil te zien tussen doordeweeks en zondags. De kerk en de straat moet wat gedrag geen verschil opleveren, maar de kerk is toch het huis Gods.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 22 okt 2004 13:30

Het Weermannetje schreef:Maar, daarom behoor je in de kerk nog wel verschil te zien tussen doordeweeks en zondags. De kerk en de straat moet wat gedrag geen verschil opleveren, maar de kerk is toch het huis Gods.

En het gangpad is dus geen catwalk!
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 okt 2004 14:20

The_Pim schreef:
Het Weermannetje schreef:Maar, daarom behoor je in de kerk nog wel verschil te zien tussen doordeweeks en zondags. De kerk en de straat moet wat gedrag geen verschil opleveren, maar de kerk is toch het huis Gods.

En het gangpad is dus geen catwalk!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 okt 2004 22:53

Evelien schreef:
*walg*.

Nou nou evelienemienemutje, wat een overtrokken reactie voor zo'n braaf en net meisje. Ik vind dat race zich toch wel netjes uitdrukt hoor. Hij zegt in heel vriendelijke bewoordingen dat caprice maar gewoon nederlands moet schrijven, zoals we tegenwoordig met elkaar praten. Of ende hadt en hy seghen moeten: mynen seer beminnelycken ende dierbaren caprice etc. Dat klinkt wel een stuk bekeerder hè? Mensen laten we toch in Zijn Naam ophouden met dat onbenullige uiterlijk vertoon van nietszeggendheid. Please, back to basic.Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 okt 2004 23:14

Napoleon schreef:
Evelien schreef:
caprice schreef:
Evelien schreef:*walg*.

:?:

Aangaande wat?

De manier waarop men elkaar aanspreekt. Sorry ik kan daar niet tegen.

*ieder in zijn/haar waarde laten qua schrijf/spreektaal* (sorry).

Evelien,

Ten eerste was het m.i. niet de bedoeling van Race om Caprice niet in zijn waarde te laten, en ten tweede wijst het woordje *walg* ook niet echt op het in waarde laten van bepaalde personen. een typisch geval van de pot verwijt de ketel?

Wie is dan de pot????

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 22 okt 2004 23:23

Lees het voortreffelijke boek van ds. C. Harinck: "De prediking van het Evangelie", uitg. Den Hertog Houten.
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”