homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 okt 2005 14:19

aardmannetje schreef:...in mijn eerder genoemde rijtje (vriendschap, intimiteit, liefde en seksualiteit) begrijp ik ook wel dat jij nu anders liefde geeft aan je partner dan velen dit geven aan aan hun vaders, broers en vrienden. Ik denk echter dat er veel meer mogelijk moet kunnen zijn als het gaat om liefde. :!:

Op zich ben ik dat wel met je eens. Maar tegelijk denk ik ook dat er toch ergens een grens is. En dan bedoel ik niet zozeer een grens die vanuit je geloofsovertuiging word ingegeven, maar juist ook de grens van je gevoel. Uiteindelijk is het je lichamelijk geven aan je partner toch iets dat net dat beetje meer is dan dat je aan een "gewone vriend(in)" zou doen.
Of, anders gezegd, dan laat je toch al je maskers vallen? of denk ik nu te romantisch?

Goed, nog even iets anders:
Onlangs werd in de Nederlands Gerformeerde kerk (gemeente te Doorn) een predikant, die openlijk samenleefde met zijn vriend ontslagen. Jacobine Geel, vraagt zich in het programma Schepper en Co af of dit een achterhoede gevecht is of dat er sprake is van een aanscherping in de ortodoxe kringen. http://www.ncrv.nl/ncrv/home?nav=plinsCsHtGDTWGmxBdyB

persoonlijk denk ik dat recente uitgaven van Seldenrijk en Loonstra aangeven dat het een item is. Tegelijk heeft bv de Synode van de GKV het onderwerp voorlopig maar in de koelkast gestopt. To hot to handle, of loopt de orthodoxe richting in deze inmiddels tegen haar eigen grenzen op.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 okt 2005 14:25

Zareb schreef:Goed, nog even iets anders:
Onlangs werd in de Nederlands Gerformeerde kerk (gemeente te Doorn) een predikant, die openlijk samenleefde met zijn vriend ontslagen. Jacobine Geel, vraagt zich in het programma Schepper en Co af of dit een achterhoede gevecht is of dat er sprake is van een aanscherping in de ortodoxe kringen. http://www.ncrv.nl/ncrv/home?nav=plinsCsHtGDTWGmxBdyB

IK heb die uitzending gezien, waarin de betreffende dominee ook aanwezig was. Ik ken hem persoonlijk, een buitengewoon integer mens. Ik heb begrepen dat hij het gesprek niet schuwt en dat dus ook gaat doen.
Er werden in die uitzending (die overigens zondagmiddag herhaald wordt) zeer genuanceerde uitspraken gedaan, ook door leden van de NGK...

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 10 okt 2005 15:38

Zareb schreef:Op zich ben ik dat wel met je eens. Maar tegelijk denk ik ook dat er toch ergens een grens is. En dan bedoel ik niet zozeer een grens die vanuit je geloofsovertuiging word ingegeven, maar juist ook de grens van je gevoel. Uiteindelijk is het je lichamelijk geven aan je partner toch iets dat net dat beetje meer is dan dat je aan een "gewone vriend(in)" zou doen.
Of, anders gezegd, dan laat je toch al je maskers vallen? of denk ik nu te romantisch?
dus jij maakt scheiding tussen wat je uit naar een gewone vriend/hartsvriend en de persoon waarmee je jezelf lichamelijk deelt! Voor mij geld dat ik die maskers al bij een hartsvriend laat vallen. Wat romantisch betreft merk ik wel dat zoiets slechts is weggelegd voor 1 persoon, jammer eigenlijk :) . Ik bedoel natuurlijk geen polygamie, alhoewel ik dat tussen mannen die elkaar niet penetreren (lelijk woord) helemaal niet raar zou vinden. Kortom als je elkaar aardig vind en je maakt indruk op elkaar dan ontstaat er romantiek, of dat nu met een man is of met een vrouw. (ps. voor mij staat 'geen gemeenschap hebben zoals je dat met een vrouw hebt' toch als leidraad voor mijn seksuele beleving met een man, niet als grens maar als respect voor de maker).
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 18 okt 2005 11:33

aardmannetje schreef:
Zareb schreef:Op zich ben ik dat wel met je eens. Maar tegelijk denk ik ook dat er toch ergens een grens is. En dan bedoel ik niet zozeer een grens die vanuit je geloofsovertuiging word ingegeven, maar juist ook de grens van je gevoel. Uiteindelijk is het je lichamelijk geven aan je partner toch iets dat net dat beetje meer is dan dat je aan een "gewone vriend(in)" zou doen.

dus jij maakt scheiding tussen wat je uit naar een gewone vriend/hartsvriend en de persoon waarmee je jezelf lichamelijk deelt!

Het heeft even geduurd, maar ja, je kent een van de redenen.

Ja ik maak die scheiding wel. In zoverre dat als het gaat om lichamelijk delen er zeker een verschil is in de manier waarop dit tot uiting komt tussen mijn partner of met andere vrienden of vriendinnen.
Voor mij geld dat ik die maskers al bij een hartsvriend laat vallen.

Ja, misschien was maskers niet de juiste uitdrukking.

Wat romantisch betreft merk ik wel dat zoiets slechts is weggelegd voor 1 persoon, jammer eigenlijk :) . Ik bedoel natuurlijk geen polygamie, alhoewel ik dat tussen mannen die elkaar niet penetreren (lelijk woord) helemaal niet raar zou vinden. Kortom als je elkaar aardig vind en je maakt indruk op elkaar dan ontstaat er romantiek, of dat nu met een man is of met een vrouw.

Misschien bestaan er gradaties in romantiek? Ik kan heerlijk romantisch met een goede vriendin uit eten gaan, maar dat voeld toch net even iets anders dan wanneer ik romantisch met m’n partner uit eten ga.
(ps. voor mij staat 'geen gemeenschap hebben zoals je dat met een vrouw hebt' toch als leidraad voor mijn seksuele beleving met een man, niet als grens maar als respect voor de maker).

Tja en hier raak ik dan even de draad kwijt.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 19 okt 2005 11:15

Ik denk dat het voor iedereen weer anders is hoe je vriendschappen beleefd en hoe je de relatie met je partner beleefd. M.i. zitten er wel degelijk verschillen tussen een relatie met een goede viend en een partner.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 okt 2005 07:29

Hoe zie jij het dan froske, vertel...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 okt 2005 08:38

kennis-vriend-hartsvriend-partner...zo ongeveer het rijtje :wink:

De relatie die je hebt met vrienden verschilt toch met je partner? Oke er zijn overeenkomsten, zoals het geven van liefde en elkaar tot steun zijn. Maar de relatie met je partner is veel meer intiem. Als het goed is heb je geen sexueel contact met een vriend maar wel met je partner.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 okt 2005 09:45

die twee laatste staan wel erg dicht bij elkaar denk ik, de intimiteit tussen hartsvrienden is zeer groot en vergelijk je dat met een partner dan kon dat wel eens lastig worden als je beiden tevreden wilt blijven houden. (met het oog op jaloezie) Hartsvriende hebben al geen geheimen voor elkaar, is seks dan het enige verschil?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 okt 2005 09:55

aardmannetje schreef:die twee laatste staan wel erg dicht bij elkaar denk ik, de intimiteit tussen hartsvrienden is zeer groot en vergelijk je dat met een partner dan kon dat wel eens lastig worden als je beiden tevreden wilt blijven houden. (met het oog op jaloezie) Hartsvriende hebben al geen geheimen voor elkaar, is seks dan het enige verschil?

ze staan wel dicht bij elkaar, maar toch is het niet hetzelfde. Ik denk dat het grootste verschil de sexualiteit is.

Maar in de bijbel staat natuurlijk ook een voorbeeld van een intieme vriendschap tussen David en Jonathan. Die vriendschap was hen meer dan de liefde van de vrouw. Dus in sommige gevallen kunnen vriendschappen erg intiem zijn, maar ik geloof niet dat David en Jonathan seks met elkaar hebben gehad.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 okt 2005 10:02

Dus in sommige gevallen kunnen vriendschappen erg intiem zijn, maar ik geloof niet dat David en Jonathan seks met elkaar hebben gehad.
nee maar wel lichamelijk contact waarbij je toch erg veel vertrouwen nodig hebt om je niet ongemakkelijk te voelen voor je mogelijke opwinding...(zeker geen seks zoals je dat met een vrouw hebt denkk 8) )

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 okt 2005 10:06

aardmannetje schreef:
Dus in sommige gevallen kunnen vriendschappen erg intiem zijn, maar ik geloof niet dat David en Jonathan seks met elkaar hebben gehad.
nee maar wel lichamelijk contact waarbij je toch erg veel vertrouwen nodig hebt om je niet ongemakkelijk te voelen voor je mogelijke opwinding...(zeker geen seks zoals je dat met een vrouw hebt denkk 8) )

Ik lees niet dat ze lichamelijk contact hebben gehad. Wel over een omhelzing etc. maar daar voel je je toch niet zo snel ongemakkelijk bij voor je mogelijke opwinding?
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 okt 2005 10:17

froske schreef:
aardmannetje schreef:

Ik lees niet dat ze lichamelijk contact hebben gehad. Wel over een omhelzing etc. maar daar voel je je toch niet zo snel ongemakkelijk bij voor je mogelijke opwinding?
ik wil niemand oproepen om details te gaan verzinnen maar ik kan het wel vergelijken met wat vandaag de dag beleeft wordt (al dan niet mag worden) in vriendschap. Over je vraag, dat is niet ondenkbaar voor mij...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 okt 2005 10:23

het is natuurlijk ook weer per per persoon verschillend. Relaties zijn eigenlijk heel persoonlijk, geen een relatie is hetzelfde. Dat maakt het misschien juist ook zo mooi :D
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 20 okt 2005 10:28

:D

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 okt 2005 10:32

wonderlijke relaties (n.a.v. je onderschrift :wink: ) De bijbel omschrijft het erg mooi :D
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”